Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 24. január, 2020 | Meniny má Timotej
Z ARCHÍVU VEREJNEJ KNIŽNICE JÁNA BOCATIA

Pred 80 rokmi došlo ku katastrofe Hindenburgu

Čo písali košické noviny kedysi?

Hindenburg počas OH Berlín 1936.Hindenburg počas OH Berlín 1936.(Zdroj: knižný fond VKJB)

Pred 80 rokmi došlo ku katastrofe Hindenburgu.

Bol príčinou katastrofy blesk? Veľká časť pasažierov zahynula.

Nad letiskom Lakehurst došlo k strašlivej leteckej katastrofe.

Veľká nemecká vzducholoď Hindenburg, ktorá zabezpečovala leteckú dopravu medzi Európou a Amerikou, explodovala a zrútila sa na zem.

Vzducholoď dorazila nad letisko v Lakehurste vo večerných hodinách. Na zemi už bolo všetko pripravené na pristávací manéver a ukotvenie obrovského kolosu.

Podľa amerického času bolo sedem hodín večer, keď sa vzducholoď zjavila nad letiskom. Hindenburg postupne klesal a keď bol necelých 100 metrov od povrchu zemského, vzduchom otriasla hrozivá detonácia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Celú loď pohltili za pár sekúnd obrovitánske plamene. Horiaca masa sa následne zrútila k zemi.

(Kassai Ujság, 9.5.1937)

Pekelný stroj zavinil nešťastie Hindenburgu?

Dr. Eckener, prezident spoločnosti Zeppelin, mal v rozhlase prejav, v ktorom okrem iného hovoril:

„Iba teraz, po náležitom vyšetrení, bude možné určiť príčiny tragického zániku vzducholode Hindenburg. Bude treba preskúmať aj otázku prípadnej sabotáže, na ktorú sa v prvej chvíli myslelo. Vzhľadom k výborným organizačným opatreniam americkej vlády, javí sa tento názor málo pravdepodobný. Skôr ako sabotáž môže ísť o fakt, že pri katastrofe hrali rolu elektrické výboje, ktoré boli spôsobené poveternostnými pomermi."

Reuterov spravodaj oznamuje z Lakehurstu, že kapitán Ernst Lehmann, ktorý bol pri katastrofe vzducholode Hindenburg ťažko zranený, zomrel.

Tým vzrástol počet obetí na 31. Tragédiu vzducholode prežilo dosiaľ len 67 osôb.

Vojenský výbor amerického senátu schváli osnovu zákona, ktorou sa umožňuje predaj a vývoz nehorľavého héliového plynu, ktorého užitie by vraj, ako tvrdia odborníci, bolo zabránilo katastrofe vzducholode Hindenburg.

Osnova zákona povoľuje vývoz takého množstva hélia, aby nemohlo slúžiť vojenským účelom. Toto povolenie vývozu musí byť schválené ministerstvom námorníctva, vojny a vnútra.

(Novosti, 9.5.1937)

Sabotáž?

Podľa verejných správ z Ameriky kolujú povesti, že katastrofu vzducholode Hindenburg treba pričítať sabotáži protinacionalistických živlov.

Gróf Zeppelin, synovec nemeckého vynálezcu, ktorý je toho času v Spojených štátoch za obchodnými záležitosťami, vyslovil v Chicagu v rozhovore s novinármi mienku, že snáď ide o sabotáž.

Dr. Eckener, budovateľ nemeckých vzducholodí vyhlásil k zástupcovi Reuterovej kancelárie, že príčinou katastrofy vzducholode Hindenburg je pravdepodobne sabotážny čin. Dr. Eckener vraj dostal už niekoľko anonymných výhražných listov, ktoré ho varovali pred pristátím vzducholode v Lakehurste.

Podľa posledných správ z New Yorku i z Nemecka, počet obetí sa kolíše medzi číslicou 36 až 38.

Dve ťažko popálené osoby zomreli v nemocnici.

(Novosti 8.5.1937)

Katastrofa nemeckej vzducholode

Novú nemeckú vzducholoď „Hindenburg" postihla na americkom letisku pri pristávaní katastrofa.

Po svojom príchode na americkú pôdu zakrúžila nad New Yorkom a odletela nad letisko Lakehurst.

Keď sa približovala k prístavnému stožiaru, nastal strašlivý výbuch a celá vzducholoď zmizla v mori plameňov. O niekoľko minút sa zrútila horiaca na zem.

Na vzducholodi bolo 97 osôb, z ktorých sa zachránilo 64 a zahynulo 33.

Okrem toho zahynul ešte jeden muž pri záchranných prácach. V nemocnici podľahli ťažkým popáleninám ďalšie tri osoby.

Aj kapitán vzducholodi podľahol ťažkému zraneniu.

Súdi sa, že zánik vzducholode „Hindenburg" zavinil elektrický výboj, spôsobený poveternostnými podmienkami, lebo celú cestu vzducholode križoval na oblohe blesk za bleskom.

(Gazdovské noviny 14.5.1937)

Osudná „jednadvatsiatka"

New York bol posledný mestom, ktoré ešte videlo živých cestujúcich Hindenburgu.

Obrovská vzducholoď letela veľmi nízko nad New Yorkom a okolo mrakodrapu Empire State Building, kde boli ľudia na vežičkách tak blízko vzducholode, že mohli jasne vidieť tváre pasažierov.

Táto posledná cesta bola dvadsiata prvá, ktorú vykonal Hindenburg za posledný rok do Spojených štátov.

O 15. hod. zakrúžila nad New Yorkom a len potom zamierila do Lakehurstu, kde sa stala strašlivá nehoda.

(Novosti 8.5.1937)

Zdesenie v Nemecku

Výbuch vzducholode Hindenburg vyvolal na úradných miestach v Nemecku a v nemeckých leteckých kruhoch opravdivé zdesenie.

Rozhlasové stanice okamžite zastavili vysielanie, keď správa o katastrofe došla do Berlína.

Ministerstvo letectva zachováva zatiaľ o príčinách katastrofy mlčanie, vyhlasujúc, že treba vyčkať výsledok vyšetrovania, ktoré ihneď zaviedlo v súčinnosti s americkými inštanciami.

Ríšske ministerstvo propagandy oznámilo trúchlivú správu hneď ríšskemu kancelárovi Hitlerovi.

Katastrofa nemeckej vzducholode Hindenburg ochromila nemecké letecké kruhy.

Vo Friedrichshafene sa vyhlasuje, že letecká spoločnosť Zeppelinova mala v úmysle v budúcej sezóne zdvojnásobiť rozsah dopravy do Ameriky. Panuje však obava, že táto katastrofa bude mať vážne obchodné následky.

(Novosti 8.5.1937)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  6. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  7. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  8. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  9. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  10. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  1. B - pozícia reklamného článku v sekcii
  2. C - pozícia reklamného článku v sekcii
  3. A - pozícia reklamného článku v sekcii
  4. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  5. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  6. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  7. Kaufland daroval Centru voľného času v Skalici 4 016 €
  8. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  9. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  10. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 19 861
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 282
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 644
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 466
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 680
  6. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 517
  7. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 455
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 087
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 018
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 004

Neprehliadnite tiež

Kauza meganájomného: Exriaditeľka doteraz na škole učí

Po vznesení obvinenia jej to podľa zákona môžu zakázať.

Exriaditeľka Alica Krivanská.

Miliónovú firmu bývalej čašníčky z cukrárne sme našli v dome jej rodičov

Pred rokom a pol netajil otec hrdosť, teraz je zdesený.

Otec podnikateľky sa mal o jej obvinení dozvedieť do nás. Ak si navarila zlú polievku, nech si ju aj zje, povedal Korzáru.

Raši ku kauze Sečovce: Padni komu padni

Vicepremiér hovorí aj o snahe ovplyvňovať vyšetrovanie.

Trebuľa mlčí, Raši verí v dôsledné vyšetrenie.
Horník vraví, že ak sa Krivanská podieľala na špinavosti, musí niesť zodpovednosť.

Hlavné správy zo Sme.sk

Podľa zverejneného zoznamu vlastní Bašternák iba byt, sklad a pár garážových státí v Bonaparte.
Podcast Dobré Ráno.

Prioritou bola len na papieri. Ako vláda riešila klimatickú zmenu

Skutočnou prioritou končiacej vlády klíma nebola.

Dotovanie elektriny z hnedého uhlia má o tri roky na Hornej Nitre skončiť.
Ilustračná fotografia.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop