Chodenie okolo horúcej kaše sa skončilo.
KOŠICE. Primátor Košíc Richard Raši (Smer) na aprílovom zastupiteľstve poznamenal, že termín dokončenia rekonštrukcie električkovej trate Staničné námestie – Námestie Maratónu mieru - 31. júl - sa nestihne.
Vtedy vraj ešte nevedel, či sa posunie na koniec augusta alebo septembra.
Nemenný termín sa má zmeniť
Primátor v sobotu spresnil, že konzorcium zhotoviteľov (prešovská Dúha – poľská ZUE Krakov) požiadalo ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán pre eurofondy o posunutie termínu na koniec septembra.
Korzár tento termín avizoval už v marci, keď sa o tom začalo hovoriť v zákulisí.
Podľa Rašiho je dôležité, aby sa to stihlo do Medzinárodného maratónu mieru, ktorý sa tradične beží prvú októbrovú nedeľu (v tomto roku to bude 4. októbra).
Od vlaňajšieho augusta pritom vedenie mesta pri kritike, že sa na stavbe mešká a robí sa s malými kapacitami, neustále zdôrazňovalo, že termín 31. júl 2015 je nemenný.
V apríli už Raši začal hovoriť niečo iné.
„Ak by 31. júl z objektívnych dôvodov nemohol byť dodržaný, existujú možnosti predĺžiť ho.“
Neraz ako dôvod zdržania prác spomenul napríklad aj inžinierske siete, ktoré sa pod zemou podľa pôvodného projektu nachádzať nemali, ale robotníci na ne nečakane narazili počas výkopových prác.
Ministerstvo rozhodne, či sú dôvody objektívne
Je teraz na ministerstve, či Dúhou a ZUE uvádzané dôvody meškania uzná ako objektívne a termín predĺži.
Odpoveď na to, či ich uzná a ktoré to sú, sa nám včera od rezortu získať nepodarilo.
Pýtali sme sa aj to, či nebude Európskej komisii pri prípadnej kontrole prekážať, že sa Staničné námestie uzavrelo na mesiac (august 2014), nič sa tam neurobilo, potom sa opätovne otvorilo a rekonštrukcia sa presunula až na marec bez zjavného objektívneho dôvodu.
Takisto, či nebude napríklad problém s tým, že plánovaná trojmesačná rekonštrukcia úseku Kuzmányho sa robí už jedenásty mesiac.
Bude zaujímavé, akou objektívnou skutočnosťou ministerstvo odôvodní súhlas s posunutím termínu napriek tomuto drastickému predĺženiu prác.
Chceli sme tiež vedieť, či nehrozí, že napriek prípadnému súhlasu ministerstva Brusel napokon eurofondy (alebo ich časť) nepreplatí pre meškanie, ak dôvody za objektívne pri kontrole neuzná.
Ak by ministerstvo dôvody za objektívne neuznalo, môže mesto požadovať v prípade nedodržania termínu od zhotoviteľa sankcie.
Podľa zmluvy je to 0,05 percenta z hodnoty diela za každý deň omeškania.
Pri zákazke takmer 40 miliónov eur to vychádza na zhruba 20-tisíc eur denne.
Ak by sa meškanie týkalo iba časti diela, tak by to bolo 0,05 percenta z jej hodnoty.
Kľúčový termín je koniec roka
Hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa pre Korzár pred časom upozornil, že celý projekt musí byť ukončený do konca roka 2015.
To znamená, že musia byť nielen hotové všetky práce, ale stavba aj skolaudovaná a vyúčtovaná.
„Výdavky, ktoré vzniknú po tomto termíne, nebudú preplatiteľné z eurofondov a investor (mesto – pozn. red.) ich bude musieť pokryť z vlastných zdrojov,“ zdôraznil.
Raší verí, že sa to všetko stihne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári