Korzár logo Korzár Košice

Doktorand z košickej fakulty vyvíja navigačný systém pre Mars

Jozef Kozár sa téme navigácie na Marse venuje už niekoľko rokov.

Jozef Kozár. GPS je súčasťou jeho dizertačnej práce.Jozef Kozár. GPS je súčasťou jeho dizertačnej práce. (Zdroj: Judita Čermáková)

Externý doktorand Leteckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach Jozef Kozár pracuje na jedinečnom navigačnom systéme, ktorý by fungoval na Marse.

KOŠICE. Jozef Kozár (33) sa téme navigácie na Marse venuje už niekoľko rokov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Mars ma zaujíma už asi 20 rokov, GPS na Zemi som skúmal ešte počas inžinierskeho štúdia. Nakoniec som spojil tieto témy a hľadal som spôsoby ako využiť na Marse to, čo viem o GPS systémoch na Zemi.“

Lacnejšie sondy

V rámci svojej dizertačnej práce sa venuje projektu FATIMA.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to vlastne GPS na Marse. Systém som pomenoval FATIMA, čo má dva významy. Je to skratka systému Fix and time provissioning system for Mars, ale Fatima sa volala aj letecká kolegyňa, ktorá zomrela v zostrelenom lietadle MH17.“

Fatima bude sústava satelitov, ktoré budú obiehať Mars v určených vzdialenostiach od jeho povrchu. Tieto satelity budú pomáhať určovať presnú polohu na povrchu Marsu, ale aj presnú polohu lietajúcich sond okolo Marsu.

Budú tiež slúžiť ako autonómna navigácia pre sondy.

„Teraz riešim prvotný koncept tohto systému, robím výskum prírodných podmienok Marsu, ktoré sú odlišné od Zeme. Mars má inú ionosféru a nemá magnetické pole, tak ako Zem, ktoré by ho chránilo pred slnečným žiarením. Skúmam, či je vôbec možné a za akých podmienok využívať tam systém Fatima.“

SkryťVypnúť reklamu

Ten by zohrával dôležitú úlohu najmä v skrátení času riadenia sond.

„Dnešné sondy na Marse dostávajú povely kam majú ísť a čo robiť zo Zeme, a to formou celých algoritmov. Na povrchu sa potom orientujú pomocou automatických systémov, ktoré sú však stále závislé od pozemného riadenia a kontroly, sú technologicky veľmi náročné a drahé. Taktiež nie je možné ovládať tieto sondy priamo zo Zeme, lebo kým dôjde signál z pozemného riadenia k sonde, trvá to 20 minút. Kým sonda vyšle správu, že to urobila, trvá ďalších 20 minút než dôjde na Zem. Čo je dosť veľké riziko, keď príde sonda k nejakej prekážke. Pomocou môjho GPS by už orientácia sondy nebola kontrolovaná zo Zeme. Sonda sa bude vedieť sama v reálnom čase vyhnúť prekážkam a plniť stanovené vedecké úlohy.“

SkryťVypnúť reklamu

FATIMA by tak výrazne znížila cenu sond vysielaných na Mars, ale aj efektivitu ich využitia.

Život na Marse?

Navigačnému systému pomáha aj detailné kartografické spracovanie celého povrchu Marsu, ktoré sa dá vniesť do pamäte sondy.

„Môj systém by potom prevzala NASA alebo ESA, ktorá by to vedela zostrojiť. Ja svoju časť urobím už tento rok a potom je na nich, či a kedy to použijú. Najviac to zrejme závisí od ich rozpočtov, lebo nejde o lacnú záležitosť.“

Jozef Kozár FATIMU vyvíja v rámci svojej dizertačnej práce.

„Na niektorých častiach spolupracujem so svojimi konzultantmi, ktorými sú Stanislav Durčo a František Adamčík.“

Planéta Mars je v mnohom podobná Zemi, preto by na ňom prvá ľudská posádka mala pristáť možno už v 30. rokoch tohto storočia.

„Bude to však náročnejšie ako s posádkou na Mesiac, lebo cesta nebude trvať týždeň alebo pár dní. Iba let tam potrvá 9 mesiacov, rovnaký čas budú musieť výskumníci ostať na planéte a za 9 mesiacov sa potom dostanú späť. Čo bude veľmi drahé a komplikované na zásobovanie. Problémom je aj nedýchateľný vzduch a vysoká radiácia.“

Ak vesmírne agentúry v budúcnosti predsa len na Mars vyšlú aj ľudskú posádku, je veľmi pravdepodobné, že budú využívať aj navigačný systém košického doktoranda Jozefa Kozára.

mars-2_res.jpg

Satelity okolo Marsu. Určujú presnú polohu sond. Foto: archív

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  7. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  8. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 21 760
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 8 362
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 299
  4. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 384
  5. Ľuboš Fellner otvorene 5 856
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 5 129
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 889
  8. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 3 460
  1. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  2. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 3.
  3. Štefan Šturdzík: Pán prezident čo takto trocha sebareflexie, nielen kritizovať iných.
  4. Adriana Boysová: Čiary medzi nami
  5. Tomáš Mikloško: Umenie neúprimnosti: Ako rozpoznať faloš a pretvárku (a čo s tým)
  6. Martina Bittnerová: Láska, ktorá nemala šancu: Božena Němcová a Václav Bolemír Nebeský
  7. Ernest Klotton: Konsolidácia môže spomaliť rast a oslabiť našu ekonomiku
  8. Vladimír Bojničan: Kresťanstvo a liberálna demokracia – prirodzené partnerstvo alebo večný konflikt?
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 776
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 32 885
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 12 413
  4. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 11 149
  5. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 154
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 791
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 367
  8. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 365
  1. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  2. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  3. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  4. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  5. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  6. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  7. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  8. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu