Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 2. marec, 2021 | Meniny má AnežkaKrížovkyKrížovky

Na Veľkú noc míňame vyše 23 eur, nákupy sú o pätinu väčšie

Analytik: Je to jedna z tržbových žatiev pre maloobchody s potravinami.

Prípravy pred sviatkami. Nakupujeme viac, sme ochotní viac platiť.Prípravy pred sviatkami. Nakupujeme viac, sme ochotní viac platiť. (Zdroj: ilustračné Korzár/Judita Čermáková)

VÝCHOD. Blížia sa veľkonočné sviatky. Je to čas, kedy míňame viac ako po iné dni. Veľkonočná šunka, vajíčka, čokoládové figúrky napĺňajú nákupné košíky. Najviac nakupujú východniari najmä na Zelený štvrtok a deň predtým.

Vyplýva to z analýzy ČSOB banky, ktorá pred sviatkami zmapovala transakcie platobnými kartami. Z prieskumu vyplynulo, že si nákupy nenechávame na poslednú chvíľu.

„Vlani vo veľkonočnom týždni realizovali klienti v priemere každú druhú platbu kartou v potravinách a v supermarketoch. Na Zelený štvrtok pritom platili najčastejšie, ale aj najvyššie sumy,“ uvádza hovorkyňa banky Anna Jamborová.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Postupný pokles

Priemerné platby dosiahli v tento deň rámci Slovenska 22,11 eur, v úvode týždňa to pritom bolo 15,35 eur. Východniari v míňaní na veľkonočné hodovanie nezaostávajú.

„Klienti v Prešove zaplatili vlani platobnou kartou v obchodoch na Zelený štvrtok v priemere 23,17 eura a v Košiciach to bolo o niečo viac, 24,19 eura.“

Ani na začiatku týždňa sa však na východe nenakupovalo výrazne menej. V pondelok pred Zeleným štvrtkom platili v Košiciach za nákupy v priemere 22,19 eur, v Prešove 20,86 eur. Vyše polovicu nákupov tvorili potraviny.

Po štvrtku sa počet ľudí v obchodoch postupne znižoval. „Na Veľký piatok a Bielu sobotu počet transakcií postupne klesal.“

Podobný nákupný boom sa očakáva aj počas tohtoročného týždňa.

Boja sa chaosu

Analytikovi obchodu z agentúry Terno Ľubomírovi Drahovskému sa zdá nákupné správanie ľudí logické.

Skryť Vypnúť reklamu

Opisuje, že existuje veľké percento spotrebiteľov, ktorí sa na sviatky zásobujú 2 až 3 dni vopred, a teda na to využívajú Zelený štvrtok.

„Jedni sú predvídaví, obávajú sa toho, že ďalšie dni bude v obchodoch chaos. Druhú skupinu nakupujúcich v tento deň tvoria starší ľudia, ktorí ešte majú v pamäti, že v obchodoch nebol celý sortiment, preto nakupujú, aby mali čo možno najväčší výber.“

Ľudia, čo si zase nechávajú zásobovanie domácej špajze na posledné dni, si podľa analytika hovoria, že v obchodoch je dostatok tovaru, a preto sa do nich vyberú v sobotu pred Kvetnou nedeľou.

Analýzy z predchádzajúcich rokov podľa Drahovského ukázali, že ľudia nakupujú pred Veľkou nocou v priemere o pätinu viac ako v štandardných mesiacoch.

„Možno povedať, že Veľká noc je jedna z tržbových žatiev pre maloobchody s potravinami.“

Skryť Vypnúť reklamu

Hodnotí, že sumy za tieto nákupy sa odvíjajú od situácie na trhu. Ako príklad uvádza súčasnú situáciu, keď sú vysoké ceny za papriku či paradajky.

„Importujú sa zo zahraničia a podľa toho, aká je situácia v Španielsku, Grécku či Portugalsku, tak to má aj dopad na ceny u nás.“

Konzervatívny zákazník

Veľkonočná sezóna je po Vianociach druhá najvýznamnejšia sezóna pre obchodníkov, keď zákazníci viac nakupujú, konštatuje Martin Krajčovič, hovorca Tesco Stores SR. Obchodná sieť preto posilnila počty zamestnancov o stovky brigádnikov.

Najviac na odbyt idú cukrovinky spojené so šibačkou, Veľkonočné špeciality ako rôzne šunky a paštéty a produkty na prípravu rôznych Veľkonočných pokrmov ako napríklad vajíčka.

Monika Langová z oddelenia Reklamy a PR spoločnosti Kaufland uvádza, že obdobie pred Veľkou nocou býva z obchodného hľadiska vo všeobecnosti vždy viac vyťažené.

„Keďže je slovenský spotrebiteľ konzervatívny a silne viazaný na tradičný slovenský tovar, najviac na odbyt idú práve tradičné potraviny. Je však otvorený aj zmenám a ochotný skúsiť aj niečo nové.“

Slovenského spotrebiteľa charakterizuje ako konzervatívneho a silne viazaného na tradičný slovenský tovar. Preto idú podľa nej najviac na odbyt tradičné potraviny.

Vedúci úseku komunikácie z obchodnej siete Lidl Tomáš Bezák potvrdil, že sa domácnosti tradične pred Veľkou nocou zásobujú viac ako v iné týždne a rastie hodnota priemerného nákupu i frekvencia návštev predajní.

Budúci rok zmena

Nedávno schválená novela Zákonníka práce určuje, že obchody budú na budúci rok zatvorené aj po celý deň počas Veľkého piatka a Veľkonočného pondelka.

Jamborová podotýka, že bude zaujímavé sledovať, ako sa to zmení pred budúcoročnou Veľkou nocou.

Aj Drahovský si myslí, že sa budúci rok spotrebitelia budú musieť zorientovať v novom systéme nakupovania.“

Mnohým to spôsobí pomerne chaos v myslení, ale ďalší rok to už bude chápané ako bežné.“ Väčší extrém by podľa analytika bol, ak by sa predaj zakázal plošne aj v nedeľu.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium práva moderne, prakticky aj po anglicky!
  2. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  3. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  4. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  2. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  3. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  4. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  5. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  6. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  7. 26 years of providing you with essential information
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  9. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  10. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 25 362
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 13 897
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 8 155
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 8 047
  5. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 7 128
  6. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 008
  7. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 6 628
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 782
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 5 584
  10. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 5 541
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Obchod a nakupovanie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Nové vedenie VÚSCH. Zľava Anton Jura, Martin Studenčan a Štefan Lukačin.

Manažment sa teší, že zamestnanci prijímajú zmeny pozitívne.

12 h
Prešovská nemocnica.

Odborárka: Sestričky chodby nezmývajú.

12 h
Situácia v košickej nemocnici je stále zlá.

Za tri mesiace zaznamenali celoročnú úmrtnosť.

36m
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop