Tím Strojníckej fakulty TUKE vytvoril ekologické auto, ktorému na 355 km stačí jediný liter benzínu. Predviedli ho na súťaži Shell eco-marathon Europe v holandskom Rotterdame.
Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
KOŠICE. Za nízku spotrebu vďačí autíčko hlavne dobrej aerodynamike, nízkej hmotnosti len 48 kg a upravenému malému motoru s objemom 25 cm3.
Tím pod vedením Branislava Konečného sa zdokonaľovaniu auta venoval od novembra. Auto bolo vyrobené v roku 1998, odvtedy ho študenti pravidelne vylepšujú.
„Vymenili sme motor, elektroniku pre riadenie spaľovania a zapaľovania, brzdy, dorazy, signalizácie, riadiacu jednotku a ovládací panel. Máme aj novú prilbu a komunikáciu s vodičom,“ hovorí Branislav Konečný, doktorand na Katedre bezpečnosti a kvality produkcie.
Na znovuzrodení vozidla sa podieľal aj Aurel Sloboda a Tibor Bugár, pôvodní autori auta.
„Konštrukcia auta je oceľová a karoséria zo sendvičového laminátu. Auto dosiahne rýchlosť zhruba 40 až 50 kilometrov za hodinu - avšak tá v pretekoch nehrá hlavnú rolu – jednak to neumožňuje profil trate a vozidlo je úspornejšie pri nižších rýchlostiach – priemerná rýchlosť je na trati mierne nad 25 km/h. Ide o prototyp, jediné takéto vozidlo na svete,“ hovorí Aurel Sloboda.
Len pre nízkych šoférov
„Veľkou mierou prispeli elektrotechnici Viktor Šlapák a Milan Biroš, ktorí vymenili komplet celú elektroniku, ale aj Ján Petróci a Roman Tonhaiser, ktorí prerábali motor a Tomáš Čerbák s Oliverom Kičkom,“ dodáva Branislav Konečný.
Kvôli aerodynamickému tvaru vodič v aute pri riadení leží a v kabíne nie je miesto na nič iné.
„Ani peňaženku si nemáte kde odložiť. Vodič musí byť nízky a ľahký, no podmienky súťaže stanovujú, že musí mať aspoň 50 kg.“
Auto šoféroval Peter Kentoš, ktorý pomáha aj s technickým zabezpečením.
V podobe, v akej je auto teraz, nie je použiteľné na slovenské cesty. „Teoreticky by sa dalo zlegalizovať, aby chodilo po cestách, ale nie na Slovensku, skôr v iných krajinách, kde je legislatívne možné prihlasovať autá vlastnej výroby.“
Cieľom je tisíc kilometrov
Kvôli európskej súťaži museli konštruktéri splniť 150 prísnych podmienok. V kontrolnom stredisku technickej inšpekcie na začiatku súťažného maratónu strávili trištvrte dňa.
„Najlepší výsledok s týmto autom sme mali 783 km na liter paliva. Tento ročník sme nemali až taký dobrý výsledok, pretože sme vozidlo pripravovali trocha v zhone a povrch na okruhu bol drsný, čo pre tieto autá nie je dobré,“ hodnotí Branislav Konečný.
Študenti by v zdokonaľovaní auta chceli pokračovať.
„Náš cieľ je 1000 kilometrov na liter paliva. Buď budeme vylepšovať toto auto, alebo vytvoríme nové – aerodynamickejšie a ľahšie. Tie najlepšie na pretekoch vážili iba okolo 30 kg.“
Branislav Konečný (vpravo) a Aurel Sloboda. Na svoj výtvor sú hrdí. Foto: Judita Čermáková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári