Primátor Richard Raši (Smer) poskytol Košickému Večeru rozhovor, v ktorom vysvetľuje, kde sa parkovacia kauza nachádza a ako sa zmení nariadenie. Prezradil, že cena rezidentskej karty bude po novom 20 eur, namiesto doterajších 35 eur a spokojní budú aj živnostníci, ktorí parkujú svoje autá pred bytovými domami. Podnájomníci si budú môcť kartu kúpiť rovnako ako majitelia bytov.
Také hektické leto, aké Košice zažili vďaka zavádzaniu spoplatneného parkovania firmou EEI aj mimo centra, si nepamätáme za posledných dvadsať rokov. Išli by ste do toho, pán primátor, znovu, keby ste vedeli, čo sa bude diať?
- Pýtate sa na zavádzanie nového parkovacieho systému, ktorý už zrealizovali všetky väčšie mestá v Európe, pretože boli nútené regulovať statickú dopravu v užšom i širšom centre, aby v prvom rade obyvatelia týchto zón mali kde zaparkovať. A na druhej strane je to ďalší krok k zatraktívneniu mestskej hromadnej dopravy. Kopírujeme európsky trend, založený na zvýhodnení rezidentov a na tom, aby ľudia využívali viac prostriedky MHD. Po minuloročnej úspešnej investícii do modernizácie MHD vlastne len pokračujeme v tom, čo je už v európskych mestách štandardné. Takže moja odpoveď znie, áno, išiel by som do toho a doplním, že nešiel som do toho sám, ale s podporou väčšiny mestského zastupiteľstva, teda poslancov, ktorí hlasovali pred rokom za. Nebudem tvrdiť, že ma protesty a ničenie majetku na uliciach veľmi nepríjemne neprekvapili, ale znovu zopakujem, že tento krok je nevyhnutný a teraz je dôležité systém vylepšiť tak, aby väčšina obyvateľov bola spokojná a mala kde komfortne zaparkovať. A na tom sa veľmi tvrdo pracuje.
Ako by ste ľuďom po lopate vysvetlili, kde sa riešenie kauzy EEI momentálne nachádza – má sa platiť mimo centra v rezidentských zónach, alebo je v súčasnosti skúšobná lehota, aby EEI dopracovala všetky veci technického, stavebného rázu i zmien v prospech občanov?
- V súčasnosti platí VZN a jeho dodržiavanie zabezpečuje Mestská polícia v Košiciach, takže áno, platiť sa má. V týchto dňoch finalizujeme návrh zmeny tohto VZN, do ktorého zapracovávame pripomienky a požiadavky Košičanov tak, aby sme vyhoveli čo najväčšiemu počtu obyvateľov mesta. Samozrejme za podmienky, že obyvatelia s trvalým pobytom budú môcť v rezidentských zónach pohodlne zaparkovať. Zároveň vytvárame silný tlak na parkovaciu spoločnosť EEI, aby plnila svoje záväzky aj nad rámec schváleného harmonogramu a aby čo najskôr pribudli v meste nové parkovacie miesta.
Ktoré z množstva kritických postrehov od občanov, ale aj od aktivistov považujete vy, pán primátor, za oprávnené a dostanú sa do zmeneného nariadenia?
- Od začiatku sme hovorili, že tento parkovací systém nie je nemennou dogmou, ale že ho budeme modifikovať a vylepšovať. Zmena VZN prinesie možnosť, aby zaparkovali v rezidentských zónach okrem rezidentov aj podnájomníci. Predĺžime platnosť vydaných rezidentských kariet, aby neboli rezidenti ukrátení o čas, venovaný vylepšeniu systému. Takže slušní občania, ktorí si kartu zakúpili, budú mať predlženú platnosť. Pripravujeme zníženie cien za parkovanie. Môžem vám prezradiť, že cena rezidentskej karty nebude 35 eur na rok, ale 20 eur a zároveň živnostníci, ktorí parkujú svoje auto pred domom, kde bývajú, dostanú cenu 150 eur, nie 300 eur. Systém bude zároveň pružnejší pre návštevníkov rezidentských zón a návštevy rezidentov. V susediacich zónach bude platiť jedna rezidentská karta. To je len časť pripravovaných zmien VZN, ktoré zatiaľ nebudem konkretizovať, pretože riešime posledné detaily. Čo ale môžem povedať už teraz je, že tento dokument sprístupníme včas verejnosti, aby mali Košičania dostatok času na zaslanie konštruktívnych podnetov. Pri všetkých zmenách máme prioritne na pamäti, aby rezidenti mohli bez problémov zaparkovať v mieste svojho bydliska.
Na verejnosti už zaznel váš hlas, že si neželáte, aby centrum Košíc o 22. hodine zhaslo a stíchlo. Nemyslíte si, že by ste mali pomôcť životu v centre, krčmárom, kaviarnikom i obchodníkom aj tým, že by ste znížili cenu parkovného z 1,50 € naspäť na 1 euro za hodinu, aby ľudia do centra prišli, keďže vo veľkých európskych veľkomestách ako je Viedeň a Budapešť stačí radným 1 € za hodinu?
- Ak hovoríme o najužšom centre mesta ako v prípade Košíc, tak to spresním, pretože vo Viedni je cena parkovného 1 € za polhodinu a v parkovacích domoch je hodinová sadzba dokonca 3 € a viac. Uvedomte si prosím, že centrá európskych miest sú živé vďaka efektívne fungujúcej MHD. Vo večerných hodinách je u nás v Košiciach parkovanie zdarma. Zvýšenie ceny parkovného je súčasťou stratégie, zameranej na odľahčenie statickej dopravy v užšom centre. Nie je predsa mysliteľné, aby Kováčskou prešlo za deň 12-tisíc áut ako je to dnes. Preto je v novom parkovacom systéme určených niekoľko tarifných pásiem, pretože v rámci jedného tarifného pásma vodiči v centrálnej mestskej zóne dlhodobo parkovali a nemali motiváciu parkovať lacnejšie v jej blízkosti. Iba pár stoviek metrov od najdrahšieho tarifného pásma sú dostupné celodenné parkoviská. Poviem príklad. Hodina parkovania na Kováčskej ulici síce stojí 1,50 €, ale celodenné parkovanie na neďalekom parkovisku pri Jumbo centre, ktoré bývalo doteraz takmer prázdne, stojí parkovanie na celý deň 2 €. Rozdiel je 300 metrov, tak prečo nezaparkovať tam a prejsť sa do centra pešo?
V akom štádiu sú prípravy na vytvorenie spoločného podniku so súkromnou firmou EEI? A ako to bude prakticky vyzerať – kto bude nominovaný za mesto a v akom pomere do orgánov novovzniknutého podniku – kedy takýto podnik reálne vznikne a začne fungovať?
- Zatiaľ sme v štádiu rokovaní s parkovacou spoločnosťou. Analyzujeme modely založenia spoločného podniku so všetkými finančnými a právnymi nárokmi.
Na začiatku rozhovorov s aktivistami sa hovorilo, že vytvoríte spolu s magistrátom komisiu odborníkov, ktorá bude VZN mesta korigovať. Došlo k tomu?
- Po mojom stretnutí s aktivistami 21. augusta sa vzápätí uskutočnilo stretnutie zástupcov, nominovaných aktivistami s odborníkmi z nášho právneho referátu. Odvtedy druhá strana neprejavila záujem pokračovať v odbornej diskusii. Stále trvala a trvá na zrušení celého systému, čo by znamenalo vrátiť sa do stavu pred 1. 7. 2016, teda do neudržateľného stavu parkovacieho chaosu.
Medzitým poslanec Gibóda verejne prezentoval nahrávku, na základe ktorej tvrdí, že úspech vašej prvej kandidatúry na primátora bol podopretý kandidátom Kažimírom, ktorého sponzorovala EEI, aby rozbil hlasy pravice a zvíťazil kandidát Smeru - teda vy?
- K tomu poviem len toľko, že Marek Kažimír ohlásil svoju kandidatúru na primátora začiatkom roka 2010. Ladislav Lazár kandidoval za stranu Smer v máji 2010. Vtedy som bol ministrom zdravotníctva a o nejakej kandidatúre som ani nepremýšľal. Koncom augusta došlo k zmene a kandidátom na post primátora za Smer som sa stal ja s tým, že do volieb sme išli ako dvojka s Lazárom - mojim budúcim námestníkom. Firmu EEI a jej majiteľov som do podpisu zmluvy nevidel. Ale na zamyslenie je, čo je to za človeka, ktorý pracuje v tíme kolegov v kampani na post starostu Severu a Mareka Kažimíra na post primátora, v mladom tíme, plnom entuziazmu a nahráva si kolegov a rozhovory a ukladá si ich pod posteľ... a vytiahne ich po šiestich rokoch... Ja osobne s pánom poslancom Gibódom už bez svedkov ani neprehovorím.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári