Korzár logo Korzár Košice

Mestská doprava v Košiciach má zdražieť asi o 10 percent

Vyššie cestovné, autobusy prevádzkované externou firmou, koniec 4-zastávkovým lístkom i trolejbusom.

Trolejbusy majú zmiznúť z košických ulíc.Trolejbusy majú zmiznúť z košických ulíc. (Zdroj: Judita Čermáková)

Navrhuje to dopravný podnik, lebo nemá peniaze na rozvoj ani prevádzku MHD.

KOŠICE. Svoj kritický finančný aj technický stav chce Dopravný podnik mesta Košice riešiť novou stratégiou i zmenami tarify.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zrušiť najlacnejšie, 4-zastávkové cestovné lístky i zdražiť cestovné približne o 10% navrhuje DPMK mestu.

Ďalej chce podnik zveriť dodávku, prevádzku a údržbu autobusov súkromnej firme, ktorú by vybrali v medzinárodnej súťaži.

Navrhuje i zrušiť trolejbusovú trakciu a nahradiť ju autobusmi.

Návrh DPMK prerokuje dnes mestská rada ako odporúčanie poslancom. Tí rozhodnú 17. septembra.

SkryťVypnúť reklamu

Materiály spracoval podnik, zastúpený šéfom predstavenstva Zdenkom Schramlom. Predkladá ich viceprimátor Ján Jakubov (Smer).

Zdraženie od januára?

DPMK žiada zmeny cien od januára 2013. Podľa návrhu sa vyššie cestovné dotkne všetkých lístkov, okrem základného lístka predávaného vodičom a SMS lístka.

Napríklad základný 30-minútový má zdražieť z 55 na 60 centov (+9,1%) a predplatný 30-dňový „mesačník“ z 18,25 na 20 eur (+9,6%). Aj po takomto zvýšení by bola MHD v Košiciach lacnejšia ako v Bratislave.

„Posledná zmena tarify pre rast nákladov bola v roku 2007,“ zdôrazňuje DPMK s tým, že odvtedy stúpla inflácia o 14,8%, priemerná cena nafty od roku 2009 o 23,3% a plynu CNG o 24,9%. Odhadujú, že po zmene tarify tržby DPMK vzrastú asi o 1,5 milióna eur ročne (+13%).

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie zmeny tarify

Navrhujú tiež zrušiť najlacnejší lístok za 40 centov - neprestupný na 4 zastávky. „Tým predpokladáme výrazné zníženie možnosti špekulácie a nedorozumení cestujúcich.“

Ako kompenzáciu chcú znížiť vek pre bezplatnú prepravu zo 70 rokov na 68. To bude nárast asi o 2 700 osôb a úbytok tržieb o 110-tisíc ročne. Dôchodcom i študentom zľavy 50% ponechajú.

Zrušili by i zľavnený 50-centový lístok na nočný spoj ako extra službu, bol by len eurový. „Tým sa zvýhodní lístok predávaný u vodiča za 1 euro, jeho platnosť sa predĺži z 30 na 60 minút.“

Autobusy súkromníkovi

Podľa audítorských správ je DPMK preúverovaný a hrozí mu likvidácia. Podľa manažmentu predchádzajúce vedenia nezvládli obnovu vozového parku. Z 202 autobusov, 27 trolejbusov a 117 električiek urobili za 5 rokov generálnu opravu len 4 električiek, 1 trolejbusu a kúpili 48 autobusov.

SkryťVypnúť reklamu

„To je príčinou vysokej nákladovosti opráv a údržby. Prejavuje sa to v nekultúrnosti prepravy a potrebe vyššej dotácie. Do úvahy prichádza využitie externého prostredia.“

Podľa podniku vedia súkromné firmy lepšie prefinancovať obnovu vozového parku pre DPMK.
„Licenciu na výkon autobusovej dopravy bude mať DPMK, ktorý bude zodpovedať za prepravu cestujúcich. Externý partner bude ako subdodávateľ, bude mať práva a povinnosti len voči DPMK a nevzniknú mu práva a povinnosti voči cestujúcim,“ uvádza DPMK.

Ten však chce aj naďalej rozhodovať o tarife, predaji lístkov, prepravnej kontrole i cestovných poriadkoch.

Treba 200 miliónov eur

Dve tretiny MHD zabezpečujú autobusy, za 5 rokov ich treba nahradiť novými 150 za skoro 40 miliónov.
Na modernizáciu trolejbusov (8% MHD) by bolo potrebných 14 miliónov.

Z električiek (24% MHD), ktoré by podnik ďalej prevádzkoval sám, potrebujú do 4 rokov opraviť či nahradiť 75, čo má stáť 55 miliónov (modernizácia), resp. 84 miliónov (nové). Na 64 miliónov odhadujú rekonštrukciu najkomplikovanejších 20 úsekov 80-kilometrovej koľajovej trate, ktorej mnohé časti ohrozujú i bezpečnosť a zdravie cestujúcich. Na električky a koľajnice chcú využiť aj eurofondy.

DPMK mal vlani výnosy 32,3 milióna eur, z toho tržby z dopravnej činnosti 12,6 milióna a z mesta dostal bežnú dotáciu 15,5 milióna (tento rok 16,7 milióna). Skončil so stratou 1,4 milióna.

Podľa primátora Richarda Rašiho (Smer) je DPMK po predchádzajúcich vedeniach mesta i podniku v štádiu, keď musia jeho existenciu riešiť koncepčne, už nestačí len „hasiť“ problémy.

tabulka_res.jpg

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  6. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 8 745
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 7 921
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 6 021
  4. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 5 004
  5. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 575
  6. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 3 794
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 263
  8. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 2 766
  1. Robert Štepaník: diel 136 - rubrika: čerstvejšie než treska
  2. Veronika Bezáková: Čas, ktorý (ne)máme
  3. Tomáš Kuvik: Všetci sme si rovní najkrajší mýtus socializmu a nie len toho
  4. Anton Kovalčík: Kresťania v strednej Európe v boji proti fašizmu. Druhá časť Poľsko a Maďarsko.
  5. Marián Pillár: Mazurek a jeho argumentácia ku holokaustu
  6. Martin Fronk: Vzorová stredoveká záhrada
  7. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
  8. Dušan Koniar: Fico je hrdý ako sa hrbí
  1. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 17 356
  2. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 15 497
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 643
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 461
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 7 895
  6. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 4 111
  7. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia. 3 926
  8. Ján Valchár: Čo chce ruské velenie dnes? Nevieme! 3 536
  1. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
  2. Dušan Koniar: Fico je hrdý ako sa hrbí
  3. Věra Tepličková: Spevy s/piatočné alebo Krásna, krásna, kde si sa ty pásla?
  4. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  5. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  6. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  7. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
  8. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu