Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 23. november, 2017 | Meniny má Klement
Pridajte si svoje mesto

Dopravný expert Titl: Košiciam chýbajú nové električkové trate

Kedysi ich plánovali aj na KVP a Ťahanovce.

Pavel Titl.(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Električková doprava v mysli ľudí vyznieva ako zdroj hluku a otrasov. Preto aj pri otázkach výstavby nových električkových tratí sa novou traťou dotknutí obyvatelia búria a električky nechcú. Ako prípad uvediem projekt prepojenia Námestia Maratónu mieru so Železničnou stanicou z cca r. 1990. Pôvodný projekt bol viesť električku po Svätoplukovej ulici, na základe protestov obyvateľov sa trasa preprojektovala cez terajšiu Masarykovu a Bencúrovu. A tým výstavba tejto trate, ktorá by prispela ku kvalite MHD v Košiciach, skončila. Je to škoda, po pôvodnej trati cez Svätoplukovu by ste boli električkou od sochy maratónca na Staničnom námestí za 6 minút, dookola cez Kuzmányho a Námestie osloboditeľov to trvá 11.

Preto na jednej strane je dôležité, že mesto a DPMK v súčasnosti zabezpečuje modernizáciu existujúcich električkových tratí, ktorých zlý technický stav vzhľadom na nedostatočnú údržbu je miestami na hranici možnosti prevádzkovať tieto trate. Dnešné moderné technológie umožňujú riešiť koľajový zvršok aj spodok tak, že dochádza k značnému zníženiu hlučnosti a otrasov z prevádzky električiek. Prispievajú k tomu aj úpravy skríň električiek s prekrytím podvozkov. Takže pomaly aj v Košiciach sa dostávame do stavu, ktorý je spomínaný najmä po návšteve európskych metropol, keď mnohí konštatujú, že tie električky napr. vo Viedni alebo Amsterdame vôbec nepočuť.

Toto by malo pomôcť k tomu, aby sa opäť otvorila v Košiciach otázka výstavby nových električkových tratí v meste, tak, ako boli urbanistami a dopravákmi navrhnuté ešte v osemdesiatych rokoch minulého storočia, keď Košice mali o 50-tisíc obyvateľov menej, a električková doprava už vtedy bola nosnou MHD v meste. Je potrebné si však uvedomiť, že v tom období električková doprava obsluhovala podstatnú časť mesta okrem sídliska Dargovských hrdinov, rozostavané bolo KVP-čko, začínalo sa na Ťahanovciach. Generel dopravy mesta Košice z roku 1982 kreslil električku na KVP-čko aj Ťahanovce, na Furči sa špekulovalo s lanovkou.

Dnes je skutočnosť taká, že priamo električkovou dopravou je obsluhované územie s cca 130-tisíc obyvateľmi, vyše 100-tisíc má k dispozícii iba autobusy. Dnes mesto už neprevádzkuje ani trolejbusy, ktorých výhodu v kopcovitom teréne obyvatelia Furče a KVP-čka veľmi dobre poznajú. Je potrebné okrem rekonštrukcie existujúcich tratí začať stavať trate nové, z najdôležitejších to je trať na Ťahanovce, ale s trasovaním po Ázijskej triede, predĺženie existujúcich tratí do Šace, MČ Krásna, prepojiť Bardejovskú, Moldavskú a Alejovú, k Priemyselnému parku Pereš a na letisko, vážne sa zaoberať obsluhou sídliska KVP električkovou dopravou. Len pre úplnosť dodám, že poslednou novou električkovou traťou, ktorá sa v Košiciach sprevádzkovala, bola vo februári 1989 trať od VSS cez Alejovú ulicu ku križovatke tr. SNP - Moldavská. Súčasne sa s touto stavbou zrealizovalo nové električkové odbočenie z Južnej triedy na Železničnú stanicu na Námestí osloboditeľov.

Mrzí ma, že v tomto meste na mŕtvom bode uviazla koncepcia integrovaného dopravného systému. Pôvodne plánované prepojenie železničnej a električkovej dopravy na Staničnom námestí zo stavby IKD vypadlo, Terminál Sever pri Hypertescu je temer 20 rokov iba na papieri, terminály MHD ako prestupová body DPMK - SAD (Eurobus) napr. na Moldavskej sa na ten papier ani nedostali. Roky tu mesto malo inštitút koordinátora IKD, ten sa neskôr presunul na KSK, a následne skončil úplne. Osobná vlaková doprava v regióne Košíc dlhodobo upadá, zrušili sa osobné vlaky na trati Košice - Čaňa, Moldava n/B - Turňa n/B, Moldava n/B - Jasov. Na území Košíc máme niekoľko vlakových zastávok - Barca, Krásna, tieto nemajú žiadne prepojenie s MHD. Ťahanovská stanica má autobus raz za hodinu, stanica Košice - Predmestie má autobus raz za pol hodiny.

Toto všetko sú faktory, ktoré potláčajú význam MHD a obyvatelia Košíc aj návštevníci mesta, ktorí sem prichádzajú do zamestnania, do škôl či za kultúrou, v drvivej väčšine využívajú individuálnu automobilovú dopravu.

3. Ja osobne uprednostňujem IAD, vzhľadom na dennú nutnosť riešiť množstvo pracovných záležitostí na rôznym miestach mesta aj mimo Košíc, a v značne zhustenom časovom období, cestovanie MHD nevyužívam. Bohužiaľ, nemám na MHD toľko času (a nervov)...

Neprehliadnite tiež

Košičania na ľade majstra rýchlo inkasovali a prehrali

Hokejisti HC podľahli v Banskej Bystrici 3:5.

Košické rozprávkové Vianoce budú mať dve centrá

Chystajú novinky vo výzdobe, nájomné v stánkoch má znížiť ceny.

Prešovský kraj ocenil výnimočné osobnosti a kolektívy

Ocenenia dostali známi folkloristi, športovec, spisovateľka, či kňaz.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Máme dvesto vodičov z Rumunska a šiestich Slovákov

Belgické úrady podozrievajú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov.

KOMENTÁRE

Môže byť Harabin škodcom?

Aj v pozícii radového sudcu vyzerá Harabin na nebezpečného škodcu.

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojnosti nás ničí.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  3. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  4. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  9. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 764
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 643
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 580
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 871
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 072
  6. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 821
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 794
  8. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 791
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 620
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 404

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop