Keď sa pred niekoľkými rokmi objavili prvé správy o tom, že americký U.S. Steel plánuje predať košické oceliarne, okamžite sa začalo špekulovať, komu.
Spomínali sa rôzne firmy, najčastejšie indický koncern Arcelor Mittal, tiež nemecká firma Thyssen Krupp a ukrajinská spoločnosť Industrial Union of Donbass.
Časom pribudli aj česká spoločnosť Moravia Steel a napokon aktuálne najvážnejší záujemcovia, čínske firmy China Energy Company Limited (CEFC) a Hebei Iron Steel Group.
Články a reportáže na túto tému sa v médiách objavovali zakaždým, keď sa niektorý z čelných predstaviteľov spomínaných spoločností čo i len priblížil k Slovensku.
A ak aj náhodou na Slovensko pricestoval, či dokonca si obzrel košické oceliarne, v médiách sa o predaji hovorilo ako o hotovej veci. Nikdy sa však špekulácie o zmene vlastníka napokon nepotvrdili.
Toto všetko je už ale minulosť. Víkendová návšteva najvyššieho šéfa amerického U.S. Steelu Maria Longhiho v Košiciach napokon nesúvisela iba s avizovaným záujmom pozrieť si maratón.
Zjavne mal aj iný, dôležitejší program. O jeho obsahu sa verejnosť i samotní zamestnanci oceliarní dozvedeli veľmi netradične. Vo štvrtok ráno po príchode do práce.
O pol šiestej, krátko na to, ako sa rozvidnelo, nám na tzv. horúcu linku začal vyvolávať jeden človek za druhým.
Vzrušene nám opisovali, že dovtedy modrá budova novej pozinkovne je natretá na červeno so žltými hviezdami a pomaľovaná všakovakými čínskymi nápismi. A nad budovou sa vznáša teplovzdušný balón a čínskou vlajkou.
Pri prvých telefonátoch sme si mysleli, že ide o hromadnú recesiu, no po desiatom a obdržaní prvých mobilmi vyhotovených fotiek, ktoré to potvrdzovali, sme pochopil, že košický, ak nie slovenský, obchod roka sa v uplynulých dňoch uskutočnil.
Keď sme sa prišli na oceliarne pozrieť osobne, avizovaný vzhľad presne zodpovedal skutočnosti. Čínske nápisy sme v tom čase ešte nerozlúštili, no z jedného v angličtine sme pochopili, že novým vlastníkom košických oceliarní sa stala čínska spoločnosť China Steel Corporation.
Na internete sme zistili, že sídli v meste Kaohsiung a patrí do korporácie CSC Group. Podľa wikipedie jej v roku 2016 v rámci svetovej produkcie ocele patrí 23. miesto.
Všetko nasvedčovalo tomu, že nový majiteľ si objednal premaľovanie najväčšej budovy v utajení tak, aby bol viditeľný až finálny produkt, teda nový vzhľad najväčšej výrobnej budovy. Je vo farbách čínskej vlajky, teda podklad tvorí červená a na nej jedna veľká a tri menšie žlté hviezdy.
Ako nás neskôr informoval nový hovorca už čínskych oceliarní, Ian Ba Cha, jeden čínsky nápis je názov spoločnosti v čínštine a druhý je slogan, ktorý je na priečelí každej fabriky vo vlastníctve China Steel Corporation. Hlása: Čínska oceľ do celého sveta.
Na ďalšie otázky, ako napríklad predajná cena, prognóza zamestnanosti či úpravy platov sľúbil hovorca odpovedať na pondelkovej tlačovke. O jej priebehu budeme aktuálne informovať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári