KOŠICE. Košický mestský poslanec Miroslav Špak (kandidoval za Sieť) navrhované riešenie problémov plateného parkovania v Košiciach prostredníctvom vytvorenia mestského podniku, ako to požadujú v petícii aktivisti, považuje za ničím nepodložené a populistické.
Okamžité riešenie aktuálnych problémov v súvislosti s parkovaním v Košiciach vidí Špak v spoločnom podniku mesta a súkromnej firmy EEI, ktorá rezidentské parkovanie zabezpečuje v súčasnosti.
„Predstavy odovzdať riadenie parkovania v meste partii Rašiho chlapcov sa úprimne desím,“ povedal Špak.
Riešenie parkovania v Košiciach prostredníctvom mestského podniku nemá podľa Špaka žiadny reálny základ a nie je vôbec odôvodnené, alebo akokoľvek pripravené.
Poukázal na nedobré hospodárenie v niektorých súčasných mestských podnikoch.
K iným argumentom v prospech mestského podniku navrhovaného aktivistami Špak povedal, že aktivisti majú jediný argument – nebudeme platiť súkromnej firme.
Špak chápe Košičanov, ktorí žijú v rezidentských zónach, len im podľa neho treba povedať pravdu.
Keď parkovanie bude riadiť mestský podnik, platiť budú i naďalej a vôbec nie je isté, že výrazne menej – to by ukázala až ekonomika mestského podniku, ktorý bude stáť peniaze.
Analýza, ktorá by ukázala, koľko to bude stáť, však neexistuje. Uviedol, že od aktivistov nepočul jediný argument, že mestský podnik prinesie Košičanom viac peňazí a menej problémov.
Ani spoločný podnik nie je ideálny
Okamžité riešenie aktuálnych problémov v súvislosti s parkovaním v Košiciach vidí Špak v spoločnom podniku mesta Košice a spoločnosti EEI, hoci ani toto riešenie nie je ideálne.
Tvrdí, že to zabezpečí rýchlu kontrolu nad príjmami EEI a umožní okamžité riešenie aktuálnych problémov.
Najzásadnejším argumentom podľa neho je, že správne nastavenie zmluvy - a to je v rukách mestských poslancov - medzi mestom a EEI zabráni finančným stratám.
„V spoločnom podniku bude existovať predstavenstvo i dozorná rada – a nominácie členov týchto orgánov sú v rukách mestských poslancov a pod kontrolou verejnosti,“ uviedol Špak.
Tvrdí, že poslanci bezpochyby okamžite získajú prehľad o tom, ako parkovanie vynáša, aké sú reálne náklady a ako sa dá zlepšiť v prospech Košičanov.
„Odmietam hlasovať za riešenie aktivistov, ktoré už v prvom kole bude stáť státisíce eur,“ uviedol Špak a poukázal na to, že zrušenie VZN o rozšírení zón bude znamenať úhradu všetkých vynaložených peňazí zo strany EEI a samozrejme ďalších na prevádzku mestského podniku.
Mestský podnik žiadajú petičiari
Zriadenie mestského podniku na riadenie parkovania v Košiciach v rezidentských zónach 1 až 10 požaduje petícia, ktorú podpísalo vyše 17 000 ľudí a bola tento týždeň podaná na košický magistrát.
Petícia vznikla ako spontánny výraz nespokojnosti obyvateľov Košíc a okolia, ktorí búrlivo protestovali v uliciach proti koncepcii plateného parkovania podľa podnikateľských predstáv súkromnej spoločnosti EEI, s.r.o., ktorá vstúpila do platnosti 1. júla tohto roku na základe prijatého VZN.
To vzbudilo obrovské protesty Košičanov a zaoberá sa ním aj košická prokuratúra.
Mesto na základe pripomienok občanov a prokurátora kontroverzné VZN o parkovaní prepracúva s tým, že by o ňom mali rokovať poslanci na decembrovom mestskom zastupiteľstve.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári