Dierkovače neboli stopercentne nastavené
DPMK, a. s. i spoločnosť EMTest zo Žiliny letáčikmi aj informáciami v médiach pred začiatkom októbra avizovali niekoľko zmien v odbavovacom systéme MHD. Dôjsť k nim malo od minulého pondelka, teda od 2. októbra. Týkali sa napríklad toho, že končia staré typy jednorazových lístkov i ich znehodnocovačov a do života vstupujú nové lístky, aj nové dierkovače. Pri bezkontaktných čipových kartách (BČK) sa zase zavádza okrem bežného cestovného i tzv. elektronická peňaženka. Všetko sa pred odštartovaním zmien ukazovalo v tom najlepšom svetle.
Prišiel však 2. október a s ním problémy. Nie všade bezchybne fungovali čítačky bezkontaktných čipových kariet, štrajkovali aj nové označovače. Cestujúcich to miatlo, ozývali sa nespokojné hlasy.
"Je nám ľúto, čo sa stalo, aj keď od prvej chvíle bolo avizované, že v októbri bude celý systém len v skúšobnej prevádzke," povedal nám Ing. Ladislav Heglas, obchodný riaditeľ spoločnosti EMTest, ktorá nový systém do DPMK doviezla a montovala. "Počas neho si mali na zmeny zvyknúť cestujúci, aj vodiči, ktorým pribudla práca, najmä palubné počítače. A tiež vyladiť technické parametre jednotlivých zariadení a vychytať prípadné chyby. Nepredpokladali sme, že medzi skúškami a prevádzkou v reáli budú v nastaveniach také rozdiely." Najväčší problém pri znehodnocovačoch vznikol tým, že nové lístky sú širšie ako pôvodné, a teda aj otvory na vsunutie lístka väčšie. Nie všade boli však tak nastavené, aby mechanizmus na lístok dostatočne pritlačil a popísal ho. Po necelých dvoch týždňoch je však podľa L. Heglasa to najhoršie preč a situácia sa zlepšuje.
"Cestujúci na prvý pohľad rozdiely možno nevnímajú, ale spoločnosti EMTest sa za ten čas podarilo jednotlivé parametre doladiť, aby sa ťažkosti nezopakovali. Do konca októbra máme ešte vyše dva týždne, aby sme poodstraňovali aj tie najmenšie chybičky." I keď je pravda, že po bitke je každý generál a L. Heglas pripustil, že sa s nábehom nového systému dalo možno týždeň či dva počkať. "Október, to ešte raz pripomínam, je stále skúšobnou prevádzkou, aby sa v novembri, teda podľa harmonogramu, pôvodné znehodnocovače z prostriedkov MHD postupne odmontovali."
Podľa obchodného riaditeľa verejnosť čoskoro začne oceňovať novinky, ktoré sa v MHD zavádzajú. Najmä prechod na BČK má výhody, pretože karta je predplatným cestovným lístkom, netreba sa teda starať ani zháňať jednorazové papierové lístky. Môže byť tiež elektronickou peňaženkou, do ktorej si ako rezervu stačí nabiť minimálne 100-korunový kredit. "DPMK pri tejto peňaženke zaviedol, že základné cestovné nestojí 12 Sk, iba 10,80 Sk, keďže je poskytnutá 10-percentná zľava. Aj to určite dopomôže k tomu, že sa postupne rozšíri využívanie platenia za MHD formou elektronickej peňaženky - BČK, a tým sa zníži používanie jednorazových cestovných lístkov. Veď hlavne kvôli tomu sa nový systém zavádza," doplnil generálny riaditeľ DPMK Ing. Jozef Jaššo.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári