V nových autobusoch už stihlo šarapatiť kúrenie, kladka i elektronika. Za ostatné problémy, o ktorých hovoria vodiči, podľa DPMK buď výrobca nemôže, alebo ani neexistujú.
KOŠICE. Len asi mesiac jazdia po meste autobusy Sor. Vodiči sa sťažujú na kúrenie, že na nové vozidlá je slabé.
Hovorkyňa dopravného podniku Michaela Karaffová sa vyjadrila, že poruchu kúrenia v jednom autobuse technici Soru odstránili.
„V ostatných prípadoch sa ukázalo, že po uzatvorení záklapky problémy pominuli. Vodiči boli upozornení, ako majú správne manipulovať s týmto zariadením.“
Poruchy riešia s výrobcom
DPMK priznal aj zlomenie napínacej kladky klinového remeňa a poruchu elektroniky perovania.
„Už ich riešime s výrobcom a pracovníkmi technického servisu. Budú odstránené v krátkom čase.“
Dodali, že po dohode so Sorom vymontovali jednu kladku z iného autobusu Sor, ktorý ešte nejazdil, ale do 24 hodín došla nová.
Ďalšie problémy odmietajú
Medzi vodičmi sa však hovorí aj o ďalších nedostatkoch, napríklad o ich sedadlách. „Za 20 rokov som na takej tvrdej stoličke ešte nesedel. Nedá sa dobre nastaviť, neviem sa normálne oprieť. Bolia ma kríže, chrbát, zadok, ľadviny, lopatky,“ prezradil jeden zo šoférov.
„Sedadlá sú štandardné,“ reagovala hovorkyňa. Sťažnosť označila za dezinformáciu. „Umožníme vám zmerať tvrdosť, aby ste sa presvedčili osobne. O problémoch s nastavovaním nevieme.“
Okno vraj rozbil cestujúci
Jeden z nových sorov bol podľa informácií Korzára v prevádzke len asi jediný deň, lebo hneď sa mu rozbilo okno a odvtedy niekoľko týždňov stál, čakal na výmenu skla. Náš zdroj tvrdí, že príčina rozbitia bola nejasná a nedá sa vylúčiť ani pnutie konštrukcie autobusu.
Podľa DPMK to bolo inak. „Bočné sklo vytlačil cestujúci. Podávame naňho trestné oznámenie. O pnutí konštrukcie nevie ani výrobca.“
Aký má DPMK o vine cestujúceho dôkaz, ani či je ním záber z kamery, hovorkyňa neprezradila.
Napríklad v Prahe niektorým sorom praskala časť nosnej konštrukcie, výrobca ju dodatočne vystužoval a preventívne upravoval aj sory v Bratislave. Výrobca z portfólia finančnej skupiny J&T označil praskanie v Prahe za výnimku.
Karaffová dodala, že ďalšie sklo prasklo i na inom sore, no čelné a z viny vodiča osobného auta. Riešia to cez poisťovňu a tá to uhradí z jeho povinnej zákonnej poistky.
Objavil sa aj problém so zatváraním dverí. Podľa hovorkyne to bol iba jeden prípad „v dôsledku ľadu, ktorý namŕzal pri dverách“.
DPMK: Vodiči i mamy chvália
„'Španováky', bez ktorých nejde motor ani klimatizácia, sa lámu, kúrenie je slabé, sedadlá vodiča zlé. O týchto autobusoch si myslím, že namiesto toho, aby DPMK išiel s dobou, kúpil smeti,“ vyjadril sa ďalší z oslovených vodičov.
Podľa Karaffovej však vodiči, naopak, mimoriadne pozitívne hodnotia hlavne prevodovku a výkon motora v kopcovitom teréne.
Jeden z cestujúcich, Miroslav, vraví, že nové sory sú pekné, čisté. „A je super, že kamery kvôli bezpečnosti monitorujú interiér i okolie autobusu. Na druhej strane mám pocit, že vnútri je až zbytočne veľa priestoru na státie, mohli mať radšej viac miest na sedenie.“
Karaffová dodala, že mamky s kočíkmi oceňujú nízkopodlažnosť.
Doteraz do výpravy nasadili 42 nových vozidiel. Spolu kupujú 127 sorov za 28,7 milióna eur. Všetky dodajú do konca septembra.
Odpoveď DPMK
V denníku Košický Korzár, číslo 31, ročník XVII., zo dňa 7. februára 2014, bol na strane 2 uverejnený článok s názvom „Nové autobusy majú prvé problémy. DPMK: Poruchy riešime“ autora Jaroslava Vrábeľa. K tomuto článku uvádzame nasledujúce informácie:
Dopravný podnik mesta Košice, akciová spoločnosť (DPMK) vyhlásil verejnú súťaž na nákup 127 ks autobusov v celkovej hodnote 28,7 mil. EUR, a následne dňa 9. 10. 2013 podpísal kúpnu zmluvu so spoločnosťou SOR Libchavy spol. s r. o. Prvé autobusy v počte 10 ks boli dodané dňa 9. 11. 2013, zvyšné sú a budú dodávané postupne do konca septembra 2014.
Všetky dodané autobusy sú riadne spôsobilé na prevádzku a premávku na pozemných komunikáciách a spĺňajú požiadavky, ktoré sú pre ne stanovené všeobecne záväznými právnymi predpismi. Technické parametre autobusov sú úplne štandardné. Na slovenských a českých cestách sú v prevádzke stovky autobusov daného typu.
DPMK neobdržal dosiaľ žiadnu sťažnosť od svojich zamestnancov-vodičov, ktorá by sa týkala údajných nedostatkov autobusov, ako sú popísané v článku zo dňa 7. februára 2014. K dnešnému dňu je v prevádzke 53 nových autobusov, pričom sa prejavila jediná porucha spojená s kúrením, ktorá bola dodávateľom následne odstránená. Vodiči boli zároveň poučení o správnej manipulácii s príslušným zariadením autobusov.
Boli zaznamenané dva prípady, keď došlo k rozbitiu skla v autobusoch, v oboch prípadoch však boli zapríčinené tretími osobami, ktoré nie sú nijako spojené s prevádzkou autobusov. Rozbitie skla nebolo nijako spôsobené údajnou vadou autobusov, ako je popísaná v článku zo dňa 7. februára 2014.
Ing. Juraj Hrehorčák, podpredseda predstavenstva a generálny riaditeľ DPMK, a. s.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári