KOŠICE. Koaličná strana Most-Híd podporuje urýchlenú výstavbu rýchlostnej cesty R2 smerom od Zvolena na Košice.
Predseda strany Béla Bugár vo štvrtkovom stanovisku uviedol, že sa nestotožňuje so závermi Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR, ktorý označil pokračovanie budovania rýchlostnej cesty R2 smerom od Kriváňa na Lučenec, Rimavskú Sobotu, Rožňavu a Košice za nerentabilné.
"Most-Híd považuje dobudovanie dopravnej infraštruktúry štátu za absolútnu prioritu. To sme ponúkali občanom vo voľbách v našom programe Občianska vízia," vyhlásil Bugár.
Bola aj v programovom vyhlásení
Táto priorita sa podľa jeho slov premietla aj do Programového vyhlásenia vlády.
"V záujme vlády bude pokračovať aj vo výstavbe južného ťahu R2 medzi mestami Zvolen a Košice," citoval konkrétnu pasáž priamo z dokumentu Bugár.
Výstavba infraštruktúry je pritom podľa neho nevyhnutnou podmienkou pri pomoci menej rozvinutým regiónom.
"Dnes sa ukazuje, že väčšina investorov chce na Slovensku podnikať na západe krajiny, ktorý na jednej strane má dobre vybudovanú infraštruktúru, no na strane druhej nedostatok ľudí," konštatoval Bugár.
Potom sú podľa neho regióny s viac ako 20-% nezamestnanosťou a veľmi slabo rozvinutou infraštruktúrou, čo je potrebné zmeniť.
"Navyše takéto prípadné rozhodnutia o zastavení výstavby R2 by boli len ďalšou vodou na mlyn pre extrémistov," dodal Bugár.
Minister Érsek chce hľadať riešenia
Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) uviedol, že niektoré úseky R2 medzi Zvolenom a Košicami sú v pokročilej fáze prípravy a pri zabezpečení financovania by sa v krátkom období mohli vyhlásiť verejné obstarávania na zhotoviteľa stavby.
"Považujem za veľmi dôležité, aby vláda našla peniaze na pokračovanie prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Uvedomujem si, že treba jednoznačne určiť priority, ale za najdôležitejšie považujem, aby platili aj pre ďalšie vlády," zdôraznil šéf rezortu dopravy.
Len tak sa podľa neho podarí vybudovať kvalitné infraštruktúrne prepojenie medzi západom a východom a tiež severom a juhom krajiny.
Érsekovou snahou bude preto spolu s ďalšími koaličnými stranami hľadať spôsob, ako zabezpečiť financovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.
"Musíme sa zamerať na menej rozvinuté regióny. Tam tiež žijú ľudia a ak nechceme, aby sa z týchto miest a obcí stali vymreté miesta, tak musíme rýchlo konať," dodal Érsek.
Nejde všetko len cez peniaze
S predbežným stanoviskom útvaru nesúhlasí ani Pavel Greksa, starosta obce Mýtna v okrese Lučenec, ktorý je zároveň vedúcim pracovnej skupiny pre výstavbu R2 Stred splnomocnenca vlády SR pre rýchlostné cesty.
"Nedá sa všetko posudzovať len z hľadiska peňazí. Veď tu ide o ďalší rozvoj tohto zaostalého regiónu. Ak sa cesta nepostaví, neprídu sem investori a Novohrad i Gemer sa budú naďalej vyľudňovať," zdôraznil Greksa s tým, že aj súčasná vláda si vo svojom programe ako prioritu určila výstavbu tejto rýchlostnej cesty.
Ďalším argumentom pre pokračovanie R2 je podľa neho napríklad najkratšie spojenie Košíc s Bratislavou, ktoré je možné realizovať práve južnou trasou.
Otázna rentabilita
TASR v stredu 12. júla informovala, že výstavba ďalších úsekov rýchlostnej cesty R2 od Kriváňa v okrese Detva smerom na Lučenec, Rimavskú Sobotu a ďalej na Košice je neistá.
Vyplýva to z predbežného stanoviska Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR, podľa ktorého namiesto stavby ďalšieho úseku R2 Kriváň - Lovinobaňa stačí rozšíriť existujúcu cestu I/16.
"Projekt nie je ekonomicky rentabilný. Dopravné zaťaženie súčasnej cesty nevytvára tlak na výstavbu. Návrh viesť cestu v peáži s I/16 je vítaný, odporúčame nemeniť klasifikáciu na R2, aby nebolo potrebné stavať paralelnú cestu. Rovnako odporúčame využiť cestu I/16 aj v druhej časti z Mýtnej po Lovinobaňu, s prípadným obchvatom obce Mýtna," uvádza útvar vo svojom stanovisku.
Útvar zároveň neodporučil ani výstavbu ďalšieho úseku R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou, ktorého súčasťou je i tunel Soroška.
Ani tento projekt nepovažujú za ekonomicky rentabilný a odporúčajú posúdiť možnosť rekonštrukcie a rozšírenia cesty I. triedy s prípadnými stúpacími pruhmi cez Sorošku.
Na finálnom riešení sa pracuje
Na finálnom návrhu v súvislosti s výstavbou rýchlostnej cesty R2 od Zvolena smerom na Košice sa podľa Útvaru hodnota za peniaze Ministerstva financií SR stále pracuje.
Útvar však podľa jeho riaditeľa Štefana Kišša spolu s rezortom dopravy hľadá riešenie, ktoré môže byť postavené skôr a lacnejšie,ako pôvodný návrh rýchlostnej cesty v plnom profile
."Riešením môže byť napríklad rýchlostná cesta v polovičnom profile, alebo modernizácia cesty I. triedy s vybudovaním obchvatov miest a obcí," opísal vo štvrtok Kišš.
Vytvoril by sa tak podľa neho priestor na financovanie ďalších priorít, ktoré región potrebuje.
"K novému návrhu, na ktorom pracuje rezort dopravy spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou, sa vyjadríme, keď bude pripravený," avizoval Kišš.
tasr
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári