Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
KOŠICE. Modernizácia električkových tratí (MET) sa rozširuje od soboty 3. februára na ďalšiu ucelenú časť stavby (UČS) – od krajského súdu po kruhovú križovatku Moldavská.
Na poslednú chvíľu urobili jednu dočasnú zmenu
Chystaná úplná uzávierka električkovej aj automobilovej dopravy na Štúrovej ulici medzi Toryskou a Dunajskou – Idanskou vyvolala u časti vodičov zdesenie.
Stále totiž nie sú dokončené práce na Triede SNP, kde autá momentálne premávajú v oboch smeroch iba v jednom pruhu.
Práve táto tepna cez Terasu by bola v prípade plnej prejazdnosti alternatívnou obchádzkovou trasou uzatvorenej časti Štúrovej.
Od soboty mali mať podľa projektu dopravného značenia vodiči, ktorí smerujú od kruhovej križovatky Moldavská do centra mesta, na výber obchádzky cez Moldavskú cestu odbočením doprava na Dunajskú (s pokračovaním cez úzku a rozbitú Táborskú) alebo doľava na Idanskú (s pokračovaním cez Toryskú).
Do centra ostane jeden pruh
V stredu však došlo k jednej zmene – v smere do centra predsa len ostane prejazdný aspoň jeden pruh.
„Pôvodne chcel zhotoviteľ diela Eurovia-SK uzavrieť cestu v plnom profile. Mesto ako investor však nesúhlasilo najmä z dôvodu, aby sa napriek nevyhnutnej uzávere aspoň trochu uľahčilo motoristickej verejnosti,“ informovala hovorkyňa mesta Linda Šnajdárová.
„Jazdný pruh, ktorý ostane prejazdný pre osobnú motorovú dopravu, neskôr budeme musieť takisto celkom uzavrieť, lebo technológia postupu ďalších prác nám neumožní, aby sme ich mohli robiť po častiach, prípadne bez úplnej uzávery cestnej komunikácie,“ uviedol riaditeľ košického závodu Eurovie Štefan Bálint.
Pôvodne stanovené obchádzky sa však naďalej týkajú autobusov MHD a prímestskej i diaľkovej dopravy.
Dopravu z centra odklonia cez Toryskú a Idanskú
V smere z centra mesta ku kruhovej križovatke Moldavská bude od soboty potrebné pri Steel Aréne odbočiť doprava na Toryskú a potom pokračovať buď odbočením doľava na Idanskú, alebo doľava až na križovatke s Triedou SNP (pri OC Galéria).
Na celej Idanskej bude zákaz zastavenia, takže motoristi si budú musieť hľadať miesta na odstavenie áut na už aj tak preplnených parkoviskách v okolí.
Križovatka Toryská – Idanská bude neuralgickým bodom obchádzky pre autá, odbočujúce doľava z hlavnej Toryskej na vedľajšiu Idanskú, ale predovšetkým pre odbočujúce doľava z Idanskej ku OC Galéria a Triede SNP.
Z košickej polície neodpovedali na otázku Korzára, prečo neurčili ako hlavnú cestu prejazd z Toryskej na Idanskú a opačne.
Nedozvedeli sme sa ani to, či tam budú aspoň v čase dopravných špičiek ráno a popoludní riadiť dopravu policajti.
Nesedí to s harmonogramom
Uzatvorenie časti Štúrovej od 3. februára je v rozpore s mestom zverejneným pôvodným harmonogramom MET.
V ňom mali UČS Krajský súd – Moldavská a kruhová križovatka Moldavská stanovený termín realizácie marec 2018 – august 2018.
Začať sa teda malo po ukončení Triedy SNP.
V harmonograme bolo tiež určené, že v tom čase už budú jazdiť električky po celom meste.
To sa však nedodržalo, lebo sa začína s prácami o mesiac skôr, hoci na Triede SNP sa stále naplno robí a električky tam nebudú premávať zrejme ešte ani v marci.
Dôsledkom je, že sa skumulujú dopravné obmedzenia na oboch úsekoch, hoci pôvodný harmonogram s tým nepočítal.
Nenaplnili sa tak slová primátora Richarda Rašiho (Smer) počas štartu MET-u v novembri 2016, že „z nášho pohľadu je najdôležitejšie, že práce budú realizované etapovite, po úsekoch... Košičania nepocítia dopady prebiehajúcej stavby tak ako v minulom roku (2015 – pozn. red.), keď boli realizované stavby IKD“.
Ponáhľa sa mesto kvôli voľbám?
Magistrát obhajoval tento krok tým, že „uzávierka je nevyhnutná z hľadiska zabezpečenia postupu stavebných prác a dodržania termínov. Celá stavba MET má byť ukončená v auguste 2018, aj preto musí Eurovia už teraz začať v danom úseku s prípravnými prácami. Pôjde predovšetkým o prekopávky cesty kvôli preložkám vodovodu, kanalizácie, plynu, kábelovodu, respektíve výstavbu trakčného vedenia“.
Termíny z harmonogramu sú podľa zmluvy medzi mestom a Euroviou záväzné, takže zhotoviteľ ich poznal a súhlasil s nimi.
Vedenie mesta nekomentovalo, či má obavy, že by bez neplánovaných drastickejších obmedzení v doprave a skoršieho začiatku prác na Štúrovej nedodržala Eurovia termín do konca augusta 2018.
Napríklad úsek trate na Komenského sa mal podľa harmonogramu robiť od apríla do konca júla 2017.
Hotovo zahlásili koncom októbra a električky sa na trati objavili 21. decembra, teda až takmer po deviatich mesiacoch od začiatku prác na tomto úseku.
Ak by sa na Štúrovej nezačalo o mesiac skôr a práce by sa natiahli podobne ako na Komenského, električky by sa na túto trať do novembrových volieb primátora zrejme vrátiť nestihli.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári