KOŠICE. Skutočnú zaťažkávaciu skúšku od uzávierky frekventovanej križovatky VSS absolvovala mestská hromadná doprava až v pondelok po skončení jarných prázdnin. Ráno všetko prebiehalo pokojne.
Takto vyzerala situácia na križovatke VSS pred týždňom
Preplnená devätnástka
Autobusy, spájajúce Sídlisko nad jazerom a Barcu so zvyškom mesta, ktoré v časti trás nahradili električky, premávali počas rána plynulo.
Niektoré autobusy X7, ktorých nasadil Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) menej, ako je električkových spojov na prestupe pri Rybe, boli síce plné, ale nie natrieskané.
Viacerí cestujúci z Jazera dali prednosť v rannej špičke výrazne posilnenej linke č. 19, ktorej trasu navyše DPMK predĺžil až na Važeckú, teda ku konečnej električiek.
Niektorí sa aj posťažovali na množstvo ľudí v spojoch č. 19 a 52.
„Ľudia sa chcú vyhnúť prestupom na linkách X7 a X9 a preto využívajú autobusy, ktoré ich zavezú priamo do centra bez komplikácií. Ja som nastúpila do devätnástky na stanici, ktorá bola po príchode z Jazera zúfalo plná. Ľudia sa museli v autobuse poriadne tlačiť, aby sa odviezli. Predtým som si často našla aj miesto na sedenie, teraz sa tam ledva vojdem,“ opísala situáciu Košičanka Anka.

DPMK: Autobusy meškali do 20 minút
Jej slová potvrdila iná cestujúca, ktorá do práce dochádzala pred uzavretím križovatky električkovými linkami 7 a 9, no v súčasnosti využíva práve linku 19.
„Nastupujem na zastávke Ladožská, kde predtým devätnástka nestála. Po tom, ako predĺžili jej trasu až na konečnú električiek, som začala využívať tento spoj,“ uviedla Jazerčanka Monika.
Populárna „devätnástka“ sa ukazuje ako zraniteľná v prípade, že sa autami upchá križovatka Prešovská – Sečovská.
A to sa v pondelok okolo 8. hodiny v smere na Palackého aj stalo.
„Ranná dopravná zápcha na Prešovskej – Sečovskej spôsobila meškania maximálne do 20 minút,“ uviedla pre Korzár hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.

Mala smolu. Vybrala sa tam, kde väčšina
Bez problémov prebiehalo prestupovanie z autobusov X9 na električky a opačne pri Autocampingu.
Len pani Katarína sa nechtiac ocitla v Barci, pritom sa chcela dostať autobusom na Jazero.
„Veď to ukazuje zlý smer. To nebude dobré,“ stála bezradne pri dopravnej značke, na ktorej bol oznam so šípkou, ukazujúcou, že na zastávku električky č. 9 sa dostane, keď pôjde dovnútra Barce.
Oznam otočil buď vietor alebo nejaký „srandista“. Povedali sme jej, že sa musí vrátiť peším nadjazdom ponad obchvat a ísť na zastávku autobusu ku Tempusu na Rastislavovej.
„Prišla som električkou z Terasy. Hlásenie v nej bolo tak potichu, že nebolo vôbec nič počuť. Na zastávke zas nebolo žiadne značenie, kam mám ísť. Tak som sa vybrala tam, kde väčšina,“ vysvetlila nám.
Mala smolu, väčšina si to namierila do Barce cez peší nadjazd.
Od výluky cestovala vôbec prvýkrát, minulý týždeň bola chorá.
Na konci zastávky, kde vystúpila, naozaj nebola žiadna ceduľka so šípkou, len na jej začiatku pri označníku visel oznam o výluke.
Na zastávke pre opačný smer síce ceduľka bola, ale tú vidieť nemohla, vo výhľade jej totiž bránila električka.
„Našťastie, do práce nezmeškám, lebo som sa pre istotu vybrala skôr,“ uzavrela pani Katarína.

Názor odborníka
Aké trasy odporúča Pavel Titl
Od pondelkového rána sa skončil osemdňový prázdninový testovací režim dopravy v rámci čiastočnej uzávierky križovatky pod mostom VSS a košickú dopravu čaká ozajstná zaťažkávacia skúška.
Vzhľadom na skutočnosť, že táto uzávierka má vplyv na plynulosť automobilovej dopravy v širšom zábere komunikačného systému mesta, a bude trvať minimálne 15 týždňov, dovolím si pár myšlienok a odporúčaní.
V normálnom stave bez obmedzení prejde uzlom VSS denne vyše 60-tisíc motorových vozidiel (a 550 električiek, v súčasnosti nahradené výlukovými autobusmi).
Problém je aj v tom, že v rámci obchádzok prechádza časť motorových vozidiel križovatkou dvakrát, takže počet vozidiel v čase dopravnej špičky môže byť vyše 7-tisíc za hodinu.
Problémové miesta
Najväčší problém vznikne na vjazdovej vetve od Barce, kde napriek čiastočnému odklonu kamiónov na cestu Čaňa – Haniska – Ludvíkov Dvor a možnosti približne tristo motorizovaným Barčanom a Šebastovčanom sa vyhnúť križovatke VSS cez účelovú komunikáciu letiska, ostáva stále vyše tisíc vozidiel, ktoré v špičkovej hodine prejdú Barcou a budú sa chcieť pripojiť na obchvat v smere na Kapustníky a Južné nábrežie.
Tu odporúčam vodičom z obcí Geča, Čaňa a ďalej na juh k maďarským hraniciam využiť o dva kilometre dlhšiu, ale určite v čase rannej dopravnej špičky voľnejšiu trasu cez Hanisku a Ludvíkov Dvor s príjazdom do Košíc od Optimy.
Pre motoristov využívajúcich ráno Slaneckú cestu, jednoznačne odporúčam pre cestu do centra odbočiť na Kapustníkoch ku mostu VSS a následne doprava na Južnú triedu. Táto trasa bude ráno voľnejšia, ako trasa po Južnom nábreží.
Predpokladám totiž, že Barca po pripojení sa na obchvat v smere do centra sa už na Teplárenskej nebude otáčať naspäť, ale bude pokračovať cez Opátske a križovatku Prešovská – Sečovská na Palackého k Auparku.
Tu predpokladám v rannej špičke vážne problémy, lievik Krivá – Palackého za normálneho stavu je stopercentne zaťažený, vzhľadom na uzáveru VSS tu pribudne medzi šiestou a ôsmou hodinou rannou od Južného nábrežia ďalšia tisícka vozidiel, a to už svetelná signalizácia na Palackého ťažko zvládne.
Preto odporúčam vodičom zo Sídliska Ťahanovce, keď sa budete ráno rozhodovať o tom, či do centra cez Hlinkovu alebo Prešovskú, voľte radšej tú prvú možnosť cez Mier.
Tento smer je o približne 10 percent kapacitnejší ako vjazd do centra cez Palackého. Prejazd Mier – Amfiteáter – tr. KVP odporúčam aj pre cestu zo severných častí mesta v smere do USSK.
V poobedňajšej špičke bude najväčší problém na príjazde od Rastislavovej a Alejovej vrátane vracačky od mosta VSS v smere na Barcu a most VSS s pokračovaním na Slaneckú, resp. Južné nábrežie.
Pre tých, ktorý sa z centra potrebujú dostať na Slaneckú, odporúčam použiť smer od mimoúrovňovej križovatky Prešovská – Sečovská – Palackého, a na juh mesta použiť prejazd po obchvate Južné nábrežie, a tak sa uzlu VSS úplne vyhnúť.
Tak isto obyvateľom Geče, Čane a ďalších obcí na juhu odporúčam sa križovatke VSS vyhnúť, a ísť z centra Košíc smerom na Pereš, Ludvíkov Dvor a doľava na Hanisku. Tu však upozorňujem na pravdepodobnosť zdržania na Ludvíkovom dvore z dôvodu návratu zamestnancov USSK domov.
Kto ozaj musí z centra Košíc na smer Barca – Valaliky, tak nie po Južnej triede, ale okolo Hornbachu, Optimy a obchvatom Červený rak prísť ku mostu VSS od obchvatu, ktorý je priepustnejší a pohodlnejší, ako budú preplnené komunikácie Alejová a Rastislavova.
Ranná dopravná špička s kulminujúcou dopravou je v čase 7,20 – 7,50 h v okrajových častiach mesta a príjazdových trasách do centra, v širšom centre je to v čase 7,30 – 8,00 h.
V okolí križovatky VSS je maximálny počet vozidiel ráno v čase 7,30 – 7,45 h. Preto odporúčam sa vybrať ráno na cestu tak, aby ste sa v danom čase križovatke vyhli.
Pevné nervy, a pokiaľ možno, bez dopravných nehôd, keďže každá mimoriadnosť v dotknutom komunikačnom systéme okolo VSS bude znamenať značné problémy. A k rannému štartu do košických ulíc si pridajte časovú rezervu 15 minút.
Pavel Titl
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári