Aktivisti: Je veľa tmy. Svietiť však treba rozumne.
Zdá sa vám, že v Košiciach je po zotmení málo svetla? Zmeniť by to mala modernizácia osvetlenia za 50 miliónov, ktorú by mal realizovať víťaz súťaže na prevádzkovateľa verejného osvetlenia v meste. Aktivisti upozorňujú, že ušetriť sa dá na moderných žiarivkách a prostredníctvom moderných technológií, ktoré verejné priestranstvo osvetľujú racionálne, teda tam, kde je to potrebné - na priechodoch, cestách a všade, kde sú ľudia.
Radnice, starostov a aktivistov sme sa pýtali:
1. Je podľa vás v Košiciach vidno aj po zotmení?
2. Ak je to potrebné, čo by malo mesto zlepšiť?
3. Kde podľa vás leží hranica v rozmedzí vidno - tma tak, aby to zvládol rozpočet mesta a zároveň sa ľudia cítili nie ako v lese, ale ako v meste a v bezpečí?
Jaroslav Polaček, poslanec mesta a MČ

1,2,3. V Košiciach je stále množstvo parkov, chodníkov či autobusových zastávok v tme. Na tento stav dlhodobo upozorňujem a je veľmi trápne vysvetľovať obyvateľom Košíc, že primátor a jeho úrad chronicky ignorujú žiadosti a podnety obyvateľov, ako aj ich pomoc pri upozorňovaní na nedostatky, ktoré vznikajú pri práci, za ktorú nesú zodpovednosť. Pripravovaná modernizácia verejného osvetlenia neprinesie viac svetla do spomínaných tmavých uličiek, ale verím, že prinesie viac svetla do plánov určitej skupiny parazitov, ktorí sa chystajú na modernizácii verejného osvetlenia priživiť.
Richard Raši, primátor

1. Pre nás je dôležité, ako osvetlenie Košíc vnímajú občania a tí si žiadajú, aby sa osvetlenie v meste zlepšilo.
2. Podmienky novej súťaže sú nastavené tak, že pripravovaná modernizácia verejného osvetlenia bude určite znamenať zlepšenie. Modernizácia prinesie nové svietidlá, LED technológie, stožiare a posilnenie osvetlenia najrizikovejších priechodov pre chodcov. Zvýšime kvalitu osvetlenia ulíc, bezpečnosť obyvateľov i návštevníkov mesta, dosiahneme až 50-percentnú úsporu elektrickej energie. Košice prejdú doposiaľ najrozsiahlejšou modernizáciou verejného osvetlenia s výškou investície takmer 30 miliónov eur. Okrem iného pôjde o výmenu 15 193 kusov svietidiel. Všetky energeticky náročné nahradia oveľa úspornejšie LED technológie. Vymenených bude až 5 000 stožiarov a nových bude aj 350 rozvádzačov verejného osvetlenia. Pomocou nich dokáže operátor z hlavného dispečingu upravovať na diaľku napríklad intenzitu osvetlenia, vhodne ho zapínať aj vypínať. Doplnené bude osvetlenie v lokalitách, v ktorých je v súčasnosti poddimenzované a nevyhovujúce. Aby sme zvýšili bezpečnosť chodcov, bude zároveň posilnené osvetlenie 100 najrizikovejších priechodov pre chodcov.
3. Podmienky v súťaži pre výber zmluvného partnera na správu, údržbu, prevádzku a modernizáciu verejného osvetlenia v meste Košice sú pripravené tak, že zmodernizované verejné osvetlenie zabezpečí dostatok svetla v meste.
Dominik Karaffa, aktivista

1. Záleží od lokality. Ja sa po zotmení v uliciach nášho mesta nebojím. Trápi ma však, že Košičanom uniká mnoho viditeľných súvislostí už počas denného svetla.
2. Po zotmení musia byť dostatočne osvetlené priechody pre chodcov, a to nielen na hlavných ťahoch. Na sídliskách je mnoho lámp obrastených korunami stromov, čím sa osvetlenie stáva neúčinné. Na to je potrebné myslieť pri výsadbe a starostlivosti o zeleň.
3. Nemožno očakávať, že po zotmení bude mesto so sídliskami osvetlené tak, ako je to za denného svetla. Verejné osvetlenie u nás spravuje a naďalej bude spravovať súkromný subjekt. Za takýchto podmienok je v našom záujme, aby sme za čo najnižšiu cenu získali čo najlepšie osvetlenie (zníženie spotreby el. energie použitím nových technológií, no nie za cenu zníženia svietivosti). Verejné osvetlenie určite prispeje k zvýšeniu pocitu bezpečia, no my Košičania vieme, že bitku môžeme dostať aj priamo pod lampou na Hlavnej ulici...
Ladislav Rovinský, aktivista

1. Osvetlenie verejných priestorov je pomerne dobré, niekedy až nadbytočné. Pred pár dňami som šiel z vlaku po polnoci a všimol som si - billboardy osvetlené neboli - reklamné spoločnosti asi nemienia platiť ich osvetlenie „pre nikoho" - mestské verejné osvetlenie však svietilo nezmenenou intenzitou. O osvetlení môžeme uvažovať z pohľadu bezpečnosti, ale aj z pohľadu svetelného smogu - svetelné znečistenie predstavuje vážny problém pre množstvo živočíchov a rastlín. Aj pre človeka, ktorý si toto riziko nemusí uvedomovať. Vadí nielen hvezdárom, ktorým bráni v pozorovaní nočnej oblohy. Osvetlenie by malo byť použité iba tam, kde je to potrebné a v čase, kedy je to potrebné. Zbytočné svietenie má nepriaznivé dopady ekonomické i ekologické - napríklad intenzívne osvetlenie Mestského parku v čase, keď je pre verejnosť uzavretý.
2. Je nevyhnutné riešiť osvetlenie priechodov pre chodcov i pre cyklistov. Niekedy sú priechody ponorené do tmy - napríklad na Vojenskej ulici pri zastávke Cassovar. Nebezpečné situácie vznikajú pri vypnutí (nezapnutí) verejného osvetlenia pri súmraku a brieždení - najmä v zimnom období, keď sa to prekrýva s časom, v ktorom sa ľudia snažia dostať do práce - z práce.
3. Pouličné osvetlenie má byť použité v čase, kedy je to potrebné a tam, kde je to potrebné. Šetriť je potrebné v tom čase a na tých miestach, keď jeho potreba je nižšia, resp. žiadna. Každoročné Symbolické vypínanie svetiel na 1 hodinu, na Hodinu Zeme, tentoraz v sobotu, 25. marca 2017, od 20.30 do 21.30, nám tŕň z päty nevytrhne... Nemali by sme ostať pri kampani - mali by sa prijať skutočné riešenia.
Karol Labaš, aktivista

1. Zmyslom osvetlenia nie je plne nahradiť deň. Ale bez diskusie je najväčšia potreba osvetlenia tam, kde sa pohybuje veľa ľudí a kde svetlo plní orientačnú a bezpečnostnú funkciu. Či už pre bezpečnosť v doprave (hlavne priechody pre chodcov na cestách) alebo v lokalitách vhodných na páchanie násilnej kriminality (parky či zabudnuté tmavé uličky). Bezpečnostné osvetlenie tiež potrebujú rozbité chodníky alebo aj čoraz viac deravá dlažba na Hlavnej ulici. V týchto prípadoch Košice majú resty a zhovievavosť ľudí nápravu odďaľuje.
2. Život v prírode je uspôsobený na striedanie dňa a noci - svetla a tmy. Tma je prirodzenou ľudskou a vôbec živočíšnou potrebou pre spánok a relax. Plány osvetlenia by mali rešpektovať miestnu a časovú potrebu tmy rovnocenne, ako inde a v inom čase potrebu svetla. Obávam sa, že Košice na takúto komplexnosť a na citlivý environmentálny prístup ešte nedozreli. Mesto radšej šetrí energiou na svietenie formálne, napríklad aktuálnym zapojením sa do akcie „hodina Zeme". Ak chystaná veľká modernizácia verejného osvetlenia vyvrátila moje pochybnosti, budem príjemne prekvapený.
3. Podiel svetla a tmy má pocitovú aj objektívnu hranicu, ktoré môžu byť značne rozdielne. Z hľadiska najmä turistickej atraktivity moderného mesta je svetlo neodmysliteľným prostriedkom na zviditeľnenie a zvýraznenie skvostov architektúry či iných miestnych pozoruhodností. Košice majú čo svetu ukázať. Ale platí aj opak. Mesto si musí ponechať rozhodovacie páky na to, aby dokázalo ubrániť obyvateľov pred obťažujúcim svetelným smogom z reklám a z blikajúcich veľkoplošných obrazoviek, najmä na nevhodných miestach.
Blíži sa tender na modernizáciu verejného osvetlenia. Skúsenosti so stavbami EHMK 2013 a s predraženými rekonštrukciami električkových tratí dávajú tušiť, že aj v tomto prípade bude dôležitejšie kvantum preinvestovaných verejných peňazí než tomu zodpovedajúci verejný úžitok. Favoriti súťaže sa už nenápadne pripomínajú. Napríklad český univerzitný profesor Ing. Pavel Přibyl, CSc., zakladateľ spoločnosti ELTODO - predchodcu terajšieho správcu košického verejného osvetlenia, „len tak" mediálne pochválil mesto za zavádzaný parkovací systém, a to práve v čase vrcholiacich protestov verejnosti proti EEI. Toto gesto lojality môže pomôcť nielen v súťaži, ale aj neskôr v prižmurovaní očí pri potenciálnych nezrovnalostiach v plnení zmluvy. Spomenutá parkovacia firma, ale aj Košičanmi preklínaná prešovská Dúha či dodávateľ autobusov na mieru SOR, sú dôkazom toho, že súčasné vedenie mesta uprednostňuje dobré vzťahy pred profesionalitou partnerov. Napriek tomu však chcem veriť, že súťaž prebehne čestne, vyhrá najlepší a nezopakujú sa finančné a kvalitatívne problémy, ktoré musel riešiť Rašiho predchodca Knapík s vtedajším správcom verejného osvetlenia VEROS. Problémy vyplývali z toho, že mesto „nemá dostatočnú kontrolu nad plnením plánu obnovy verejného osvetlenia, nad prácami spojenými s jeho údržbou a že nemá mechanizmy, ktorými by si túto kontrolu a prípadnú nápravu vynútilo".
Ladislav Lörinc, poslanec MČ

1. Vždy záleží od konkrétneho miesta. Každoročne dostávame aj na našu mestskú časť požiadavky o doplnenie osvetlenia na niektoré tmavé úseky. Verejné osvetlenie takisto zvykne vypadávať a teda nesvietiť. Obvyklé z minulosti sú aj prípady, že sa svetlá rozsvietili príliš skoro alebo neskoro, a teda nie podľa aktuálnej potreby a intenzity denného svetla. Kvalitnejšie osvetlenie mi chýba najmä na priechodoch pre chodcov, čo považujem za veľmi nebezpečné. Väčšina týchto problémov je spojená s tým, že v Košiciach máme zastaranú sieť verejného osvetlenia a absolútne nevyužívame moderné trendy a informačno-komunikačné technológie (IKT) v tejto oblasti.
2. Mesto Košice už vyhlásilo súťaž na prevádzkovanie verejného osvetlenia v Košiciach v hodnote 50 miliónov eur. Bežná prax na Slovensku momentálne je, že firmy rekonštruujú verejné osvetlenie tak, že mestá nemusia investovať do výmeny. Svoje náklady i zisk si firmy vykryjú z úspory na elektrine. Ak niekto "straší" zdražovaním nákladov kvôli investíciám, vedome zavádza ľudí. Každý to poznáme z domácnosti. Výmenou obyčajnej žiarovky za LED žiarovku ušetríme viac ako 80 % nákladov. Obdobne, len vo veľkom, je to aj v prípade verejného osvetlenia.
Pevne verím, že táto súťaž prebehne transparentne a nevzniknú žiadne pochybnosti na osobné prepojenia tak, ako sme mohli počuť v minulosti (rekonštrukcie električkových tratí, nákup električiek, parkovanie, EHMK, odpad atď.) Zaujímavé bude sledovať, ako tento nový dodávateľ zabezpečí kompatibilitu s novým osvetlením, ktoré sa montuje v rámci rekonštrukcie električkových tratí (projekt MET). Vie ľavá ruka, čo robí pravá v meste Košice?
V každom meste by mala byť otázka osvetlenia kompromisom medzi nákladmi na osvetlenie, bezpečnosťou občanov a šetrením životného prostredia. Moderné "smart cities (múdre mestá)" majú kontrolu nad každým jedným svetlom v reálnom čase a dokážu intenzitu osvetlenia regulovať podľa reálnej potreby s ohľadom na peniaze, bezpečnosť i životné prostredie. Takto si predstavujem ideálny stav. Ak ulicou neprechádza žiadne auto, je zbytočné svietiť intenzívne, resp. vôbec. V momente, ak prechádza auto alebo človek, osvetlenie by malo byť k dispozícii tak, ako potrebuje presne vtedy. Rovnako napríklad zastávky MHD. Ak na nich nikto nestojí, zbytočne svietia intenzívne, postačuje i minimálne osvetlenie. V momente, keď prichádza človek, mal by sa na zastávke aj vďaka osvetleniu cítiť bezpečne a pohodlne. Takto vyzerá v praxi reálne využitie IKT v moderných mestách. Slovenská realita je bohužiaľ taká, že sa osvetlenie vypína, lebo samosprávy šetria aj na úkor bezpečnosti alebo sa svieti hlava-nehlava, čo má negatívny dopad na životné prostredie i financie.
3. Ako som uvádzal vyššie, je to vždy o hľadaní ideálneho kompromisu medzi nákladmi, bezpečnosťou a životným prostredím. Sú to 3 spojené nádoby. Tento problém však za nás už vyriešila technológia a pokrok. Informačno-komunikačné technológie (IKT) v dnešnej dobe dokážu v reálnom čase prispôsobiť intenzitu svetla podľa prirodzeného svetla či aktuálnej situácie na každom jednom mieste v meste. Túto technológiu a pokrok dokážu zastaviť jedine chamtivosť a netransparentné súťaže, kde na prvom mieste nebude modernizácia a pokrok, ale biznis a "cash". Je len na nás Košičanoch, či budeme trvať na tom, že v roku 2017 chceme mať kvalitu a progres alebo sa uspokojíme s hocičím, čo vyzerá nové (pripomínam nákup električiek Škoda Vario LF2+, ktoré nemajú klimatizáciu a pre žiadne iné mesto na svete sa nevyrábali).
Myslím si, že v roku 2017 si Košice zaslúžia verejné osvetlenie, ktoré sa bude vedieť prispôsobiť aktuálnemu stavu a povahe prostredia, intuitívne a v priebehu pár minút. Doplnenie tmavých úsekov, lepšie osvetlené priechody pre chodcov, intuitívne osvetlenie zastávok MHD a ulíc. Jednoducho úspornejšie a kvalitnejšie, ako máme teraz. Už to nie je otázka peňazí, ale zmýšľania.
Jozef Andrejčák, starosta

1,2,3. Verejné osvetlenie v meste by malo plniť úlohu bezpečnosti z pohľadu noriem svietivosti, ale aj z pohľadu technického stavu osvetlenia a jednotlivých rozvodov. Taktiež by mali byť osvetlené najviac vyťažené priechody pre chodcov. V MČ KE DH máme nasvietené dva priechody a budeme v tom pokračovať. Realizáciu riešila MČ a taktiež v zmysle nášho rozpočtu dopĺňame nové svetelné body na úseky chodníkov, ktoré neboli nasvietené.
Eltodo: Zmluvu sme do bodky naplnili.
Súčasného prevádzkovateľa verejného osvetlenia v Košiciach sme sa opýtali:
1. Analýza, ktorú si mesto nechalo urobiť u prešovskej neziskovej organizácie EEA (Environmentálna energetická agentúra) v spolupráci s košickou Technickou univerzitou, hovorí o nelichotivom stave osvetlenia v Košiciach. Čo na to hovoríte ako prevádzkovateľ verejného osvetlenia posledných 15 rokov?2. čo všetko ste za tých 15 rokov urobili, aby bolo osvetlenie v Košiciach na lepšej úrovni?3. Napriek tomu majú ľudia pocit, že je v meste tma, čo priznal aj primátor Raši na decembrovom mestskom zastupiteľstve. Viete to vysvetliť?4. V čom je nastavenie nových podmienok na prevádzkovanie osvetlenia iné ako doteraz?
1. Výška vyžadovanej investície (50 miliónov eur) nevypovedá o zlom stave sústavy, ale skôr o jej veľkosti a type technológie, ktorú sa mesto na zabezpečenie osvetlenia verejných priestranstiev rozhodlo použiť do budúcnosti. To, že si verejné osvetlenie vyžaduje veľké investície, nie je dané jeho zlým stavom, ale skutočnosťou, že mesto Košice akceptovalo návrh na jednorazovú a plošnú zmenu technológie s využitím LED svietidiel a riadiaceho systému. Práve naša poločnosť musela riešiť zanedbanosť a zlý stav sústavy verejného osvetlenia, keď sme ju v roku 2002 od mesta preberali. 2. Za ostatných pätnásť rokov sme do bodky naplnili všetky ustanovenia zmluvy. Od začiatku svojho pôsobenia sme vymenili v meste asi 15-tisíc svietidiel a množstvo ďalších prvkov, pričom od začiatku sme investovali asi 7,2 milióna eur.
3. Nie som schopný vyjadriť sa k tomu, aké majú ľudia pocity. Každý má iné. V meste Košice tma nie je, verejné osvetlenie je funkčné.
4. Vzhľadom k tomu, že práve prebieha súťaž na zabezpečenie služieb verejného osvetlenia mesta Košice, nebudem sa k otázke vyjadrovať.
Tomáš Šimko, konateľ Eltodo osvetlenie
VZOROM MČ PEREŠ
LED verejné osvetlenie v Košiciach má Pereš
V mestskej časti Košice - Pereš sme na 14 komunikáciách mali v minulosti staré verejné osvetlenie s rôznymi typmi svietidiel - niektoré svietidlá mali viac ako 30 rokov, vykazovali veľkú poruchovosť a neboli inštalované na každom stĺpe. Na jednej z ulíc sme dokonca nemali žiadne verejné osvetlenie. Pri každom väčšom vetre či zrážkach bola naša stará osvetľovacia sústava nefunkčná.
Už v minulom volebnom období sme rozhodli, že staré a neefektívne verejné osvetlenie nahradíme novým, moderným LED verejným osvetlením. Zhromaždili sme všetky potrebné podklady a vypísali sme súťaž na koncesiu. Víťazná spoločnosť sa zaviazala, že vymení staré svietidlá za nové, doplní ďalšie svietidlá cca 100 ks na existujúce stĺpy, na vlastné náklady doplní nové stĺpy verejného osvetlenia vrátane svietidiel. V roku 2016 začala spoločnosť s realizáciou výmeny verejného osvetlenia a dňa 11.11.2016 o 18.30 hod. sme na križovatke Bystrická - Revúcka v Pereši symbolicky LED svietidlom verejného osvetlenia prevzali od zástupcu zhotoviteľa EcoLed Solutions a. s., nové LED verejné osvetlenie v MČ Košice - Pereš. Odovzdávania sa zúčastnil zástupca zhotoviteľa Ing. Július Száraz, primátor mesta Košice, starosta MČ Košice - Pereš, zástupca starostu Ing. Jozef Olexa, PhD. a predseda finančnej komisie MZ MČ Košice - Pereš Ing. Miroslav Daňo.
Od začiatku procesu výmeny starého osvetlenia za nové sme prijali niekoľko desiatok pochvalných telefonátov, e-mailov a pozitívnych SMS - správ na intenzitu nového osvetlenia, v ktorom obyvatelia Pereša oceňujú výborné osvetlenie komunikácií. Kvalitu nášho verejného osvetlenia ocenil aj primátor Mesta Košice na rokovaní mestského zastupiteľstva (v bode rokovania, kde sme schvaľovali súťaž na koncesiu verejného osvetlenia) a kolegovia starostovia. V súčasnosti je mestská časť Košice - Pereš najlepšie osvetlenou mestskou časťou Košíc a podľa našich informácií sa na novom osvetlení po našom vzore pracuje aj v iných mestských častiach.
Jozef Karabin, starosta

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári