O kalamite a jej odstraňovaní, čím stále žijú celé Košice, sme sa rozprávali s Mariánom Christenkom, generálnym riaditeľom spoločnosti Kosit, ktorá robí pre mesto zimnú údržbu.
Pred zimou ste vyhlásili, že Kosit je pripravený aj na kalamitu. Mnohí občania však tvrdia, že zlyhávate.
„Z pohľadu počtu vozidiel je naša pripravenosť vyššia oproti minulým rokom. Kúpou nových sa zlepšil aj priemerný vek mechanizmov. Pre porovnanie – koncom januára 2010 bol v Košiciach vyhlásený druhý kalamitný stupeň a vtedy sme mali v pohotovosti 19 strojov, teraz 26. V porovnaní s minulými rokmi počet veľkých mechanizmov ostal na priemernej úrovni, počet malých sa však prakticky zdvojnásobil. Do terénu sme nasadili všetky kapacity.“
Vyjadrili ste sa, že situáciu ste zvládli. Skutočne?
„Od začiatku až doteraz sme pracovali na svojom maxime. Veľká úcta patrí všetkým našim zamestnancom, ktorí šli aj za hranice ich možností. Som na nich hrdý a ďakujem všetkým ľuďom, ktorí nám to dávajú najavo cez sociálne siete aj osobne. Vnímame aj kritiku obyvateľov, ktorým by som odkázal, že Kosit a jeho ľudia urobili v uplynulých dňoch naozaj všetko pre to, aby bola zabezpečená v čo najkratšom čase prejazdnosť ciest a aby sme v čo najväčšej miere zmiernili účinky počasia.“
Čo ste mohli spraviť lepšie?
„Vždy môžete urobiť veci aj lepšie. Stále sme v pohotovosti, 30 hodín intenzívnych zrážok – a bol to teda masaker – hneď len tak nezmizne. Až keď to celé úplne pominie, povieme si, čo treba zlepšiť. Zatiaľ denne údržbu vyhodnocujeme, veci riešime operatívne, koordinovane podľa harmonogramov. Do úvahy berieme aj požiadavky občanov, ktorí nám volajú na bezplatnú zelenú linku (0800 156 748), aby sme im vyšli v ústrety, aby sa dostali bezpečne do školy či práce po hlavnej aj bočnej ceste alebo chodníku.“
Niektorí Košičania sa na zelenú linku nemohli dovolať.
„Je to linka, ktorú obsluhuje jeden pracovník, nie call centrum. Mimo pracovnej doby tam môžu občania nechávať odkazy na záznamníku, ktoré riešime. Do budúcnosti pre prípady, ako je tento, keď sa ozývajú desiatky občanov, zvážime posilnenie tejto linky.“
Mesto kalamitnú situáciu nevyhlásilo. Mohli by ste v prípade jej vyhlásenia postupovať inak?
„Týmto sa vôbec nezaoberám. Našou prioritou v posledných dňoch bola naozaj denná, ťažká, náročná a svojím spôsobom aj nevďačná práca. Môžem zopakovať, že v teréne sme mali nasadené všetky kapacity.“
Mnohí motoristi tvrdili, že v piatok ráno nevideli v uliciach takmer žiadne autá zimnej údržby.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári