KOŠICE. Mínus 120 ľudí za 2 roky. Taký je plán prepúšťania v Dopravnom podniku mesta Košice podľa materiálu z pera člena predstavenstva a ekonomického riaditeľa Martina Jaša (nominant vedenia mesta na čele s primátorom Richardom Rašim zo Smeru).
Jašov odhad finančných výsledkov je prílohou dodatku zmluvy medzi mestom a DPMK na roky 2013 – 2023. Ten majú dnes schváliť mestskí poslanci.
Materiál ráta, že ešte budúci rok skončia so stratou 2 milióny eur, no od roku 2017 bude v zisku.
Stankovič: Vraj 120
Teraz je 1 062 zamestnancov, o rok bude len 1 002 a v roku 2015 už iba 942 - tak stojí v Jašovom materiáli.
Zástupca jednej z odborových organizácií v DPMK Vladislav Stankovič tvrdí, že aj v podniku idú chýry, že 120 ľudí odíde:
„Zhodou okolností toľko robí v dielenskej činnosti a administratíve na autobusovej doprave... Šušká sa o záujme súkromných firiem z portfólia finančných skupín o externé služby pre DPMK...“
Napríklad súťaž na nové autobusy vyhrala teraz firma SOR, ktorej generálnym partnerom je J&T.
V roku 2011 pracovalo v DPMK okolo 1 100 ľudí (skoro polovica sú vodiči). Odvtedy najväčšie prepúšťanie bolo v decembri 2012 – zrušili 34 miest, odišlo 16 zamestnancov.
Poslanec: Veď sú to chudáci...
Člen dozornej rady DPMK a poslanec mesta Miloš Ihnát (Smer) priznáva, že asi pred pol rokom pripomienkovali návrh vedenia podniku prepustiť okolo 20 – 30 pracovníkov, ale číslo 120 odmieta:
„Taký počet vylučujem, proti tomu by som sa postavil, k takému návrhu by sme ako dozorná rada dali jasné, rázne negatívne stanovisko. Ak by bola situácia taká vážna, muselo by sa siahnuť na platy manažérov a iné rezervy, a nie na zamestnancov chudákov, ktorí berú 300 – 400 eur, ani na vodičov, ktorých je málo, nik to nechce robiť a utekajú do Nórska, kde zarobia 5-tisíc eur mesačne.“
Priemerný zárobok pracovníka DPMK je 852 eur. Podľa odhadu podniku o 10 rokov bude 1 017 eur.
Vedenie mestskej firmy svoje číslo, mínus 120 ľudí, nekomentuje:
„Riešime koncepciu DPMK, v tejto chvíli sa nebudeme vyjadrovať. Na splátku úveru (na kúpu 127 autobusov si z banky vezmú 28 miliónov eur – pozn. red.) musíme hľadať rezervy z prevádzkových nákladov a výsledný model môže vyzerať úplne inak,“ uviedla hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová. Dodala, že prioritou manažmentu vo finančnej kríze je, aby podnik ostal vo finančnej kondícii.
Predsa príde externá firma?
Jednou z noviniek, ktorú prináša dodatok medzi DPMK a mestom, je podľa dôvodovej správy i možnosť dopravcu zabezpečiť MHD kvôli zefektívneniu aj subdodávateľsky.
Pritom keď DPMK vlani pre nedostatok peňazí na obnovu vozového parku navrhoval celú autobusovú trakciu zveriť súkromnej firme, primátor Richard Raši (Smer) bol proti, preto si to podnik rozmyslel a autobusy kúpi na úver.
Hovorkyňa DPMK Karaffová tvrdí, že dodatkom sa nič nemení, outsourcing MHD neplánujú a klauzula súvisí len s tým, že kupujú 127 autobusov za 28 miliónov z banky a 46 električiek, na ktoré chcú 97 miliónov eur z eurofondov:
„Klauzula hovorí, že počas 10 rokov od podpisu zmluvy možno zabezpečovať MHD externou spoločnosťou maximálne do výšky 50 %, inak by sa DPMK vystavil hrozbe sankcie a vrátenia financií na nákup električiek. Zároveň by došlo k ukončeniu zmluvy medzi mestom a DPMK a ten by musel bezodplatne odovzdať električky z prostriedkov EÚ novému poskytovateľovi MHD,“ vysvetlila Karaffová.
Klauzulu žiada Európska komisia pre udržateľnosť projektu a preto aj menia zmluvu s mestom z terajších 5 na 10 rokov.
Ihnát dodal, že pre dodatok i prepúšťanie sa ešte dozorná rada a vedenie DPMK stretnú dnes pred zastupiteľstvom, ktoré sa na magistráte začína o 8.00 hod.: „Ešte bude veľký boj, budúci rok sú voľby a každý sa bude chcieť ukázať...“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári