Vyúčtovania za služby spojené s bývaním priniesli stovky reklamácií.
KOŠICE. Bytový podnik spravuje 10-tisíc bytov, priznáva, že vo viacerých prípadoch robili korekcie vyúčtovaní.
„Nebolo ich však veľa, reklamácie predstavovali necelé dve percentá vystavených vyúčtovaní. Ľudi sa sťažovali, že sa im nepáči spotreba niekktorého média, prípadne nerozumeli koeficientom. Chceli nahliadnuť do dokladov, prepočítali sme vyúčtovania a odišli spokojní,“ vraví vedúci oddelenia správy bytov Bytového podniku mesta Košice Vladimír Milistenfer.
Susedia vyhoreli, a čo my s tým máme?
„V jednom z košických blokov horelo a požiar vo viacerých bytoch zničil merače na radiátoroch. Vyhotovili sme vyúčtovanie tepla ÚK pre celý dom len na podlahovú plochu. Lenže vlastníci bytov vo vchodoch, kde nehorelo, spísali reklamáciu a dožadovali sa rozúčtovania tepla aj na merače tepla. Teda tak, ako sa predtým na schôdzi dohodli a vôbec nemienili brať ohľad na nešťastie požiaru susedov v strednej bráne. Tvrdili, že čo oni s tým majú, u nich predsa nehorelo, aj keď sú jeden dom. Preto sme museli urobiť pre krajné brány vyúčtovanie tepla aj na pomerové merače,“ povedal nám Milistenfer.
Nízke zálohové platby
Podľa technického riaditeľa BPMK Martina Pašku sa však nájde aj viacero vlastníkov, ktorí nie sú spokojní, pretože majú nastavené nízke zálohové platby.
„Vlastníčka reklamovala vyúčtovanie ako celok, nič konkrétne. Len sa jej nepáčilo, že každý rok sa jej znižuje preplatok, až sa tento rok dostala do nedoplatku. Pekne vypísala za posledných 5 rokov sumy stále nižších preplatkov. Nechápala, že pri každoročne sa zvyšujúcich cenách médií a rovnakých zálohových platbách, ktoré nechce zvýšiť, je toto zákonitý jav a žiadala prepočítať opätovne celé vyúčtovanie. Aj vlastníci bytov by si mali uvedomiť, že v prípade zvyšovania cien tepla či vody môžu reagovať zvýšením zálohovej platby a tým predídu následnej nespokojnosti,“ tvrdí Paška.
Majitelia bytov sa u správcov sťažujú na vysoké platby za teplo a vodu, na spôsob ich rozúčtovania na jednotlivé byty, na zle určené koeficienty, ktorými sa koriguje spotreba tepla v krajných a prízemných bytoch, ale aj na nekvalitné stavebné práce pri zateplení bytovky.
„Ak mal niekto problém s vyúčtovaním, vysvetlili sme mu to. V prípade, že došlo k chybe z našej strany, urobila sa korekcia.“
Ak správca neodpovedá...
Majitelia sú často nespokojní aj s vybavením reklamácie správcom. Stáva sa, že buď im na ňu odpíše, alebo reaguje neskoro, prípadne vlastník dostane stanovisko, s ktorým nie je spokojný. Obracajú sa potom na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
„Spotrebitelia by si v prípade podozrenia z nesprávneho vyúčtovania mali najprv uplatniť reklamáciu u správcu domu. Na SOI sa môžu obrátiť s podnetom na vykonanie kontroly, až keď správca na reklamáciu nereaguje, alebo ak sa po vybavení reklamácie cítia poškodení,“ tvrdí inšpekcia.
V podaní by mali problém stručne opísať, priložiť kópiu vyúčtovania a dokumentáciu súvisiacu s uplatnenou reklamáciou.
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári