Korzár logo Korzár Košice
Streda, 1. apríl, 2020 | Meniny má Hugo

Aký bol automobilizmus v medzivojnových Košiciach

Z archívu verejnej knižnice Jána Bocatia.

Autoservis Spira na dobovej reklame.Autoservis Spira na dobovej reklame. (Zdroj: knižný fond VKJB)
Článok pokračuje pod video reklamou

Autoservice Spira

Najmodernejší autoservis východného Slovenska a Podkarpatskej Rusi.

Košická firma Autoservice Spira je bezpochyby najväčšia a najmodernejšie vybavená opravovňa automobilov na celom území východného Slovenska a Podkarpatskej Rusi. Precízna práca a kvalitné súčiastky sú zárukou prvotriednych služieb tak pre automobilistov, ako aj pre motoristov. Nejeden certifikát i pochvalný list dokazuje, že široké obecenstvo je so službami firmy nadmieru spokojné.

Úspech autoservisu tkvie predovšetkým vo výbere a zamestnávaní fundovaných odborníkov. S milimetrovou presnosťou sú schopní vykonať akúkoľvek opravu aj tých najmodernejších automobilov, motocyklov i traktorov. Dokonale zariadená dielňa vyrába piesty na stroji s diamantom z najkvalitnejších Rolls-Royce materiálov. Motoristov čaká veľký sklad najrôznejších elektrosúčiastok i akumulátorov značky Varta, Bosch a Scintilla.

Na čele servisu stojí Zoltán Spira, ktorý vybudoval z tejto firmy značku svetového rangu. Košickí automobilisti však poznajú obľúbeného „Zoliho" nie len ako vynikajúceho obchodníka, ale aj ako dobrého športovca. Z jeho menom sa totiž spájajú mnohé automobilové preteky. Chytrejšieho a odvážnejšieho závodníka by sme na východnom Slovensku sotva našli.

(Autó és Sport, marec 1936)

Obrovský záujem o jarnú výstavu „Praga"

Včerajšia výstava automobilov spoločnosti Praga Automobily Spol. s.r.o. v košickom hoteli Schalkház sa tešila obrovskému záujmu publika. Karol Stollmann so svojimi spolupracovníkmi vyčarovali behom 24 hodín z veľkej sály hotela čarokrásnu výstavnú halu.

Miestnosť ponúka nevšedný pohľad na 30 novučičkých áut značky Praga. V trblietajúcej žiare lustrov pôsobia veľmi luxusne. Z každého auta vyžaruje elegancia a línia. Dennodenne prúdia okolo nich davy zvedavcov a nadšencov štvorkolesových tátošov. Už predvčerom, teda pred dokončením otvorenia výstavy, sa predali dve. Jedno si kúpil Ábriš Lehoczky z Jelšavy a druhé istý košický dôstojník.

Už pri vchode do sály budilo pozornosť návštevníkov tmavomodré viacúčelové vozidlo so šesťvalcovým motorom v cene 52 000 Kč. Miláčikom dám sa však stal béžový Picolo Roadster v cene 44-tisíc korún. Pred autom boli vystavené trofeje vybojované Karolom Stollmannom v roku 1929 počas tatranských vytrvalostných závodov. Na pravej strane sály od hlavného vchodu našli umiestnenie nasledujúce automobily: šesťvalcový Featon Alfa sivej farby (49 tisíc Kč), päťmiestny Cond Interieur so zlatými pásikmi (59 tisíc Kč), skvelá štvorvalcová zlatá Alfa (45 tisíc Kč) a béžový Cond Interieur so šiestimi valcami (59 tisíc Kč).

Skutočné sťahovanie národov prepuklo okolo malého sivého Picola. Medzi panskými šoférmi je toto auto pravým ideálom so svojimi 300 korunami ročnej dane a spotrebou siedmich litrov benzínu. Oprávnene patrí medzi automobily s najnižšou spotrebou na celom kontinente. Jeho cena predstavuje 41 tisíc Kč.

Veľkú senzáciu vyvolala kombinovaná šesťvalcová Alfa za 56 tisíc Kč s letnou aj zimnou karosériou. Vďaka precíznosti línií len bystré a skúsené oko dokáže spozorovať možnosť výmeny karosérie tohto auta.

Čestné miesto výstavy zaujala pýcha továrne Praga - prekrásne vypracovaná Alfa s niklovanými tlmičmi. Auto dorazilo priamo z výstavy vo Varšave a nemusíme zdôrazňovať, že budilo veľkú pozornosť košického obecenstva.
Výstava v hoteli Schalkház potrvá do 4. mája 1930.

(Autó és Sport, máj 1930)

Východoslovenských šoférov ohrozujú banditi a vydierači

Od našich členov automobilového klubu počujeme neustále ponosy o tom, že na cestách ich zastavujú rôzne podivné živly, ktoré sa im všelijako vyhrážajú. Pred časom sa takýto prípad stal jednému nášmu členovi klubu, ktorého zastavili v blízkosti Košíc. Išlo o neznámeho muža, ktorý našiel na okraji cesty ležať opitého cyklistu. Vo viere, že ho zrazilo auto a v snahe pomôcť mu, okamžite zastavil naokolo prechádzajúci automobil nášho člena klubu. Poprosil ho, aby „zrazeného" cyklistu vzal so sebou do nemocnice. No v tom sa z ničoho nič zjavil vzdialený príbuzný „obete", ktorý miesto poďakovania doslova vyletel na nášho šoféra v presvedčení, že ho zrazil práve on. Napísal si jeho evidenčné číslo a všelijako sa mu vyhrážal. Medzitým sa prihrnul z okolia slušný dav zvedavcov. Nevinný šofér sa tak ocitol vo veľmi ošemetnej situácii a trvalo mu veľmi dlho, kým dokázal svoju nevinu v celom incidente. Nakoniec sa ukázalo, že „obeť nehody" spadla do priekopy pod vplyvom alkoholu, teda vlastným pričinením.

Ďalší prípad zažili členovia iného košického automobilového klubu, ktorých cestou z Vysokých Tatier do Košíc neďaleko Spišského Podhradia prekvapilo v strede cesty bezvládne ležiace telo. Šoféri odstavili svoje autá a pristúpili k neznámemu objektu. Na ich veľké prekvapenie nešlo o človeka, ale o slamenú figúru oblečenú v sedliackom odeve. Keďže sa už v minulosti ukázalo, že pocestní zlodeji pracujú s podobnými praktikami, šoféri nečakali ani sekundu a rýchlo opustili miesto s čudesnou nástrahou.

Medzičasom odsúdil súd v Rimavskej Sobote vodcu gemerskej bandy, ktorá pri krajinskej ceste pri Rožňave priviazala k stromu jedného zo svojich druhov ako návnadu. Podarilo sa im zastaviť jedno košické auto, no nepochodili, pretože posádka bola našťastie vyzbrojená revolvermi. Po niekoľkých výstražných strelách sa banditi rozutekali.

(Autó és Sport, október 1932)

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  2. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  4. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  5. Bude dobre!
  6. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  7. "Škoda riskovať!"
  8. Fixné výnosy do 8 % p.a. v závetrí mimo otriasajúcej sa burzy
  9. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť?
  10. Z opustenej priemyselnej zóny je dnes živá časť mesta
  1. Namiesto výroby automobilov výroba pľucnych ventilátorov
  2. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  4. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  5. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  6. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  7. Bude dobre!
  8. V pôrodnici v Šaci sa rodí stále viac detí
  9. Chic, fully-equipped offices in prime Bratislava locations
  10. Aj u vás doma môžete dýchať 3x čistejší a zdravší vzduch
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 34 960
  2. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 20 075
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 16 356
  4. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 15 336
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 11 804
  6. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 11 330
  7. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 10 891
  8. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 827
  9. Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká 9 332
  10. Mobil a voda nestačia. Čo by vám na horách nemalo chýbať? 9 220

Neprehliadnite tiež

Primátor Košíc si otvorenie školských jedální teraz predstaviť nevie

Preveria počty niekdajších stravníkov z radov seniorov.

Matúš Štofko (vľavo, pri okne v červenom) sa zúčastnil zasadnutia MsZ v Giraltovciach.

Dobrovoľní hasiči v Prešove sa chystajú dezinfikovať mesto

Pomáhali pri stavbe nemocničných stanov.

DHZ mesta Prešov.

Čo mám založiť dom, pýta sa šéf Partizána Bardejov. Apeluje na SFZ

V Poprade pokračujú bezo zmien, Trebišov hľadá kompromis.

Trebišovský futbal sa nachádza v neľahkej, bardejovský v kritickej situácii.

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto
Matovič s koaličnými partnermi na tlačovke.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Blackout je experiment, na ktorý by nedoplatili len laboratórne myši

Trest za omyly budeme niesť všetci.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Ľudovít Ódor

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop