Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 19. október, 2018 | Meniny má Kristián
Nájdete nás na webe

Odborník Šarák: Mesto nerieši systémovo dopravu, len míňa eurofondy

Bol pri tom, keď sa v Bruseli schvaľovali peniaze.

Ján Šarák.(Zdroj: Korzár/Peter Jabrik)

250 miliónov eur je ten balík peňazí, ktorý sa využije na zlepšenie koľají a nákup električiek v mestskej hromadnej doprave v Košiciach.

Niekto by možno povedal, že takýto balík peňazí to asi musia byť tie koľaje pozlátené. Samozrejme, nič také sa nedeje, ale určite nie je na mieste sa uspokojiť s tým, že tieto peniaze nám mali pomôcť k tomu, aby sme v Košiciach mohli jazdiť bezpečne. S takýmto vyjadrením by sme asi veľkú dieru do sveta na zviditeľnenie verejnej dopravy neurobili.

Bývalý generálny riaditeľ DPMK aj ďalší odborníci musia iba nechápavo hlavou krútiť, či sme tu doteraz mali dopravu ohrozujúcu bezpečnosť ľudí. Určite nie, nie, nie a ešte raz nie. Pravda je skôr v tom, že tu máme dopravu, ktorá je oproti niektorým iným mestám na veľmi nízkej úrovni. A že v čase, keď sa na nás valí problém globálneho otepľovania, či problém s individuálnym motorizmom, je treba s tým niečo robiť!

Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže sami na to nemáme dosť peňazí, tak sa v Bruseli vytvorili fondy, ktorých peniaze majú byť využité na tento účel. V „zatracovanom" Bruseli si ale dali podmienku, že peniaze musia byť využité na Program: Nová kultúra mestskej mobility. Podmienka v sebe zahŕňa aj to, že výsledky z čerpaných peňazí musia byť tak markantné, aby ľudia mali prirodzený dôvod nechávať svoje autá doma a cestovať verejnou dopravou, ktorá im splní nielen prepravné potreby, ale pohladí aj ľudské ego.

Viem o tom „čosi" priamo aj od úradníkov z Bruselu. Skôr než do Košíc prišli európske peniaze, museli sme 26. 1. 2010 na pôde Európskej komisie, zastúpenej Mauriziom Castellettiom, prezentovať náš projekt - Košický integrovaný dopravný systém, ktorý ich mal presvedčiť, že peniaze pre Košice budú dobrou investíciou. Ich vyjadrenie, že ide o veľmi pekný projekt, nás hrial po celú cestu do Košíc.

Hodnota za peniaze

Pri súčasnom čerpaní týchto peňazí si široká verejnosť neuvedomuje, čo všetko by sa z týchto peňazí dalo zrealizovať. Väčšina ľudí má pocit, že by sme mali byť vďační za každé euro, ktoré sa nám dostáva. Čiastočne to vyplýva aj z našej povahy, že nám aj málo stačí.

Väčšina Košičanov vníma, že sa v doprave čosi pohlo a teší ich to. Ale už vôbec sa nezamýšľajú nad tým, či sú peniaze využité optimálne. Je na mieste vykonať odpočet toho, čo sa malo urobiť a čo sa urobilo. Či sa podarilo urobiť to, čo sa plánovalo a či v Košiciach bude verejná mestská hromadná doprava porovnateľná s dopravou vo vyspelých mestách. Či to bude nová kultúra mestskej mobility, ktorá každému z nás nielenže prispeje ku kvalite života, ale bude tvoriť aj jeden z pilierov prirodzeného lokálpatriotizmu.

V čase, keď sa začína realizovať modernizácia ďalších úsekov električkových tratí, je o to nutnejšie spomínaný odpočet urobiť. Malo by sa pristúpiť k vyhodnoteniu hodnoty za peniaze. Má to mimoriadny význam najmä z dôvodu, že v roku 2020 eurofondy skončia (do roku 2023 budú už iba dobiehať rozpracované projekty) a bez nich už nič mimoriadne nezrealizujeme.

Košice v rebríčku najupchatejších miest sveta

To, že sa Košice prvýkrát nachádzajú v rebríčku najupchatejších miest sveta, ma vôbec neprekvapuje. Práve tomu sme chceli predísť projektom integrovaného dopravného systému už v roku 2008. Už vtedy poslanci mestského zastupiteľstva schválili materiál Plán a metodika riadenia projektu integrovaný systém mesta Košice a na jeho realizáciu do Košíc tečie z eurofondov obrovské množstvo peňazí. Peňazí, ktorých prítok sa v roku 2020 zastaví. V súčasnosti z mesta vôbec nezaznieva, že by bolo jeho ambíciou budovať integrovaný dopravný systém. Túto skutočnosť vnímam aj ako nerešpektovanie uznesenia mestských poslancov z roku 2008.

Ak by to mesto s európskou myšlienkou novej kultúry mestskej mobility myslelo vážne, musí byť zrejmé, že zastavenie prítoku peňazí nenaruší budovanie kvalitnej dopravy. Mám ale pocit, že zatiaľ tu viac prevažuje míňanie peňazí z eurofondov ako systémové riešenie dopravy. K takémuto tvrdeniu ma vedú najmä nepochopiteľné kroky. Aktivity spolupráce mesta s EEI úplne ignorujú rozhodnutie poslancov z roku 2008, ktorí systém parkovania zaradili ako interaktívnu súčasť integrovaného dopravného systému. V tejto súvislosti od nikoho kompetentného neodznela myšlienka o budovaní dopravných terminálov - tak ako to už teraz robia v Trenčíne či Banskej Bystrici - či záchytných parkovísk s prepojením na MHD.

Rozčarovaný som aj z toho, že doteraz na verejnosť neprenikla informácia, ako budú zabezpečované zelené trávnaté plochy v koľajisku. Ich funkcia je nielen estetická, ale aj funkčná pri znižovaní prehrievania ulíc mesta v letnom období, znižovaní hluku v doprave, ale najmä pri zachytávaní silne kontaminovaných drobných častíc prachu, ktorý je veľmi nebezpečný na dýchacie ústrojenstvo ľudí.

Z hľadiska strategického významu pre dopravu sa veľmi málo venuje pozornosť plánovanému prepojeniu železničnej a mestskej koľajovej siete, ktorá by umožnila atraktívnu dopravu z vnútra mesta do regiónu, tzv. vlako-električkami. Vraj to Košice asi veľmi nebudú potrebovať. Keď som sa na túto tému rozprával s odborníkmi zo zahraničia, ich odpoveď bola jednoznačná. Máte v Košiciach vlaky a električky? Tak prečo by ste nemali mať 2 v jednom, teda vlako-električku, len tak dosiahnete komfort pre cestujúcich, pri ktorom budú môcť cestovať bez prestupovania.

Čo sa týka električiek, okrem prekonaného historického dizajnu sú od cestujúcich výhrady aj ku komfortu. Cestovanie v nových električkách nepredstavuje oproti starým temer žiadne vylepšenie. V lete je v nových električkách horúco, lebo v nich chýba klimatizácia. V zime je zase problém s chladnými sedadlami. Vraj je to z dôvodu kovového rámu sedadla, ktorý je nedostatočne odizolovaný. Takouto úrovňou komfortu v električkách sa asi nedá očakávať, aby niekomu napadlo vymeniť ho za pohodlie v aute. U nespokojencov už bolo počuť aj hlasy, či po uplynutí 5-ročnej doby viazanosti nebude možné predať tieto električky mimo územia EÚ a zo získaných peňazí si potom kúpiť tie lepšie...

Aké kroky a opatrenia by pomohli mestu Košice?

Ak Košice nechcú byť v rebríčku najupchatejších miest, mali by veľmi rýchlo nastúpiť cestu ostatných miest vyspelej Európy.

Konkrétne to v našich podmienkach znamená:

NAPLŇOVAŤ PROGRAM STRATEGICKÝCH CIEĽOV V DOPRAVE z roku 2008

- Mesto by sa malo vrátiť na cestu budovania integrovaného dopravného systému. Projekt schválili poslanci zastupiteľstva v roku 2008. Len zásluhou tohto projektu a toho, že sa Košice prihlásili k zabezpečovaniu programu Novej kultúry mestskej mobility má mesto v súčasnosti tak bohato prestretý stôl miliónmi eur.

- Mesto by malo merať kvalitu verejnej hromadnej dopravy podľa normy STN EN STN13816 - Verejná osobná doprava. Preprava, logistika služby.

Tomuto meraniu treba podrobiť prínosy zo všetkých prebiehajúcich investícií a opatrení v doprave.

Obávam sa, že ak sa nedodrží takýto postup, bude súčasné čerpanie eurofondov len premárnením neopakovateľnej šance.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  6. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  7. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 337
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 965
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 465
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 713
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 586
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 213
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 069
  8. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 5 761
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 753
  10. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 5 403

Téma: Eurofondy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Eurofondy

Neprehliadnite tiež

Štvrtá konkurzná správkyňa Rapid life požiadala o odvolanie z funkcie

Okresný súd Jane Závodskej nevyhovel, obrátila sa na ústavný.

Rekordér z Rudnian: Starosta úraduje sedem volebných období

O jeho ceste do samosprávy rozhodla päťkorunáčka.

Rozhovor

Sabinov nadchne turistov, milovníkov kultúry i histórie

Zviditeľnil ho film Obchod na korze.

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Páči sa ti na južnom Spiši, milá Lívia? (píše Michal Havran)

Je to možné, že sme niečo také dopustili?

Autorská strana Petra Schutza

Sťahovanie slučky, mŕtvola Danko a mainstreamová Lívia

Aura reformátora, ktorú si bin Salmán pestoval, je poškodená.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop