KOŠICE. Primátor Richard Raši (Smer) predloží v pondelok mestskému zastupiteľstvu svoj návrh riešenia parkovacieho chaosu. Informoval o tom v piatok.
Okrem iného v ňom figuruje aj požiadavka na primátora, aby pripravil návrh založenia obchodnej spoločnosti (spoločného podniku) na zabezpečenie parkovania, ktorého zakladateľmi budú mesto Košice a parkovacia spoločnosť.
Neuvádza sa tam síce, že to má byť priamo EEI, ale vyplýva to z toho, čo sa dialo predtým.

Primátora nestihol ani vyzvať
Len dve a pol hodiny predtým oznámil novinárom opozičný mestský poslanec Miroslav Špak (exSieť), že na zastupiteľstve predloží návrh na vytvorenie spoločného podniku mesta a EEI.

Iniciatíva tvrdého kritika primátora najmä počas rekonštrukcie električkových tratí mnoho ľudí prekvapila. Jeho návrh je totiž plne v súlade s tým, čo pod veľkým tlakom verejnosti presadzuje zrazu aj primátor.
A to je zmena všeobecne záväzného nariadenia č. 157 o platenom parkovaní. Tento návrh je v rozpore s tým, čo požadujú aktivisti – odobrať EEI správu v 10 nových rezidentských lokalitách a zveriť to mestskému podniku.
Špak chcel v pondelok vyzvať primátora, aby sa takýmto spôsobom vyriešila vzniknutá situácia. Napriek jeho kritike, že jej spoluvinníkom je aj Raši, ten na výzvu nečakal a zapracoval to vrátane ďalších Špakových návrhov rovno do materiálu, ktorý sám poslancom predloží.

Špak: S Rašim som si nikdy ruku nepodal
Doteraz bolo takmer nemožné, aby si vedenie mesta zo Smeru osvojilo opozičný návrh v nejakej zásadnej veci.
Na otázku Korzára, či to má verejnosť vnímať tak, že sa z kritika stal biely kôň Smeru v Košiciach.
Špak reagoval: „Niektorí hovoria biely, niektorí čierny... Teraz trestať obyvateľov za to, že tu niekto – možno primátor, možno Smer – priniesol firmu a na požiadavku aktivistov ju odtiaľ vyhodiť, ja nie som ochotný. Doplatili by na to tí rezidenti, ktorým sa situácia s parkovaním zlepšila. Najschodnejšie je to moje riešenie – vytvoriť spoločný podnik.“
Už keď s týmto návrhom pred pár dňami prišiel, hovorilo sa v zákulisí, že je to celé zrežírované z Bratislavy (odídenci zo Siete sú stále súčasťou vlády so Smerom). Špak to odmietol.
Zdôraznil, že s primátorom ani s nikým zo Smeru absolútne nerokoval. Už skôr povedal, že s EEI konzultoval a vyzdvihol si od nich aj viacero materiálov.
„S Rašim som si nikdy ani ruku nepodal,“ poznamenal.
Ráta však s tým, že ho budú označovať za človeka, ktorý pomohol Smeru.
„Aj mňa prekvapilo, že 45 minút od prvej prezentácie môjho nápadu mi prišla reakcia z magistrátu, že je to dobrý nápad,“ dodal.
EEI je pripravená s mestom rokovať
EEI, s ktorou Špak komunikoval, popoludní vyhlásila, že je pripravená rokovať s vedením mesta o možnosti vytvorenia spoločného podniku.
Podľa firmy je to rovnako štandardný model, ako dnešný stav, kedy je spolupráca mesta a firmy definovaná nájomnou zmluvou a z nej plynúcich povinností.
V prípade jeho vytvorenia by sa podľa mediálneho zástupcu EEI Karola Wolfa museli vzťahy zmluvne nanovo definovať.
Pre firmu EEI je dôležité zachovať systém rezidentského parkovania tak, ako ho vybudovala, vylepšiť ho podľa praktických pripomienok ľudí a umožniť verejnosti čo najväčšiu kontrolu procesov, ktoré s tým súvisia.
„Spoločný podnik je jedným z riešení, ktoré sú akceptovateľné, pretože tento model definitívne odstráni akékoľvek pochybnosti o skutočnom pomere tržieb a investícií v Košiciach. Nemáme v tomto ohľade čo skrývať a ani to nerobíme, nakoľko už dnes poskytujeme mestu presné výkazy o našich tržbách,“ uzavrel Wolf.
Rašiho návrh zmien VZN
Rezidentské karty dostane viac ľudí
a) zníženie ceny za ročnú rezidentskú parkovaciu kartu (pre fyzické osoby aj pre právnické osoby),
b) predĺženie platnosti rezidentských parkovacích kariet vydaných občanom do 15. septembra 2016; platnosť týchto parkovacích kariet bude predĺžená do 31. decembra 2017,
c) rozšírenie platnosti rezidentských parkovacích kariet na susediace rezidentské lokality,
d) cenové zvýhodnenie rezidentskej parkovacej karty pre dôchodcov, používajúcich motorové vozidlo,
e) rozšírenie možnosti získania rezidentskej parkovacej karty na byt pre obyvateľov mesta, ktorí vlastnia byt v rezidentskej lokalite, avšak trvalý pobyt majú v Košiciach mimo rezidentských lokalít (napr. nájomcov bytu alebo osoby s prechodným pobytom),
f) zníženie ceny za parkovanie návštevníkov (nerezidentov) v rezidentských lokalitách a rozšírenie parkovacích miest pre návštevníkov,
g) zníženie minimálneho časového limitu parkovania,
h) riešenie parkovacích miest pri sociálnych, zdravotníckych a vzdelávacích inštitúciách,
i) zohľadnenie ďalších pripomienok od obyvateľov mesta Košice, pričom pri posudzovaní všetkých návrhov je potrebné mať prioritne na zreteli zabezpečenie parkovania pre všetkých rezidentov s trvalým pobytom v rezidentských lokalitách č. 1 až 10 v blízkosti ich bydliska;
(ZDROJ: MESTO KOŠICE)
Protesty proti VZN
Mesto Košice pred rokom prijalo všeobecne záväzné nariadenie o regulácii plateného parkovania v širšom centre mesta a súkromnej spoločnosti EEI zverilo prípravu koncepcie, jej realizáciu a prevádzku parkovísk.
Až tohto roku však júnové zastupiteľstve schválilo zmluvu o prenájme častí ulíc na zriadenie parkovísk.
Samotné VZN vstúpilo do platnosti v júli tohto roku.
Proti nemu sa zdvihla vlna občianskych protestov, objavili sa aj prípady poškodzovania značiek, automatov na úhradu za parkovanie, aj útoky na pracovníkov označujúcich parkoviská.
Protesty organizujú občianske iniciatívy Nezaplatím EEI ani cent – občianska neposlušnosť a Košice: Nechcem platiť EEI za parkovanie pred blokom.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári