Vedenia mesta sme sa opýtali:
1. Čo urobilo mesto Košice doteraz pre to, aby ľudia cestovali viac MHD a menej osobnými autami?
2. Aké kroky a opatrenia chystá mesto do budúcna?
3. Využívate vy osobne MHD, respektíve akým spôsobom najčastejšie cestujete po meste?
Richard Raši, primátor

1. Počas stavby IKD v roku 2015 bolo preinvestovaných takmer 40 miliónov eur. Stavba IKD Košice „Námestie Maratónu mieru - Staničné námestie" znamenala modernizáciu električkových tratí v rozsahu 3,5 kilometra, modernizáciu systému kontroly a riadenia dopravy, zníženie finančných nákladov na údržbu zrekonštruovaných úsekov takmer na nulu, pokles finančných nákladov za spotrebu elektrickej energie, skvalitnenie životného prostredia znížením hluku, prašnosti a vibrácií (aj vďaka nákupu nových vozidiel) na modernizovaných úsekoch. Veľkým prínosom je zvýšenie komfortu, skvalitnenie informovanosti a zvýšenie bezpečnosti cestujúcej verejnosti (nový systém informačných tabúľ na každej zastávke, kamerový systém).
Skvalitnenie dopravnej infraštruktúry mesta, zrýchlenie a skvalitnenie kultúry cestovania a zvýšenie bezpečnosti úrovňových krížení električkových tratí sa podarilo dosiahnuť aj vďaka modernizácii siedmich električkových uzlov v celkovej hodnote presahujúcej 21 miliónov eur, ktorú sa podarilo úspešne zrealizovať takisto v priebehu roka 2015.
Bolo zakúpených 122 nových autobusov, 33 električiek, 14 elektrobusov a jeden minibus v celkovej hodnote takmer 80,5 milióna eur. V roku 2017 je naplánovaná kúpa ďalších 13 nových električiek za takmer 19 miliónov eur.
2. 21. novembra 2016 začala ďalšia etapa modernizácie električkových tratí (MET), ktorá nadväzuje na stavby realizované v roku 2015 - IKD (Integrovaný dopravný systém osobnej koľajovej dopravy, 1. etapa) a MEU (Modernizácia električkových uzlov v rozsahu MET). Nenávratný finančný príspevok (NFP) vo výške 89 706 442 eur s DPH, bude postupne preinvestovaný v nasledujúcich dvoch rokoch na rekonštrukciu a modernizáciu električkových tratí v celkovej dĺžke 7,3 km na ôsmich ucelených častiach stavby. Cieľom je zabezpečiť zvýšenie efektivity a bezpečnosti dopravy, vyšší komfort pre cestujúcich a vodičov, zníženie hluku, vibrácií, prašnosti a zvýšenie pozitívnych environmentálnych vplyvov na kritických úsekoch električkových tratí v našom meste.
3. Z času na čas sa dopravujem s dcérami z centra mesta do Barce električkou.
Martin Petruško, námestník primátora

1. Mesto Košice sa snaží dostať cestujúcich z osobných áut do MHD predovšetkým zvýšením bezpečnosti a komfortu cestovania. Investujeme preto do rekonštrukcií električkových tratí a nákupu nových ekologických dopravných prostriedkov. Za ostatné roky - konkrétne od roku 2012 do konca roka 2018 - bude v Košiciach investovaných do modernizácie mestskej hromadnej dopravy celkovo 250 miliónov eur, čo je historicky najvyššia investícia v novodobých dejinách nášho mesta. Financovaná je z eurofondov, rozpočtu mesta a vlastných zdrojov Dopravného podniku mesta Košice.
2. Budeme pokračovať v ekologizácii verejnej dopravy. Preferovanou trakciou MHD sú električky, väčší priestor by mali dostať elektrobusy, budeme pokračovať v obmene vozového parku DPMK, aby z košických ciest zmizlo čo najviac autobusov s naftovým motorom. Dôležitou úlohou bude dosiahnuť preferenciu MHD, aby mala na frekventovaných križovatkách prednosť pred osobnými automobilmi a aby si cestujúci uvedomili, že cestovanie MHD je nielen bezpečné a komfortné, ale pri presunoch mestom šetrí aj čas.
3. Kvôli vysokému pracovnému vyťaženiu sa za povinnosťami presúvam väčšinou služobným autom (ušetrím tak zopár minút a čas strávený v aute využívam aj na preštudovanie materiálov), ale v minulosti som služby MHD využíval pravidelne. Dnes sa v MHD vozím hlavne pri prezentačných jazdách nových dopravných prostriedkov - vyskúšal som jazdu novou električkou Vario LF2 plus aj elektrobusom.
*******************************************************************************************************
Aktivistov sme sa opýtali:
1. Ako hodnotíte doterajšie kroky mesta z hľadiska toho, aby ľudia cestovali viac MHD a menej osobnými autami?
2. Aké kroky a opatrenia by pomohli mestu Košice?
3. Využívate vy osobne MHD, respektíve akým spôsobom najčastejšie cestujete po meste?
Ladislav Rovinský

1. Nezachytil som také systémové kroky. Nepribudli žiadne električkové trate, nepribudla nová vozovňa pôvodne plánovaná v Krásnej. Terminály Krásna a Sever v nedohľadne. Opätovné prepojenie Staničné námestie - Nám Maratónu mieru stále len v úrovni vízie. Buduje sa futbalový štadión a električková trať k nemu od Bardejovskej a Popradskej nie... Namiesto rozvoja trolejbusovej dopravy (zokruhovanie a spojenie na železničnú stanicu) likvidácia trolejbusov...
2. Konečne reálne spustiť integráciu dopravných systémov.
Vybudovať skutočné záchytné parkoviská s prepojením na MHD. Kvalitná MHD - interval v špičke max. 5 minút. Bus pruhy a skutočná preferencia MHD. Zóny bez individuálnej dopravy (len MHD a taxi).
3. Využívam MHD denne, raz za čas taxi. Používal som (dokedy mi ho neukradli) bicykel a budem používať (až si ho kúpim) naďalej. Auto som tohto roku ešte nepoužil.
Karol Labaš

1. Dnes už snáď netreba nikoho presviedčať o tom, že tzv. sloboda používania automobilu je prežitok a že nádejou pre udržateľnú dopravu a obranou pred jej živelným vývojom je využívanie verejnej dopravy. Avšak jej podiel na preprave v porovnaní s automobilmi stále klesá, na čo všetci doplácame znížením kvality života (zápchy, zvýšená dopravná nehodovosť, parkovací chaos, exhaláty a hluk,...). Naivne pritom očakávame, že auta sa uvedomele zrieknu tí druhí, aby práve nám zvýšili komfort jazdy v poloprázdnom aute na poloprázdnych cestách. Pri typickej slovenskej povahe sci-fi. Sme preto odkázaní na múdrosť samospráv. Ich základnou povinnosťou je riadenie dopytu po doprave tak, aby poskytla každému primeranú mobilitu. Pod tým sa rozumie ako infraštruktúra, tak aj dostatočná ponuka moderných a kapacitných dopravných prostriedkov verejnej dopravy.
Dopravní experti navrhujú veľa spôsobov, ako nenásilne preorientovať značnú časť užívateľov automobilu na častejšie využívanie verejnej dopravy. Ideálne je vytvoriť pre MHD také podmienky, aby sa pre jej využívanie ľudia rozhodovali úplne slobodne. Ak je predsa potrebné siahnuť po reštrikcii, „poškodení" motoristi musia dostať k dispozícii výhodnú a atraktívnu náhradu MHD. Moderným a vo svete osvedčeným konceptom je integrovaný dopravný systém.
V Košiciach sa však základné dopravné poučky dlhodobo nepraktizujú. Mesto získalo a preinvestovalo v posledných rokoch obrovské európske peniaze na rekonštrukcie električkových tratí, ktoré mali byť prepojené so železnicou. Ukázalo sa, že tram-trainy, ktorými sa I. etapa rekonštrukcie zdôvodňovala a kvôli ktorým sa zbytočne predražila a časovo predĺžila, boli len marketingovým ťahákom a v Košiciach asi nikdy jazdiť nebudú. Atraktívnosti MHD uškodilo aj zrušenie trolejbusovej dopravy, ktorú programovo zakonzervovala účelovo vypracovaná Stratégia dopravy. Vysnívané integrovanie rôznych dopravných systémov sa nedostalo ani do fázy dohody dopravcov na jednotnom cestovnom doklade. Zlým politickým rozhodnutím boli aj meganákupy zastaraných typov električiek či „kamarátskych" autobusov SOR, ktoré lákadlom pre cestujúcich rozhodne nie sú. Vrcholom rezignácie a neschopnosti mesta zodpovedne riadiť dopravu bolo vpustenie ešte neschopnejšej súkromnej parkovacej firmy EEI do správy parkovania, ktorej biznis je protipólom služby občanom a verejnému záujmu.
2. Akokoľvek to vyznieva cynicky, dopravné zápchy (aktuálne vyvolané dopravnými obmedzeniami v rámci druhej etapy rekonštrukcií električkových tratí) sú príležitosťou na zbavenie sa závislosti používania osobných automobilov. DPMK by mohol počas prác operatívne poskytnúť maximálne kapacity dopravných prostriedkov, otestovať si novovytypované samostatné jazdné pruhy pre MHD ako aj pilotne sfunkčniť záchytné parkoviská v nadväznosti na zastávky MHD. Žiaľ, nič nenasvedčuje o pripravenosti k podobným krokom a tak verejnosť si bude musieť - rovnako ako pri prvej etape rekonštrukcií - dopravné obmedzenia pretrpieť iba s víziou návratu dopravy do pôvodného stavu, bez pridanej hodnoty.
Z dlhodobého hľadiska je nevyhnutné čím skôr sa zbaviť neosvedčenej parkovacej firmy a systém plateného parkovania spustiť úplne nanovo v réžii mestského podniku, ktorý ukončí šikanovanie v réžii EEI a zohľadní verejný záujem.
3. MHD využívam takmer dennodenne, doplnkovým spôsobom je u mňa chôdza a bicykel. Automobil som nikdy nepoužíval, nevlastnil ani som po ňom netúžil. Pri takomto životnom štýle necítim diskrimináciu, ale dostatok slobody rozhodovania. Život bez auta je aj mojím uvedomelým zrieknutím sa jeho negatívnych vplyvov na životné prostredie a zhustenosť dopravy.
Dominik Karaffa

1. Aké kroky? Ja som si žiadne kroky v prospech využívania hromadnej dopravy nevšimol. Mesto a parkovacia spoločnosť EEI majú záujem na tom, aby ľudia jazdili do centra autom. Nezabúdajme tiež na to, že v hre je stále privatizácia hromadnej dopravy v Košiciach, a preto je pochopiteľné, že kompetentní nemajú záujem zachraňovať mestský podnik.
2. Mestu chýba dopravná stratégia, ktorá by sa aj v praxi realizovala. Nikto z predstaviteľov samosprávy a DPMK dnes nemá jasnú predstavu, ako sa má rozvíjať hromadná doprava v našom meste. Takže v prvom rade by si mali kompetentní zodpovedať otázku, či chceme hromadnú dopravu v meste rozvíjať alebo jej činnosť utlmiť? Nakúpiť nové električky a autobusy, na ktoré nadávajú aj samotní zamestnanci DPMK pre ich poruchovosť, nebol správny krok. Z môjho pohľadu by nám Košičanom pomohla možnosť využívať prepravu bicyklov v MHD zadarmo. Keďže mesto neleží na rovine, je dennodenné využívanie bicykla na cestu do práce či školy a späť pre mnohých nepredstaviteľné. Ak by sa však vytvorili podmienky pre využívanie bezplatnej prepravy bicyklov v prostriedkoch MHD, tak som presvedčený, že by o túto službu záujem časom rástol.
Na zváženie dávam aj zvýhodnené cestovné v čase dopravnej špičky. Všeobecne platí, že počas pracovných dní v ranných a poobedňajších hodinách je v meste zvýšený nápor dopravy. Ak by mesto zaviedlo cestovanie zadarmo v týchto časových intervaloch, povedzme od 6.00 - 9.00 a od 15.30 - 18.00, mohlo by to v praxi priniesť zníženie dopravnej záťaže. Na druhej strane by takéto opatrenie prinieslo pre DPMK straty, na ktoré by sa museli poskladať všetci Košičania zvýšeným transferom z rozpočtu mesta pre dopravný podnik. Každý z nás by si však mal položiť otázku, čo pre neho znamená jeho vlastné zdravie? Posledné týždne vydal SHMÚ pre Košice viacero upozornení v súvislosti so zlou kvalitou ovzdušia, čomu napomáha rozsiahla individuálna automobilová doprava. Ak chceme žiť v zdravom prostredí, tak budeme musieť zmeniť niektoré návyky, inak to, žiaľ, nepôjde...
3. Po meste sa denne presúvam po vlastných - teda pešo. Ak sa potrebujem v krátkom čase presúvať medzi vzdialenejšími miestami, využívam auto. A keďže som vášnivý cyklista, tak v letných mesiacoch využívam aj bicykel.
Ing. Igor Petrovčik

1. Ak mám hodnotiť doterajšie kroky mesta k zvyšovaniu atraktivity cestovania MHD, musím sa vrátiť o pár rokov dozadu. Všetci si isto ešte pamätáme na megalomanské „predvolebné" plány a projekty v oblasti integrovanej dopravy, ktorými sa mala prepojiť mestská električková doprava so železničnou. Myšlienka to bola výborná, len bohužiaľ v slovenských pomeroch nerealizovateľná z hľadiska možnosti rozpočtu mesta a kraja pri súčasnej miere korupcie a plytvania s verejnými zdrojmi. Veď aj tie projekty, ktoré sa doteraz podarilo zrealizovať v oblasti modernizácie MHD, boli niekoľkonásobne predražené a svojím kvantitatívnym a kvalitatívnym výsledkom nezodpovedajú očakávaniam cestujúcich a štandardu iných metropol.
Uvediem len jeden príklad:
Nedávno ma navštívili priatelia z Prahy a len krútili hlavami nad úrovňou košických „nových, moderných" električiek, ktoré sú technicky minimálne 8 rokov pozadu za električkami, ktoré jazdia v ostatných európskych metropolách. Stačí si urobiť jednoduchú analýzu hodnoty za peniaze a logicky sa nám potom natíska otázka: Prečo by som mal cestovať električkou, ktorá nemá klimatizáciu a grafikon MHD je horší ako pred pár rokmi a o kvalite jednotlivých zastávok hlavne pri autobusovej doprave ani nehovorím. Hlavne v tomto zimnom období sa mohol nejeden cestujúci osobne presvedčiť, ako si DPMK a.s. váži svojho zákazníka, keď nie je schopný zabezpečiť v dôsledku uzáver a rekonštrukcie ciest aspoň spevnenú plochu bez vody a blata, tak, aby mohli cestujúci kultúrne nastupovať na jednotlivé autobusy MHD. (pred mesiacom autobusová zastávka pred Jumbom smerom na Mier).
Akcionár DPMK a.s. Mesto Košice by mal vyvíjať väčší tlak na skvalitnenie a popularizáciu cestovania MHD aj prostredníctvom masívnejších marketingových aktivít.
2. Keďže nechcem len kritizovať, rád by som pochválil jeden z aktuálnych krokov mesta, ktorý bol schválený na poslednom zasadnutí MZ dňa 27.2.2017 a to rozbehnutie projektu osádzania stojanov na bicykle na autobusy. Všade vo svete je to už bežne fungujúca obľúbená služba, ktorá motivuje k využívaniu MHD aj cyklistov.
Ďalším potrebným krokom k spopularizovaniu cestovania MHD je zabezpečenie lepšieho grafikonu s nižšími intervalmi spojov a v neposlednom rade zabezpečenie lepšej kultúry cestovania či už zlepšením ochrany slušných cestujúcich pred osadníkmi z L IX, prípadne zabezpečením kvalitného wi-fi signálu bez sústavných výpadkov, ako sme toho stále svedkami. O kvalite, ale hlavne čistote zastávok nebudem ani hovoriť. Každý, kto cestuje MHD, vie, o čom hovorím.
3. Patrím medzi vyznávačov cyklistiky, takže ak mi to počasie dovolí, s radosťou používam svoj šikovný skladací bicykel, ktorým sa rýchlo a jednoducho dopravím tam, kam chcem. Takto robím niečo pre svoje zdravie a čo je hlavné, nemusím platiť EEI za parkovné. V poslednom období sa rovnako snažím spolu s ostatnými zakladajúcimi členmi nášho občianského združenia Reštart Kuzmánky o.z. o zmapovanie bariér a iných prekážok pre cyklistov nielen v rámci Kuzmányho sídliska. Veď nie je nič krajšie, ako sa vlastným pohonom prepraviť po našom nádhernom centre Košíc a spojiť tento zdravý pohyb s posedením na kávičke s priateľmi v niektorej záhradnej kaviarni. MHD využívam hlavne v zimných mesiacoch, keď musím svoj obľúbený bicykel nechať odpočívať.
Metropola východu je v rebríčku najupchatejších miest sveta
TomTom (TOM2) zverejnil výsledky výročnej správy s detailnými informáciami o dopravnej situácii v najupchatejších mestách sveta. Prvýkrát sa v rebríčku objavili Košice.
Z rebríčka, v ktorom sa Košice v rámci Európy spomedzi 215 sledovaných miest umiestnili na 150. mieste (v rámci sveta 257. miesto), vyplýva, že čas, ktorý strávia šoféri za volantom navyše pre zápchy na cestách, predstavuje ročne 85 hodín, teda 3,5 dňa. V praxi to značí, že denne na problémových križovatkách mesta strávia vodiči naviac 22 minút.
Najvyťaženejšie križovatky Košíc
1. smer Nižné Kapustníky – Južná trieda2. Štúrova – Žižkova3. výjazd z Nižných Kapustníkov na Slaneckú4. Protifašistických bojovníkov – Staničné námestie5. Herlianska – Svätého Ladislava6. Watsonova – Boženy Němcovej7. Moyzesova – Poštová8. Palackého – Krivá9. Rastislavova – Mudroňova10. Južná trieda – Nižné Kapustníky11. Hlinkova – Vodárenská12. Slanecká – Jazerná13. Južná trieda – Jantárová14. Trieda SNP – Laborecká15. Štúrova – Mojmírova16. Prešovská cesta – von z mesta17. Národné námestie – Gorkého – Národná trieda18. Popradská – Moldavská19. Alejová – Pri prachárni20. Slanecká – Baltická – smer centrum21. Slanecká – Ladožská
(krs)


Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári