Korzár logo Korzár Košice
Streda, 1. apríl, 2020 | Meniny má Hugo
Z ARCHÍVU VEREJNEJ KNIŽNICE JÁNA BOCATIA

Pred 80 rokmi došlo ku katastrofe Hindenburgu

Čo písali košické noviny kedysi?

Hindenburg počas OH Berlín 1936.Hindenburg počas OH Berlín 1936. (Zdroj: knižný fond VKJB)

Pred 80 rokmi došlo ku katastrofe Hindenburgu.

Bol príčinou katastrofy blesk? Veľká časť pasažierov zahynula.

Nad letiskom Lakehurst došlo k strašlivej leteckej katastrofe.

Veľká nemecká vzducholoď Hindenburg, ktorá zabezpečovala leteckú dopravu medzi Európou a Amerikou, explodovala a zrútila sa na zem.

Vzducholoď dorazila nad letisko v Lakehurste vo večerných hodinách. Na zemi už bolo všetko pripravené na pristávací manéver a ukotvenie obrovského kolosu.

Podľa amerického času bolo sedem hodín večer, keď sa vzducholoď zjavila nad letiskom. Hindenburg postupne klesal a keď bol necelých 100 metrov od povrchu zemského, vzduchom otriasla hrozivá detonácia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Celú loď pohltili za pár sekúnd obrovitánske plamene. Horiaca masa sa následne zrútila k zemi.

(Kassai Ujság, 9.5.1937)

Pekelný stroj zavinil nešťastie Hindenburgu?

Dr. Eckener, prezident spoločnosti Zeppelin, mal v rozhlase prejav, v ktorom okrem iného hovoril:

„Iba teraz, po náležitom vyšetrení, bude možné určiť príčiny tragického zániku vzducholode Hindenburg. Bude treba preskúmať aj otázku prípadnej sabotáže, na ktorú sa v prvej chvíli myslelo. Vzhľadom k výborným organizačným opatreniam americkej vlády, javí sa tento názor málo pravdepodobný. Skôr ako sabotáž môže ísť o fakt, že pri katastrofe hrali rolu elektrické výboje, ktoré boli spôsobené poveternostnými pomermi."

Reuterov spravodaj oznamuje z Lakehurstu, že kapitán Ernst Lehmann, ktorý bol pri katastrofe vzducholode Hindenburg ťažko zranený, zomrel.

Tým vzrástol počet obetí na 31. Tragédiu vzducholode prežilo dosiaľ len 67 osôb.

Vojenský výbor amerického senátu schváli osnovu zákona, ktorou sa umožňuje predaj a vývoz nehorľavého héliového plynu, ktorého užitie by vraj, ako tvrdia odborníci, bolo zabránilo katastrofe vzducholode Hindenburg.

Osnova zákona povoľuje vývoz takého množstva hélia, aby nemohlo slúžiť vojenským účelom. Toto povolenie vývozu musí byť schválené ministerstvom námorníctva, vojny a vnútra.

(Novosti, 9.5.1937)

Sabotáž?

Podľa verejných správ z Ameriky kolujú povesti, že katastrofu vzducholode Hindenburg treba pričítať sabotáži protinacionalistických živlov.

Gróf Zeppelin, synovec nemeckého vynálezcu, ktorý je toho času v Spojených štátoch za obchodnými záležitosťami, vyslovil v Chicagu v rozhovore s novinármi mienku, že snáď ide o sabotáž.

Dr. Eckener, budovateľ nemeckých vzducholodí vyhlásil k zástupcovi Reuterovej kancelárie, že príčinou katastrofy vzducholode Hindenburg je pravdepodobne sabotážny čin. Dr. Eckener vraj dostal už niekoľko anonymných výhražných listov, ktoré ho varovali pred pristátím vzducholode v Lakehurste.

Podľa posledných správ z New Yorku i z Nemecka, počet obetí sa kolíše medzi číslicou 36 až 38.

Dve ťažko popálené osoby zomreli v nemocnici.

(Novosti 8.5.1937)

Katastrofa nemeckej vzducholode

Novú nemeckú vzducholoď „Hindenburg" postihla na americkom letisku pri pristávaní katastrofa.

Po svojom príchode na americkú pôdu zakrúžila nad New Yorkom a odletela nad letisko Lakehurst.

Keď sa približovala k prístavnému stožiaru, nastal strašlivý výbuch a celá vzducholoď zmizla v mori plameňov. O niekoľko minút sa zrútila horiaca na zem.

Na vzducholodi bolo 97 osôb, z ktorých sa zachránilo 64 a zahynulo 33.

Okrem toho zahynul ešte jeden muž pri záchranných prácach. V nemocnici podľahli ťažkým popáleninám ďalšie tri osoby.

Aj kapitán vzducholodi podľahol ťažkému zraneniu.

Súdi sa, že zánik vzducholode „Hindenburg" zavinil elektrický výboj, spôsobený poveternostnými podmienkami, lebo celú cestu vzducholode križoval na oblohe blesk za bleskom.

(Gazdovské noviny 14.5.1937)

Osudná „jednadvatsiatka"

New York bol posledný mestom, ktoré ešte videlo živých cestujúcich Hindenburgu.

Obrovská vzducholoď letela veľmi nízko nad New Yorkom a okolo mrakodrapu Empire State Building, kde boli ľudia na vežičkách tak blízko vzducholode, že mohli jasne vidieť tváre pasažierov.

Táto posledná cesta bola dvadsiata prvá, ktorú vykonal Hindenburg za posledný rok do Spojených štátov.

O 15. hod. zakrúžila nad New Yorkom a len potom zamierila do Lakehurstu, kde sa stala strašlivá nehoda.

(Novosti 8.5.1937)

Zdesenie v Nemecku

Výbuch vzducholode Hindenburg vyvolal na úradných miestach v Nemecku a v nemeckých leteckých kruhoch opravdivé zdesenie.

Rozhlasové stanice okamžite zastavili vysielanie, keď správa o katastrofe došla do Berlína.

Ministerstvo letectva zachováva zatiaľ o príčinách katastrofy mlčanie, vyhlasujúc, že treba vyčkať výsledok vyšetrovania, ktoré ihneď zaviedlo v súčinnosti s americkými inštanciami.

Ríšske ministerstvo propagandy oznámilo trúchlivú správu hneď ríšskemu kancelárovi Hitlerovi.

Katastrofa nemeckej vzducholode Hindenburg ochromila nemecké letecké kruhy.

Vo Friedrichshafene sa vyhlasuje, že letecká spoločnosť Zeppelinova mala v úmysle v budúcej sezóne zdvojnásobiť rozsah dopravy do Ameriky. Panuje však obava, že táto katastrofa bude mať vážne obchodné následky.

(Novosti 8.5.1937)

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  2. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  4. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  5. Bude dobre!
  6. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  7. "Škoda riskovať!"
  8. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť?
  9. Fixné výnosy do 8 % p.a. v závetrí mimo otriasajúcej sa burzy
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Namiesto výroby automobilov výroba pľucnych ventilátorov
  2. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  4. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  5. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  6. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  7. Bude dobre!
  8. V pôrodnici v Šaci sa rodí stále viac detí
  9. Chic, fully-equipped offices in prime Bratislava locations
  10. Aj u vás doma môžete dýchať 3x čistejší a zdravší vzduch
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 34 777
  2. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 20 068
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 15 958
  4. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 15 286
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 11 712
  6. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 11 297
  7. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 10 866
  8. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 787
  9. Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká 9 300
  10. Mobil a voda nestačia. Čo by vám na horách nemalo chýbať? 9 185

Neprehliadnite tiež

Obyvateľov rómskych osád budú testovať vojenskí lekári

Prvými oblasťami sú sú Kecerovce, Jarovnice, Trebišov a Markušovce.

Ilustračné.

Minúta po minúte: Pribudlo 37 prípadov, Matovič hovorí o blackoute

Sulík je proti blackoutu, označil ho za likvidačný experiment.

Ilustračné foto.

Z 37 nových prípadov na Slovensku je sedem na východe

Nakazení pribudli v Spišskej Novej Vsi, Kežmarku, Bardejove i v okrese Sabinov.

Ilustračná fotografia.

Parkovanie v Košiciach je už zadarmo

Mesačníky predĺžia, dôchodcovia dostanú príspevok.

Nové opatrenia oznámil primátor pred magistrátom.

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Minúta po minúte: Pribudlo 37 prípadov, Matovič hovorí o blackoute

Sulík je proti blackoutu, označil ho za likvidačný experiment.

Matovič s koaličnými partnermi na tlačovke.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Blackout je experiment, na ktorý by nedoplatili len laboratórne myši

Trest za omyly budeme niesť všetci.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Minister hospodárstva SR Richard Sulík.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop