Český súkromný dopravca plánuje už od polovice decembra jazdiť z Bratislavy cez Žilinu do Košíc a rovnakou frekvenciou rýchlovlakov konkurovať štátnej firme ZSSK. ŽSR hovoria, že je to reálne.
Agentúrny text sme nahradili autorským článkom denníka SME
BRATISLAVA. Nový grafikon od 14. decembra môže na Slovensko priniesť dôležitú novinku.
Prvýkrát na Slovensku vstúpi na vnútroštátnu rýchlikovú trať konkurent doteraz monopolného štátneho dopravcu. Na linke Bratislava - Žilina - Košice majú jazdiť súkromné rýchliky českej firmy RegioJet.
Štyri páry IC vlakov na trati, spájajúcej dve najväčšie slovenské mestá doplní jeden pár medzi Žilinou a Košicami. Bude predĺžením rýchlika z Prahy cez Ostravu, ktorý zatiaľ končí v Žiline.
RegioJet už tento mesiac požiadal Železnice Slovenskej republiky, ktoré prevádzkujú dopravnú cestu o pridelenie kapacity a časov prepravy.
Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková potvrdzuje rokovania s RegioJetom a hovorí, že prevádzka ich rýchlikov od decembra je reálna.
Podmienky sú pre všetkých dopravcov rovnaké ako pre ZSSK, vlaky sa zaraďujú do grafikonu v poradí, ako prišli žiadosti.
V prípade kolízie konkurenčných vlakov vyzve ŽSR obe strany na dohodu, ak sa to nepodarí, rozhodne Dopravný úrad.
Na spustenie prevádzky nepotrebuje súhlas štátu, pretože ide o komerčnú prevádzku, čiže vlaky nedotované zo štátneho rozpočtu.
Keďže RegioJet už na Slovensku ako dopravca niekoľko rokov funguje, rozšíri svoju činnosť iba o ďalšiu trať.
Nie cenová vojna
Šéf holdingu Student Agency, ktorého je RegioJet súčasťou hovorí, že cieľom je ponúknuť zákazníkom "o triedu lepšie služby", známe z vlakov na trase Praha - Žilina.
V typických žltých vlakoch má byť káva a ďalšie nápoje, či internet zadarmo, bezplatne aj elektrické zásuvky, dennú tlač, možnosť sledovať filmy, počúvať hudbu, či čítať elektronické knihy a využívať zábavný portál.
Pre každý vozeň RegioJet sľubuje stevarda, ktorý bude obsluhovať zákazníkov podobne, ako je to zvykom v autobusoch Student Agency. Cestujúci si budú môcť objednať aj jedlo a iné občerstvenie z reštauračného vozňa.
Hovorca Student Agency Aleš Ondrůj zatiaľ nechce konkretizovať výšku cestovného z Bratislavy do Košíc.
Podľa jeho vyjadrenia sa však nechcú púšťať do cenovej vojny, klientov si chcú získať skôr pohodlím a službami, či výberom staníc, v ktorých vlaky zastavia.
Dá sa preto predpokladať, že cena cestovného by mala byť približne rovnaká, ako pri štátnych IC vlakoch, čiže približne 22 eur.
Keďže ZSSK na tejto trati pri prevádzke IC vlakov ročne prerobí zhruba tri milióny eur, otvára sa otázka, či s tým počíta aj RegioJet.
Ondrůj vysvetľuje, že majú oveľa nižšie náklady na rôzne režijné činnosti, takže počítajú s tým, že by sa čoskoro mali dostať do čiernych čísel. Radi by pokračovali v spolupráci so ZSSK pri predaji lístkov za províziu.
Čakanie na vlak v Tatrách sa predĺžiloČítajte
Biznis a deti
RegioJet plánuje na Slovensku využívať klimatizované vagóny pre rýchlosť až 200 km/hodinu, ťahané lokomotívami pre rýchlosť 160 km/h.
Plánujú využiť zmodernizovanú časť trate Považím od Bratislavy takmer po Trenčín na traťovú rýchlosť 160 km/h. Vozne majú mať buď veľkopriestorové oddiely, kupé pre šesť cestujúcich alebo biznis kupé pre štyroch cestujúcich.
Chystajú aj detské kupé či veľkú herňu pre deti s knihami, hrami, stavebnicami či možnosťou sledovať rozprávky. "Takých vozňov máme takmer sto a časť z nich využijeme práve na prevádzku medzi Bratislavou a Košicami", vysvetľuje Ondrůj.
Česká firma na Slovensku spustením nových liniek plánuje vytvoriť stovky pracovných miest a vytvoriť sieť prepojených železničných a autobusových liniek.
Okrem troch diaľkových autobusových spojení a železničnej trate do Žiliny na Slovensku aktuálne prevádzkuje aj osobné vlaky na trati Bratislava - Komárno.
Kto ešte príde
Hovorca Student Agency nevie o ďalších konkurentoch, ktorí by sa na Slovensko tento rok do vlakovej dopravy chystali, hoci nedávno sa v tejto súvislosti spomínal ich domáci rival Leo Express. Ten by chcel z Prahy do Košíc jazdiť v spolupráci so ZSSK.
"Ak by sa objavil tender na prevádzku dotovaných vlakov, určite toho tiež chceme zúčastniť," presviedča Ondrůj.
Podľa jeho slov počet cestujúcich v českých IC vlakoch RegioJet v prvom štvrťroku tohto roku stúpol oproti vlaňajšku o 37 percent.
Dopravca verí, že za celý rok sa zvýši počet ich zákazníkov o 30 percent na vyše dva milióny.
Medzi Prahou a Žilinou teraz bežne jazdia osemvozňové súpravy, ktoré plánujú ešte predlžovať. Od marca zaraďujú do každého vlaku aj vozeň s herňou pre deti.
Na nedotovanej rýchlikovej linke medzi Prahou a Ostravou v súčasnosti jazdia traja konkurenti, ktorí extrémne znížili ceny lístkov, takže podľa odborníkov žiadny z nich nezarába.
"V tomto prípade začala cenovú vojnu štátna spoločnosť, trpíme tým všetci," komentuje Aleš Ondrůj. Verí, že na Slovensku to bude inak.