Korzár logo Korzár Košice
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Je v Košiciach vidno aj po zotmení? Anketa osobností o osvetlení

Radnica: Modernizácia osvetlenia prinesie zlepšenie.

(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Aktivisti: Je veľa tmy. Svietiť však treba rozumne.

Zdá sa vám, že v Košiciach je po zotmení málo svetla? Zmeniť by to mala modernizácia osvetlenia za 50 miliónov, ktorú by mal realizovať víťaz súťaže na prevádzkovateľa verejného osvetlenia v meste. Aktivisti upozorňujú, že ušetriť sa dá na moderných žiarivkách a prostredníctvom moderných technológií, ktoré verejné priestranstvo osvetľujú racionálne, teda tam, kde je to potrebné - na priechodoch, cestách a všade, kde sú ľudia.

Jaroslav Polaček, poslanec mesta a MČ

1,2,3. V Košiciach je stále množstvo parkov, chodníkov či autobusových zastávok v tme. Na tento stav dlhodobo upozorňujem a je veľmi trápne vysvetľovať obyvateľom Košíc, že primátor a jeho úrad chronicky ignorujú žiadosti a podnety obyvateľov, ako aj ich pomoc pri upozorňovaní na nedostatky, ktoré vznikajú pri práci, za ktorú nesú zodpovednosť. Pripravovaná modernizácia verejného osvetlenia neprinesie viac svetla do spomínaných tmavých uličiek, ale verím, že prinesie viac svetla do plánov určitej skupiny parazitov, ktorí sa chystajú na modernizácii verejného osvetlenia priživiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Richard Raši, primátor

1. Pre nás je dôležité, ako osvetlenie Košíc vnímajú občania a tí si žiadajú, aby sa osvetlenie v meste zlepšilo.

2. Podmienky novej súťaže sú nastavené tak, že pripravovaná modernizácia verejného osvetlenia bude určite znamenať zlepšenie. Modernizácia prinesie nové svietidlá, LED technológie, stožiare a posilnenie osvetlenia najrizikovejších priechodov pre chodcov. Zvýšime kvalitu osvetlenia ulíc, bezpečnosť obyvateľov i návštevníkov mesta, dosiahneme až 50-percentnú úsporu elektrickej energie. Košice prejdú doposiaľ najrozsiahlejšou modernizáciou verejného osvetlenia s výškou investície takmer 30 miliónov eur. Okrem iného pôjde o výmenu 15 193 kusov svietidiel. Všetky energeticky náročné nahradia oveľa úspornejšie LED technológie. Vymenených bude až 5 000 stožiarov a nových bude aj 350 rozvádzačov verejného osvetlenia. Pomocou nich dokáže operátor z hlavného dispečingu upravovať na diaľku napríklad intenzitu osvetlenia, vhodne ho zapínať aj vypínať. Doplnené bude osvetlenie v lokalitách, v ktorých je v súčasnosti poddimenzované a nevyhovujúce. Aby sme zvýšili bezpečnosť chodcov, bude zároveň posilnené osvetlenie 100 najrizikovejších priechodov pre chodcov.

Skryť Vypnúť reklamu

3. Podmienky v súťaži pre výber zmluvného partnera na správu, údržbu, prevádzku a modernizáciu verejného osvetlenia v meste Košice sú pripravené tak, že zmodernizované verejné osvetlenie zabezpečí dostatok svetla v meste.

Dominik Karaffa, aktivista

1. Záleží od lokality. Ja sa po zotmení v uliciach nášho mesta nebojím. Trápi ma však, že Košičanom uniká mnoho viditeľných súvislostí už počas denného svetla.

2. Po zotmení musia byť dostatočne osvetlené priechody pre chodcov, a to nielen na hlavných ťahoch. Na sídliskách je mnoho lámp obrastených korunami stromov, čím sa osvetlenie stáva neúčinné. Na to je potrebné myslieť pri výsadbe a starostlivosti o zeleň.

3. Nemožno očakávať, že po zotmení bude mesto so sídliskami osvetlené tak, ako je to za denného svetla. Verejné osvetlenie u nás spravuje a naďalej bude spravovať súkromný subjekt. Za takýchto podmienok je v našom záujme, aby sme za čo najnižšiu cenu získali čo najlepšie osvetlenie (zníženie spotreby el. energie použitím nových technológií, no nie za cenu zníženia svietivosti). Verejné osvetlenie určite prispeje k zvýšeniu pocitu bezpečia, no my Košičania vieme, že bitku môžeme dostať aj priamo pod lampou na Hlavnej ulici...

Skryť Vypnúť reklamu

Ladislav Rovinský, aktivista

1. Osvetlenie verejných priestorov je pomerne dobré, niekedy až nadbytočné. Pred pár dňami som šiel z vlaku po polnoci a všimol som si - billboardy osvetlené neboli - reklamné spoločnosti asi nemienia platiť ich osvetlenie „pre nikoho" - mestské verejné osvetlenie však svietilo nezmenenou intenzitou. O osvetlení môžeme uvažovať z pohľadu bezpečnosti, ale aj z pohľadu svetelného smogu - svetelné znečistenie predstavuje vážny problém pre množstvo živočíchov a rastlín. Aj pre človeka, ktorý si toto riziko nemusí uvedomovať. Vadí nielen hvezdárom, ktorým bráni v pozorovaní nočnej oblohy. Osvetlenie by malo byť použité iba tam, kde je to potrebné a v čase, kedy je to potrebné. Zbytočné svietenie má nepriaznivé dopady ekonomické i ekologické - napríklad intenzívne osvetlenie Mestského parku v čase, keď je pre verejnosť uzavretý.

2. Je nevyhnutné riešiť osvetlenie priechodov pre chodcov i pre cyklistov. Niekedy sú priechody ponorené do tmy - napríklad na Vojenskej ulici pri zastávke Cassovar. Nebezpečné situácie vznikajú pri vypnutí (nezapnutí) verejného osvetlenia pri súmraku a brieždení - najmä v zimnom období, keď sa to prekrýva s časom, v ktorom sa ľudia snažia dostať do práce - z práce.

3. Pouličné osvetlenie má byť použité v čase, kedy je to potrebné a tam, kde je to potrebné. Šetriť je potrebné v tom čase a na tých miestach, keď jeho potreba je nižšia, resp. žiadna. Každoročné Symbolické vypínanie svetiel na 1 hodinu, na Hodinu Zeme, tentoraz v sobotu, 25. marca 2017, od 20.30 do 21.30, nám tŕň z päty nevytrhne... Nemali by sme ostať pri kampani - mali by sa prijať skutočné riešenia.

Karol Labaš, aktivista

1. Zmyslom osvetlenia nie je plne nahradiť deň. Ale bez diskusie je najväčšia potreba osvetlenia tam, kde sa pohybuje veľa ľudí a kde svetlo plní orientačnú a bezpečnostnú funkciu. Či už pre bezpečnosť v doprave (hlavne priechody pre chodcov na cestách) alebo v lokalitách vhodných na páchanie násilnej kriminality (parky či zabudnuté tmavé uličky). Bezpečnostné osvetlenie tiež potrebujú rozbité chodníky alebo aj čoraz viac deravá dlažba na Hlavnej ulici. V týchto prípadoch Košice majú resty a zhovievavosť ľudí nápravu odďaľuje.

2. Život v prírode je uspôsobený na striedanie dňa a noci - svetla a tmy. Tma je prirodzenou ľudskou a vôbec živočíšnou potrebou pre spánok a relax. Plány osvetlenia by mali rešpektovať miestnu a časovú potrebu tmy rovnocenne, ako inde a v inom čase potrebu svetla. Obávam sa, že Košice na takúto komplexnosť a na citlivý environmentálny prístup ešte nedozreli. Mesto radšej šetrí energiou na svietenie formálne, napríklad aktuálnym zapojením sa do akcie „hodina Zeme". Ak chystaná veľká modernizácia verejného osvetlenia vyvrátila moje pochybnosti, budem príjemne prekvapený.

3. Podiel svetla a tmy má pocitovú aj objektívnu hranicu, ktoré môžu byť značne rozdielne. Z hľadiska najmä turistickej atraktivity moderného mesta je svetlo neodmysliteľným prostriedkom na zviditeľnenie a zvýraznenie skvostov architektúry či iných miestnych pozoruhodností. Košice majú čo svetu ukázať. Ale platí aj opak. Mesto si musí ponechať rozhodovacie páky na to, aby dokázalo ubrániť obyvateľov pred obťažujúcim svetelným smogom z reklám a z blikajúcich veľkoplošných obrazoviek, najmä na nevhodných miestach.

Blíži sa tender na modernizáciu verejného osvetlenia. Skúsenosti so stavbami EHMK 2013 a s predraženými rekonštrukciami električkových tratí dávajú tušiť, že aj v tomto prípade bude dôležitejšie kvantum preinvestovaných verejných peňazí než tomu zodpovedajúci verejný úžitok. Favoriti súťaže sa už nenápadne pripomínajú. Napríklad český univerzitný profesor Ing. Pavel Přibyl, CSc., zakladateľ spoločnosti ELTODO - predchodcu terajšieho správcu košického verejného osvetlenia, „len tak" mediálne pochválil mesto za zavádzaný parkovací systém, a to práve v čase vrcholiacich protestov verejnosti proti EEI. Toto gesto lojality môže pomôcť nielen v súťaži, ale aj neskôr v prižmurovaní očí pri potenciálnych nezrovnalostiach v plnení zmluvy. Spomenutá parkovacia firma, ale aj Košičanmi preklínaná prešovská Dúha či dodávateľ autobusov na mieru SOR, sú dôkazom toho, že súčasné vedenie mesta uprednostňuje dobré vzťahy pred profesionalitou partnerov. Napriek tomu však chcem veriť, že súťaž prebehne čestne, vyhrá najlepší a nezopakujú sa finančné a kvalitatívne problémy, ktoré musel riešiť Rašiho predchodca Knapík s vtedajším správcom verejného osvetlenia VEROS. Problémy vyplývali z toho, že mesto „nemá dostatočnú kontrolu nad plnením plánu obnovy verejného osvetlenia, nad prácami spojenými s jeho údržbou a že nemá mechanizmy, ktorými by si túto kontrolu a prípadnú nápravu vynútilo".

Ladislav Lörinc, poslanec MČ

1. Vždy záleží od konkrétneho miesta. Každoročne dostávame aj na našu mestskú časť požiadavky o doplnenie osvetlenia na niektoré tmavé úseky. Verejné osvetlenie takisto zvykne vypadávať a teda nesvietiť. Obvyklé z minulosti sú aj prípady, že sa svetlá rozsvietili príliš skoro alebo neskoro, a teda nie podľa aktuálnej potreby a intenzity denného svetla. Kvalitnejšie osvetlenie mi chýba najmä na priechodoch pre chodcov, čo považujem za veľmi nebezpečné. Väčšina týchto problémov je spojená s tým, že v Košiciach máme zastaranú sieť verejného osvetlenia a absolútne nevyužívame moderné trendy a informačno-komunikačné technológie (IKT) v tejto oblasti.

2. Mesto Košice už vyhlásilo súťaž na prevádzkovanie verejného osvetlenia v Košiciach v hodnote 50 miliónov eur. Bežná prax na Slovensku momentálne je, že firmy rekonštruujú verejné osvetlenie tak, že mestá nemusia investovať do výmeny. Svoje náklady i zisk si firmy vykryjú z úspory na elektrine. Ak niekto "straší" zdražovaním nákladov kvôli investíciám, vedome zavádza ľudí. Každý to poznáme z domácnosti. Výmenou obyčajnej žiarovky za LED žiarovku ušetríme viac ako 80 % nákladov. Obdobne, len vo veľkom, je to aj v prípade verejného osvetlenia.

Pevne verím, že táto súťaž prebehne transparentne a nevzniknú žiadne pochybnosti na osobné prepojenia tak, ako sme mohli počuť v minulosti (rekonštrukcie električkových tratí, nákup električiek, parkovanie, EHMK, odpad atď.) Zaujímavé bude sledovať, ako tento nový dodávateľ zabezpečí kompatibilitu s novým osvetlením, ktoré sa montuje v rámci rekonštrukcie električkových tratí (projekt MET). Vie ľavá ruka, čo robí pravá v meste Košice?

V každom meste by mala byť otázka osvetlenia kompromisom medzi nákladmi na osvetlenie, bezpečnosťou občanov a šetrením životného prostredia. Moderné "smart cities (múdre mestá)" majú kontrolu nad každým jedným svetlom v reálnom čase a dokážu intenzitu osvetlenia regulovať podľa reálnej potreby s ohľadom na peniaze, bezpečnosť i životné prostredie. Takto si predstavujem ideálny stav. Ak ulicou neprechádza žiadne auto, je zbytočné svietiť intenzívne, resp. vôbec. V momente, ak prechádza auto alebo človek, osvetlenie by malo byť k dispozícii tak, ako potrebuje presne vtedy. Rovnako napríklad zastávky MHD. Ak na nich nikto nestojí, zbytočne svietia intenzívne, postačuje i minimálne osvetlenie. V momente, keď prichádza človek, mal by sa na zastávke aj vďaka osvetleniu cítiť bezpečne a pohodlne. Takto vyzerá v praxi reálne využitie IKT v moderných mestách. Slovenská realita je bohužiaľ taká, že sa osvetlenie vypína, lebo samosprávy šetria aj na úkor bezpečnosti alebo sa svieti hlava-nehlava, čo má negatívny dopad na životné prostredie i financie.

3. Ako som uvádzal vyššie, je to vždy o hľadaní ideálneho kompromisu medzi nákladmi, bezpečnosťou a životným prostredím. Sú to 3 spojené nádoby. Tento problém však za nás už vyriešila technológia a pokrok. Informačno-komunikačné technológie (IKT) v dnešnej dobe dokážu v reálnom čase prispôsobiť intenzitu svetla podľa prirodzeného svetla či aktuálnej situácie na každom jednom mieste v meste. Túto technológiu a pokrok dokážu zastaviť jedine chamtivosť a netransparentné súťaže, kde na prvom mieste nebude modernizácia a pokrok, ale biznis a "cash". Je len na nás Košičanoch, či budeme trvať na tom, že v roku 2017 chceme mať kvalitu a progres alebo sa uspokojíme s hocičím, čo vyzerá nové (pripomínam nákup električiek Škoda Vario LF2+, ktoré nemajú klimatizáciu a pre žiadne iné mesto na svete sa nevyrábali).

Myslím si, že v roku 2017 si Košice zaslúžia verejné osvetlenie, ktoré sa bude vedieť prispôsobiť aktuálnemu stavu a povahe prostredia, intuitívne a v priebehu pár minút. Doplnenie tmavých úsekov, lepšie osvetlené priechody pre chodcov, intuitívne osvetlenie zastávok MHD a ulíc. Jednoducho úspornejšie a kvalitnejšie, ako máme teraz. Už to nie je otázka peňazí, ale zmýšľania.

Jozef Andrejčák, starosta

1,2,3. Verejné osvetlenie v meste by malo plniť úlohu bezpečnosti z pohľadu noriem svietivosti, ale aj z pohľadu technického stavu osvetlenia a jednotlivých rozvodov. Taktiež by mali byť osvetlené najviac vyťažené priechody pre chodcov. V MČ KE DH máme nasvietené dva priechody a budeme v tom pokračovať. Realizáciu riešila MČ a taktiež v zmysle nášho rozpočtu dopĺňame nové svetelné body na úseky chodníkov, ktoré neboli nasvietené.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  2. Škola môže vyzerať aj inak!
  3. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  4. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  5. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  6. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  10. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 469
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 431
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 019
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 048
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 818
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 481
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 367
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 494
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 477
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 420
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Koniec spojenectvu? Trnka sa pustil do Polačeka. Hrá sa o milióny eur

Župan: Pletie si mandát poslanca a primátora. Načo tam je?

Politických spojencov rozhádala mimoriadna finančná pomoc. Polaček by ju chcel využiť pre zoo či cesty.

Psychologička: Pre človeka s inými problémami môže byť pandémia poslednou kvapkou

Prichádzajú za ňou vyčerpaní zdravotníci i školáci, ktorí majú ťažkosti s online výukou.

Klinická psychologička Jana Maliňaková odporúča na psychickú pohodu v čase pandémie pravidelný denný režim.

Lekár natočil inštruktážne video, hudobník pôjde medzi bezdomovcov

Dobrovoľníkov pri celoplošnom testovaní pribúda aj na Spiši.

Pilotné testovanie v Bardejovskej zábave.

Objednali si marihuanu, dostali podmienečné tresty

Díler doviezol drogu k cintorínu, tam ich zadržali policajti.

Mladíci si narobili problémy.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Stĺpček Petra Schutza

Vyklčovanie korupčných vzťahov a sietí v súdnictve stojí za vládu OĽaNO a spol.

Po Víchrici očakávajme Tajfún, prípadne Hurikán.

Peter Schutz.
Predseda vlády SR Igor Matovič (OĽaNO) s testom na Covid-19 počas tlačovej konferencie.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop