Navrhuje to dopravný podnik, lebo nemá peniaze na rozvoj ani prevádzku MHD.
KOŠICE. Svoj kritický finančný aj technický stav chce Dopravný podnik mesta Košice riešiť novou stratégiou i zmenami tarify.
Zrušiť najlacnejšie, 4-zastávkové cestovné lístky i zdražiť cestovné približne o 10% navrhuje DPMK mestu.
Ďalej chce podnik zveriť dodávku, prevádzku a údržbu autobusov súkromnej firme, ktorú by vybrali v medzinárodnej súťaži.
Navrhuje i zrušiť trolejbusovú trakciu a nahradiť ju autobusmi.
Návrh DPMK prerokuje dnes mestská rada ako odporúčanie poslancom. Tí rozhodnú 17. septembra.
Materiály spracoval podnik, zastúpený šéfom predstavenstva Zdenkom Schramlom. Predkladá ich viceprimátor Ján Jakubov (Smer).
Zdraženie od januára?
DPMK žiada zmeny cien od januára 2013. Podľa návrhu sa vyššie cestovné dotkne všetkých lístkov, okrem základného lístka predávaného vodičom a SMS lístka.
Napríklad základný 30-minútový má zdražieť z 55 na 60 centov (+9,1%) a predplatný 30-dňový „mesačník“ z 18,25 na 20 eur (+9,6%). Aj po takomto zvýšení by bola MHD v Košiciach lacnejšia ako v Bratislave.
„Posledná zmena tarify pre rast nákladov bola v roku 2007,“ zdôrazňuje DPMK s tým, že odvtedy stúpla inflácia o 14,8%, priemerná cena nafty od roku 2009 o 23,3% a plynu CNG o 24,9%. Odhadujú, že po zmene tarify tržby DPMK vzrastú asi o 1,5 milióna eur ročne (+13%).
Ďalšie zmeny tarify
Navrhujú tiež zrušiť najlacnejší lístok za 40 centov - neprestupný na 4 zastávky. „Tým predpokladáme výrazné zníženie možnosti špekulácie a nedorozumení cestujúcich.“
Ako kompenzáciu chcú znížiť vek pre bezplatnú prepravu zo 70 rokov na 68. To bude nárast asi o 2 700 osôb a úbytok tržieb o 110-tisíc ročne. Dôchodcom i študentom zľavy 50% ponechajú.
Zrušili by i zľavnený 50-centový lístok na nočný spoj ako extra službu, bol by len eurový. „Tým sa zvýhodní lístok predávaný u vodiča za 1 euro, jeho platnosť sa predĺži z 30 na 60 minút.“
Autobusy súkromníkovi
Podľa audítorských správ je DPMK preúverovaný a hrozí mu likvidácia. Podľa manažmentu predchádzajúce vedenia nezvládli obnovu vozového parku. Z 202 autobusov, 27 trolejbusov a 117 električiek urobili za 5 rokov generálnu opravu len 4 električiek, 1 trolejbusu a kúpili 48 autobusov.
„To je príčinou vysokej nákladovosti opráv a údržby. Prejavuje sa to v nekultúrnosti prepravy a potrebe vyššej dotácie. Do úvahy prichádza využitie externého prostredia.“
Podľa podniku vedia súkromné firmy lepšie prefinancovať obnovu vozového parku pre DPMK.
„Licenciu na výkon autobusovej dopravy bude mať DPMK, ktorý bude zodpovedať za prepravu cestujúcich. Externý partner bude ako subdodávateľ, bude mať práva a povinnosti len voči DPMK a nevzniknú mu práva a povinnosti voči cestujúcim,“ uvádza DPMK.
Ten však chce aj naďalej rozhodovať o tarife, predaji lístkov, prepravnej kontrole i cestovných poriadkoch.
Treba 200 miliónov eur
Dve tretiny MHD zabezpečujú autobusy, za 5 rokov ich treba nahradiť novými 150 za skoro 40 miliónov.
Na modernizáciu trolejbusov (8% MHD) by bolo potrebných 14 miliónov.
Z električiek (24% MHD), ktoré by podnik ďalej prevádzkoval sám, potrebujú do 4 rokov opraviť či nahradiť 75, čo má stáť 55 miliónov (modernizácia), resp. 84 miliónov (nové). Na 64 miliónov odhadujú rekonštrukciu najkomplikovanejších 20 úsekov 80-kilometrovej koľajovej trate, ktorej mnohé časti ohrozujú i bezpečnosť a zdravie cestujúcich. Na električky a koľajnice chcú využiť aj eurofondy.
DPMK mal vlani výnosy 32,3 milióna eur, z toho tržby z dopravnej činnosti 12,6 milióna a z mesta dostal bežnú dotáciu 15,5 milióna (tento rok 16,7 milióna). Skončil so stratou 1,4 milióna.
Podľa primátora Richarda Rašiho (Smer) je DPMK po predchádzajúcich vedeniach mesta i podniku v štádiu, keď musia jeho existenciu riešiť koncepčne, už nestačí len „hasiť“ problémy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári