Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Pavel Titl, dopravný špecialista o kauze EEI

Problémom je predstava samospráv, že spoplatnením parkovania sa vyrieši nedostatok parkovacích miest.

Pavel Titl.Pavel Titl. (Zdroj: veja)

Problémom č. 1 v riešení plateného parkovania v centrách (aj širších) väčších miest na Slovensku je predstava samospráv, že spoplatnením parkovania sa vyrieši nedostatok parkovacích miest – a to nie je pravda.

Nedostatok parkovacích státí zapríčinila dlhodobá nevšímavosť kompetentných voči problémom z narastania dopytu po parkovacích miestach bez ich riešenia v súlade s platnou legislatívou – napr. normou STN 73 6110 Projektovanie miestnych komunikácií – ktorá stanovuje požiadavky na statickú dopravu.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Tú musí dodržiavať každý správca miestnych komunikácií, podnikatelia, ktorých prevádzky si vyžadujú riešiť parkovanie ako zamestnancov, tak aj návštevníkov.

A samozrejme do toho vstupujú rezidenti, ktorí v riešenom území bývajú, resp. nájomcovia, bývajúci v podnájme.

V minulosti sa v mestách stavali aj radové garáže, to už je minulosťou. Naviac sa do centier miest dostali veľké obchodné centrá a polyfunkčné objekty, voľné plochy sa dostavujú obytnými blokmi, a dopravný priestor sa zahusťuje – ako statickou, tak aj dynamickou dopravou.

Otázka platenia za parkovné na miestnych komunikáciách – nerieši to problém s nedostatkom parkovacích miest, v prvej etape je potrebné riešiť ako platené veľké parkoviská – ale nie s premrštenou hodinovou tarifou.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak chcú samosprávy zaviesť spoplatnenie parkovania na miestnych komunikáciách, je potrebné najprv odstavné státia vyznačiť v súlade s príslušnými technickými normami a najmä Zákonom č.9/2009 o cestnej premávke.

Vyberanie parkovného by mal (ak ho mesto má) príslušný miestny podnik služieb, poprípade technické služby alebo dopravný podnik. Je to podľa mňa schodnejšia cesta, ako prenájom komunikácií súkromnej firme, ktorá bude naháňať v prvom rade svoj zisk. Ale to závisí od dobre pripravenej zmluvy medzi mestom a prevádzkovateľom platených parkovísk.

Súčasťou systému plateného parkovania v centre by mali byť záchytné parkoviská na jeho okraji – s tarifou oveľa nižšou ako ďalej v centre, a samozrejme s dobrou dostupnosťou centra kvalitnou MHD, ako aj nadštandartnými službami – napr. po zaparkovaní motorového vozidla mať k dispozícii požičovňu bicyklov.

Skryť Vypnúť reklamu

Samospráva by v rámci zón plateného parkovania mala zabezpečiť, aby pri úradoch všeobecnej aj špeciálnej štátnej správy, poštách, staniciach prvej pomoci a pod. bol dostatok voľných parkovacích státí bez poplatku pre návštevníkov týchto inštitúcií.

A je nutné, aby si podnikatelia riešili parkovanie svojich návštevníkov na svojich pozemkoch, nie vyhradzovaním miest na verejných komunikáciách. Taktiež je nutné rešpektovať požiadavky vyhradenia 4 % parkovacích státí v lokalite pre vodičov – držiteľov preukazov ZŤP.

Problém nerezidentov je umelo vyvolávaný prevádzkovateľmi parkovacích rezidentských zón – je chybou viazať parkovacie miesto, resp. parkovaciu kartu na trvalý pobyt. Tá musí byť viazaná na byt, bez ohľadu či o rezidentské miesto žiada osoba s trvalým pobytom alebo žijúca tu v podnájme.

Rezidentské zóny vyvolávajú množstvo ďalších problémov, najmä z dôvodu, že predajca kariet nevie rezidentovi zabezpečiť miesto na parkovanie, a spoplatňuje sa tak fiktívna možnosť zaparkovať v okolí bydliska. Príčinou je, ako už bolo spomenuté, nedostatok parkovacích miest v obytných zónach.

(Text bol uverejnený v týždenníku Košický Večer)
 

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 19 776
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 047
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 690
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 17 907
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 969
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 658
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 601
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 323
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 201
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 082
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Parkovanie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Parkovanie, Platené parkovanie v Košiciach
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

12 h

Ako vyzerá vakcinácia na Slovensku.

7 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop