Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 27. jún, 2017 |Meniny má Ladislav, Ladislava

Dopravný expert Titl: Košiciam chýbajú nové električkové trate

Kedysi ich plánovali aj na KVP a Ťahanovce.

Pavel Titl.(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Električková doprava v mysli ľudí vyznieva ako zdroj hluku a otrasov. Preto aj pri otázkach výstavby nových električkových tratí sa novou traťou dotknutí obyvatelia búria a električky nechcú. Ako prípad uvediem projekt prepojenia Námestia Maratónu mieru so Železničnou stanicou z cca r. 1990. Pôvodný projekt bol viesť električku po Svätoplukovej ulici, na základe protestov obyvateľov sa trasa preprojektovala cez terajšiu Masarykovu a Bencúrovu. A tým výstavba tejto trate, ktorá by prispela ku kvalite MHD v Košiciach, skončila. Je to škoda, po pôvodnej trati cez Svätoplukovu by ste boli električkou od sochy maratónca na Staničnom námestí za 6 minút, dookola cez Kuzmányho a Námestie osloboditeľov to trvá 11.

Preto na jednej strane je dôležité, že mesto a DPMK v súčasnosti zabezpečuje modernizáciu existujúcich električkových tratí, ktorých zlý technický stav vzhľadom na nedostatočnú údržbu je miestami na hranici možnosti prevádzkovať tieto trate. Dnešné moderné technológie umožňujú riešiť koľajový zvršok aj spodok tak, že dochádza k značnému zníženiu hlučnosti a otrasov z prevádzky električiek. Prispievajú k tomu aj úpravy skríň električiek s prekrytím podvozkov. Takže pomaly aj v Košiciach sa dostávame do stavu, ktorý je spomínaný najmä po návšteve európskych metropol, keď mnohí konštatujú, že tie električky napr. vo Viedni alebo Amsterdame vôbec nepočuť.

Toto by malo pomôcť k tomu, aby sa opäť otvorila v Košiciach otázka výstavby nových električkových tratí v meste, tak, ako boli urbanistami a dopravákmi navrhnuté ešte v osemdesiatych rokoch minulého storočia, keď Košice mali o 50-tisíc obyvateľov menej, a električková doprava už vtedy bola nosnou MHD v meste. Je potrebné si však uvedomiť, že v tom období električková doprava obsluhovala podstatnú časť mesta okrem sídliska Dargovských hrdinov, rozostavané bolo KVP-čko, začínalo sa na Ťahanovciach. Generel dopravy mesta Košice z roku 1982 kreslil električku na KVP-čko aj Ťahanovce, na Furči sa špekulovalo s lanovkou.

Dnes je skutočnosť taká, že priamo električkovou dopravou je obsluhované územie s cca 130-tisíc obyvateľmi, vyše 100-tisíc má k dispozícii iba autobusy. Dnes mesto už neprevádzkuje ani trolejbusy, ktorých výhodu v kopcovitom teréne obyvatelia Furče a KVP-čka veľmi dobre poznajú. Je potrebné okrem rekonštrukcie existujúcich tratí začať stavať trate nové, z najdôležitejších to je trať na Ťahanovce, ale s trasovaním po Ázijskej triede, predĺženie existujúcich tratí do Šace, MČ Krásna, prepojiť Bardejovskú, Moldavskú a Alejovú, k Priemyselnému parku Pereš a na letisko, vážne sa zaoberať obsluhou sídliska KVP električkovou dopravou. Len pre úplnosť dodám, že poslednou novou električkovou traťou, ktorá sa v Košiciach sprevádzkovala, bola vo februári 1989 trať od VSS cez Alejovú ulicu ku križovatke tr. SNP - Moldavská. Súčasne sa s touto stavbou zrealizovalo nové električkové odbočenie z Južnej triedy na Železničnú stanicu na Námestí osloboditeľov.

Mrzí ma, že v tomto meste na mŕtvom bode uviazla koncepcia integrovaného dopravného systému. Pôvodne plánované prepojenie železničnej a električkovej dopravy na Staničnom námestí zo stavby IKD vypadlo, Terminál Sever pri Hypertescu je temer 20 rokov iba na papieri, terminály MHD ako prestupová body DPMK - SAD (Eurobus) napr. na Moldavskej sa na ten papier ani nedostali. Roky tu mesto malo inštitút koordinátora IKD, ten sa neskôr presunul na KSK, a následne skončil úplne. Osobná vlaková doprava v regióne Košíc dlhodobo upadá, zrušili sa osobné vlaky na trati Košice - Čaňa, Moldava n/B - Turňa n/B, Moldava n/B - Jasov. Na území Košíc máme niekoľko vlakových zastávok - Barca, Krásna, tieto nemajú žiadne prepojenie s MHD. Ťahanovská stanica má autobus raz za hodinu, stanica Košice - Predmestie má autobus raz za pol hodiny.

Toto všetko sú faktory, ktoré potláčajú význam MHD a obyvatelia Košíc aj návštevníci mesta, ktorí sem prichádzajú do zamestnania, do škôl či za kultúrou, v drvivej väčšine využívajú individuálnu automobilovú dopravu.

3. Ja osobne uprednostňujem IAD, vzhľadom na dennú nutnosť riešiť množstvo pracovných záležitostí na rôznym miestach mesta aj mimo Košíc, a v značne zhustenom časovom období, cestovanie MHD nevyužívam. Bohužiaľ, nemám na MHD toľko času (a nervov)...

Neprehliadnite tiež

V Tatrách počítali kamzíky, narátali ich menej ako vlani

Môžu za to horúčavy alebo ich naozaj toľko ubudlo?

Horúčavy pokračujú. Teploty budú na juhu atakovať 34 stupňov

Na Slovensku má vyvrcholiť aktuálna vlna vysokých teplôt.

Večer vyletel z cesty, našli ho až ráno

Ešteže bol zranený pri vedomí a kričal, ani hasiči ho v kríkoch najprv nevedeli nájsť.

Sidor už vraj šoféroval do nemocnice. Ale hladina alkoholu mu ešte stúpala

Pri druhom meraní mu zistili viac promile, teda zrejme nešlo len o zvyškový alkohol.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ukrajinu zasiahol masívny hackerský útok, v Černobyle musia merať manuálne

Zasiahnuté sú letiská, pošta, ale aj vládne inštitúcie. Problémy hlásia aj západné firmy.

KOMENTÁRE

Nestačí strihať drôty, železná opona je v nás stále

Na hranici Rakúska a Maďarska sa začala rúcať železná opona.

KOMENTÁRE

Homosexualita stále rozdeľuje, diskusii sa nevyhnú ani biskupi

Cirkvi a spoločnosť sú v tejto téme už dnes rozdelené a bude sa len prehlbovať.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  2. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  3. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  4. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  5. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  7. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  8. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  9. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  10. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 11 995
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 737
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 3 866
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 741
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 502
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 3 373
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 202
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 096
  9. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 083
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 094

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop