KOŠICE. Asociácia prijímateľov sociálnych služieb SR (APS) eviduje telefonický a písomný podnet od obyvateľky zariadenia na zlé fungovanie Strediska sociálnej pomoci mesta Košice na Garbiarskej ulici. Informoval o tom dnes prezident APS SR Silvester Obuch.
„V pondelok 3. septembra asociáciu telefonicky informovala predsedníčka odborov Strediska sociálnej pomoci mesta Košice o smrti klientky, ktorú pracovníci zariadenia našli až po troch dňoch. Asociácia osobne požiada primátora Košíc Richarda Rašiho o vyjadrenie k tomuto podnetu a udalosti na budúci týždeň na pôde Národnej rady SR,“ uviedol Obuch.
Dodal, že asociácia má informácie, že súčasná, zo strany Magistrátu mesta Košice seniorom nanútená prestavba bytového zariadenia Strediska sociálnej pomoci mesta Košice na nebytové zariadenie, ktorá prebieha z eurofondov za plnej prevádzky a kapacity, má za následok zhoršenie zdravotného a psychického stavu seniorov.
Asociácia má informácie o nedodržaní plánu ošetrovateľskej, zdravotnej a sociálnej starostlivosti o seniorov.
Asociácia žiada primátora Rašiho o ospravedlnenie sa pozostalým a o okamžité riešenie situácie v Stredisku sociálnej pomoci mesta Košice na Garbiarskej ulici.
Odporúča pozostalým nebohej požadovať odškodnenie od mesta Košice, ktoré je zriaďovateľom strediska.
Mesto odmieta zanedbanie starostlivosti
„Do tejto chvíle nič nenasvedčuje tomu, že zamestnanci strediska zanedbali starostlivosť o klientku. Na kvalitu sociálnych služieb mesto ako zriaďovateľ nikdy žiadnu sťažnosť nedostalo. Určite však budeme trvať na dôkladnom prešetrení prípadu," uviedla hovorkyňa košického magistrátu Martina Viktorínová.
"Stredisko sociálnej pomoci mesta Košice (SSMPK) je štandardným typom dnešných zariadení pre seniorov, ktoré poskytuje ubytovanie, stravovanie a iné služby v súlade so zákonom o sociálnych službách. Zariadenie bolo na domov dôchodcov transformované z domu – penziónu pre dôchodcov, ktorý poskytoval výlučne ubytovanie a jeho obyvatelia nemuseli odoberať ostatné služby," uvádza sa vo vyhlásení Strediska sociálnej pomoci mesta Košice.
Podľa vedenia strediska niektorí klienti si dodnes nedokázali zvyknúť na zmenený typ poskytovanej sociálnej starostlivosti o odmietajú služby, ktoré im zariadenie ponúka.
Nezúčastňujú sa spoločných činností, neodoberajú stravu päťkrát denne, stravovanie im vyzdvihujú iní klienti, vymieňajú zámky na ubytovacích jednotkách, od ktorých kľúče odmietajú poskytnúť SSPMK.
„Klienti si vyslovene neželajú vstupovanie zamestnancov do ubytovacích jednotiek s odôvodnením, že narúšajú ich súkromie,“ uvádza sa v stanovisku.
Pri takomto prístupe riskujú, že v prípade smrti budú nájdení až po niekoľkých dňoch, tak ako sa to stalo aj v prípade nebohej. Pochopiť, že poskytované služby sú pre nich a sú potrebné, je výlučne v ich záujme.
„Až do tohto prípadu sme mali záujem zladiť poskytované sociálne služby so želaniami klientov. Na základe posledných skúseností však zavedieme nové pravidlo – ak klient vynechá tri poskytované jedlá v rade (raňajky, obed, večera), budeme otvárať ubytovacie jednotky aj proti jeho vôli. Chceme tým zamedziť špekuláciám, klamstvám a neodôvodneným obvineniam, že zanedbávame svoje povinnosti,“ upozorňuje vedenie strediska.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári