Dopravného experta sme sa opýtali:
1. Ako hodnotíte doterajšie kroky mesta z hľadiska toho, aby ľudia cestovali viac MHD a menej osobnými autami?
2. Aké kroky a opatrenia by pomohli mestu Košice?
3. Využívate vy osobne MHD, respektíve akým spôsobom najčastejšie cestujete po meste?
Električková doprava v mysli ľudí vyznieva ako zdroj hluku a otrasov. Preto aj pri otázkach výstavby nových električkových tratí sa novou traťou dotknutí obyvatelia búria a električky nechcú. Ako prípad uvediem projekt prepojenia Námestia Maratónu mieru so Železničnou stanicou z cca r. 1990. Pôvodný projekt bol viesť električku po Svätoplukovej ulici, na základe protestov obyvateľov sa trasa preprojektovala cez terajšiu Masarykovu a Bencúrovu. A tým výstavba tejto trate, ktorá by prispela ku kvalite MHD v Košiciach, skončila. Je to škoda, po pôvodnej trati cez Svätoplukovu by ste boli električkou od sochy maratónca na Staničnom námestí za 6 minút, dookola cez Kuzmányho a Námestie osloboditeľov to trvá 11.
Preto na jednej strane je dôležité, že mesto a DPMK v súčasnosti zabezpečuje modernizáciu existujúcich električkových tratí, ktorých zlý technický stav vzhľadom na nedostatočnú údržbu je miestami na hranici možnosti prevádzkovať tieto trate. Dnešné moderné technológie umožňujú riešiť koľajový zvršok aj spodok tak, že dochádza k značnému zníženiu hlučnosti a otrasov z prevádzky električiek. Prispievajú k tomu aj úpravy skríň električiek s prekrytím podvozkov. Takže pomaly aj v Košiciach sa dostávame do stavu, ktorý je spomínaný najmä po návšteve európskych metropol, keď mnohí konštatujú, že tie električky napr. vo Viedni alebo Amsterdame vôbec nepočuť.
Toto by malo pomôcť k tomu, aby sa opäť otvorila v Košiciach otázka výstavby nových električkových tratí v meste, tak, ako boli urbanistami a dopravákmi navrhnuté ešte v osemdesiatych rokoch minulého storočia, keď Košice mali o 50-tisíc obyvateľov menej, a električková doprava už vtedy bola nosnou MHD v meste. Je potrebné si však uvedomiť, že v tom období električková doprava obsluhovala podstatnú časť mesta okrem sídliska Dargovských hrdinov, rozostavané bolo KVP-čko, začínalo sa na Ťahanovciach. Generel dopravy mesta Košice z roku 1982 kreslil električku na KVP-čko aj Ťahanovce, na Furči sa špekulovalo s lanovkou.

Dnes je skutočnosť taká, že priamo električkovou dopravou je obsluhované územie s cca 130-tisíc obyvateľmi, vyše 100-tisíc má k dispozícii iba autobusy. Dnes mesto už neprevádzkuje ani trolejbusy, ktorých výhodu v kopcovitom teréne obyvatelia Furče a KVP-čka veľmi dobre poznajú. Je potrebné okrem rekonštrukcie existujúcich tratí začať stavať trate nové, z najdôležitejších to je trať na Ťahanovce, ale s trasovaním po Ázijskej triede, predĺženie existujúcich tratí do Šace, MČ Krásna, prepojiť Bardejovskú, Moldavskú a Alejovú, k Priemyselnému parku Pereš a na letisko, vážne sa zaoberať obsluhou sídliska KVP električkovou dopravou. Len pre úplnosť dodám, že poslednou novou električkovou traťou, ktorá sa v Košiciach sprevádzkovala, bola vo februári 1989 trať od VSS cez Alejovú ulicu ku križovatke tr. SNP - Moldavská. Súčasne sa s touto stavbou zrealizovalo nové električkové odbočenie z Južnej triedy na Železničnú stanicu na Námestí osloboditeľov.
Mrzí ma, že v tomto meste na mŕtvom bode uviazla koncepcia integrovaného dopravného systému. Pôvodne plánované prepojenie železničnej a električkovej dopravy na Staničnom námestí zo stavby IKD vypadlo, Terminál Sever pri Hypertescu je temer 20 rokov iba na papieri, terminály MHD ako prestupová body DPMK - SAD (Eurobus) napr. na Moldavskej sa na ten papier ani nedostali. Roky tu mesto malo inštitút koordinátora IKD, ten sa neskôr presunul na KSK, a následne skončil úplne. Osobná vlaková doprava v regióne Košíc dlhodobo upadá, zrušili sa osobné vlaky na trati Košice - Čaňa, Moldava n/B - Turňa n/B, Moldava n/B - Jasov. Na území Košíc máme niekoľko vlakových zastávok - Barca, Krásna, tieto nemajú žiadne prepojenie s MHD. Ťahanovská stanica má autobus raz za hodinu, stanica Košice - Predmestie má autobus raz za pol hodiny.
Toto všetko sú faktory, ktoré potláčajú význam MHD a obyvatelia Košíc aj návštevníci mesta, ktorí sem prichádzajú do zamestnania, do škôl či za kultúrou, v drvivej väčšine využívajú individuálnu automobilovú dopravu.
3. Ja osobne uprednostňujem IAD, vzhľadom na dennú nutnosť riešiť množstvo pracovných záležitostí na rôznym miestach mesta aj mimo Košíc, a v značne zhustenom časovom období, cestovanie MHD nevyužívam. Bohužiaľ, nemám na MHD toľko času (a nervov)...
Autá pribúdajú, MHD neponúka alternatívu
Dopravný expert Pavel Titl vidí problém vo viacerých faktoroch:
Hoci počet obyvateľov mesta sa dlhodobo drží na približne 240 tisícoch, počet áut stúpa.V roku 2015 bolo v Košiciach evidovaných 109 100 motorových vozidiel, v roku 2010 „len" 99-tisíc.
Pokiaľ v roku 2010 prepravil DPMK spolu 92 miliónov cestujúcich, z toho električkami 25,4 milióna (cca 28 %), v roku 2015 to už bolo iba 80,3 mil. cestujúcich, z toho električkami 17 miliónov (cca 21 %).
„Celkový medziročný pokles prepravených osôb MHD je cca 2,3 milióna cestujúcich. Denne to činí úbytok okolo 6 a pol tisíc cestujúcich – odhadujem, že polovica z nich prešla na individuálnu automobilovú dopravu."
Mesto tzate rekonštruuje, ale neponúka žiadne nové trate.
„Polovica mesta, teda 120- tisíc ľudí, nemá možnosť cestovať električkou. Po vynovených tratiach premávajú nové električky s menšou kapacitou, a v takých intervaloch, ako pred rekonštrukciou.
Dopravný expert poukazuje aj na zahusťovanie širšieho centra dostavbou objektov. „Postupne sa upchá centrum mesta, s následným rozšírením problémov s prejazdnosťou dôležitých zberných mestských komunikácií.
Čo teda radí na zlepšenie situácie? "Treba začať stavať nové električkové trate, záchytné parkoviská. Riešiť ozaj integrovanú mestskú hromadnú dopravu – ako by teraz počas plánovanej 5-mesačnej uzávierky križovatky VSS pomohlo, keby na železničnej trati Košice – Čaňa – Kechnec premávali zrušené osobné vlaky."
"Zo strany urbanizmu to chce možno okamžitú stavebnú uzáveru pre širšie centrum mesta, čo sa týka novej bytovej výstavby a administratívy."
KRISTIÁN SABO

Autor: Pavel Titl
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári