KOŠICE. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) v piatok informoval, že náhradná autobusová linka X2 za odstavené električky na Komenského a Československej armády bude od pondelka premávať cez Tomášikovu.
V stredu museli autobusy z tejto ulice odkloniť, lebo tam bola obchádzková trasa neprejazdná pre odstavené autá.
X2 bude premávať po trase Amfiteáter – Zimná (pred OD Tip Top)- Radnica Starého mesta (Bačíkova ul.) – Námestie Maratónu mieru – Mlynská bašta – Poliklinika Sever (pred budovou polikliniky Sever, Komenského) – Krajský úrad (na začiatku Tomášikovej) – Krajský úrad (na Obrancov mieru pri MŠ) – Tomášikova (bežná zastávka liniek 16,71 smer centrum)- Národné námestie – Námestie Maratónu mieru – Zimná (pred OC Tip Top) – Amfiteáter.

Pribudnú zákazy zastavenia a jednosmerka
„V spolupráci s mestom, Euroviou, DPMK a krajským dopravným inšpektorátom sa cez víkend čiastočne upraví existujúce dočasné dopravné značenie na uliciach Tomášikova – Tolstého – Obrancov mieru, aby mohla od pondelka premávať po obchádzkovej trase náhradná autobusová doprava a Eurovia plne rozvinúť stavebné činnosti na tejto časti stavby MET,“ upozornil v piatok autor riešenia dopravných obmedzení Pavel Titl.
Popísal aj konkrétne zmeny, ktoré čakajú na motoristov.
„Križovatka Národná trieda – Obrancov mieru bude v čase dopravnej špičky riadená dopravnou políciou. Pozor na úsek Tolstého medzi Tomášikovou a Obrancov mieru – bude zjednosmernený v smere od Tomášikovej. Dôjde aj k zmene prednosti v jazde v križovatke Tomášikova – Tolstého. Po južnej strane Tomášikovej (na strane pubu Kembridž) bude osadený zákaz zastavenia, pred škôlkou na Obrancov mieru zákaz státia.“

Nemali alebo museli sa odstaviť električky?
Titl v súvislosti s kritikou verejnosti na príliš rozsiahle obmedzenia v doprave na ich začiatku vyjadril počudovanie nad tým, že DPMK súhlasil s odstavením električiek od stredy aj na Čsl. armády.
„Zhoršila sa tým obslužnosť Zimnej aj južnej časti Komenského,“ skonštatoval.
Podľa neho by mal DPMK poskytnúť kvalitnú náhradnú MHD, aby ju cestujúci uprednostnili pred autami, lebo tá autobusová nepostačuje.
„Dnes by si to žiadalo električkové linky 6 a 9 v čase špičky s intervalom 5 minút až po Námestie Maratónu mieru, a nie skrátené po Amfiteáter s intervalom 15 minút,“ zhodnotil Titl.
„DPMK – rovnako ako všetci, ktorých sa rekonštrukcie električkových tratí týkajú – sa riadi schváleným harmonogramom výstavby. Tento dokument jasne definuje postup všetkých prác, ktoré majú svoju logickú nadväznosť,“ reagovala v piatok Karaffová.
Tvrdenia o „zbytočnom uzatvorení Čsl. armády“ vychádzajú podľa nej z neznalosti procesov na modernizáciách električkových tratí.
„Na Čsl. armády je potrebné urobiť pretlaky pod komunikáciami, postaviť nový kábelovod, vymeniť trakčné stožiare a trolejové vedenie do ukončenia prác na úseku Zimná – Botanická záhrada,“ argumentovala.

DPMK: Vážnejšie problémy ani sťažnosti neboli
Karaffová zhrnula, že dopravu v úseku „Amfiteáter – NMM“ namiesto električiek 6 a 9 obsluhujú autobusové linky X2 (8 spojov/hodina), č. 19 (6 spojov/hodina), č. 22 (2 spoje/hodina) a posilnená linka č. 14 (4 spoje/hodina).
„V špičke na tomto úseku nasadzujeme 20 autobusov za hodinu v súhrnnom intervale 3 minúty a nezaznamenali sme doteraz ani žiadne vážnejšie problémy a sťažnosti,“ uzavrela Karaffová.
Od pondelkového rána sa chystá aj ďalšia novinka.
„Významnou zmenou, ktorá uľahčí život motoristom, je úprava cestnej svetelnej signalizácie v križovatke pri Národnej banke Slovenska. V čase dopravnej špičky bude predĺžený interval zelenej na semafore asi o 20 sekúnd,“ uviedlo v piatok mesto na svojej webovej stránke po kontrolnom dni na stavbe Modernizácie električkových tratí.
V súvislosti s uzáverou Komenského sa Košičania pýtajú, prečo tam nemodernizujú električkovú trať po častiach, ale na celej ulici naraz.
Zástupcovia zhotoviteľa diela (Eurovia SK) podľa vyjadrenia mesta vysvetlili, že je to predovšetkým kvôli inžinierskym sieťam, ktoré sa ťahajú popod celú komunikáciu.
To bolo aj dôvodom na uzáveru celej Komenského ulice.
Pokládku nových inžinierskych sietí nemôžu totiž stavbári robiť po krátkych úsekoch, je potrebné vymieňať a odskúšať celú časť naraz.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári