Košičania dúfali, že po vyjadrení primátora Richarda Rašiho (Smer) pôjdu už v polovici decembra električky všade. Nestalo sa.
KOŠICE. Košický samosprávny kraj (KSK) ako Špeciálny stavebný úrad pre stavby mestských dráh zverejnil v piatok kolaudačné rozhodnutie pre dielo „Modernizácia električkových uzlov (MEU)“.
Zistené nedostatky podľa neho neohrozujú zdravie a bezpečnosť ľudí, takže nebránia užívaniu.
Aby sa návrat električiek urýchlil, na žiadosť mesta ako investora vylúčil odkladný účinok odvolania voči rozhodnutiu z dôvodu všeobecného naliehavého záujmu pre negatívne dopady výluky na dopravu, znásobené predvianočným časom.
Prečo sa potom pri takej naliehavosti ešte nepodarilo dotiahnuť do konca aj kolaudáciu stavby „IKD, Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie“, mesto ani dopravný podnik (DPMK) nevysvetlili.
DPMK len zverejnil, že električky začnú opäť premávať v pondelok už aj po Triede SNP až po obratisko pri Botanickej záhrade.
Trolejbusy nové troleje nevyskúšali
Na Štúrovej či Kuzmányho prebiehali i cez víkend technologické jazdy na trati IKD.
To, že sa so zmenami v MHD nepočkalo na druhú kolaudáciu, však môže naznačovať, že by nemusela byť v najbližších dňoch ukončená.
Súčasťou IKD bola tiež výmena trakčného vedenia pre trolejbusy. Žiadnu skúšobnú jazdu neabsolvovali.
V zákulisí sa diskutuje o tom, či by nemohol byť problém práve v tom. Pri MEU to však kolaudácii nebránilo, hoci trolej sa menila aj na Námestí osloboditeľov.
Zisťovali sme teda, či je skúšobná jazda trolejbusu povinná tak ako pri električkách v rámci technicko–bezpečnostnej skúšky, ktorú požaduje zákon o dráhach aj súvisiaca vyhláška ministerstva dopravy.
A ak áno, či sa neuskutočnila pre nedostatky stavby, alebo je problém s opätovným sprevádzkovaním trolejbusovej trate.
Neodpovedali KSK, mesto ani DPMK.
Exšéf Reiprich: Dopravný podnik mesta Košice by nemal byť pokusný králikČítajte
Čaká sa na tram–train?
Problémom môže byť aj to, že trať IKD bola na rozdiel od MEU stavaná v parametroch pre tram–train (vlakoelektrička). DPMK však takým vozidlom nedisponuje.
Aktivista Karol Labaš pred časom vyjadril obavy, či kolaudácia bez skúšobnej jazdy neohrozí preplatenie eurofondov, za ktoré sa obnova tratí robila.
Vzhľadom na to, že električky mimo trate IKD už pôjdu, opatrne v sobotu pripustil aj trvanie niekoho na skúšobnej jazde.
Stavebný úrad nereagoval na otázku, či je, alebo nie je povinná.
Aj keby nebola, mohol a mal by ju podľa Labaša požadovať práve kvôli eurofondom.
„Výdavky na ňu by znášal zhotoviteľ diela (Dúha – ZUE – pozn. red.) iba do nadobudnutia účinnosti kolaudačného rozhodnutia. Ak by bola prípadne neskôr, zhotoviteľ by sa úspešne vyhol zodpovednosti za možné vady diela aj uhrádzaniu nákladov na jazdu. Mesto by preto malo na nej trvať bez prižmúrenia oboch očí...“ vysvetlil aktivista.
Mestský poslanec Miroslav Špak (Sieť) podľa jeho prieskumu odhadol náklady na požičanie a dopravenie tram–trainu do Košíc na 100–tisíc eur.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári