Korzár logo Korzár Košice

Prívesná časť trabanta slúži ako spacák

Pri Obchodnom centre Galéria si dali rande desiatky milovníkov legendárnych trabantov zo Slovenska a Česka.

Trabanty.Trabanty. (Zdroj: tl)

Trabanty boli ešte prednedávnom bežnou súčasťou slovenských ciest. Tieto autá s plastovou karosériou, dvojtaktným motorom a typickým zvukom boli obľúbené najmä kvôli ich praktickosti a cenovej nenáročnosti. Dnes sú už raritou, no predsa sa nájdu ľudia, ktorým klokotavý zvuk motora, či typický zápach spáleného benzínu učarovali natoľko, že svojich miláčikov stále používajú. V sobotu sa slušná časť z nich stretla na Celoslovenskom zraze trabantov pri OC Galéria. Štyroch sme vyspovedali, že pre nich láska k trabantom znamená.

Návštevníkov akcie určite zaujal ornažový trabant so zaujímavým prívesným vozíkom (na snímke). Patril 28-ročnému Ľubovi Giertlovi z Brezna. "K týmto autám som sa dostal klasicky. Mal som 18 rokov a chcel som si kúpiť nejaké lacné vozidlo. V tomto smere bol trabant takmer bezkonkurenčný," spomína s úsmevom. Aj dnes vraj nie je problémom zohnať trabanta za približne 200 eur. "Stále je ich ešte dosť. Zháňame ich buď cez našu komunitu alebo na inzerát. Stále sa niekto ozve. Kvôli cenovej dostupnosti sú vhodné aj na rôzne tuningové úpravy."

Značka Trabant Ľuba zaujala tým, že predbehla dobu. "Plastová konštrukcia je niečo nadčasové. Hoci jej mnohí nedôverovali, v dnešných časoch sa k tomuto spôsobu konštrukcie vracia mnoho automobiliek a trendy naznačujú, že by to malo byť čím ďalej tým výraznejšie." Páčila sa mu aj rozdielnosť jazdy oproti jazde bežnými autami. "Mal som medziobdobie, kedy som trabanty zanedbával a jazdil klasickými autami, no neskôr som sa k mojej záľube vrátil. Jazda v trabante sa mi páči, je úplne iná. Už samotné riadenie, ktoré je vpravo pod volantom, robí veľký rozdiel, jazda je akási surovejšia, tvrdšia."

Ľubo už vlastnil 15 trabantov, v súčasnosti má v zbierke tri kusy. "Do Košíc som prišiel s Trabantom 601, ktorý je výnimočný svojou úpravou. Pohral som sa najmä s elektrinou (vzadu má slušný soundsystem), zámkami, čiastočne som upravil motor." Zrejme najzaujímavejšou časťou auta je podomácky vyrobený zastrešený prívesný vozík. "Vyrobil som ho tak, že som odrezal zadnú časť karosérie iného trabanta. Je to skvelé, slúži mi to najmä na prespatie na dlhých cestách. Je veľkou výhodou najmä v lete."

Najzaujímavejšie reakcie na svoje vozidlá zažil Ľubo zo strany policajtov. "Niekedy ani nevedia presne, na čom jazdím. Doslova si auto obzerajú a rozmýšľajú, čo to je. Iní si zas všimnú, že som na ňom spravil niekoľko úprav a chcú silou mocou nájsť chyby." Väčšinou mu však pomôže samotný fakt, že jazdí na trabante. "Zabávajú sa na tom a sem tam mi nejakú pokutu odpustia."

Automobil, ktorý priniesol ukázať do Košíc, je len výstavným kusom. "Na zrazy s ním však cestujem normálne, neprevážam ho iným autom. Na bežné používanie však mám iný kus. Tento chcem šetriť, je to môj miláčik." Ľubo sa s ním pravidelne zúčastňuje zrazov v Poľsku, či Českej republike. Do budúcnosti plánuje najmä zveľaďovať svoju zbierku a tuningovo sa na nej zabávať. "Už v minulosti som do jedného trabanta nainštaloval motor z Daewa. Bolo to super, no policajtom sa to nepáčilo, preto som ho musel odstrániť. Najbližšie chcem skúsiť niečo podobné a do trabanta dať motor zo škodovky."

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Holohlaví" mu uvoľnili miesto na parkovanie

"Moja záľuba vznikla prirodzenou potrebou. Pred rokmi som si chcel kúpiť auto a hľadal som niečo dostupné a praktické," spomína 32-ročný Košičan Július Cako. Počas 15 rokov, odkedy sa o tieto automobily zaujíma, vlastnil 15 trabantov. "V minulosti nebolo problémom zohnať ich. Po roku 1989 sa ich ľudia začali zbavovať. Dnes je ich aj kvôli šrotovnému pomerne málo. Stále však nie je kúpa trabantu nereálna."

Pred niekoľkými rokmi založil aj akúsi trabantovú komunitu v Košiciach. "Najprv sme sa stretávali dvaja - traja, ktorí sme o sebe vedeli, neskôr sa naše počty rozširovali k prvej desiatke. V dnešných časoch sme už schopní zorganizovať akciu, ako je napríklad táto dnešná, kde sa zúčastnilo 45 vozidiel."

V súčasnosti vlastní dva trabanty. Na košický zraz prišiel s verziou, ktorá je pomerne veľkou raritou. "Je to Trabant 600. Ide o najstarší model, aký sa kedy vyrábal. Je z roku 1964, od ostatných sa líši tým, že má oblejší tvar a aj konštrukčne je iný. Výnimočný je aj preto, že sa do Československa začal dovážať v roku 1963 a rok na to sa prestal vyrábať." Konštrukcia vozidla obsahuje aj dnes už nevídanú zložku - drevené výstuhy. "Automobil kombinuje oceľové časti s duroplastovými. Duroplast (nazývaný aj bakelit) je vlastne zlisovaná bavlna, do ktorej je vstreknutá živica. Preto rád hovorím, že sa vozím ´ako v bavlnke´."

Košičan svoj trabant neukazuje len na výstavách. "Používam ho denne. Jazdím ním aj do práce. Výhodou týchto vozidiel je to, že sú čo sa týka údržby nenáročné. Okrem nejakých základných dofukovaní pneumatík a podobných úkonov nie je potrebná žiadna špeciálna starostlivosť." Pri trabantoch si ich majitelia nemusia lámať hlavu napríklad s výmenou oleja. "Motor je chladený vzduchom. Okrem toho sú to vozidlá, ktoré boli ešte vyrábané tak, aby vydržali celý život. Dnešné automobily sa vyrábajú konzumne, aby museli po pár rokoch navštíviť servis. Okrem nejakých menších porúch, spôsobených prirodzeným opotrebením, sa trabanty kazia veľmi zriedkavo. Vzniknuté poruchy sa zas dajú jednoducho odstrániť."

Jazdu trabantom uprednostňuje pred jazdou modernými vozidlami kvôli väčšiemu zážitku z jazdy. "Je taký bezprostrednejší, nie je anonymný. Skvele na neho reagujú ostatní vodiči na cestách - mávajú, blikajú svetlami, dávajú prednosť tam kde nie je treba... Aj preto to mám rád." Hoci má tento model už 45 rokov, dokáže vytiahnuť aj stokilometrovú rýchlosť. "Bežne nim jazdím osemdesiatkou, deväťdesiatkou. Na nejaké rýchlostné rekordy však nie je určený. Prevodovka je na ňom vyrobená ´do sily´, nie ´do rýchlosti´."

Zábavných príhod Július Cako zažil neúrekom. "Včera som napríklad navštívil autoservis. Keď som šiel k pokladni platiť, povedali mi že je to na účet podniku. Podobnú výhodu sme zažili, keď sme chceli zaparkovať pred jedným podnikom v Košiciach. Skupina vyholených chlapov na drahých autách nám na parkovisku vypratala miesto, aby sme mohli zaparkovať medzi nich."

Do budúcna už nové trabanty kupovať nechce. "Skôr sa chcem starať o tie, ktoré mám. Plánom do budúcna je najmä pomoc iným ľuďom, ktorí sa o tieto vozidlá zaujímajú. Ja začínam rozvíjať aj moju lásku k iným automobilovým ´veteránom´," uzavrel tento košický milovník dvojtaktov.

SkryťVypnúť reklamu

Policajt nechápal, prečo má tá "škodovka" motor vpredu

Peter Hanzlík pochádza z Brna a k svojmu prvému trabantu sa dostal, keď mal 15 rokov. "Rodičia kupovali nové auto. Starého trabanta sa chceli zbaviť, no ja som ho začal používať a hrať sa s ním. O tom, že by som ho zachránil, však nemôžem hovoriť. Skôr som ho doničil," hovorí s úsmevom 34-ročný milovník starých áut. O tom, že sa v týchto automobiloch vyzná, sa dozvedeli aj jeho známi. Mnohí mu dávali svoje autá opravovať a starať sa o ne. Takto si vyskúšal jazdu na slušnom počte trabantov. "Keby som ich spočítal, vyšlo by mi číslo okolo šesťdesiatky. Trabantov, ktoré som vlastnil, som však mal len asi tucet."

Po čase sa aj v jeho kraji vybudovala akási trabantová komunita. "Pamätám si zrazy v polovici 90. rokov, ktorých sa zúčastňovali len tri - štyri autá." Neskôr sa ich komunita slušne rozrástla a na zrazy ich chodia desiatky. "Trabanty u nás majú jednoznačne prednosť už len preto, čo vidíme okolo seba. Kamaráti a známi si kupujú nové moderné autá a po pár rokoch ich vyhadzujú, keďže sú nespoľahlivé. To sa majiteľovi trabantu nestane."

Jazdu týmto kultovým vozidlom obľubuje, označuje ju za úplne inú, ako v modernom automobile. "V trabante cítim kontakt s vozovkou. Moderné automobily už majú rôzne posilovače riadenia, bŕzd a podobne. Je to jednoducho úplne o niečom inom." Trabantom jazdí aj do práce, či na nákupy. Reakcie ostatných vodičov sú prevažne pozitívne. "Nájdu sa aj takí, ktorí mi ukážu vztýčený prostredník, no väčšinou priateľsky trúbia a mávajú. Stalo sa mi, že ma raz zastavil policajt a tvrdil, že by si na mojom aute rád zajazdil. Podpichol som ho, že by sa ním nedokázal ani pohnúť. Na to mi oponoval, že na trabante jazdil 20 rokov. Vymenili sme si kontakty a onedlho si kúpil svoj trabant aj on. Zúčastňuje sa aj niektorých zrazov."

P. Hanzlík vlastní štyri trabanty, do Košíc pricestoval na zelenom Trabante 601 combi. "Pôvodne som ho kupoval mojej mame. Potom som však pochopil, že sa na ňom bez automatickej prevodovky nenaučí jazdiť a vzal si ho späť. Tento kus je výnimočný tým, že sa v prevedení combi príliš nevyrábal." V konštrukcii trabantov je znalcom. Preto sa niekedy zabáva na neznalosti ostatných. S úsmevom spomína na príhodu, ktorú zažil pred niekoľkými rokmi na rakúskej hranici. "Policajt, ktorý ma kontroloval, mi prikázal otvoriť predný kufor. Povedal som mu, že tam je motor, na čo to chce vidieť. Trval na tom, tak som ten kufor otvoril. Keď zbadal motor, začudovane sa na neho pozrel a opýtal sa, prečo mám v tej škodovke motor vpredu..."

Do budúcna si už sympatický Brňák nechce kupovať ďalšie trabanty. "Iba ak sa naskytne nejaká možnosť kúpiť ozaj výnimočný model. Skôr sa zameriavam na udržiavanie tých vozidiel, ktoré mám. Vydržať by mi mali dlho. Údržba je jednoduchá. Je to to isté ako u iných áut, akurát s tým rozdielom, že na ňom nemusím vymieňať olej. Zo skúseností môžem povedať, že ak auto nebudem požičiavať niekomu inému, vydrží veľmi dlho," uzavrel veselý český hosť.

SkryťVypnúť reklamu

Bez problémov "vytiahne" stoštyridsať

Kardiológ Peter Kyčina z Liptovského Mikuláša sa do trabanta zamiloval pred 13 rokmi. "Dostal som sa k tomu práve prostredníctvom pacienta. Raz totiž prišiel na dialýzu jeden muž na trabante. Poprosil som ho, či by mi nedovolil povoziť sa. Keď som to skúsil, hneď sa mi rozbúšilo to pravé kardiologické srdce," spomína. Trabanty mu učarovali najmä kvôli dvom veciam. "Prvou je ten taký typický zvuk naštartovaného dvojtaktu na voľnobehu. To musí milovať každý. Druhá vec je moja akási choroba z povolania. Páči sa mi, keď robím zo starých, zaznávaných vecí, ktoré slúžia akurát tak na posmešky, veci, ktoré ľudia obdivujú."

Žltý Trabant 601, s ktorým navštívil košický zraz, bol privezený pred niekoľkými rokmi z Nemecka. "Nechal som si ho doviezť po železnici. Bola to taká šedá myška. Doničený, bez elektroinštalácie a zdevastovaný som ho dal opraviť odborníkom. Prešiel kompletnou rekonštrukciou. Veľa ľudí sa ma pýta koľko som do neho vrazil peňazí, no považujem to za nepodstatné. Podstatné je, že som do neho dal kúsok môjho srdca. Preto mám k nemu taký silný vzťah." Ako hovorí do jeho opravy by sa pokúsil pustiť aj sám, no nenarodil sa ako manuálne zručný človek.

Trabantom chodieva len na špeciálne akcie, či občasné výlety. "Je to bohužiaľ tak, no do práce v nemocnici chodím na novom aute. Stále si však určím niekoľko dni do roka, kedy sa do práce vyberiem trabantom a plne si to užijem." Jazdu na tomto pamätníckom automobile uprednostňuje kvôli väčšej prirodzenosti. "Trabant šoférujem celým telom. Musím používať uši, aby som počul zvuk motora, používať zadok, aby som cítil, kedy ide auto do šmyku a podobne. Moderné auto je len o presune z bodu A do bodu B. V trabante si tú cestu vodič užije a čím je ten bod B ďalej, tým lepšie."

Pravidelne sa zúčastňuje rôznych zrazov trabantov. Jazdí pri tom nielen na Slovensko, ale aj do Viedne, či Prahy. Zážitkov zo zrazov má požehnane. "Všetko sú to pekné spomienky. Zážitkom je už len samotná jazda. Trabant je navyše autom, ktoré vzbudzuje len sympatie a pokoj. Nevyvoláva žiadnu nervozitu, ako mnohé moderné a rýchle autá."

Na svoje autá nedá P. Kyčina dopustiť. Preto zveruje starostlivosť o ne do rúk odborníkov. "Udržujú auto fit, opravujú čo treba, šetria ho. Preto, keď je motor správne zabehnutý, dokážem na ňom vytiahnuť aj stoštyridsaťkilometrovú rýchlosť." S tým sa spája aj jedna zábavná príhoda. "Raz sme sa naháňali s kamarátom. On mal Felíciu a 30 kilometrov sa mu nepodarilo ma dobehnúť. Zabával som sa na tom," hrdo spomína.

Veľké plány do budúcna si Liptovčan nerobí. Nechce nič siliť, chce si svoju záľubu užívať. "Ako sa hovorí, každý chlap by mal mať dve neresti. Ja verím, že jednou z nich pre mňa ostane práve jazda na trabante."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 28 870
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 917
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 281
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 139
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 854
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 743
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 110
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 648
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 797
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 367
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 272
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 110
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 648
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 797
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 367
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 272
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu