Korzár logo Korzár Košice

Érsek: Diaľnica pri Košiciach je jediná na Slovensku, ktorá nemešká

Ušetrí sa až 14 minút oproti starej ceste.

(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KOŠICE. Nový úsek diaľnice dlhý 14,4 km majú autá prejsť za 8 minút, čo je oproti starej 23-kilometrovej ceste rozdiel až 14 minút.

Na stavbe pracuje okolo 400 robotníkov, práce nemajú spomaliť ani hniezdiace orly.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) vyjadril s výsledkom včerajšieho kontrolného dňa na rozostavanom úseku diaľnice D1 Budimír – Bidovce spokojnosť.

Podľa neho ide o jedinú časť diaľničnej výstavby na Slovensku, kde práce nemajú sklz.

SkryťVypnúť reklamu

„Sme takmer v polovici výstavby a vidieť, že napreduje vo všetkých smeroch. Je to najvýchodnejší úsek našej najdôležitejšej diaľnice. Jeho význam je však aj lokálny a po dobudovaní odbremení mesto od tranzitnej dopravy z východu aj z juhu,“ povedal v stredu minister novinárom s tým, že plánovaný termín – koniec roka 2019 je reálny.

Ako informovali, úsek dlhý 14,4 km majú po dokončení autá prejsť za 8 minút, čo je oproti starej ceste, ktorá má 23 km, rozdiel až 14 minút.

Okrem ušetrenia času by mali motoristi dosiahnuť aj zhruba 14-percentnú finančnú úsporu na palive.

Budúca diaľnica sa v Budimíre napojí na diaľnicu D1 z Prešova.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V časti Košické Olšany je plánované napojenie na rýchlostnú cestu R2 Košice, Šaca – Košické Olšany.

S vodou vraj rátali

Počas víkendových povodní sa niektoré časti stavby ocitli pod vodou, napríklad piliere rozostavaného mosta pri Vajkovciach.

SkryťVypnúť reklamu

Poradca generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti pre investičnú výstavbu Peter Gandl tvrdí, že pri tejto stavbe sa so zložitými hydrogeologickými podmienkami počítalo.

„Tu je ťažkou úlohou odvodnenie povrchu stavby, ktorá musí vedieť fungovať aj v budúcnosti i v období topenia snehu či jarných dažďov. Zložité melioračné práce už boli urobené,“ reagoval Gandl.

Na orla berú ohľad

Érsek pozval na kontrolný deň aj ministra životného prostredia Lászlóa Solymosa (Most-Híd).

Dôvodom bol vzácny, chránený orol kráľovský, ktorý hniezdi neďaleko budúcej diaľnice.

„Som rád, že zhotoviteľ berie ohľad aj na ochranu prírody. Kým tu hniezdiaci orol vychová mláďatá, tak sa práce v okolí hniezda utlmujú, no nespôsobí to sklz. Aj to je dôkaz, že cesty a obchvaty by sa mali stavať s rešpektom k prírode,“ uviedol Solymos.

SkryťVypnúť reklamu

Kadiaľ povedie nová diaľnica

Začiatok úseku bude tvoriť novovybudovaná mimoúrovňová križovatka Budimír s pokračovaním cez údolie Torysy, ktorú bude pretínať nový, 542 metrov dlhý most.

Ďalej bude cesta smerovať k najväčšej mimoúrovňovej križovatke diaľnice a rýchlostnej cesty „Košické Olšany“.

Tam sa stavba rozdelí na pokračovanie samotnej D1 a na výstavbu krátkeho úseku rýchlostnej cesty R2/R4 po mimoúrovňovú križovatku „Hrašovík“ v dĺžke 1,1 km.

Samotná diaľnica D1 bude pokračovať cez miernu pahorkatinu, kde sa v stúpaní rozšíri o tretí prídavný pruh pre pomalé vozidlá.

Momentálne sa stavebné práce sústredia do mimoúrovňovej križovatky Bidovce, ktorá presmeruje dopravu v smere Košice – Prešov po novej vetve križovatky.

Uvoľní sa tak stavenisko v priestore existujúcej diaľnice.

Projekt výstavby úseku D1 Budimír – Bidovce je spolufinancovaný z európskych zdrojov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Celková zmluvná hodnota diela vrátane 10 % rezervy je 197,4 milióna eur bez DPH.

R2 Košické Olšany – Šaca

Minister ďalej informoval, že v tomto roku bude vypísaná súťaž na rýchlostnú cestu R2 Košické Olšany – Šaca, ktorá má byť jedným z pokračovaní rozostavanej diaľnice.

Bol by som rád, aby verejné obstarávanie prebehlo čo najrýchlejšie práve kvôli neustálym námietkam a pripomienkam. Tento úsek bude dokončením obchvatu Košíc,“ komentoval Érsek.

Dodal, že ak sa nevyskytne nič nečakané, ešte tento rok môže dôjsť aj k podpisu zmluvy s dodávateľom prác, ktorý vzíde z verejného obstarávania.

Podľa neho bude úsek Košické Olšany – Šaca financovaný z eurofondov, ktoré sa ale rýchlo míňajú.

„Nebude to stačiť, ale očakávam, že niektoré peniaze z európskych fondov, ktoré nebudú môcť využiť ostatné ministerstvá, skončia u nás,“ naznačil Érsek.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 698
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 519
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 693
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 688
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 989
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 677
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 415
  1. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  2. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  3. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  4. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  5. Martin Pánik: Sú premnožené
  6. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  7. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  8. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 458
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 337
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 192
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 342
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 331
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 732
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  2. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  3. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  4. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  5. Martin Pánik: Sú premnožené
  6. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  7. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  8. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 458
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 337
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 192
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 342
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 331
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 732
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu