Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
Mestskí poslanci schválili zvýšenie cien v košickej mestskej doprave pri základných lístkoch o päť centov. Ani komunisti s Halenárom nezabránili zdraženiu cestovného. DPMK tvrdil, že získať 150 nových autobusov za 50 miliónov eur bez súkromníka sa nedá. Raši súkromníka nechce. Chce analýzu, ako sa to dá.
KOŠICE. Poslanci dnes rozhodli - MHD od januára zdražie priemerne asi o 10%. Najlacnejší – štvorzastávkový lístok, hoci ho DPMK pôvodne navrhol zrušiť, zachovali. Zvýšili však jeho cenu zo 40 na 50 centov a zrušili možnosť využiť ho na linky „R“ do železiarní a zrýchlené spoje.
Napríklad polhodinový lístok zdražie z 55 na 60 centov a „mesačník“ z 18,25 na 20 eur. Bratislava je stále drahšia.
Predkladateľ, viceprimátor Ján Jakubov (Smer) zdôvodnil zvýšenie cestovného tým, že od roku 2007 sa nemenilo a náklady rastú.
Odporučil však, aby 4-zastávkové lístky nezrušili, len zdražili o 10 centov. Zdôvodnil to požiadavkou Radou starostov a verejnou mienkou.
Poslanec Emil Petrvalský (SDKÚ) navrhol, aby 4-zastávkové lístky zdraželi tak ako iné lístky len o 10%, teda iba o 4 centy. Neuspel.
Exšéf predstavenstva DPMK Igor Jutka (SDKÚ) uviedol, že tento lístok používajú najmä špekulanti, až 25% cestujúcich sú čierni pasažieri a vymožiteľnosť pokút je 20 percent.
Anna Jenčová (Smer) sa vyjadrila, že problém nie sú 4 zastávky na sídliskách, ale zrýchlené spoje a linky do železiarní. Navrhla zrušiť na nich využitie lístka. Prešlo to.
Komunisti vyzvali: Odstúpte
„Ak sa každé štyri roky budú meniť ľudia vo vedení DPMK a nebudú vyvodzované personálne dôsledky, neprestane nehospodárnosť,“ argumentoval Alfonz Halenár (nezávislý), že hlasuje proti zdraženiu.
O petícii s vyše 2-tisíc podpismi proti zvýšeniu cestovného informoval petičiar, šéf mestského výboru Komunistickej strany Slovenska Ivan Gaľa. Vedenie mesta i DPMK vyzval, aby odstúpili, ak svoje úlohy nezvládajú.
„Stotožňujeme sa s názormi poslanca Halenára,“ vyhlásil komunista Gaľa. V sále vytryskol smiech, Halenár je antikomunista.
„Vyrazilo mi to dych, som proti tomu, aby ma komunisti podporovali,“ reagoval Halenár.
V tarife znížili vek grátis prepravy zo 70 na 68 rokov. Nová tarifa má zvýšiť tržby o 1,5 milióna ročne. Vlani mal DPMK stratu 1,4 milióna.
„V prípade neschválenia hrozí predĺženie intervalov medzi spojmi. Ak to neprejde teraz, možno to neschválime ani do konca volebného obdobia,“ dodal primátor Richard Raši (Smer). Prešlo to.
Raši rozdal domáce úlohy
Rokovanie o stabilizácii a rozvoji DPMK, ktorý navrhuje zveriť prevádzku autobusov súkromnej firme (tzv. outsorcing) a zrušiť trolejbusy, prerušili do ďalšieho zasadnutia koncom roka. O odklad požiadal primátor.
Chce, aby podnik dopracoval analýzy plusov a mínusov navrhovaných riešení aj ich alternatív. Zastupiteľstvo súhlasilo.
„Nie som úplne stotožnený s tým, aby autobusy prevádzkoval externý partner (ten by za vlastné kúpil 150 autobusov a prevádzkoval 10 rokov za úhradu od DPMK). Chcem ešte porovnanie s obnovou vozového parku vo vlastnej réžii.“
Analýzu žiada i k trolejbusom. „Treba čas, aby sa otázky okolo trolejbusov vydiskutovali, často je to o emóciách, nie faktoch.“
„V súlade s odporúčaním primátora aj vzhľadom na reakcie verejnosti a občianskych združení navrhujem rokovanie prerušiť,“ predložil Jakubov. Návrh schválili.
Marek Tóth zo Združenia na podporu ekologickej dopravy, ktoré robí petíciu za záchranu trolejbusov a má asi 5-tisíc podpisov, odklad a priestor na diskusia víta.
DPMK tvrdil, že sa to nedá
Šéf predstavenstva DPMK Zdeněk Schraml sľubuje, že dodajú alternatívu k outsorcingu, ako by podnik sám za 3 roky zohnal nových 150 autobusov za 50 miliónov eur.
Pritom minulý týždeň na tlačovkách vedenie DPMK (Hrehorčák, Jaš) tvrdilo, že na to nemajú peniaze a taký úver im nik nedá.
„Za terajšej situácie to nie je možné. Museli by sme šetriť na opravách a údržbách. Úspory by vyšli výraznejšie pri outsorcingu, ten by mal väčší dopad na zamestnanosť. Ak autobusy zostanú u nás, zamestnanosť nebude tak postihnutá,“ vraví Schraml. Pritom Hrehorčák a Jaš predtým hrozbu prepúšťania odmietli.
Podľa Schramla cestujúci cestujú v katastrofálnych podmienkach, nie je zaistená bezpečnosť a kultúra cestovania, je najvyšší čas investovať do obnovy. „Za posledné 3 roky šlo na opravy a údržbu autobusov a trolejbusov 6 miliónov, to je 27 nových autobusov...“
Raši dodal, že externý partner je krajná alternatíva, až keď nebude iná možnosť, ako napríklad obnoviť autobusový park z úverových zdrojov. „Bol by som rád, keby autobusy prevádzkoval DPMK.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári