KOŠICE. Od minulej jesene je jedna z dopravných tém v okolí Košíc uzávera mosta cez priehradu Ružín.
Vynútil si ju zlý technický stav konštrukcie, ktorá nebola opravovaná už celé desaťročia. Statik napokon rozhodol, že most uzavrie, lebo hrozila jeho deštrukcia.
Obyvatelia z okolitých obcí, pre ktorých je most spojnicou s Košicami, mali dve možnosti. Dlhú obchádzkovú trasu cez Margecany, alebo im neskôr pribudla lesná cesta smerom na Zlatník. Išlo o provizórne riešenie obchádzky mosta, ktorého uzávera sa plánovala na približne rok.
Hoci sa už pár dní po odklonení dopravy uvažovalo aj o pontónovom moste či vypustení nádrže a ceste cez koryto, napokon je všetko inak. Riešenie, ktoré Košický samosprávny kraj pripravoval v úplnej tajnosti, vyšlo najavo iba vo štvrtok ráno. Je ním úplne nový most dopravený na Ružín letecky.
"Keď sme urobili predbežnú kalkuláciu na opravu mosta a jeho prípadnú rekonštrukciu tak, aby vydržala aspoň 30 rokov, vyšla suma, ktorá nám vyarzila dych," povedal Milan Bridž, vedúci odboru starostlivosti o mosty na území KSK.
Išlo o 11 miliónov eur jednorazovo a ďalších 50-tisíc ročne na údržbu. Ak by sme tú sumu akceptovali, tri roky by sme nemohli investovať do opravy ciest a iných mostov."
Hľadanie iného riešenia netrvalo dlho. Úradu KSK sa totiž sama ozvala firma Apollo Bridge, ktorá nákladné opravy poškodených mostov rieši ich výmenou za nový a už hotový. Jej technici si sami urobili obhliadku ružínskeho mosta a prišli k záveru, že ho za nový netreba meniť celý.
"Ich statik vypočítal a náš to potvrdil, že nosné piliere, tie na súši aj vo vode, sú v takom zachovalom stave, že vydržia ďalších 100 rokov. Stačí vraj, ak sa z hornej časti mosta odstráni po celej dĺžke asi tak 30 cm hrúbky betónu a na ten sa bude dať umiestniť nový most. Svoje tvrdenie doplnil statickými skúškami a ďalšími výpočtami. Pre tento variant sa vedenie KSK napokon rozhodlo aj pre nižšiu cenu, iba 5 miliónov eur, vrátane leteckej dopravy, inštalácie a 10-ročného bezplatného servisu," povedal Bridž.
Dodal, že veľké plus bol aj fakt, že firma mala niekoľko hotových mostov na sklade, schopných okamžitej dodávky. Dva z nich boli v požadovanej dĺžke aj šírke.
Stačilo si iba vybrať, či chceme model Apollo B II v bielo-modrom alebo bielo-čiernom farebnom prevedení. Prednosť dostal modrý variant.
Vo štvrtok dva vrtuľníky hotový most dopravili k Ružínu a za pár minút položili na ten pôvodný. Technici potom začali s potrebnými upevňovacími úkonmi a ak im všetko pôjde podľa plánov, už zajtra by mohli po moste na skúšku prejsť prvé autá.
Otvorenie mosta pre verejnosť je naplánované na 15. február.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári