KOŠICE. Košický magistrát musí v krátkom čase riešiť statické problémy ďalšieho cestného objektu.
Po moste Hlinkova a podchode na Furči sa trhliny objavili na 82-ročnom moste nad Hornádom blízko krčmy Súdky v obci Ťahanovce.
Pre havarijnú situáciu už zasadal aj krízový štáb mesta. To si ako správca mosta objednalo vypracovanie projektovej dokumentácie na statické zabezpečenie.
Košická firma I.B.I. má za 8 100 eur vyhotoviť statické posúdenie, navrhnúť akútne opatrenia a projekt na realizáciu stavby.
Dopravné obmedzenia
Mesto dalo zatiaľ pred most značky zakazujúce prejazd nákladných áut. Osobné musia spomaliť na 30-kilometrovú rýchlosť.
Jeden z Ťahanovčanov poznamenal, že na zákaz prejazdu mohli značky upozorňovať ďalej od mosta.
„Videl som, ako tú značku niektorí vodiči zbadali až tesne pred mostom a otáčali sa.“
Starosta Ťahanoviec Ján Nigut (KDH) vraví, že situácia je vážna, ale nie kritická.
„Praskliny boli na moste dlhšie, podpísať sa pod ne mohla aj povodeň pred štyrmi rokmi. Život v Ťahanovciach ani doprava do obce zatiaľ ohrozená nie je. Most musí opraviť mesto a počas sanácie bude zrejme uzavretý. Kedy sa tak stane, neviem.“
Vodohospodári: To nie my
Blízko mosta prebiehajú protipovodňové stavebné práce. Koryto Hornádu rozširujú a kamením opevňujú vodohospodári.
Zabezpečujú tým, aby počas povodní vysoká voda a veľké plávajúce predmety ťahanovský most neohrozili.
Možnosť, že by sa tým narušila jeho statika, Slovenský vodohospodársky podnik vylučuje.
„Pod mostovým objektom ani v bezprostrednej blízkosti sa nevykonávajú žiadne práce, ktoré by mohli ovplyvniť statiku. Most nevyužívajú ani naše nákladné autá,“ reagoval hovorca Ľuboš Krno.
Z rokovaní s magistrátom podľa neho vyplynulo, že praskliny pochádzajú spred viacerých rokov.
Upozornil, že mesto osadilo dopravnú značku obmedzujúcu prejazd vozidiel nad 3,5 tony až potom, ako zistilo poškodenie mosta v jeho spodnej časti, dovtedy značenie chýbalo.
Mesto čaká na projekt
Radnica tvrdí, že havarijný stav mosta zistili až v auguste, predbežný statický posudok jasnú príčinu nekonštatoval a že zrejme ide o kombináciu viacerých faktorov.
„Obhliadkou bolo zistené, že v uložení sa objavuje odtrhnutá časť železobetónového záhlavia a posun klzného ložiska. V prvom a treťom poli sa objavujú na krajných nosníkoch početné trhliny. Sú sprevádzané rozsiahlym vybočením až vydutím ochrannej vrstvy betónu. Výrazné poškodenia sú badateľné v jednej až troch štvrtinách rozpätia mosta,“ uviedla hovorkyňa Linda Šnajdárová.
Dodala, že termín opravy zatiaľ nestanovili a nepoznajú ani odhadované náklady, lebo ešte čakajú na spracovanie projektu.
Zbúrajú a postavia nový?
Cestný železobetónový most postavili v roku 1932. Košickí vodohospodári už v roku 2007 vo svojom časopise napísali, že jeho dolná nosná výstuž je v pokročilom štádiu korózie. „Nespĺňa statické predpoklady, preto je potrebné most zbúrať a postaviť nový.“
Žiadosti mesta o peniaze od štátu na jeho rekonštrukciu alebo nové premostenie boli niekoľko rokov neúspešné.
Minister životného prostredia Peter Žiga (Smer) označil v minulosti ťahanovský most za najkritickejší bod protipovodňovej ochrany mesta.
Vyjadril sa, že najskôr ho opravia, aby vydržal veľkú vodu, a neskôr sa bude cez eurofondy riešiť komplexne.
Most mesto naposledy opravovalo v roku 2008, rekonštrukcia stredného poľa stála asi 53-tisíc eur. Predtým, v roku 2006, boli náklady na opravu vrchnej stavby mosta okolo 127-tisíc eur.
Trhliny sú na viacerých miestach mosta.
Vodohospodári. Pracujú na protipovodňových opatreniach.
Starosta Nigut. Situáciu nazval vážnou, ale nie kritickou. Foto k článku: Judita Čermáková
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári