Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 19. august, 2017 | Meniny má Lýdia
AKTUALIZOVANÉ 17:48

Župní poslanci rokovali o uzavretí mosta cez Ružín. Ľudia odišli nespokojní

Poslanci: A čo sa robilo doteraz?

Na rokovaní sa zúčastnili aj nespokojní obyvatelia žijúci v okolí vodnej priehrady.(Zdroj: TASR/František Iván)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KOŠICE. Prečo mostu cez Ružín hrozí zrútenie? Je na vine chyba konštruktéra alebo nezodpovednosť dopravcov? Dá sa priehrada dočasne premostiť pontónom?

Ešte tento týždeň by malo byť známe stanovisko vojenských špecialistov k otázke, či je možné dočasne premostiť priehradu Ružín pontónovým mostom.

Odborníci z Ozbrojených síl SR si boli urobiť prieskum terénu 24. januára, pričom pôvodne sa očakávalo, že svoj posudok Okresnému úradu Košice-okolie predložia do polovice februára.

„Do dnešného dňa sa tak nestalo,“ informoval na pondelkovom zasadnutí zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK) prednosta Okresného úradu Košice a šéf krajského krízového štábu Jozef Lazar.

Ako však uviedol ďalej, akonáhle bude mať úrad k dispozícii expertízu, zvolá zasadnutie krízového štábu za účasti starostov dotknutých obcí a s výsledkom oboznámi aj verejnosť.

Kompa nie je riešenie

Na zastupiteľstve KSK sa opäť otvorila aj otázka kompy.

Podľa riaditeľa úradu KSK Ondreja Bernáta však toto riešenie nepripadá do úvahy, pretože kompa je drahá, má obmedzenú prepravnú kapacitu a čakanie na jednej i druhej strane Ružína by sa pohybovalo v špičke okolo jednej až 1,5 hodiny.

Rovnako tak nie je podľa vedenia úradu KSK schodné ani riešenie, ktorého sa dožadoval poslanec Rastislav Trnka.

Ten tvrdí, že po spustení hladiny Ružína by bolo možné použiť starú zaplavenú cestu.

Bernát však argumentuje, že spevniť túto cestu dočasne betónovými panelmi nie je možné pre vysoké nánosy bahna na dne priehrady.

Navyše, hladinu priehrady podľa neho nemožno len tak znížiť, aby sa umožnil prejazd vozidiel. Ružín totiž podľa neho okrem iného slúži ako súčasť protipovodňovej ochrany pre obyvateľov mesta Košice a okolitých obcí.

„Možno si pamätáte, že len vďaka Ružínu sa nám podarilo zadržať enormné zrážky pri povodniach v roku 2010,“ dodal k tomu župan Zdenko Trebuľa (Smer) a dodal, že vypustiť priehradu navyše nie je vôbec jednoduché.

„Sme viazaní aj medzištátnou zmluvou s Maďarskom udržiavať istý minimálny prietok Hornádu,“ konštatoval Trebuľa.

Most zničili preťažené kamióny

Most na ceste cez Ružín postavili pred 50 rokmi. Zabezpečoval cestnú dopravu nielen do obce Opátka, ale aj smerom do Gelnice a ďalších obcí Hnileckej doliny a regiónu Spiša.

Už pred rokom odborníci upozorňovali na to, že je v zlom stave, no aj napriek obmedzeniam po ňom naďalej premávali preťažené kamióny s drevom.

Práve jeho systematické preťažovanie spolu s niektorými konštrukčnými chybami spôsobili, že most deň pred Vianocami museli zavrieť. Hrozilo totiž, že sa zrúti.

Aj preto sa niektorí poslanci dožadovali, aby sa i na jeho sanácii podieľali súkromné firmy, ktoré sú za prepravu dreva zodpovedné.

Táto požiadavka však vyznela do stratena.

Ozvala sa len poslankyňa Renáta Lenártová (Smer), ktorá tvrdila, že Mestské lesy Košice po moste drevo nevozili, lebo ho nakladali na kamióny súkromných prepravcov ešte v lese.

K výhradám smerujúcim na ministra hospodárstva Petra Žigu (Smer) a jeho firmu Taper, ktorá obchoduje s drevom, potom ešte dodala, že firma Taper nikdy s mestskými lesmi neobchodovala.

Konateľ firmy Taper Marek Dvořák však na rozdiel od Lenártovej tvrdenia pred časom pre Korzár priznal, že so spoločnosťou Mestské lesy Košice obchodujú pravidelne.

Zároveň uviedol, že drevo nevozili cez Ružín, ale opačným smerom do svojich skladov pri Liptovskom Mikuláši.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Zníženie hladiny Ružína pre obnovu cesty vraj nie je možné

Statik: Most predbehol svoju dobu

Na pondelkovom zastupiteľstve vystúpil s podrobnými informáciami o stave mosta ale aj o možnostiach jeho rekonštrukcie statik Ján Kurimský.

Ten vyhlásil, že rekonštrukcia s čiastočným obmedzením dopravy, tak ako v prípade rekonštrukcie mosta na Hlinkovej ulici v Košiciach, nie je možná. Dôvodom je unikátna konštrukcia mosta, ktorá, ako povedal, „predbehla technologické možnosti svojej doby.“

Ako uviedol Kurimský ďalej, ako prvú alternatívu navrhovali experti na stavbu mostných konštrukcií zbúranie starého mosta a výstavbu nového.

Od tejto myšlienky však napokon upustili. Takéto riešenie by totiž trvalo najmenej dva až tri roky a stálo by zhruba 30 miliónov eur.

Preto sa napokon rozhodli pre rekonštrukciu súčasnej stavby, pričom starý most by mal byť takpovediac obalený novou kompozitnou konštrukciou.

Podľa odborníkov sa to vraj dá stihnúť za niekoľko mesiacov a bude stáť podstatne menej. V tomto prípade sa hovorí o sume 8,4 milióna eur vrátane DPH.

Nový most tak bude podľa Jozefa Kurimského asi o dva metre vyšší ako ten súčasný. Odborníci navyše plánujú pilótami spevniť aj oba brehy priehrady, pretože práve v týchto miestach je most najviac poškodený.

Stavať bude jeden z trojice Eurovia, Strabag a IS

Krajská samospráva už koncom minulého týždňa zverejnila priamu ponuku na zhotoviteľa stavby, pričom oslovila tri firmy – spoločnosti Eurovia SK, Inžinierske stavby a Strabag.

Informácia o tom bola zverejnená vo Vestníku Úradu pre verejné obstarávanie 17. februára, pričom k podpisu zmluvy s dodávateľom by malo dôjsť do 20. marca tohto roku.

Šéf úradu KSK Bernát uviedol, že financovanie rekonštrukcie má kraj zabezpečené. Podľa jeho slov tento projekt neohrozí ďalšie infraštruktúrne projekty naplánované na tento rok.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Skratku okolo Ružína z Opátky demolujú, situácia sa má zhoršovať

Oprava lesnej cesty by stála viac ako rekonštrukcia mosta

Na pondelkovom rokovaní prišla opäť na pretras obchádzková trasa po účelovej lesnej komunikácii do lokality Zlatník pri obci Košická Belá.

Opozičný poslanec Rastislav Trnka (nez.) sa dožadoval, aby kraj nechal cestu upraviť tak, aby umožňovala prejazd automobilov v oboch smeroch.

Po rekonštrukcii mosta a odvolaní mimoriadnej situácie by zas podľa neho mala byť ekologicky zlikvidovaná.

Niektorí občania sa tiež dožadovali jej zaradenia do siete ciest 3. triedy.

Vedenie Správy ciest KSK to však odmieta. Podľa riaditeľa úradu KSK Ondreja Bernáta by to bolo mimoriadne zdĺhavé a drahé riešenie. Výstavba cesty a vysporiadanie pozemkov by podľa jeho slov stálo viac ako 10 miliónov eur a trvalo by aj niekoľko rokov.

„Nechápem, čo na tom môže stáť desať miliónov, keď kilometer asfaltu podľa mojich informácií vyjde na asi 30-tisíc eur,“ komentoval vyjadrenia riaditeľa úradu KSK gelnický poslanec Igor Hutka, ktorý sa prišiel do Košíc pozrieť na rokovanie zastupiteľstva kraja.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Dva úseky lesnej skratky na Opátku dostali asfalt

Starý most provizórne osvetlia

Poslanec krajského zastupiteľstva Rastislav Javorský zo Spišskej Novej Vsi sa tiež dožadoval osvetlenia starého mosta, po ktorom dnes prechádzajú pešo deti aj dospelí často po zotmení, aj keď ich značka upozorňuje na to, že prechod je možný len na vlastnú zodpovednosť.

Podľa jeho slov totiž ľudia nemajú inú možnosť ako sa dostať na druhú stranu, keď ich náhradná doprava vysadí pri moste.

Od riaditeľa Správy ciest KSK Zoltána Bartoša sa mu dostalo vysvetlenia, že sa ešte neskončilo výberové konanie na dodávku fotovoltaických svietidiel, ktoré plánujú na moste dočasne umiestniť.

Ubezpečil ho však, že požiadavkou na zabezpečenie osvetlenia mosta sa začali zaoberať hneď na druhý deň po tom, ako sa objavila na zasadnutí krízového štábu Okresného úradu Košice-okolie.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Poslanci žiadajú výjazdové krajské zastupiteľstvo pre most Ružín

Téma: Vodná nádrž Ružín


Neprehliadnite tiež

Michalovčania prekonali rekord v tancovaní karičky

V centre mesta zatancovalo karičku spolu 444 ľudí.

Leteckí záchranári pomáhali českému pretekárovi

Pri páde vo Vysokých Tatrách si spôsobil poranenie hlavy a krátkodobé bezvedomie.

Na tuning zraze je aj superauto za 220-tisíc eur

Milovníci vylepšených a rýchlych áut majú v Rozhanovciach čo obdivovať.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem propagovať Slovensko, hovorí Milan Pleva.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

KOMENTÁRE

Pravda a láska stoja na našej strane

Môj manžel a ja, na túto frázu si aj po vyše dvoch rokoch manželstva stále zvykám.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický

Češka bola roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour z motorky.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 7 910
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 726
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 674
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 331
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 976
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 620
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 320
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 292
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 175
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 890

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop