Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 19. júl, 2018 | Meniny má Dušana
Nájdete nás na webe

Dopravný expert Titl: Košiciam chýbajú nové električkové trate

Kedysi ich plánovali aj na KVP a Ťahanovce.

Pavel Titl.(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Električková doprava v mysli ľudí vyznieva ako zdroj hluku a otrasov. Preto aj pri otázkach výstavby nových električkových tratí sa novou traťou dotknutí obyvatelia búria a električky nechcú. Ako prípad uvediem projekt prepojenia Námestia Maratónu mieru so Železničnou stanicou z cca r. 1990. Pôvodný projekt bol viesť električku po Svätoplukovej ulici, na základe protestov obyvateľov sa trasa preprojektovala cez terajšiu Masarykovu a Bencúrovu. A tým výstavba tejto trate, ktorá by prispela ku kvalite MHD v Košiciach, skončila. Je to škoda, po pôvodnej trati cez Svätoplukovu by ste boli električkou od sochy maratónca na Staničnom námestí za 6 minút, dookola cez Kuzmányho a Námestie osloboditeľov to trvá 11.

Článok pokračuje pod video reklamou

Preto na jednej strane je dôležité, že mesto a DPMK v súčasnosti zabezpečuje modernizáciu existujúcich električkových tratí, ktorých zlý technický stav vzhľadom na nedostatočnú údržbu je miestami na hranici možnosti prevádzkovať tieto trate. Dnešné moderné technológie umožňujú riešiť koľajový zvršok aj spodok tak, že dochádza k značnému zníženiu hlučnosti a otrasov z prevádzky električiek. Prispievajú k tomu aj úpravy skríň električiek s prekrytím podvozkov. Takže pomaly aj v Košiciach sa dostávame do stavu, ktorý je spomínaný najmä po návšteve európskych metropol, keď mnohí konštatujú, že tie električky napr. vo Viedni alebo Amsterdame vôbec nepočuť.

Toto by malo pomôcť k tomu, aby sa opäť otvorila v Košiciach otázka výstavby nových električkových tratí v meste, tak, ako boli urbanistami a dopravákmi navrhnuté ešte v osemdesiatych rokoch minulého storočia, keď Košice mali o 50-tisíc obyvateľov menej, a električková doprava už vtedy bola nosnou MHD v meste. Je potrebné si však uvedomiť, že v tom období električková doprava obsluhovala podstatnú časť mesta okrem sídliska Dargovských hrdinov, rozostavané bolo KVP-čko, začínalo sa na Ťahanovciach. Generel dopravy mesta Košice z roku 1982 kreslil električku na KVP-čko aj Ťahanovce, na Furči sa špekulovalo s lanovkou.

Dnes je skutočnosť taká, že priamo električkovou dopravou je obsluhované územie s cca 130-tisíc obyvateľmi, vyše 100-tisíc má k dispozícii iba autobusy. Dnes mesto už neprevádzkuje ani trolejbusy, ktorých výhodu v kopcovitom teréne obyvatelia Furče a KVP-čka veľmi dobre poznajú. Je potrebné okrem rekonštrukcie existujúcich tratí začať stavať trate nové, z najdôležitejších to je trať na Ťahanovce, ale s trasovaním po Ázijskej triede, predĺženie existujúcich tratí do Šace, MČ Krásna, prepojiť Bardejovskú, Moldavskú a Alejovú, k Priemyselnému parku Pereš a na letisko, vážne sa zaoberať obsluhou sídliska KVP električkovou dopravou. Len pre úplnosť dodám, že poslednou novou električkovou traťou, ktorá sa v Košiciach sprevádzkovala, bola vo februári 1989 trať od VSS cez Alejovú ulicu ku križovatke tr. SNP - Moldavská. Súčasne sa s touto stavbou zrealizovalo nové električkové odbočenie z Južnej triedy na Železničnú stanicu na Námestí osloboditeľov.

Mrzí ma, že v tomto meste na mŕtvom bode uviazla koncepcia integrovaného dopravného systému. Pôvodne plánované prepojenie železničnej a električkovej dopravy na Staničnom námestí zo stavby IKD vypadlo, Terminál Sever pri Hypertescu je temer 20 rokov iba na papieri, terminály MHD ako prestupová body DPMK - SAD (Eurobus) napr. na Moldavskej sa na ten papier ani nedostali. Roky tu mesto malo inštitút koordinátora IKD, ten sa neskôr presunul na KSK, a následne skončil úplne. Osobná vlaková doprava v regióne Košíc dlhodobo upadá, zrušili sa osobné vlaky na trati Košice - Čaňa, Moldava n/B - Turňa n/B, Moldava n/B - Jasov. Na území Košíc máme niekoľko vlakových zastávok - Barca, Krásna, tieto nemajú žiadne prepojenie s MHD. Ťahanovská stanica má autobus raz za hodinu, stanica Košice - Predmestie má autobus raz za pol hodiny.

Toto všetko sú faktory, ktoré potláčajú význam MHD a obyvatelia Košíc aj návštevníci mesta, ktorí sem prichádzajú do zamestnania, do škôl či za kultúrou, v drvivej väčšine využívajú individuálnu automobilovú dopravu.

3. Ja osobne uprednostňujem IAD, vzhľadom na dennú nutnosť riešiť množstvo pracovných záležitostí na rôznym miestach mesta aj mimo Košíc, a v značne zhustenom časovom období, cestovanie MHD nevyužívam. Bohužiaľ, nemám na MHD toľko času (a nervov)...

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  2. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  4. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  5. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  6. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  7. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  8. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  10. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 27 770
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 152
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 18 960
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 549
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 437
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 901
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 571
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 159
  9. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 2 549
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 009

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop