Šéfa košickej nemocnice vozí auto s výkonom, aké majú policajné vozidlá na odhaľovanie cestných pirátov.
KOŠICE. Vedenie Univerzitnej nemocnice L. Pasteura vrátane riaditeľa Ladislava Rosochu preváža na služobné cesty nová Škoda Superb Elegance.
Auto s 260 koňmi pod kapotou, automatickou prevodovkou a pohonom 4x4 stálo 36,3-tisíca eur. Zmluvu s popradskou eseročkou Autonova uzatvorila v apríli.
Pätnásť áut Škoda Superb s rovnakými parametrami kúpilo ministerstvo vnútra pre potreby policajnej kobry.
Zavážil čas
Nemocnica plánovala za auto zaplatiť najviac 37,9-tisíca eur. Verejné obstarávanie vyhlásila v januári pre prípad, ak doterajšie 10-ročné vypovie službu.
Stanovila tri kritériá - cena vozidla, čas jeho dodania a dĺžka bezplatného servisu. Podľa nich komisia vyberala zo šiestich prihlásených uchádzačov.
O konečnom víťazovi napokon nerozhodla cena, ale termín dodávky auta.
Traja uchádzači ponúkli nižšiu sumu ako víťaz súťaže v rozpätí od 33,5-tisíca do 35,6-tisíca eur.
Jeden bol zo súťaže vylúčený, prekročil nemocnicou vytýčenú cenu. Všetci zároveň predložili 48-mesačný bezplatný servis.
Ojazdený stav
Odlišný bol čas, za aký zvyšní piati uchádzači garantovali dodanie vozidla od 60 do 90 dní.
Jedine víťaz dal záruku, že auto môže mať Univerzitná do troch dní. Nazbieral tak konečný súčet bodov, ktorý mu zaručil získanie zákazky.
V januári nemocnica upozorňovala, že pri výbere nového auta rozhodne ekonomicky najvýhodnejšia ponuka.
Teraz jej hovorkyňa Ladislava Šustová obhajuje časové kritérium „stavom ojazdených vozidiel určených pre vedenie nemocnice a havarijný stav 10-ročnej Škody Superb.“
Košice - Bratislava
Superb, ktorý mal v januári najazdených vyše 300-tisíc kilometrov, je podľa hovorkyne v autoservise a vyžaduje si generálnu opravu motora.
Nové auto slúži na služobné cesty medzi nemocnicami po Slovensku a po trase Košice - Bratislava.
Šustová v januári povedala, že auto so stanovenými technickými parametrami nie je žiadny nadštandard, ale akútna potreba.
Postup nemocnice, ktorá kúpila drahšie auto, ale s kratším časom dodania, ministerstvo zdravotníctva schvaľuje.
Kritériá verejného obstarávania si podľa jeho hovorkyne Martiny Šoltésovej stanovovala nemocnica s prihliadnutím na stav vozového parku a jej potreby.
Odborár: Je to luxus
Kúpu vozidla tohto typu kritizujú lekárske odbory. „Maximálna povolená rýchlosť na slovenských cestách je 130 km/h, takže auto s maximálnou rýchlosťou 250 km/h je pre riaditeľa zadlženej nemocnice luxusom. Rovnako ako pohon 4x4, ktorý podľa mojich informácií nemá auto žiadneho iného riaditeľa,“ hovorí predseda Lekárskeho odborového zväzu Peter Visolajský.
Dodáva, že šéf nemocnice síce auto potrebuje, ale parametre novej škody nepovažuje za hospodárne riadenie.
Analytik Tomáš Szalay z Health Policy Institute vraví, že je na manažmente, aké parametre sú pri obstarávaní kľúčové.
Zodpovednosť za rozhodnutia štátnych nemocníc považuje vzhľadom na ich právnu formu za limitovanú.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári