Korzár logo Korzár Košice

DPMK: Bez zdraženia hrozia dlhšie intervaly a prepúšťanie

Schváliť zvýšenie cestovného, súkromné autobusy i koniec trolejbusov odporúča rada poslancom.

Martin Jaš. Ekonomický šéf podniku.Martin Jaš. Ekonomický šéf podniku. (Zdroj: Judita Čermáková)

DPMK má však ešte za domácu úlohu vymyslieť, ako nezrušiť najlacnejšie lístky.

KOŠICE. Od januára 2013 zdraženie MHD priemerne asi o 10 percent a možno od roku 2014 autobusy prevádzkované externou firmou a koniec trolejbusov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tieto návrhy DPMK odporučila včera mestská rada na schválenie zastupiteľstvu, ktoré zasadne 17. septembra.

Jedinú výhradu mala rada k zrušeniu najlacnejšieho 4-zastávkového lístka za 40 centov. Podnik včera na tlačovke informoval, že pripraví alternatívne návrhy, napríklad jeho zdraženie alebo nahradenie novým najkratším časovým lístkom platným menej ako 30 minút.

SkryťVypnúť reklamu

Dlhšie intervaly, prepúšťanie

Návrhy odôvodnil DPMK kritickou finančnou situáciou a zlým stavom vozového parku a techniky. Ak ich poslanci schvália, podnik sľubuje lepšiu MHD.

„V opačnom prípade hrozí obmedzenie výkonov, menej kilometrov, dlhšie intervaly, prepúšťanie, zadlžovanie atď.,“ vyhlásil generálny riaditeľ a podpredseda predstavenstva DPMK Juraj Hrehorčák.

Ekonomický šéf a člen predstavenstva zdôraznil, že košický podnik ako jediný na Slovensku 5 rokov nezvýšil cestovné, hoci náklady rástli, no už musia.

Naopak, znížia vek bezplatnej prepravy zo 70 na 68 rokov a predĺžia platnosť lístka na „nočák“.

„Aj po úpravách budeme mať v porovnaní s Bratislavou nižšie ceny a oproti Prešovu, B. Bystrici, Nitre či Žiline jednu z najnižších cien základných lístkov,“ vraví Jaš.

SkryťVypnúť reklamu

Dodal, že 4-zastávkový lístok je problém, lebo na jednej linke naň cestujete len 4 minúty, no na inej i 18 minút, resp. 17 km.

Súkromník dostane 200 miliónov

Hrehorčák vysvetlil, že budúci rok by v medzinárodnej súťaži vybrali firmu a tá by napríklad od januára 2014 prevádzkovala autobusovú trakciu MHD počas 10 rokov s možnosťou opcie.

Podmienkou by bolo, aby napríklad do 3 rokov firma kompletne obnovila autobusový park, čiže kúpila 150 autobusov, čo môže stáť 50 miliónov eur.

DPMK by si od firmy objednal prevádzku, servis a obnovu autobusov. Licencia, rozhodovanie o intervaloch, cestovných poriadkoch, tarife, dispečing či predaj lístkov by ostali podniku.

Autobusy by patrili firme, tá by prevzala vodičov DPMK i s platmi a všetkými výhodami. Tak to opísali na tlačovke.

SkryťVypnúť reklamu

Podmienka by tiež bola, že cena za kilometer, ktorú by platil DPMK firme, nesmie byť vyššia, ako je dnes cena DPMK, teda okolo 1,9 eura za kilometer. Ročne ide asi o 11 miliónov kilometrov.

„DPMK je nebonitný podnik, už 10 rokov hospodári s nulou alebo v strate, mali sme problém získať i úver 1,2 milióna eur. Silný partner vie za 50 miliónov eur nakúpiť za 2 – 3 roky 150 autobusov a prevádzkovať ich. Za 10 rokov bude mať od DPMK garantovaný príjem asi 220 miliónov eur a je na ňom, ako tie peniaze dokáže využiť, koľko dá na mzdy či energie,“ uviedol Jaš.

Do tendra chce tiež podmienku, že po 10 rokoch musí firma bezodplatne alebo za zostatkovú cenu previesť všetky autobusy do majetku DPMK. Na tlačovke informovali, že taký model MHD ešte na Slovensku nik nezaviedol, ale funguje už v Londýne, Budapešti či Štokholme.

Jaš uistil, že po prevzatí autobusov súkromníkom vodičov neprepustia, lebo i dnes ich je málo, a všetkých prijme firma. Najstaršie z 202 autobusov DPMK predajú, najhoršie vyradia.

„Trolejbusári“ zas protestujú

Proti plánu zrušiť trolejbusovú trakciu a nahradiť ju autobusmi už protestuje občianske Združenie na podporu ekologickej dopravy Košiciach.

To podobný zámer bývalého vedenia podniku petíciou odvrátilo. Argumentujú, že je to krok späť, nič sa tým neušetrí a v 90. rokoch stála výstavba trolejbusovej dopravy v Košiciach 13 miliónov eur (vtedajšia cena).

Súčasný manažment tvrdí, že trolejbusová doprava tvorí len 8 % MHD (trolejbusov je 27), je o 40 % drahšia než autobusová, je 15 rokov zanedbaná, neoplatí sa do nej investovať, nové autobusy sú na vyššej ekologickej úrovni ako pred 20 rokmi a výhoda trolejbusov sa stráca.

Podľa Hrehorčáka sa zamerajú na električky a rokujú s ministerstvom dopravy o možnosti získať 80 až 100 miliónov eur na nové vozidlá a opravu koľají. Prvé nové električky, ktorých bude spolu 40, majú byť možno už budúci rok. Tých starých je 117, väčšina v zlom stave.

Raši chcel trolejbusový okruh

Primátor Richard Raši (Smer) vo volebnom programe prevádzku časti MHD súkromníkom, ktorú chystajú, nespomínal. Chcel však napríklad dobudovať trolejbusový okruh, čo už zrejme nesplní.

„Košičania potrebujú modernú a kvalitnú dopravu ako alternatívu osobných automobilov. Manažment DPMK predkladá zastupiteľstvu koncepčné riešenie, ktoré má tento stav v dlhodobom horizonte dosiahnuť. Bez konkrétnych systémových opatrení a s vyše 20-ročnými vozidlami pohodlnú, bezpečnú a kultúrnu dopravu dosiahnuť nemôžeme,“ komentoval primátor.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  2. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  6. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  1. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu? 4 331
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 622
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 511
  4. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 3 205
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 198
  6. Bez nich by elektrina netiekla. 1 725
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 686
  8. Keď sa z brigády stane kariéra 1 390
  1. Človek v ohrození: Libanon: každodennosť v krajine polykrízy
  2. Jozef Varga: Protestami máme šancu oslabiť FicoSMER natoľko...
  3. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám
  4. Adam Austera: Ako môže bežný investor profitovať z miliardových výnosov Ligy majstrov?
  5. Peter Vernarec: Kedy má zamestnanec nárok na odstupné a odchodné?
  6. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  7. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať!
  8. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: pamätník železničnej dopravy v Trnave
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 776
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 13 929
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 564
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 11 934
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 10 949
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 958
  7. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 910
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 231
  1. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  2. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  3. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  4. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  5. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  6. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  7. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  8. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu