Firma, ktorá v Košiciach prevádzkuje platené parkovanie, opäť zdokonalila svoju techniku. V USA kúpila podobnú technológiu, akú využíva NATO na monitorovanie vzdušného priestoru.
V Košiciach sa stalo módou neplatiť v centre za parkovanie. Tento postoj má pôvod v nesúhlase vodičov s podmienkami, aké nastolilo mesto a ním vybratá firma, spravujúca parkovanie.
Neplatiť za parkovanie sa však rozhodli nielen obyvatelia ulíc, ktorých sa nový cenník týka týka najviac, ale už aj tí občasní, ktorí by aj zaplatili, no využívajú chaos i akési bezvládie.
"Výsledok je ten, že odkedy začala v júli platiť nová rajonizácia i ceny, za parkovanie platí menej vodičov ako dovtedy," povedal nám vedúci oddelenia finančnej stratégie EEI
. "Keď sme sa niekedy prešli centrom a monitorovali počet zaplatených parkovaní, zistili sme, že si svoju povinnosť splnil jeden, maximálne dvaja z desiatich. Takýto stav sme museli riešiť."
Vedenie EEI sa rozhodlo postupovať tak isto, ako rovnaký problém vyriešili v iných európskych mestách.
V USA si objednali podobnú technológiu, na princípe akej funguje systém Airborne Warning and Control System, známy pod skratkou AWACS.
Prvé ju využívalo letectvo vzdušných síl NATO, ktoré v spolupráci so satelitmi bdelo nad bezpečnosťou vzdušného priestoru.
Samozrejme, pre potreby pozemnej kontroly bola technológia upravená podľa požiadaviek zákazníka.
Slovenská EEI mala v podstate rovnaké nároky ako UUI v USA, TTI v Británii či FFI vo Francúzsku. Autu so zabudovaným systémom stačí prejsť po ulici a jeho vysokocitlivé snímače okamžite zmonitorujú všetky zaparkované autá v dosahu 100 metrov.
V priebehu pár sekúnd dokážu zistiť nielen to, či ich vodiči zaplatili za parkovanie, ale aj to, na aký čas a či ho už náhodou (a o koľko) prešvihli.
"Systém si pamätá, kedy v minulosti to isté auto kde a ako dlho zadarmo parkovalo, koľko už dostalo pokút a všeličo ďalšie. Napríklad dať ústrediu pokyn na zaslanie majiteľovi auta šek na pokutu. Je to pre nás oveľa výhodnejšie, ako montovať na kolesá papuče, ktorých máme na taký vysoký počet priestupcov nedostatok. Systém plánujeme vylepšiť tak, že notorickým neplatičom nebudeme posielať oznámenie o pokute každý deň, ale raz mesačne, aj s príslušnou dokumentáciou, teda snímkami zo satelitu," vysvetľuje šéf oddelenia EEI.
Dodal, že v mestách ako New York, Paríž, Londýn či Rím sa už po pol roku po zavedení nového systému kontroly zvýšil výber poplatkov za parkovanie o 780 percent a v súčastnosti si neplatiť nedovolí takmer nikto.
Vodiči si vraj uvedomili, že je ekonomickejšie zaplatiť za dve hodiny iba dve hodinové sadzby, ako potom na konci mesiaca skutočne vysoké pokuty.
"V ten istý výsledok veríme aj my. Nám nejde o to, aby sme vodičov zdierali. Iba chceme dostať to, čo nám podľa zmluvy s mestom patrí," dodal na záver šéf oddelenia EEI.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári