KOŠICE. Žiaci Strednej odbornej školy automobilovej sa pohrali s ekologickou víziou.
Vyrobili zaujímavý model autobusu, ktorý poháňa kondenzátor.
Vraj je ekologický a prakticky nezničiteľný.
Učiteľ: Mohol by jazdiť bez prestávky
„Máme autobusy na elektrinu, plyn či batérie, ale na kondenzátory sa zatiaľ nevyrábajú. Bolo by to pritom efektívne a reálne. Pri vzdialenosti zastávok cca 600 metrov by mal autobus pri každej nabíjací modul. Ten náš model má na jedno nabitie dojazd kilometer, závisí však od kondenzátora, ktorý dokáže vzdialenosť ešte predĺžiť,“ hovorí učiteľ a zároveň majster odborných predmetov Jaroslav Voloch.
V praxi by sa autobus po príchode na zastávku automaticky pripojil k nabíjačke a pokiaľ by ľudia vystúpili a nastúpili, bol by opäť nabitý na plnú kapacitu. Trvá to niekoľko sekúnd.
„Tak by sa to opakovalo a chodil by 24 hodín, pričom autobus na batérie jazdí jednu zmenu a potom musí stáť na nabíjačke. Viem si predstaviť tieto autobusy aj v praxi, bolo by však potrebné vyrobiť kondenzátory. Ak by sa niekto toho chytil, nemyslím si, že by to bol problém.“
Prevádzkové náklady
„Účinnosť kondenzátorov je 95 – 98 percent, účinnosť batérií predstavuje 80 percent, tie sú však po piatich-šiestich rokoch súce na výmenu, kondenzátor prežije autobus niekoľkokrát.“
Čo ale v prípade, že by vypadla elektrina?
„Je to podobné ako pri trolejbusoch či električkách. Zostane stáť. Ak však vypadne elektrina v jednej zastávke, autobus bez problémov dôjde do ďalšej. Tam sa napojí na nabíjačku a ide ďalej. Autobusy by mali lacnejšiu prevádzku, kondenzátory by vydržali aj tridsať rokov, opravovali by sa maximálne plechy.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári