Hovorí sa, že diabol sa skrýva v detailoch. Práve na tie sme sa necelé dva týždne pred uplynutím dokončenia rekonštrukcie električkovej trate v Košiciach zamerali pri našej sobotňajšej obchôdzke od Staničného námestia po Námestie Maratónu mieru.
KOŠICE. Na väčšie či menšie nedostatky reagovali ľudia zo zhotoviteľskej firmy Dúha doteraz tak, že by sa nemali kritizovať nedorobky pred ukončením diela. Vedenie mesta Košice ako investor ich zas odbíjalo tým, že všetko je v súlade s projektovou dokumentáciou, ktorú zabezpečili Železnice Slovenskej republiky. V nej však bolo pôvodne aj miliónové napojenie na železničnú trať a to škrtli bez problémov, takže zmeniť prkotiny za pár tisíc eur (napríklad zastávkové prístrešky) by zaiste bola hračka. Keby o to niekto stál. Nech Košičania sami posúdia, či je aj v detailoch zrekonštruovaná trať moderná (primátor Richard Raši) a európska (majiteľ Dúhy Miroslav Remeta).
Technická bravúra – praktický nezmysel
Na Staničnom námestí mysleli projektanti na to, aby električka pri príjazde a odchode nenarážala predkom či zadkom do výstupného ostrovčeka. Len či neprecenili starších ľudí, že z dverí dokážu elegantne doskočiť až na neobvykle vzdialený obrubník a nedolámu sa. Keby tam táto technická bravúra vôbec nebola, riziko úrazu by sa dramaticky znížilo. Iba ak by už električky zastavovali inde ako doteraz, ale to nám zatiaľ mesto nepotvrdilo.
Abstraktné umenie pri Auparku
Kreslenie asfaltom a dlažbou na chodníku pripomínajú mnohé miesta popri rekonštruovanej trati. Vďaka minimalistickej motivácii „ani gram asfaltu navyše“ vznikli rôzne dielka – napríklad 3D chodník s vlnkami a puklinami, či o pár desiatok metrov ďalej zátišie s geometrickými útvarmi. Estetika v meste kultúry dosiahla vskutku hĺbku európskej moderny...
Sám vojak v poli pri Hiltone
V záplave nových sivých stĺpov trolejového vedenia je neprehliadnuteľný. Zostal tu v okolí hotela ako jediný starý, lebo projektanti vraj nenapísali, že ho majú tiež vymeniť. Len ho pretreli košickými farbami, aby sme ho spoznali už z diaľky.
(Bez)bariérové ostrovčeky
S ničím sa nemá preháňať, preto sú zastávkové ostrovčeky bezbariérové zväčša iba z jednej strany. Imobilní ľudia sa tak napríklad priamo z priechodu pre chodcov od Hlavnej na ostrovček nedostanú. Musia sa prejsť na opačnú stranu, aby sa potom návratom cez pol zastávky mohli skryť v prístrešku pred nepriazňou počasia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári