Korzár logo Korzár Košice

Ako sa zmenili Košice za desať rokov. Fotografie a názory

Rastú a zahusťujú sa. Najmä vďaka eurofondom a developerom.

Rozširujeme a zahusťujeme sa. Najmä vďaka eurofondom a developerom.Rozširujeme a zahusťujeme sa. Najmä vďaka eurofondom a developerom. (Zdroj: Judita Čermáková)

KOŠICE. Je desať rokov veľa či málo? Za 3 650 plus dva či tri dni navyše (záleží od množstva prestupných rokov) sa toho udeje naozaj mnoho.

Zoberte si len ľudské osudy. Zo škôlkara sa stane tínedžer, zo študenta vysokej školy učiteľ, z vymetača barov a diskoték otec rodiny, zo zaneprázdneného podnikateľa dôchodca.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A čo také mesto? Ako sa zmení za desať rokov? Je to dostatočný čas na viditeľné zmeny?

Skúsili sme sa na to pozrieť. Možno budete prekvapení, že mnohé budovy a niektoré ulice, na ktoré ste si medzičasom zvykli, tu pred desiatimi rokmi ešte neboli.

SkryťVypnúť reklamu
Anketa:
Urobili Košice podľa vás za desať rokov pokrok k lepšiemu?
áno
375
nie
153
nedokážem posúdiť
14
Hlasovalo: 542

Anketa už bola ukončená.

Pri pohľade na množstvo stavieb, nových či rekonštruovaných, vám udrú do očí dva najhybnejšie sily zmien v Košiciach - eurofondy a developeri. Tie sa najviac podpísali na úpravách, ktorými mesto prešlo od roku 2007.

Eurofondy sa podpísali pod rekonštrukcie spojené s titulom Európske hlavné mesto kultúry či opravu električkových tratí.

Developeri zas vytvárajú nové štvrte, obchodné centrá a hotely, či zahusťujú už obývaný intravilán.

Či sa tak deje citlivo, necháme na posúdenie vám. Ponúkame vám k tomu aj pohľad radnice, aktivistov a starostov, ktorí sa zapojili do ankety.

Richard Raši, primátor Mesta Košice

1. „V Košiciach sme spoločne dosiahli za ostatné roky niekoľko veľkých úspechov. Myslím, že si zaslúžia, aby som aspoň tie najväčšie vymenoval v chronologickom poradí a dokumentoval tak zmenou, ktorou vďaka týmto úspechom Košice prešli. V roku 2011 Košice úspešne zvládli organizáciu prestížneho svetového podujatia - Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji IIHF. Zahraničnými odborníkmi boli vyhodnotené lepšie ako Bratislava. V roku 2012 sme zbúrali skelet Kongresového centra na náklady vlastníka, ktorý nechal dlhé roky túto stavbu chátrať a hyzdiť centrum Košíc. V tom istom roku boli Košice spropagované v prestížnych svetových médiách ako žiadne iné mesto na Slovensku - o Košiciach informovali napríklad CNN, BBC, Le Monde, Guardian, Frankfurter Allgemeine Zeitung a cestovateľské portály BudgetTravel a Lonely Planet.

SkryťVypnúť reklamu

Od roku 2013 do roku 2016 sa podarilo doslova rozlietať Košice a leteckými spojeniami ich otvoriť celému svetu. Začalo to linkou do Lutonu, pokračovalo v minulom roku otvorením pravidelnej leteckej linky Košice - Varšava, ktorá ponúkla letecké spojenie nášho mesta vďaka časovo nenáročným prestupom vo Varšave do Londýna, Štokholmu, Frankfurtu, Paríža, Bruselu, Düsseldorfu a ďalších európskych miest, ako aj do USA, Kanady, Japonska a Číny. V tom istom roku sa začalo pravidelne lietať z Košíc do Istanbulu s pohodlnými prestupovými časmi pre Košičanov a návštevníkov Košíc napríklad do Johannesburgu, Singapuru, Hongkongu, Bangkoku a Los Angeles. V roku 2017 boli otvorené dve ďalšie nové letecké linky z Košíc - do Kolína a Tel Avivu.

V roku 2013 sme dokázali v Košiciach úspešne dokončiť dvojročné prípravy realizácie projektu Európske hlavné mesto kultúry, ktorý znamenal pre Košice dokončenie dvadsiatich investičných projektov a zorganizovanie stoviek umeleckých a kultúrnych podujatí. 60-miliónová investícia do kultúrnej infraštruktúry, premena schátraných nehnuteľností na moderné kultúrne stánky či najväčšia rekonštrukcia a revitalizácia mestských parkov znamenali veľký krok v premene mesta na európsku kultúrnu metropolu. Košice majú od roku 2013 najmodernejšie kultúrne centrum na Slovensku - Kasárne/Kulturpark, prvú halu umenia na Slovensku - Kunsthalle, bývalé výmenníky na sídliskách, premenené v rámci projektu SPOTs na kultúrne komunitné centrá, zrevitalizovaný Mestský park, Košický hrad a ďalšie krásne projekty.

SkryťVypnúť reklamu

Od roku 2012 do konca roka 2018 bude v Košiciach celkovo investovaných do modernizácie mestskej hromadnej dopravy celkovo 250 miliónov eur, čo je pre ilustráciu viac ako 10,5 miliardy slovenských korún. Je to historicky najväčšia investícia v novodobých dejinách nášho mesta, financovaná z eurofondov, rozpočtu mesta a vlastných zdrojov Dopravného podniku mesta Košice (DPMK). Jej súčasťou je modernizácia električkových tratí a uzlov, zakúpenie 122 nových autobusov, 33 električiek, 14 elektrobusov a jedného minibusu v celkovej hodnote takmer 80,5 milióna eur. Na tento rok je naplánovaná kúpa ďalších 13 nových električiek za takmer 19 miliónov eur.

Košice boli vyhlásené v roku 2016 za najlepšie európske mesto športu, pretože Košičanom sa podarilo dosiahnuť v tomto roku obdivuhodné čísla. Uskutočnilo sa v ňom 600 športových podujatí, z toho 371 aktívnych, do ktorých sa mohli ľudia zapojiť a 229 pasívnych, ktorých sa mohli zúčastniť ako športoví fanúšikovia. Počet športujúcich ľudí v Košiciach stúpol za rok o 16 % na 41 %.

V roku 2016 sme otvorili zrekonštruované a zmodernizované legendárne kúpalisko ČH a do Košíc pritiahli najúspešnejší festival na Slovensku - Art Film Fest.

2. „Bol by som veľmi rád, ak by sa do Košíc podarilo vrátiť silný pocit lokálpatriotizmu a spolupatričnosti. S tým súvisí aj zmena postoja obyvateľov k svojmu mestu. Myslím, že by mali nielen žiadať od mesta riešenia ich, často osobných a čiastkových problémov, ale niekedy si aj položiť otázku, čo oni sami môžu pre Košice urobiť a odpovedať si na ňu konkrétnymi činmi. Tak ako sa Košice otvorili svetu a Európe, mohli by sa aj samotní Košičania, obrazne povedané, otvoriť svojmu mestu. Cítili by sa potom v Košiciach lepšie, ak by videli nielen problémy, ale aj zlepšenia. A najmä, ak by sami prispeli dobrovoľne a pre dobrý pocit k tomu, aby sa nám tu všetkým žilo ešte lepšie ako doteraz."

Prečítajte si tiež: Názor Bratislavčana: Košice urobili veľký pokrok Čítajte 

Martin Petruško, viceprimátor Košíc

1. „Košice sa stali moderným, životom pulzujúcim mestom s bohatým spoločenským, kultúrnym a športovým dianím. V Košiciach si je z čoho vyberať. Festivaly, vernisáže, výstavy, koncerty, vystúpenia, konferencie, oslavy, prehliadky, predstavenia, kultúrne programy a rôzne zaujímavé podujatia sa tu konajú po celý rok. Návštevnosť a obľúbenosť osláv Dňa mesta Košice, Košických rozprávkových Vianoc, Gurmán Festu, Košických slávností vína, Art Film Festu a ďalších akcií pre širokú verejnosť stúpa medzi obyvateľmi a návštevníkmi mesta, ktorí dokážu vytvoriť v Košiciach skutočne neopakovateľnú atmosféru. Košice skrátka začali naplno a dynamicky žiť a to je najväčšia zmena, akú sme tu za ostatné roky zaznamenali.

Košice sa navyše rýchlo rozrastajú. Stali sa zaujímavými pre zahraničných investorov a tým aj pre mladých ľudí, ktorí tu ostávajú alebo do Košíc prichádzajú za prácou. To znamená, že môžu v Košiciach vznikať a vznikajú tu stále nové a nové obytné lokality, ako napríklad v Lorinčíku, Pereši, v Košiciach Novej Vsi a v mnohých iných častiach mesta. V tejto súvislosti považujem za dôležité, aby developeri budovali v obytných komplexoch dostatočnú infraštruktúru a dosiahli tak potrebný štandard nielen pre ich obyvateľov, ale prispeli k skvalitneniu života v celom meste. Košice teda rastú a mladnú.

Košice ostanú moderným mestom vtedy, keď dokážu včas zareagovať na nové výzvy a príležitosti. Spomeniem napríklad projekt zelenej infraštruktúry, ktorý reflektuje na trend globálnej zmeny klímy, vo väčších mestách zvlášť citlivo vnímanej. Myslím, že by sme mali v Košiciach hľadať možnosti jeho implementácie v revitalizácii a údržbe verejnej zelene.

Košice sú stále vnímané ako multikultúrne a multinárodné mesto, mesto tolerancie a pokojného spolužitia jeho obyvateľov. Veľmi by som si prial, aby si Košičania túto dobrú povesť svojho mesta každý deň a naplno uvedomovali a prispievali k jej zachovaniu aj do budúcnosti."

2. „Niečo v myslení jeho obyvateľov, vďaka čomu sa budú môcť cítiť v tomto krásnom a dynamicky sa rozvíjajúcom meste šťastnejšie a spokojnejšie. A niečo by sa malo zmeniť aj v postoji oboch strán v komunikácii medzi samosprávou a Košičanmi. Myslím, že by si mali navzájom pozornejšie načúvať. Pochopiť na jednej strane požiadavky a očakávania a na strane druhej možnosti a vynakladané úsilie pri ich plnení.

A verím, že sa podarí postaviť v Košiciach veľký aquapark s množstvom atrakcií, ktorý Košičanom veľmi chýba."

Jaroslav Polaček, mestský poslanec

1. Košice dozreli. Nielen ako mesto, ale najmä jeho obyvatelia. Vďaka skúsenostiam zo zahraničia a modernej dobe sa Košičania stali náročnejšími na svoje okolie, na možnosti a služby, aké im mesto má poskytovať. A to je dobré. Žiaľ, túto stúpajúcu náročnosť obyvateľov si predstavitelia mesta veľmi nevšímajú a neprenášajú do riadenia samosprávy, ktorá nereflektuje na potrebné zmeny, čím dlhodobý rozvoj Košíc stagnuje. Mesto stagnuje aj preto, že mnohokrát sú uprednostňovaní „kamaráti" a spriaznené investičné skupiny pred verejným záujmom. A to je zlé.

2. Košice sú krásne a dobré miesto na život v porovnaní s mnohými mestami v Európe. Aby to tak bolo aj v budúcnosti, potrebujeme zmenu v tom, ako naše mesto a jeho samospráva pracuje. Zmenu nielen personálnu, ale najmä v myslení a zavedení systému fungovania. Musíme nastaviť jasné a verejnosti prístupné pravidlá, jasné ciele a cestu, ako ich dosahovať. Musíme investovať do naozaj zmysluplných a dlhodobo udržateľných projektov. Časy, keď sme investovali len preto, aby sme minuli obrovské peniaze z eurofondov, sa musia stať minulosťou.

Karol Labaš, aktivista

1. Zmeny v meste by mali byť odrazom predstáv, schopností a zodpovednosti predstaviteľov samosprávy v kombinácii s predstavami obyvateľov. Smutným špecifikom Košíc je vylúčenie obyvateľov z vplyvu na rozhodovanie, lebo samospráva im chce vládnuť a nie slúžiť. Zmeny potom reprezentujú projekty a aktivity presadzované zhora bez ohľadu na verejnú mienku a verejný prospech. Príkladom takéhoto kontroverzne vnímaného megaprojektu je Európske hlavné mesto kultúry 2013, pri ktorom ľudia nedostali možnosť ovplyvniť nič, ani výber dielčích projektov. Investície sa tak vyberali podľa neznámych kritérií a sústredili sa nevyvážene do centra. Sídliská megaprojekt takmer ani neoblízol. Zato Mestský park dostal štedrú revitalizačnú injekciu. Smutnou pamiatkou na arogantné rozhodovanie je obrana stromov pred výrubmi, ale najmä kontroverzné oplotenie a uzamykanie parku pred verejnosťou. Projekt za verejné peniaze tak zvýšil komfort bývania expredsedu parlamentu P. Pašku a spol. v nelegálne obývanej stavbe a atraktivitu blízkeho plánovaného súkromného hotela.

Podobným štýlom „o nás - bez nás" sa rozhodlo o rekonštrukciách električkových tratí s falošnou návnadou na tramtrainy (hybridné koľajové vozidlá na integrované prepojenie so železnicou). Spolu s hromadným nákupom zastaraných električiek či autobusov od spriatelenej firmy tieto investície zmenili Košice, ale ich pridaná hodnota nezodpovedá výške investícií. Diskutabilný osoh pre cestujúcu verejnosť znásobuje súčasné vynechávanie spojov aj po zavedení krízového cestovného poriadku.

Asi najväčší ohlas vzbudila zmena, ktorou je škandalózne zverenie poskytovania parkovacích služieb firme EEI. Primátor a samospráva ju podržali aj napriek najväčším občianskym protestom, 17-tisícovej petícii a parkovaciemu chaosu, ktorý spôsobila.

Košičania sa musia vyrovnávať aj so stúpajúcou hustotou aj rozsahom zastavanosti územia. Ochranári permanentne bojujú o zachovanie zelene s jej správcami. Narastajúca doprava siaha na svoje kapacitné možnosti. Je to živelný proces bez vízie presadenia sa MHD či alternatívnych dopráv na vlastný pohon. Meradlom úrovne zábavy, športu, kultúry a umenia sa stali peniaze, reklama a propagácia.

Sú takéto Košice perspektívne dobrým miestom pre život? Podľa iniciátora zmien R. Rašiho asi áno, hoci sám mesto ako primátor opúšťa a poškuľuje po novom domove a funkcii v Košickom kraji. Ako však na jeho zmeny reagujú bežní občania? Štatistika nepustí. Od roku 2001 (s výnimkou rokov 2009-2011) Košice vykazujú úbytok počtu trvalo bývajúcich obyvateľov, na čom sa podieľa aj záporné migračné saldo. Ak vychádzame z konzervatívnej mentality domorodcov a z predpokladu, že spokojný a hrdý Košičan nemá potrebu odsťahovať sa, niet sa čím chváliť.

2. Dynamika vývoja predbehla schopnosť ľudí adaptovať sa na stále sa meniace pomery. Nestíha najmä staršia generácia, ktorá sa pred rušivými vplyvmi nemá kam utiahnuť. Ale z mesta cez víkendy unikajú aj mladší ľudia. Pre domácich je mesto „okukané", pre turistov je atraktívne na jeden-dva dni. Poloprázdne sviatočné ulice Košíc signalizujú, že sa tu necítime až tak príjemne, ako si možno sami nahovárame. Je to smutné genius loci hlavného mesta kultúry a mesta športu, ktoré kontrastuje so zrovnateľnými západoeurópskymi mestami bez titulov.

Rozvoj mesta potrebuje podľa mňa pribrzdiť, motor je prehriaty. Nastal čas preskupiť sily a peniaze na zvýšenie kvality života.

Ladislav Rovinský, aktivista

1. Pribudli nové pracovné miesta v oblasti IT, ale aj v iných oblastiach. Košičania prežili a prežívajú rekonštrukciu električkových tratí. Po reštaurácii skrásneli Dóm sv. Alžbety, aj Vs. múzeum, Verejná knižnica Jána Bocatia. Vynovená je Tabačka kulturfabrik (tam to žije), dočkala sa i Detská železnica.

Na Luniku IX mesto najprv sústredilo občanov s problémami a následne im zbúralo domy...

Čo sa vám páči viac a čo menej? Nepáči sa mi, akým spôsobom nekomunikuje mesto s občanmi - nerešpektuje ich požiadavky vyjadrené v petíciách - napríklad EEI. Páči sa mi, že mesto chce riešiť reguláciu parkovania - nepáči sa mi, ako bezohľadne postupuje firma EEI a ako ju v tom mesto podporuje.

Páči sa mi, keď sa mesto rozrastá, nepáči, keď je to v rozpore s územným plánom.
Nepáči sa mi, že mesto nerealizovalo riešenie - výstavbu nového mestského centra v „asanačnom pásme".

Nepáči sa mi, že sa budujú administratívne a polyfunkčné komplexy v lokalitách, v ktorých „vyrábajú" dopravné problémy.

Nepáči sa mi, že pre predstaviteľov mesta sú neznáme pojmy participácia a subsidiarita.
Nepáči sa mi, ako bezohľadne sa mesto správa mesto k občanom pri veľkých stavebných akciách.
Nepáči sa mi rozdelenie kompetencií medzi mesto a mestské časti.

Nepáči sa mi, akým spôsobom mesto prideľuje finančné prostriedky mestským častiam na akcie, ktoré by malo zabezpečovať samo.

Páči sa mi, že v meste je zeleň - nepáči sa mi, že starostlivosť o zeleň je dlhodobo podfinancovaná a nedostatočne personálne a materiálne zabezpečená.

2. Rád by som sa dožil diaľničného prepojenia Košice - Bratislava, ale aj cyklistického prepojenia mestských častí v Košiciach.

Po rokoch by sa mesto malo dočkať územného plánu a (čo je dôležitejšie) dočkať sa dodržiavaniu územného plánu.

Bol by som rád, keby sa konečne riešil zákaz ťažby a spracovania uránu v Košiciach, aj zákaz banskej činnosti v meste vôbec.

Ladislav Lörinc, poslanec MČ - Sídlisko KVP

1. Košice sa zmenili, rovnako ako sa zmenilo všetko okolo nás za posledných 10 rokov. Otázka, ktorá mi vŕta hlavou je, či sa zmenili vďaka vedeniu tohto mesta alebo aj napriek tomu, kto nám tu vládne. O službe ľuďom sa totižto nedá hovoriť.

Nepochybne všetci vnímame miliónové rekonštrukcie, ktoré boli realizované vďaka eurofondom a EHMK 2013. Čo mne osobne prekáža, je chýbajúca kvalita za peniaze. Toto vedenie mesta stavia z Košíc potemkinovskú dedinu. Naoko vyzerá super, v realite drahý špás.

Nepamätám si prípad, že by mesto investovalo a postavilo novú fontánu alebo vysadilo parkovú, oddychovú zónu. Čo si pamätám je, že betónujeme a zatvárame parky (viď Letná, Moyzesova, Mestský park).

Ponúkame zelené plochy priamo pod blokmi developerom na bytovú výstavbu a zahusťujeme územie bez toho, aby bolo riešené parkovanie. Následne tu súčasné vedenie donieslo parkovací chaos na čele s parkovacou firmou za jediným účelom - nabaliť sa na probléme s parkovaním. Zarábať na občanoch mesta Košice. Tak to dopadne, keď parkovacia firma platí predvolebnú kampaň (viď Gibódova nahrávka).

Nakúpili sme električky, ktoré nikto vo svete nechcel (1 prototyp jazdí v Ostrave, zvyšok je jedine v Košiciach). A to nie je len o klimatizácii, ale o tom, že niekto tu kúpil vynovený "Favorit" za cenu "Superbu".

Hovoríme o odstránení reklamného smogu, ale reálne sa absolútne nič nezmenilo. Sľubujú realizáciu podzemných kontajnerov, ale zaujíma ich prednostne záujem odpadovej firmy, nie občanov mesta Košice. Ak by išlo o verejný záujem, už dávno máme podzemné kontajnery, ktoré vyriešia problém KVP a Terasy s vyberačmi odpadu.

Mesto absolútne nezvláda akýkoľvek väčší projekt. Chýba tu manažér. Vo vedení máme biznismanov a zabávačov. Rekonštrukcia električkových tratí meškajúca viac ako pol roka. Priamy dopad na kvalitu života Košičanov. Neoplatilo sa vydržať, lebo vlako-električky (tram-trains) po tej trati nikdy nebudú jazdiť. Boli sme mesto kultúry 2013, ale Kunsthalle sa otvárala po polroku. Boli sme mesto športu 2016 a bežecké ovály sa otvárajú 2017. Zrušili sme ekologické trolejbusy, kým iné mestá ako Prešov či Žilina ich nakupujú z tých istých eurofondov - prečo?

Čo sa mi na druhej strane páči, je, že ožili komunity. Kreatívne spoločenstvá tvorivých ľudí. Ožila Tabačka, ožilo kino Úsmev, ožil Kisdyho dvor napríklad. Vznikli súkromné projekty ako KERE, Opré, Padre craft beers, CYKE a mnohé iné, ktoré v dobrom svetle reprezentujú Košice vo svete.

2. Malo by sa zmeniť vedenie mesta Košice. Ako sme videli pri parkovacej petícii, je to o ľuďoch, ktorí majú moc, ale nie charakter. Tí momentálne rozhodujú. Arogancia moci a politikárčenie by malo opustiť radnicu mesta Košice. Nastúpiť by malo vedenie mesta, ktoré bude slúžiť mestu a jeho ľuďom. Niekto, kto bude obhajovať verejný záujem, nie biznis spriaznených kamarátov.

Mesto má potenciál rozvíjať sa. Vieme nastúpiť na cestu tzv. smart cities, vieme vybudovať reálne cyklotrasy, skvalitniť služby v MHD, vieme vrátiť trolejbusovú prepravu do Košíc, vybudovať zelené a modré relaxačné zóny, parky a ozdraviť klímu v Košiciach, zastaviť živelné zmeny územného plánu na objednávku a nastúpiť cestu investícií do kvalitného verejného priestoru, otvoriť mesto a rozhodovací proces ľuďom a prizvať ich k účasti na správe vecí verejných - jednoducho vieme skvalitniť život Košičanov, ktorí tu žijú a budú žiť. Za tie isté peniaze.

Chce to len počúvať ľudí a komunity, nie developerov a spriaznené firmy. Mám víziu, že Košice dokážu byť mestom, kde ľudia skutočne nájdu všetko, čo potrebujú pre svoj život. Kde radnica bude mať jediný cieľ - zvýšiť kvalitu života tu bývajúcich ľudí, bez korupcie, rodinkárstva a kradnutia.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 193
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 941
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 006
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 632
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 500
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 017
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 340
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 786
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 669
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 473
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 376
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 244
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 143
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 273
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 786
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 669
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 473
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 376
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 244
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 143
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 273
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu