Korzár logo Korzár Košice

Odborník Šarák: Mesto nerieši systémovo dopravu, len míňa eurofondy

Bol pri tom, keď sa v Bruseli schvaľovali peniaze.

Ján Šarák.Ján Šarák. (Zdroj: Korzár/Peter Jabrik)

250 miliónov eur je ten balík peňazí, ktorý sa využije na zlepšenie koľají a nákup električiek v mestskej hromadnej doprave v Košiciach.

Niekto by možno povedal, že takýto balík peňazí to asi musia byť tie koľaje pozlátené. Samozrejme, nič také sa nedeje, ale určite nie je na mieste sa uspokojiť s tým, že tieto peniaze nám mali pomôcť k tomu, aby sme v Košiciach mohli jazdiť bezpečne. S takýmto vyjadrením by sme asi veľkú dieru do sveta na zviditeľnenie verejnej dopravy neurobili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bývalý generálny riaditeľ DPMK aj ďalší odborníci musia iba nechápavo hlavou krútiť, či sme tu doteraz mali dopravu ohrozujúcu bezpečnosť ľudí. Určite nie, nie, nie a ešte raz nie. Pravda je skôr v tom, že tu máme dopravu, ktorá je oproti niektorým iným mestám na veľmi nízkej úrovni. A že v čase, keď sa na nás valí problém globálneho otepľovania, či problém s individuálnym motorizmom, je treba s tým niečo robiť!

SkryťVypnúť reklamu

Keďže sami na to nemáme dosť peňazí, tak sa v Bruseli vytvorili fondy, ktorých peniaze majú byť využité na tento účel. V „zatracovanom" Bruseli si ale dali podmienku, že peniaze musia byť využité na Program: Nová kultúra mestskej mobility. Podmienka v sebe zahŕňa aj to, že výsledky z čerpaných peňazí musia byť tak markantné, aby ľudia mali prirodzený dôvod nechávať svoje autá doma a cestovať verejnou dopravou, ktorá im splní nielen prepravné potreby, ale pohladí aj ľudské ego.

Viem o tom „čosi" priamo aj od úradníkov z Bruselu. Skôr než do Košíc prišli európske peniaze, museli sme 26. 1. 2010 na pôde Európskej komisie, zastúpenej Mauriziom Castellettiom, prezentovať náš projekt - Košický integrovaný dopravný systém, ktorý ich mal presvedčiť, že peniaze pre Košice budú dobrou investíciou. Ich vyjadrenie, že ide o veľmi pekný projekt, nás hrial po celú cestu do Košíc.

SkryťVypnúť reklamu

Hodnota za peniaze

Pri súčasnom čerpaní týchto peňazí si široká verejnosť neuvedomuje, čo všetko by sa z týchto peňazí dalo zrealizovať. Väčšina ľudí má pocit, že by sme mali byť vďační za každé euro, ktoré sa nám dostáva. Čiastočne to vyplýva aj z našej povahy, že nám aj málo stačí.

Väčšina Košičanov vníma, že sa v doprave čosi pohlo a teší ich to. Ale už vôbec sa nezamýšľajú nad tým, či sú peniaze využité optimálne. Je na mieste vykonať odpočet toho, čo sa malo urobiť a čo sa urobilo. Či sa podarilo urobiť to, čo sa plánovalo a či v Košiciach bude verejná mestská hromadná doprava porovnateľná s dopravou vo vyspelých mestách. Či to bude nová kultúra mestskej mobility, ktorá každému z nás nielenže prispeje ku kvalite života, ale bude tvoriť aj jeden z pilierov prirodzeného lokálpatriotizmu.

SkryťVypnúť reklamu

V čase, keď sa začína realizovať modernizácia ďalších úsekov električkových tratí, je o to nutnejšie spomínaný odpočet urobiť. Malo by sa pristúpiť k vyhodnoteniu hodnoty za peniaze. Má to mimoriadny význam najmä z dôvodu, že v roku 2020 eurofondy skončia (do roku 2023 budú už iba dobiehať rozpracované projekty) a bez nich už nič mimoriadne nezrealizujeme.

Košice v rebríčku najupchatejších miest sveta

To, že sa Košice prvýkrát nachádzajú v rebríčku najupchatejších miest sveta, ma vôbec neprekvapuje. Práve tomu sme chceli predísť projektom integrovaného dopravného systému už v roku 2008. Už vtedy poslanci mestského zastupiteľstva schválili materiál Plán a metodika riadenia projektu integrovaný systém mesta Košice a na jeho realizáciu do Košíc tečie z eurofondov obrovské množstvo peňazí. Peňazí, ktorých prítok sa v roku 2020 zastaví. V súčasnosti z mesta vôbec nezaznieva, že by bolo jeho ambíciou budovať integrovaný dopravný systém. Túto skutočnosť vnímam aj ako nerešpektovanie uznesenia mestských poslancov z roku 2008.

Ak by to mesto s európskou myšlienkou novej kultúry mestskej mobility myslelo vážne, musí byť zrejmé, že zastavenie prítoku peňazí nenaruší budovanie kvalitnej dopravy. Mám ale pocit, že zatiaľ tu viac prevažuje míňanie peňazí z eurofondov ako systémové riešenie dopravy. K takémuto tvrdeniu ma vedú najmä nepochopiteľné kroky. Aktivity spolupráce mesta s EEI úplne ignorujú rozhodnutie poslancov z roku 2008, ktorí systém parkovania zaradili ako interaktívnu súčasť integrovaného dopravného systému. V tejto súvislosti od nikoho kompetentného neodznela myšlienka o budovaní dopravných terminálov - tak ako to už teraz robia v Trenčíne či Banskej Bystrici - či záchytných parkovísk s prepojením na MHD.

Rozčarovaný som aj z toho, že doteraz na verejnosť neprenikla informácia, ako budú zabezpečované zelené trávnaté plochy v koľajisku. Ich funkcia je nielen estetická, ale aj funkčná pri znižovaní prehrievania ulíc mesta v letnom období, znižovaní hluku v doprave, ale najmä pri zachytávaní silne kontaminovaných drobných častíc prachu, ktorý je veľmi nebezpečný na dýchacie ústrojenstvo ľudí.

Z hľadiska strategického významu pre dopravu sa veľmi málo venuje pozornosť plánovanému prepojeniu železničnej a mestskej koľajovej siete, ktorá by umožnila atraktívnu dopravu z vnútra mesta do regiónu, tzv. vlako-električkami. Vraj to Košice asi veľmi nebudú potrebovať. Keď som sa na túto tému rozprával s odborníkmi zo zahraničia, ich odpoveď bola jednoznačná. Máte v Košiciach vlaky a električky? Tak prečo by ste nemali mať 2 v jednom, teda vlako-električku, len tak dosiahnete komfort pre cestujúcich, pri ktorom budú môcť cestovať bez prestupovania.

Čo sa týka električiek, okrem prekonaného historického dizajnu sú od cestujúcich výhrady aj ku komfortu. Cestovanie v nových električkách nepredstavuje oproti starým temer žiadne vylepšenie. V lete je v nových električkách horúco, lebo v nich chýba klimatizácia. V zime je zase problém s chladnými sedadlami. Vraj je to z dôvodu kovového rámu sedadla, ktorý je nedostatočne odizolovaný. Takouto úrovňou komfortu v električkách sa asi nedá očakávať, aby niekomu napadlo vymeniť ho za pohodlie v aute. U nespokojencov už bolo počuť aj hlasy, či po uplynutí 5-ročnej doby viazanosti nebude možné predať tieto električky mimo územia EÚ a zo získaných peňazí si potom kúpiť tie lepšie...

Aké kroky a opatrenia by pomohli mestu Košice?

Ak Košice nechcú byť v rebríčku najupchatejších miest, mali by veľmi rýchlo nastúpiť cestu ostatných miest vyspelej Európy.

Konkrétne to v našich podmienkach znamená:

NAPLŇOVAŤ PROGRAM STRATEGICKÝCH CIEĽOV V DOPRAVE z roku 2008

- Mesto by sa malo vrátiť na cestu budovania integrovaného dopravného systému. Projekt schválili poslanci zastupiteľstva v roku 2008. Len zásluhou tohto projektu a toho, že sa Košice prihlásili k zabezpečovaniu programu Novej kultúry mestskej mobility má mesto v súčasnosti tak bohato prestretý stôl miliónmi eur.

- Mesto by malo merať kvalitu verejnej hromadnej dopravy podľa normy STN EN STN13816 - Verejná osobná doprava. Preprava, logistika služby.

Tomuto meraniu treba podrobiť prínosy zo všetkých prebiehajúcich investícií a opatrení v doprave.

Obávam sa, že ak sa nedodrží takýto postup, bude súčasné čerpanie eurofondov len premárnením neopakovateľnej šance.

Eurofondy

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 829
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 440
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 128
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 571
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 803
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 251
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 019
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 919
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 67 979
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 718
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 145
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 142
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 021
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 794
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 487
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 400
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Martin Madej stvárňuje Jozefa Tisa v inscenácii Hitlerov prezident a hrá ho spôsobom, kedy je aj divák na pochybách, či v Tisovi nebolo trochu ľudskosti.

V divadle hrá Jozefa Tisa.


8
17. november v Bratislave.

To, že zo všetkých sviatkov zmizne práve 17. november, dokazuje, že sme neustrážili demokraciu.


Veronika Šikulová 31
Coco Gauffová vo finále Roland Garros 2025.

Gauffová zdolala Sabalenkovú v druhom grandslamovom finále.


a 1 ďalší 6
Premiér Fico s kolegami zo Smeru počas parlamentnej schôdze.

Prečo naši politici nerozumejú, keď im Rusi hovoria, že nás napadnú?


56
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 67 979
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 718
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 145
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 142
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 021
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 794
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 487
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 400
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu