Korzár logo Korzár Košice

Linky pre košické elektrobusy ešte neprezradili

Nové elektrobusy už o pár dní začnú voziť cestujúcich. Na ktorých linkách, sme sa nedozvedeli.

Nový elektrobus. Prvých cestujúcich by mal povoziť už na budúci týždeň.Nový elektrobus. Prvých cestujúcich by mal povoziť už na budúci týždeň. (Zdroj: Peter Jabrik)

Nové elektrobusy už o pár dní začnú voziť cestujúcich. Na ktorých linkách, sme sa včera nedozvedeli. Ich efektívne využitie je otázne.

KOŠICE. V areáli Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) predstavili vo štvrtok prvých päť elektrobusov.

Sú súčasťou nákupu 127 autobusov na úver za 28,7 milióna eur od českej firmy SOR Libchavy z protfólia finančnej skupiny J&T. Jeden elektrobus vyšiel na 362–tisíc eur.

„Flotila piatich elektrobusov je najväčšou v mestskej hromadnej doprave nielen na Slovensku, ale aj v Česku. Keďže Východoslovenská vodárenská spoločnosť má desať elektromobilov, od dnešného dňa sme hlavným mestom slovenskej elektromobility,“ povedal pri včerajšom krste nových vozidiel primátor Richard Raši (Smer).

Vyjadril presvedčenie, že budúcnosť MHD patrí elektrobusom, keďže ide podľa neho o najekologickejšiu, nehlučnú a komfortnú dopravu. „Aj keď sú tie naše modro–žlté, začíname byť zeleným mestom,“ dodal.

foto
Košická mestská doprava dostala prvé elektrobusy

DPMK odmieta, že je v kopcoch nevyužiteľný

U nejedného odborníka však vyvoláva nákup elektrobusov rozpaky.

Kritický bol napríklad aj dopravný analytik Jaroslav Timčák, ktorý pre kosicelive.sk uviedol, že v Košiciach nie je veľa liniek, ktoré jazdia len po rovinke, čo je základný predpoklad pre dlhodobú funkčnosť elektrobusov.

Na bežných trasách, podľa neho, ich životnosť nepresiahne pár rokov.

Problém vidí aj vo výmenách batérií, ktoré sa pri jazde v náročnejších podmienkach veľmi rýchlo opotrebujú.

„Čo sa týka prevádzky, výrobca garantuje minimálne 2000 dobití. Kvôli rekuperácii (samodobíjanie batérií pri brzdení – pozn. red.) je práve výhodou používať elektrobusy v kopcovitých terénoch. Podľa výrobcu nie je pravdou, že rovinka je základný predpoklad pre dlhodobú funkčnosť elektrobusov,“ reagovala hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.

Majú obmedzený dojazd

Dojazd elektrobusu SOR je na jedno nabitie okolo 130 – 160 kilometrov podľa vyťaženosti. Pri bežných linkách však autobus prejde aj okolo 300.

Podpredsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa DPMK Juraja Hrehorčáka sme sa preto opýtali, na čo sa vlastne elektrobusy v Košiciach využijú.

„Vychádzali sme zo skúseností dopravného podniku v Ostrave, kde majú elektrobusy od roku 2010. Budú nasadzované na linky, kde je denný nábeh okolo 140 - 160 kilometrov a v sedle (dopravná špička ráno a popoludní – pozn. red.), kde je to okolo 120 kilometrov. Máme to pripravené tak, aby boli elektrobusy maximálne využité,“ ubezpečoval Hrehorčák.

O aké konkrétne linky má ísť, nevysvetlil. Elektrobusy už od štvrtka môžu Košičania vídať na cestách, ale prvýkrát sa v nich podľa riaditeľa dopravy DPMK Romana Danka povozia až na budúci týždeň.

Rýchlonabíjačku nemajú

Diskutabilné je aj to, prečo DPMK nakúpil iba päť štandardných mobilných nabíjačiek (nabitie za zhruba 8 hodín), ale nemá k dispozícii žiadnu rýchlonabíjačku (nabitie za 1 hodinu).

Vedenie DPMK to zdôvodnilo vysokou cenou. Napríklad na osobné auto je desaťkrát drahšia ako klasická. Ďalším problémom je, že pri rýchlonabíjaní (za 1 hodinu) sa viac opotrebovávajú batérie.

Hrehorčák pri slávnostnom krste informoval tiež o tom, že elektrobus má kapacitu 62 cestujúcich (20 miest na sedenie).

V prílohe zmluvy medzi DPMK a SOR sa uvádza 73. Pri tom, ktorý testovali v DPMK v roku 2011 a má rovnakú dĺžku, bola 85. Rozdiely v uvádzanej kapacite vo štvrtok DPMK nevysvetlil.

Niečo o elektrobuse

Elektrobus SOR EBN 10,5 je trojdverový nízkopodlažný s dĺžkou takmer 10 a pol metra.

Poháňa ho elektromotor TAM 1052C6 s výkonom 120 kW. Napájaný je podľa Romana Danka z DPMK 600 Voltami jednosmerného prúdu, teda rovnako ako električky. Obsahuje asi 170 triapolvoltových batérií.

Zaujímavosťou je, že elektrobus má rekuperáciu energie. To znamená, že sa pri brzdení samodobíja. Napríklad zhruba polovica minutej energie pri ceste do kopca sa vďaka brzdeniu dobije cestou dole.

Po naštartovaní motor elektrobusu vôbec nepočuť. Kuriozitou je, že vodičov upozorňujú na to, aby si dávali počas jazdy väčší pozor najmä na chodcov či cyklistov, ktorí nemusia elektrobus sluchom zaregistrovať. Ľudia z DPMK aj žartovali, či by nemal pred elektrobusom bežať človek s červenou zástavkou ako kedysi pred autami.

Vo štvrtok sme sa v elektrobuse aj previezli. Pri jazde počuje cestujúci vo vnútri v podstate iba svišťanie pneumatík.

bri

496abe4843c2565c16f3e9363ccc2eb1_res.jpg

Interiér. Časť sedadiel je sklopných (na snímke na pravom boku vozidla). Foto: Peter Jabrik

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 430
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 249
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 031
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 778
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 569
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 073
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 193
  1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 081
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 678
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 490
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 659
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 406
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 397
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 690
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 670
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 081
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 678
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 490
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 659
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 406
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 397
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 690
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 670
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu