KOŠICE. Primátor Richard Raši (Smer) v pondelok oznámil, že práve odštartovaná druhá fáza obnovy električkových tratí sa bude robiť etapovite. Uviedol, že sa poučili z chýb počas prvej fázy.
Vtedy boli dopravné obmedzenia pre Košičanov drastické.
„Budeme sa snažiť v spolupráci so zhotoviteľom urobiť ju tak, aby dochádzalo k čiastočným uzáverám a obmedzeniam dopravy. Budeme na dodávateľa tlačiť, aby pracoval tam, kde to bude možné, aj vo viaczmennej prevádzke, lebo časť tejto modernizácie sa bude diať mimo obytných zón,“ prisľúbil primátor.
Čísla nenaznačujú pohodovú rekonštrukciu
Hrubé porovnanie finančného objemu prác a dĺžky trvania oboch fáz však naznačuje, že dodržať etapovitosť nebude možné.
Vlani dokončené zákazky IKD (Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie) a Modernizácia električkových uzlov – stáli dovedna zhruba 60 miliónov eur a robili sa 15 mesiacov.
V utorok odštartovaná Modernizácia električkových tratí (MET) môže mať hodnotu až takmer 90 miliónov eur (v prípade dodatkov) a na jej realizáciu je stanovených 21 mesiacov.
Teraz bude mať teda Eurovia SK iba o tretinu viac času ako vtedy dokopy táto firma aj s prešovskou Dúhou a ZUE, ale až o polovicu vyšší finančný objem zákazky ako predtým.
A pritom tieto firmy robili vlani svoje vlastné úseky zároveň. Navyše predchádzajúca obnova zahŕňala iba jedno zimné obdobie, súčasná až dve.

Bálint: Budeme musieť robiť viac úsekov naraz
Podľa pôvodného harmonogramu, ktorý má Korzár k dispozícii, sa malo s rekonštrukciou tratí začať v júni. Úseky obratisko Botanická záhrada a Zimná – B. Němcovej, na ktorých práce tento týždeň štartujú, mali byť práve teraz už v podstate dokončené.
Stratilo sa teda už 5 mesiacov.
„Je potrebné jasne povedať, že naozaj nie je ideálne začínať stavbu do zimy. Budeme robiť len také práce, ktoré sú možné v tomto klimatickom období,“ povedal v pondelok riaditeľ košického závodu spoločnosti Eurovia SK Štefan Bálint.
Korzáru potvrdil, že sa bude musieť robiť naraz na viacerých úsekoch.
„To je jediná možnosť, aby sme dodržali termín, ktorý je uvedený v zmluve (31. august 2018 – pozn. red.),“ poznamenal.

K obmedzeniu dopravy chcú pristupovať citlivo
Bálint priznal, že vzhľadom na všetky okolnosti riziká pri tejto zákazke existujú.
„Išli sme však do toho s cieľom ukončiť dielo načas. Bolo by veľmi zlé, keby sme hneď na začiatku spochybňovali zmluvný termín.“
Podľa neho pôvodný harmonogram, s ktorým išli do súťaže, naozaj predpokladal postupnosť a nadväznosť jednotlivých krokov. Musí sa však teraz korigovať.
„Aby sa nezasahovalo do dopravy viac, ako je nevyhnutné, prichádzame na rôznych úsekoch s prípravnými prácami. Bez jej obmedzenia tam môžeme dopredu urobiť napríklad káblovody, rôzne prekládky inžinierskych sietí aj základy pod trakčné stožiare. Následné uzavretie dopravy v danom úseku by už bolo skrátené o tieto práce,“ vysvetlil riaditeľ košického závodu Eurovie SK.
Je preto presvedčený, že dopravné obmedzenia nebudú také drastické, ako boli vlani.
Za najkritickejšie úseky z hľadiska dopravy označil križovatku Most VSS a okružnú križovatku Moldavská cesta.
„Rátame tam aj s prácami v noci. Je to mimo obytnej zóny, takže nebudeme rušiť obyvateľov,“ doplnil Bálint.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári