Prečo sa lampy na uliciach Košíc rozsvecujú až takmer za tmy? Lebo taký kalendár spínania a vypínania si stanovil magistrát. Po našich otázkach vedenie mesta uviedlo, že je prístupné to zmeniť – na budúci rok.
KOŠICE. Firma Eltodo osvetlenie, ktorá sa v Košiciach stará o verejné osvetlenie, inštalovala pred pár dňami na šesť ulíc v centre mesta moderné LED svietidlá.
Čitateľ: Zbadať chodca je takmer nemožné
Podľa jedného diskutujúceho k nášmu článku o tejto novinke na www.korzar.sme.sk by sa Eltodo malo radšej venovať zmysluplnejšej činnosti, a to napríklad rozsvecovať a zhášať pouličné svetlá v závislosti od úrovne vonkajšieho svetla.
„Vyhli by sme sa situáciám, keď je ešte tma, ale svetlá už nesvietia. Napríklad dnes ráno (streda – pozn. red.) po pol siedmej - cesty mokré, svetlá protiidúcich áut oslepujú, začína dopravná špička a pouličné svetlá sú už vypnuté. Zbadať chodca či predísť kolíznej situácii je takmer nemožné. Roky je to rovnaké a nič sa s tým nerobí,“ kritizoval náš čitateľ.
My sme zas, keď sme chceli minulý týždeň v pondelok nafotiť nové LED svietidlá, museli pre zmenu čakať na ich rozsvietenie až skoro do 18.00 hod. A to sme sa už takmer v úplnej tme na chodníku na Poštovej ulici ledva stíhali vyhýbať iným chodcom.
Kalendár si odsúhlasuje mesto s firmou
Pýtali sme sa na magistráte, na aký čas bolo v minulých dňoch určené vypínanie i zapínanie svetiel a či na to existuje nejaký manuál.
„Napríklad v stredu 22. októbra to bolo vypínanie o 6.41 a zapínanie o 17.57 hod. Mierne odchýlky sú prípustné,“ informovala hovorkyňa mesta Linda Šnajdárová.
Dodala, že medzi magistrátom a firmou Eltodo existuje odsúhlasený kalendár spínania a vypínania verejného osvetlenia.
Zaujímalo nás, ako je nastavený, keď dochádza k už spomínaným situáciám s tmou. A tiež to, či to niekto kontroluje.
„Kalendár je nastavený podľa východu a západu slnka a je každý rok niekoľkokrát kontrolovaný a aktualizovaný. Kontrolu vykonáva Eltodo a zodpovedný pracovník magistrátu,“ odpovedala hovorkyňa mesta.
Časy neupravuje žiadna norma
Časy sa podľa Šnajdárovej líšia v jednotlivých ročných obdobiach a v jednotlivých regiónoch.
„Princíp je jednoduchý. Časy neupravuje žiadna norma. Vlastník (v našom prípade mesto Košice – pozn. red.) si ich môže nastaviť podľa vlastného rozhodnutia. Teda skrátiť alebo predĺžiť. S tým sa potom spája aj nárast spotreby elektrickej energie v prípade ich predĺženia (teda aj nárast nákladov – pozn. red.). Ale aj toto je na rozhodnutí vlastníka,“ vysvetlila Šnajdárová.
Doplnila, že v súčasnosti sa problematika spínania a vypínania riadi všeobecnými odporúčaniami odborných organizácií, zaoberajúcich sa problematikou verejného osvetlenia.
„Všeobecné odporúčanie je svietiť cca 3900 hodín ročne. V Košiciach je nastavená ročná doba svietenia dokonca o niekoľko hodín dlhšie,“ dodala. O koľko presne, nekonkretizovala.
Už svietia skôr
Mesto je podľa jeho hovorkyne prístupné predlžiť časy svietenia.
„Proces preprogramovania všetkých svietidiel v meste môže trvať podľa odhadu spoločnosti Eltodo zhruba dva týždne, nakoľko je potrebné preprogramovať každé zariadenie, a to nie je možné urobiť plošne niekde z centrály. Uvažujeme o predĺžení svietenia v budúcom roku.“
Napriek tomu sme si už v nasledujúcich dňoch po našich otázkach všimli zmenu.
Napríklad včera sa svetlá začali zapínať už o 16.40 hod. (podľa starého času o 17.40).
A to je zhruba o 20 minút skôr ako minulý týždeň.
Pondelok 27. 10. Verejné osvetlenie začalo fungovať skôr – o 16.40 (starý čas 17.40). Foto: Peter Jabrik
Poznámka
Nočné videnie
Argument vedenia magistrátu, že predĺženie svietenia pouličných lámp načrie hlbšie do mestskej kasy, má svoje racio. Ale len dovtedy, kým snaha o šetrenie nejde na úkor toho, aby chodci a vodiči netápali v tme.
Možno by nezaškodilo tak precízne zvažovať efektivitu použitia verejných peňazí aj pri nákupe prehnane nadupaného služobného auta pre primátora Richarda Rašiho (Smer). A napríklad aj pri platení desaťtisícov eur za diskutabilné mediálne výstupy.
Bolo by tiež vhodné skasírovať toho, kto je zodpovedný za nezmyselne vyhodené peniaze pri zbytočnej mesačnej výluke električkovej dopravy na stanicu. Ale to sa nestalo.
Ak sa skôr začalo svietiť vďaka záujmu Korzára, fajn.
Ak sa skôr začalo svietiť iba zhodou okolností alebo z vlastnej iniciatívy mesta, tiež fajn.
Podstatné je, aby si pre pár kritických minút ráno a večer nemuseli chodci ani vodiči kupovať prístroje na nočné videnie alebo čelové lampy.
Peter Jabrik
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári