Korzár logo Korzár Košice

Košice do mestskej dopravy nikoho nepustia desať rokov

Privatizovať mestskú dopravu aspoň desať rokov dopravný podnik nesmie. Zato prepúšťať sa chystá.

Primátor a jeho námestník. Richard Raši a Ján Jakubov.Primátor a jeho námestník. Richard Raši a Ján Jakubov. (Zdroj: Veronika Janušková)

Môže odísť 60 aj 180 ľudí.

KOŠICE. Aj najbližších desať rokov má Dopravný podnik mesta Košice prevádzkovať mestskú hromadnú dopravu bez subdodávateľov.

V pondelok to schválili poslanci. Ak by to chcel DPMK zmeniť, potrebuje súhlas zastupiteľstva.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Toto uznesenie doplnil k novému dodatku zmluvy mesta s DPMK o MHD na roky 2013 – 2023 viceprimátor Ján Jakubov (Smer).

Dodatok museli odsúhlasiť, aby sa DPMK mohol uchádzať o eurofondy na nové električky a modernizáciu koľajníc a požičať si z banky ďalšie peniaze na kúpu autobusov.

SkryťVypnúť reklamu

Subdodávateľov „chcela“ Únia

Jakubov vysvetlil, že spoločnosť Jaspers, ktorá chystá podklady Európskej komisii, žiadala ustanovenie, že DPMK môže mať subdodávateľov do 50 percent objemu MHD.

Podľa Jakubova motívom Jaspers nebolo, aby DPMK siahol po subdodávateľoch, ale aby garantovali jeho majoritu v MHD, inak by musel vrátiť eurofondy.

„Mesto požiadavku Jaspers zakotviť nechcelo, ale v zmysle európskych noriem musí. Klauzula však navodila obavy verejnosti, že mesto chce zadať výkony MHD tretím subjektom, čo by znamenalo útlm DPMK, ale to nie je pravda,“ uviedol viceprimátor.

Raši: Privatizovať sa nebude

Poslanec Alfonz Halenár (nezávislý), naopak, kritizoval betónovanie doterajšieho stavu, keď mesto dotuje DPMK sumou 16 miliónov eur ročne, čo je takmer polovica príjmov podniku:

SkryťVypnúť reklamu

„Jaspers hovorí - skúste konkurenciu. Videli sme, ako dvaja mobilní operátori držali ceny a keď na trh prišiel tretí, ceny klesli.“

Kritizuje, že stratový DPMK, ktorému by banky nemali požičať už ani cent, berie na autobusy úver 28 miliónov eur.

Primátor Richard Raši (Smer) vyhlásil, že ak by mesto MHD nedotovalo, DPMK by skončil v konkurze, alebo by cestovné zdraželo tak, že MHD by sa stala nedostupnou a zanikla by.

Halenárovi odkázal, že jeho snahám o privatizáciu nepodľahnú. Šéf predstavenstva DPMK Zdeněk Schraml deklaroval, že so subdodávateľmi nerátajú.

Raši zdôraznil, že doteraz podpisovali zmluvy s DPMK o MHD primátori bez zastupiteľstva, no vedenie mesta rozhodlo, že už ich budú schvaľovať poslanci.

DPMK má asi 1 060 zamestnancov. Kupuje 127 autobusov za 28 miliónov, na 46 električiek žiada 97 miliónov z eurofondov a ďalších 50 miliónov na opravu tratí.

SkryťVypnúť reklamu

Prepúšťanie: Možno aj 180?

Poslancov zaujímalo aj plánované prepúšťanie v DPMK. Podľa jedného z materiálov podniku má za nasledujúce 2 roky odísť 120 ľudí.

„Je to jeden z návrhov. Či to bude 120, 60 alebo 180, ťažko dnes povedať. Musíme počkať na nové autobusy, električky ešte nie sú vysúťažené, nepoznáme cenu, spolufinancovanie, je tam veľa neznámych,“ tvrdí Schraml s tým, že úspory aj na údržbe nových vozidiel do zamestnanosti premietnu. Podnik tiež hľadá rezervy, aby mal z čoho splácať úver na autobusy.

Schraml reagoval i na informáciu, že víťaz tendra na autobusy, český Sor z portfólia J&T, už vyrába vozidlá pre DPMK, hoci ten ešte nemá vybavený úver, a tak stále nepodpísal zmluvu:

„To nie je náš problém, ak chce výrobca podstúpiť také riziko, nech sa páči.“

Obchodný riaditeľ Sor Jindřich Chudý nepoprel, že autobusy už vyrábajú:

„Keďže súťaž ešte nebola uzavretá, nebudeme sa podrobnejšie vyjadrovať. DPMK nás vyrozumel, že našu ponuku prijal a vyzval nás, aby sme zaslali podpísanú zmluvu, čo sme urobili.“

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  4. Tankovanie, ktoré sa vám vráti: káva, zľavy aj pohodlie
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  1. Invázne rastliny ako superpotraviny
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  5. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  6. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 10 859
  2. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 8 111
  3. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 7 031
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 3 932
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 330
  6. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 2 316
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 2 243
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 098
  1. Marian Letko: Z denníka chrapúňa. Zlodejiny a klamstvá odhalené. Kua fix…
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Ako pracujú sudcovia, ktorí pojednávajú profilové kauzy čurillovcov?
  3. Martin Greguš: Kde je slovenský minister zahraničia? Mlčí, keď bijú našich...
  4. Radoslav Záhumenský: Objavte Manínsku tiesňavu, prírodný klenot Slovenska, ktorý musíte vidieť
  5. Katarína Sélešiová: Hviezdny prach
  6. Veronika Pirošík Mešková: O Hane, ktorá si dovoľovala žiť inak
  7. Adam Ustupsky : Jezuiti a korelácia s KDH
  8. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
  1. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 17 532
  2. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 15 779
  3. Monika Albertiová: Máme po puči 11 719
  4. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 745
  5. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 7 669
  6. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico? 7 441
  7. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 5 859
  8. Rado Surovka: Ficove supy už krúžia nad Slovenskom 5 786
  1. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
  2. Radko Mačuha: Za neonacizmus na Ukrajine môže Putin.
  3. Marcel Rebro: Trump a Putin na Aljaške: Rokovanie o Ukrajine bez Ukrajiny
  4. Marcel Rebro: Rusko obkľúčené NATO? Skôr obkľúčené rozprávkami z Kremľa
  5. Věra Tepličková: Prirodzene k prirodzeniu (nevhodné pre deti a slabšie/citlivejšie povahy)
  6. Věra Tepličková: Od buka do buka a máme tu Mamuka
  7. Radko Mačuha: Organizátor majdanu bol na káve pred úradom vlády.
  8. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Robert Fico sa prihovára občanom Slovenska z Jadranu.

Fico opäť zhodne s Kremľom: Ukrajina si za agresiu môže sama a s Ruskom treba rokovať.


18
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Mohla byť ohrozená transparentnosť celého procesu.


TASR 16
Peter Pellegrini so sestrou Evou.

Ako by vyzeralo Slovensko, keby boli všetci takí čestní ako prezident?


130
Adam Ružička.

Priznal, že problémy mal už dávno.


Martin Turčin 7

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu