Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 28. júl, 2017 | Meniny má Krištof

Dopravný expert Titl: Košiciam chýbajú nové električkové trate

Kedysi ich plánovali aj na KVP a Ťahanovce.

Pavel Titl.(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Električková doprava v mysli ľudí vyznieva ako zdroj hluku a otrasov. Preto aj pri otázkach výstavby nových električkových tratí sa novou traťou dotknutí obyvatelia búria a električky nechcú. Ako prípad uvediem projekt prepojenia Námestia Maratónu mieru so Železničnou stanicou z cca r. 1990. Pôvodný projekt bol viesť električku po Svätoplukovej ulici, na základe protestov obyvateľov sa trasa preprojektovala cez terajšiu Masarykovu a Bencúrovu. A tým výstavba tejto trate, ktorá by prispela ku kvalite MHD v Košiciach, skončila. Je to škoda, po pôvodnej trati cez Svätoplukovu by ste boli električkou od sochy maratónca na Staničnom námestí za 6 minút, dookola cez Kuzmányho a Námestie osloboditeľov to trvá 11.

Preto na jednej strane je dôležité, že mesto a DPMK v súčasnosti zabezpečuje modernizáciu existujúcich električkových tratí, ktorých zlý technický stav vzhľadom na nedostatočnú údržbu je miestami na hranici možnosti prevádzkovať tieto trate. Dnešné moderné technológie umožňujú riešiť koľajový zvršok aj spodok tak, že dochádza k značnému zníženiu hlučnosti a otrasov z prevádzky električiek. Prispievajú k tomu aj úpravy skríň električiek s prekrytím podvozkov. Takže pomaly aj v Košiciach sa dostávame do stavu, ktorý je spomínaný najmä po návšteve európskych metropol, keď mnohí konštatujú, že tie električky napr. vo Viedni alebo Amsterdame vôbec nepočuť.

Toto by malo pomôcť k tomu, aby sa opäť otvorila v Košiciach otázka výstavby nových električkových tratí v meste, tak, ako boli urbanistami a dopravákmi navrhnuté ešte v osemdesiatych rokoch minulého storočia, keď Košice mali o 50-tisíc obyvateľov menej, a električková doprava už vtedy bola nosnou MHD v meste. Je potrebné si však uvedomiť, že v tom období električková doprava obsluhovala podstatnú časť mesta okrem sídliska Dargovských hrdinov, rozostavané bolo KVP-čko, začínalo sa na Ťahanovciach. Generel dopravy mesta Košice z roku 1982 kreslil električku na KVP-čko aj Ťahanovce, na Furči sa špekulovalo s lanovkou.

Dnes je skutočnosť taká, že priamo električkovou dopravou je obsluhované územie s cca 130-tisíc obyvateľmi, vyše 100-tisíc má k dispozícii iba autobusy. Dnes mesto už neprevádzkuje ani trolejbusy, ktorých výhodu v kopcovitom teréne obyvatelia Furče a KVP-čka veľmi dobre poznajú. Je potrebné okrem rekonštrukcie existujúcich tratí začať stavať trate nové, z najdôležitejších to je trať na Ťahanovce, ale s trasovaním po Ázijskej triede, predĺženie existujúcich tratí do Šace, MČ Krásna, prepojiť Bardejovskú, Moldavskú a Alejovú, k Priemyselnému parku Pereš a na letisko, vážne sa zaoberať obsluhou sídliska KVP električkovou dopravou. Len pre úplnosť dodám, že poslednou novou električkovou traťou, ktorá sa v Košiciach sprevádzkovala, bola vo februári 1989 trať od VSS cez Alejovú ulicu ku križovatke tr. SNP - Moldavská. Súčasne sa s touto stavbou zrealizovalo nové električkové odbočenie z Južnej triedy na Železničnú stanicu na Námestí osloboditeľov.

Mrzí ma, že v tomto meste na mŕtvom bode uviazla koncepcia integrovaného dopravného systému. Pôvodne plánované prepojenie železničnej a električkovej dopravy na Staničnom námestí zo stavby IKD vypadlo, Terminál Sever pri Hypertescu je temer 20 rokov iba na papieri, terminály MHD ako prestupová body DPMK - SAD (Eurobus) napr. na Moldavskej sa na ten papier ani nedostali. Roky tu mesto malo inštitút koordinátora IKD, ten sa neskôr presunul na KSK, a následne skončil úplne. Osobná vlaková doprava v regióne Košíc dlhodobo upadá, zrušili sa osobné vlaky na trati Košice - Čaňa, Moldava n/B - Turňa n/B, Moldava n/B - Jasov. Na území Košíc máme niekoľko vlakových zastávok - Barca, Krásna, tieto nemajú žiadne prepojenie s MHD. Ťahanovská stanica má autobus raz za hodinu, stanica Košice - Predmestie má autobus raz za pol hodiny.

Toto všetko sú faktory, ktoré potláčajú význam MHD a obyvatelia Košíc aj návštevníci mesta, ktorí sem prichádzajú do zamestnania, do škôl či za kultúrou, v drvivej väčšine využívajú individuálnu automobilovú dopravu.

3. Ja osobne uprednostňujem IAD, vzhľadom na dennú nutnosť riešiť množstvo pracovných záležitostí na rôznym miestach mesta aj mimo Košíc, a v značne zhustenom časovom období, cestovanie MHD nevyužívam. Bohužiaľ, nemám na MHD toľko času (a nervov)...

Neprehliadnite tiež

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Bolo to dobre predané. Byty sú moja súkromná vec.

S megaprojektom developer u diskutérov nepochodil

Obyvatelia košického Sídliska KVP sú nespokojní, spisujú petíciu.

Kauza prepadu pancierového auta prišla o obvinených

Prokuratúra už trio východniarov nestíha. Zamestnanca esbéesky áno.

Zablokujú dopravu pod Soroškou

Občania regiónu Gemer chcú upozorniť na zlú dopravnú situáciu na horskom priechode.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 039
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 511
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 282
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 040
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 971
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 938
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 759
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 502
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 053
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 752

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop