Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 23. september, 2017 | Meniny má Zdenka

Odborník Šarák: Mesto nerieši systémovo dopravu, len míňa eurofondy

Bol pri tom, keď sa v Bruseli schvaľovali peniaze.

Ján Šarák.(Zdroj: Korzár/Peter Jabrik)

250 miliónov eur je ten balík peňazí, ktorý sa využije na zlepšenie koľají a nákup električiek v mestskej hromadnej doprave v Košiciach.

Niekto by možno povedal, že takýto balík peňazí to asi musia byť tie koľaje pozlátené. Samozrejme, nič také sa nedeje, ale určite nie je na mieste sa uspokojiť s tým, že tieto peniaze nám mali pomôcť k tomu, aby sme v Košiciach mohli jazdiť bezpečne. S takýmto vyjadrením by sme asi veľkú dieru do sveta na zviditeľnenie verejnej dopravy neurobili.

Bývalý generálny riaditeľ DPMK aj ďalší odborníci musia iba nechápavo hlavou krútiť, či sme tu doteraz mali dopravu ohrozujúcu bezpečnosť ľudí. Určite nie, nie, nie a ešte raz nie. Pravda je skôr v tom, že tu máme dopravu, ktorá je oproti niektorým iným mestám na veľmi nízkej úrovni. A že v čase, keď sa na nás valí problém globálneho otepľovania, či problém s individuálnym motorizmom, je treba s tým niečo robiť!

Keďže sami na to nemáme dosť peňazí, tak sa v Bruseli vytvorili fondy, ktorých peniaze majú byť využité na tento účel. V „zatracovanom" Bruseli si ale dali podmienku, že peniaze musia byť využité na Program: Nová kultúra mestskej mobility. Podmienka v sebe zahŕňa aj to, že výsledky z čerpaných peňazí musia byť tak markantné, aby ľudia mali prirodzený dôvod nechávať svoje autá doma a cestovať verejnou dopravou, ktorá im splní nielen prepravné potreby, ale pohladí aj ľudské ego.

Viem o tom „čosi" priamo aj od úradníkov z Bruselu. Skôr než do Košíc prišli európske peniaze, museli sme 26. 1. 2010 na pôde Európskej komisie, zastúpenej Mauriziom Castellettiom, prezentovať náš projekt - Košický integrovaný dopravný systém, ktorý ich mal presvedčiť, že peniaze pre Košice budú dobrou investíciou. Ich vyjadrenie, že ide o veľmi pekný projekt, nás hrial po celú cestu do Košíc.

Hodnota za peniaze

Pri súčasnom čerpaní týchto peňazí si široká verejnosť neuvedomuje, čo všetko by sa z týchto peňazí dalo zrealizovať. Väčšina ľudí má pocit, že by sme mali byť vďační za každé euro, ktoré sa nám dostáva. Čiastočne to vyplýva aj z našej povahy, že nám aj málo stačí.

Väčšina Košičanov vníma, že sa v doprave čosi pohlo a teší ich to. Ale už vôbec sa nezamýšľajú nad tým, či sú peniaze využité optimálne. Je na mieste vykonať odpočet toho, čo sa malo urobiť a čo sa urobilo. Či sa podarilo urobiť to, čo sa plánovalo a či v Košiciach bude verejná mestská hromadná doprava porovnateľná s dopravou vo vyspelých mestách. Či to bude nová kultúra mestskej mobility, ktorá každému z nás nielenže prispeje ku kvalite života, ale bude tvoriť aj jeden z pilierov prirodzeného lokálpatriotizmu.

V čase, keď sa začína realizovať modernizácia ďalších úsekov električkových tratí, je o to nutnejšie spomínaný odpočet urobiť. Malo by sa pristúpiť k vyhodnoteniu hodnoty za peniaze. Má to mimoriadny význam najmä z dôvodu, že v roku 2020 eurofondy skončia (do roku 2023 budú už iba dobiehať rozpracované projekty) a bez nich už nič mimoriadne nezrealizujeme.

Košice v rebríčku najupchatejších miest sveta

To, že sa Košice prvýkrát nachádzajú v rebríčku najupchatejších miest sveta, ma vôbec neprekvapuje. Práve tomu sme chceli predísť projektom integrovaného dopravného systému už v roku 2008. Už vtedy poslanci mestského zastupiteľstva schválili materiál Plán a metodika riadenia projektu integrovaný systém mesta Košice a na jeho realizáciu do Košíc tečie z eurofondov obrovské množstvo peňazí. Peňazí, ktorých prítok sa v roku 2020 zastaví. V súčasnosti z mesta vôbec nezaznieva, že by bolo jeho ambíciou budovať integrovaný dopravný systém. Túto skutočnosť vnímam aj ako nerešpektovanie uznesenia mestských poslancov z roku 2008.

Ak by to mesto s európskou myšlienkou novej kultúry mestskej mobility myslelo vážne, musí byť zrejmé, že zastavenie prítoku peňazí nenaruší budovanie kvalitnej dopravy. Mám ale pocit, že zatiaľ tu viac prevažuje míňanie peňazí z eurofondov ako systémové riešenie dopravy. K takémuto tvrdeniu ma vedú najmä nepochopiteľné kroky. Aktivity spolupráce mesta s EEI úplne ignorujú rozhodnutie poslancov z roku 2008, ktorí systém parkovania zaradili ako interaktívnu súčasť integrovaného dopravného systému. V tejto súvislosti od nikoho kompetentného neodznela myšlienka o budovaní dopravných terminálov - tak ako to už teraz robia v Trenčíne či Banskej Bystrici - či záchytných parkovísk s prepojením na MHD.

Rozčarovaný som aj z toho, že doteraz na verejnosť neprenikla informácia, ako budú zabezpečované zelené trávnaté plochy v koľajisku. Ich funkcia je nielen estetická, ale aj funkčná pri znižovaní prehrievania ulíc mesta v letnom období, znižovaní hluku v doprave, ale najmä pri zachytávaní silne kontaminovaných drobných častíc prachu, ktorý je veľmi nebezpečný na dýchacie ústrojenstvo ľudí.

Z hľadiska strategického významu pre dopravu sa veľmi málo venuje pozornosť plánovanému prepojeniu železničnej a mestskej koľajovej siete, ktorá by umožnila atraktívnu dopravu z vnútra mesta do regiónu, tzv. vlako-električkami. Vraj to Košice asi veľmi nebudú potrebovať. Keď som sa na túto tému rozprával s odborníkmi zo zahraničia, ich odpoveď bola jednoznačná. Máte v Košiciach vlaky a električky? Tak prečo by ste nemali mať 2 v jednom, teda vlako-električku, len tak dosiahnete komfort pre cestujúcich, pri ktorom budú môcť cestovať bez prestupovania.

Čo sa týka električiek, okrem prekonaného historického dizajnu sú od cestujúcich výhrady aj ku komfortu. Cestovanie v nových električkách nepredstavuje oproti starým temer žiadne vylepšenie. V lete je v nových električkách horúco, lebo v nich chýba klimatizácia. V zime je zase problém s chladnými sedadlami. Vraj je to z dôvodu kovového rámu sedadla, ktorý je nedostatočne odizolovaný. Takouto úrovňou komfortu v električkách sa asi nedá očakávať, aby niekomu napadlo vymeniť ho za pohodlie v aute. U nespokojencov už bolo počuť aj hlasy, či po uplynutí 5-ročnej doby viazanosti nebude možné predať tieto električky mimo územia EÚ a zo získaných peňazí si potom kúpiť tie lepšie...

Aké kroky a opatrenia by pomohli mestu Košice?

Ak Košice nechcú byť v rebríčku najupchatejších miest, mali by veľmi rýchlo nastúpiť cestu ostatných miest vyspelej Európy.

Konkrétne to v našich podmienkach znamená:

NAPLŇOVAŤ PROGRAM STRATEGICKÝCH CIEĽOV V DOPRAVE z roku 2008

- Mesto by sa malo vrátiť na cestu budovania integrovaného dopravného systému. Projekt schválili poslanci zastupiteľstva v roku 2008. Len zásluhou tohto projektu a toho, že sa Košice prihlásili k zabezpečovaniu programu Novej kultúry mestskej mobility má mesto v súčasnosti tak bohato prestretý stôl miliónmi eur.

- Mesto by malo merať kvalitu verejnej hromadnej dopravy podľa normy STN EN STN13816 - Verejná osobná doprava. Preprava, logistika služby.

Tomuto meraniu treba podrobiť prínosy zo všetkých prebiehajúcich investícií a opatrení v doprave.

Obávam sa, že ak sa nedodrží takýto postup, bude súčasné čerpanie eurofondov len premárnením neopakovateľnej šance.

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kauza Plavčan a eurofondy, Eurofondy (Ekonomika), Eurofondy (Profit)

Neprehliadnite tiež

Ihnát prehral. Paška je spokojný

Súd: Vyhadzov poslanca bol korektný.

Na háčik s červíkom chytil delostreleckú mínu

Pyrotechnik Miro: Vojnová munícia zabíja aj po rokoch.

MY Prešovské noviny predstavujú novicov 1. FC Tatran Prešov

Nigérijčan Adekunle: Tím chcem dostať do európskych pohárov

Šikovný krídelník už za Tatran skóroval. Viac prezradil v rozhovore.

Folkloristi z Borievky excelovali v Južnej Kórei

Východniarske piesne a tance odpálili konkurenciu.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

DOMOV

Prišla učiť angličtinu, takmer pre políciu nedostala víza

Pred cudzineckou políciou ľudia čakajú hodiny, často aj v noci.

KOMENTÁRE

Vládkyňa Európy má namierené do štvrtého volebného obdobia

Voľby budú nudné. Kontinent vracia politická stabilita.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 395
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 9 030
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 672
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 870
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 949
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 819
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 694
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 662
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 441
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 409

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop