Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 27. marec, 2023 | Meniny má Alena

Anketa: Známych Košičanov sme sa opýtali na smog

Čo ich prekvapilo? Aké opatrenia prijali?

(Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

Známych Košičanov sme sa pýtali:

1. Prekvapilo vás, že už aj Košice majú problém so smogom ako svetové metropoly?

2. Aké opatrenia ste prijali u vás doma? Zmenili ste pre smog svoj tradičný program?

3. Môže v tejto súvislosti urobiť niečo aj samospráva alebo majú v rukách páky iba štátne inštitúcie? Môže mesto iniciovať nejaké kroky, ktoré by dlhodobo viedli k zlepšeniu situácie?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ladislav Rovinský

1. Neprekvapilo. Motorizácia, železiarne, inverzia a prúdenie vzduchu z juhu na sever urobili svoje. Košičania schytali dávku, ktorú pravidelne dostávajú obce na juh od železiarní.

SkryťVypnúť reklamu

2. Menej vetráme, vonku chodím, napriek tomu, že by som podľa odporúčaní lekárov nemal. Konania o žiadostiach na povolenie výrubu - ústne pojednávania spojené s miestnou ohliadkou prebiehajú či je smog a či nie.

3. Mesto by malo situáciu monitorovať a pravidelne občanov informovať - v meste bola na Námestí Maratónu mieru informačná tabuľa o stave ovzdušia - zmizla.

Mesto by malo mať pripravený aj krízový variant - obmedzenie premávky automobilov pri nadlimitných koncentráciách smogu. Určité obavy sú spojené aj s príchodom Číňanov do železiarní. Stav ŽP v Číne je v priemyselných aglomeráciách katastrofálny.

Prečítajte si tiež: Košice sužoval smog, lepší sa to v týchto dňoch Čítajte 

Richard Raši, primátor Košíc

1. „Prekvapilo, pretože tento problém na sebe nijako nepociťujem. Navyše, pre naše mesto je typický takzvaný mierny vánok Košickej kotliny, ako zvykneme my Košičania hovoriť vetru, ktorý často v našom meste fúka, takže by som neočakával, že smog môže pôsobiť na obyvateľov nášho mesta ako je to v iných mestách vo svete."

2. „Program ani životný rytmus zatiaľ nijako v našej rodine nemeníme, dôležité budú totiž opakované merania stavu ovzdušia v meste. Ich výsledky denne zverejňuje na svojej internetovej stránke Slovenský hydrometeorologický ústav.

SkryťVypnúť reklamu

Sú premenlivé, takže nejde o trvalý stav. 25. januára 2017 bolo aj mestom Košice zverejnené rozhodnutie Okresného úradu v Košiciach, v ktorom sú uvedené možné nežiaduce účinky a možné zdravotné komplikácie pri prekročení hranice tuhých prachových častíc v ovzduší na určité skupiny obyvateľstva s odporúčaniami, ako sa majú obyvatelia v takejto situácii správať, aby sa vyhli zdravotnému riziku."

3. „Pokiaľ pretrvávajú na území mesta z poveternostného hľadiska nevhodné rozptylové podmienky, spôsobuje podľa vyjadrenia odborníkov zo Slovenského hydrometeorologického ústavu znečisťovanie ovzdušia najmä doprava. Preto je dôležité, aby sme postupne zvýšili podiel verejnej dopravy na úkor osobnej dopravy.

V rokoch 2012 – 2018 preinvestujeme v Košiciach do modernizácie mestskej hromadnej dopravy celkovo 250 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Toto robí mesto pre Košičanov. Ak chceme tento problém vyriešiť, mali by aj Košičania niečo urobiť pre svoje mesto a začať napríklad tým, že sa nebudú prepravovať v rannej a popoludňajšej dopravnej špičke po jednom v takmer každom osobnom automobile."

Prečítajte si tiež: Smogové výstrahy pre východné Slovensko už odvolali Čítajte 

Karol Labaš

1. Na Slovensku sa životné prostredie zatiaľ nepresadilo ako ekonomická kategória, hoci ňou je. Košice nie sú výnimkou, preto sa v boji so smogom neprijímajú preventívne systémové opatrenia. Pri náraste intenzity a počtu zdrojov znečisťovania sa čaká iba na zlé rozptylové podmienky, a smog nás zadusí.

K tomu teraz došlo a bude dochádzať aj v budúcnosti. Ak sa nebudú prijímať systematické a razantné preventívne opatrenia, situácia sa bude zhoršovať a namiesto do prevencie sa bude investovať do pasívnej ochrany.

2. Doprava sa údajne podieľa 20 % na znečistení ovzdušia. V skutočnosti jej vplyv na človeka je oveľa drastickejší, lebo - na rozdiel od relatívne vzdialených smradiacich a dymiacich priemyselných prevádzok - nás „obšťastňuje" exhalátmi priamo pod nosom v obytných zónach. Vzdal som sa preto úplne užívania automobilu.

Pre istotu od narodenia, aby som svoju zodpovednosť a podiel na znečistení anuloval. Behanie, moju obľúbenú športovú aktivitu, som z dôvodu smogu neobmedzil. Smog zatiaľ necítim a okrem toho bežecké trasy mám situované mimo dopravy, v prírode a vo vyšších polohách s lepším „vetraním".

3. Ryba smrdí od hlavy. V nadnárodnom meradle boli veľké očakávania od zavedenia emisných kvót. Nakoniec sa to zvrhlo na škandálny biznis s emisiami, ktorý sa zrejme minul plánovanému cieľu. Svoje poslanie by malo plniť ministerstvo životného prostredia.

Avšak ministerstvu, ktoré je nadmieru ústretové pri schvaľovaní uránových prieskumov na Jahodnej, neverím. Pri smogových situáciách sa vo veľkých svetových metropolách bežne prijímajú a spoločensky akceptujú aj relatívne drastické opatrenia v oblasti dopravy - obmedzovanie jázd automobilov.

Predstavitelia košickej samosprávy (nielen súčasní) nie sú však na takéto riešenia mentálne ani odborne pripravení.

Chýba im k tomu záujem aj politická odvaha. Prečo by robili nepopulárne veci, keď - priznajme si - nie je spoločenská objednávka a tlak, lebo znečistené ovzdušie je zabijakom tichým. Košice idú opačným Smerom: s ľahkosťou a banálnymi zdôvodneniami schvaľujú individuálne aj masívne výruby vzrastlých stromov - čističov ovzdušia (najmä výruby pri Hornáde, v okolí cesty na Jahodnú, ...).

V oblasti dopravy sa zrušili ekologické trolejbusy, dlhodobo stagnujú nevyhovujúce podmienky pre pešiu a cyklistickú dopravu, nefunguje motivácia na zmenu užívateľských zvyklostí od používania automobilov na verejnú dopravu.

Reštriktívna koncepcia plateného parkovania by v tomto mohla byť prvou lastovičkou, ale podnikateľský záujem privilegovanej parkovacej firmy EEI nie je riešenie dopravných problémov mesta, ale profitovanie na ich pretrvávaní. Pre EEI je verejná doprava konkurenciou, preto robí maximum, aby svojich klientov udržala v automobiloch, ale v závislom postavení.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  3. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  5. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  6. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  7. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  8. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  1. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  2. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  3. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  4. Sodastream sa mení
  5. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  7. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  8. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 615
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 6 241
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 657
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 596
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 693
  6. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 569
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 2 566
  8. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 1 545

Blogy SME

  1. Ivan Čáni: Chcem byť poslancom slovenského parlamentu.
  2. Ján Šeďo: Také typické, našské, alebo prečo onemela učiteľka a my tiež.
  3. Marian Letko: Geneticki sprostí a otupjevjení. Asi sme skutočne takí
  4. Radovan Čipka: Rozhodnutie, ktoré budem možno ľutovať, zverejňujem Prológ
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody
  6. Martin Šuraba: Mačka, ktorá zachránila knihy
  7. Zuzana Foltýnová: Sen v sne, AI alebo Všetko, všade, naraz
  8. Miro Jankes: Marcové obrázky (2023)
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 12 054
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 126
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 102
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 761
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 003
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 368
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 273
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 210
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nedostatok lekárov, sestier a sanitárov pociťujú najmä starší pacienti, ktorých nemá kto polohovať, aby nedostali preležaniny.

Kontrolovali 16 nemocníc.


6 h
Denis Vavro (č. 3) pred hráčmi súpera. Bolo tomu tak prakticky zakaždým.

Hodnotíme výkony slovenských futbalistov v zápase proti Bosne a Hercegovine.


14m
Francúzska herečka a režisérka Valeria Bruni Tedeschi má v kinách film inšpirovaný jej študentskými časmi Navždy mladí.

Francúzska hviezda hovorí o hereckých strachoch, drogách a AIDS.


20. mar
Logo podcastu Dobré ráno.

16 nemocníc nemá dosť zdravotníkov a tají dáta.


a 2 ďalší 26m

Blogy SME

  1. Ivan Čáni: Chcem byť poslancom slovenského parlamentu.
  2. Ján Šeďo: Také typické, našské, alebo prečo onemela učiteľka a my tiež.
  3. Marian Letko: Geneticki sprostí a otupjevjení. Asi sme skutočne takí
  4. Radovan Čipka: Rozhodnutie, ktoré budem možno ľutovať, zverejňujem Prológ
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody
  6. Martin Šuraba: Mačka, ktorá zachránila knihy
  7. Zuzana Foltýnová: Sen v sne, AI alebo Všetko, všade, naraz
  8. Miro Jankes: Marcové obrázky (2023)
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 12 054
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 126
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 102
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 761
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 003
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 368
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 273
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 210
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu