KOŠICE. V rannej špičke trvala cesta električke z areálu DPMK na Bardejovskej ulici na Staničné námestie menej ako dvanásť minút.
Elektrobicykel zvládol rovnakú trasu za 12:50 minúty a len o päť sekúnd neskôr dorazil do cieľa elektrobus. Z motorizovaných vozidiel bolo najpomalšie auto
Jedno z obľúbených podujatí Európskeho týždňa mobility je v Košiciach už tradičná súťaž s názvom Kto skôr? Aj tentoraz si sily zmerali osobné auto, električka, elektrobus, elektrobicykel a bežec.
Štart bol v areáli Dopravného podniku mesta Košice na Bardejovskej ulici desať minút pred ôsmou ráno a cieľ na Staničnom námestí.
Ako prvá dorazila do cieľa električka, druhá prišla koordinátorka Európskeho týždňa mobility za mesto Košice Veronika Urbanovičová zo Správy mestskej zelene na elektrobicykli a len päť sekúnd za ňou prišiel na Staničné námestie aj elektrobus. Automobilu to v rannej dopravnej špičke trvalo 13:10 minúty.
Európsky týždeň mobility je najväčšia celosvetová kampaň zameraná na podporu trvalo udržateľnej mobility v mestách. V rámci svetového Dňa bez áut, ktorý pripadá na 22. septembra, navyše Košičania mohli využívať prepravu MHD zadarmo.
Je to aj otázka priorít
„Už viac rokov sa snažíme Košičanov naučiť, aby na presuny po meste používali mestskú hromadnú dopravu. Ak presadnú z osobnej do verejnej dopravy, mnohokrát zistia, že sa z miesta na miesto dostanú rovnako rýchlo – ak nie rýchlejšie. Nezanedbateľná je úspora financií aj ekologický prínos takéhoto cestovania. Výrazne sa to prejaví nielen na priechodnosti komunikácií, ale tiež na kvalite ovzdušia,“ povedal košický viceprimátor Martin Petruško.
Cyklisti, ale aj dopravní experti však mestu vytýkajú nedostatočnú pripravenosť infraštruktúry pre cyklistov.
Zatiaľ čo vlani radnica modernizovala električkové trate za takmer 40 miliónov eur, budovanie chodníkov pre cyklistov ani zďaleka nie je priorita radnice.
Čakajú na eurofondy
Celková dĺžka chodníkov pre cyklistov na území mesta síce podľa odborníkov dosahuje asi 30 kilometrov, z toho však len štyri kilometre sú chodníky určené výlučne pre dopravu na bicykloch.
„Vedenie mesta si uvedomuje svoj dlh voči cyklistom a v najbližších rokoch plánujeme ďalej sieť cyklotrás rozširovať,“ povedal pre Korzár viceprimátor.
Podľa jeho slov však rýchlejšiemu napredovaniu budovania chodníkov pre cyklistov bránia najmä problémy s usporiadaním vlastníckych vzťahov k pozemkom a tiež nedostatok peňazí.
„Na budovanie chodníkov pre cyklistov by sa mali použiť fondy Európskej únie. Už viac ako rok však čakáme na zverejnenie výziev. Akonáhle budú, mesto Košice sa bude o tieto prostriedky uchádzať,“ povedala nám kooordinátorka projektu Veronika Urbanovičová.
Bicykle vozia cez víkend
Cyklistom sa podľa hovorkyne Dopravného podniku mesta Michaely Karaffovej snaží vychádzať viac v ústrety aj prepravca.
„Zatiaľ čo v minulosti bolo možné prepravovať bicykle v MHD len na určených linkách jazdiacich do prímestských rekreačných oblastí, dnes už cez víkendy povoľujeme prepravu bicyklov vo všetkých prostriedkoch MHD,“ uviedla Karaffová.
Dodala, že DPMK zvažuje po vyhodnotení skúšobnej prepravy bicyklov aj zavedenie ďalších noviniek, ako je montáž nosičov bicyklov na prostriedky MHD, podobne, ako je to bežné v zahraničí a rozšírenie možností prepravy cyklistov aj v bežných pracovných dňoch.
Európsky týždeň mobility vyhlásila Európska komisia po prvý raz v roku 2002. Osvetová kampaň sa koná každý rok v rovnakom termíne, od 16. do 22. septembra a vrcholí svetovým Dňom bez áut. V tomto roku sa do akcie zapojilo 2 411 európskych miest.
Košičania môžu tiež vyskúšať Bike Sharing, elektromobil alebo elektrobicykle či elektrokolobežky. Pre deti sú pripravené aj tvorivé dielne na tému ekologických spôsobov dopravy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári