Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Bývalý letecký záchranár: Zásah či cvičenie je vždy veľké riziko

Ako prebieha výcvik, aké sú riziká a čo sa mohlo stať?

Vrtuľník po havárii.Vrtuľník po havárii. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Tragická nehoda policajného vrtuľníka Bell 429 sa stala v stredu počas cvičenia na vojenskej leteckej základni v Prešove.

Zomreli dvaja prešovskí hasiči, Radoslav Lacko a Peter Toďor, ktorí patrili medzi elitu lezeckých leteckých záchranárov.

Ako prebieha výcvik, aké sú riziká a čo sa mohlo stať?

Bývalý hasič, ktorý pôsobil v leteckej záchrannej službe hasičov Korzáru porozprával, ako to tam funguje.

Takéto nácviky prebiehajú bežne

„Počas výcviku Leteckej záchrannej služby v zbore sa cvičí hlavne výsadok jednotky leteckých záchranárov v nedostupnom teréne, prípadne pri lesnom požiari či povodniach. Tam, kde treba vysadiť príslušníkov alebo materiál na poskytovanie pomoci,“ vysvetľuje bývalý hasič.

Skryť Vypnúť reklamu

Tvrdí, že letecké skupiny patria pod moduly a musia odlietať príslušný počet hodín.

Prečítajte si tiež: Ministerstvo: Akákoľvek hypotéza o páde vrtuľníka je špekulácia Čítajte 

Podľa dostupných informácií v osudnom čase pred nehodou v Prešove cvičili evakuáciu príslušníkov z neprístupného terénu.

„Je to bežná súčasť každého výcviku, aj v prípade, že je špeciálne zameraný na niečo iné. Precvičujú sa pri tom nie len piloti, ale aj hasiči, aby vedeli v prípade potreby správne reagovať. Podľa toho, čo viem, údajne išli cez palubný žeriav. Teda vrtuľník priletel nad nich, spustil palubný žeriav, zachytil hasičov a začal ich vyťahovať na palubu s tým, že už aj odlietal. Palubný žeriav je súčasťou vrtuľníka, ktorá je z bočnej strany na oceľovom lane. Ľudí vytiahne na úroveň podlahy, pričom nebohí už vraj boli na úrovni vrtuľníka a vtedy začal stroj padať.“

Skryť Vypnúť reklamu

Obrovské riziko

Zaujímalo nás aj, aké sú riziká výcviku a či sa stáva, že počas neho dôjde k rôznym problémom.

„Ide o to, že stroj lieta neraz vysoko nad zemou. Tam je viac menej všetko na pilotoch, lebo oni stroj ovládajú. Čo sa týka leteckých záchranárov, musia jednoznačne dodržiavať predpisy stanovené na leteckú činnosť. Teda, aké prostriedky sa používajú, aké laná a uzly. Lieta sa v rôznych výškach, podľa terénu a od okolností. Je pravdou, že občas sa stali menšie nehody, ale nikdy nič také vážne. Vždy je to riziko.“

Bola to elita medzi záchranármi

Podľa skúseného bývalého hasiča boli obaja nebohí hasiči elitnými záchranármi. Takých veľmi prísne vyberajú a musia spĺňať najnáročnejšie kritériá.

Ako to prebieha pred nastúpením do vrtuľníka?

„Obaja boli aj inštruktori. Každý príslušník musí absolvovať pred prvým letom zdravotnú prehliadku, je preškolený. Piloti zároveň vykonajú inštruktáž stroja, a to aj v prípade, že ho príslušníci poznajú. Zopakujú sa podmienky prístupovej zóny, naplánuje činnosť, urobí sa časový harmonogram. Potom inštruktor riadi celý výcvik a obaja piloti musia byť o všetko oboznámení. Na všetko sa dbá. V tomto prípade zrejme ide o nešťastnú náhodu. Tí ľudia sú neustále školení, stále sa to opakuje dookola. Obaja mali nalietaných, pokiaľ viem, veľa hodín. Zúčastňovali sa aj ostrých výjazdov. Napriek tomu, že to boli snáď najskúsenejší leteckí záchranári v krajine, nikdy sa nedá presne predpokladať, čo sa stane. To riziko tu je. Existuje veľa faktorov, ktoré môžu výcvik ohroziť, a spôsobiť nehodu. Či už ide o ľudský faktor, náhodu alebo zlyhanie stroja. Teraz je to vec vyšetrovania, kde nastala chyba? Chlapci mali tú smolu, že boli na lane a nešťastná náhoda zaúradovala.“

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Zranených pilotov z havarovaného vrtuľníka operovali Čítajte 

Čo ukážu čierne skrinky

Je možné hovoriť o príčine tragédie?

„O tom sa dá len špekulovať, je veľmi skoro povedať, čo sa skutočne stalo. Je to vec vyšetrovania. Vrtuľník vraj nebol zachvátený požiarom, takže čierne skrinky by mali byť v poriadku a experti ich preskúmajú.“

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 018
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 739
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 126
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 12 618
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 095
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 668
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 692
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 874
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 740
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 698
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Pád policajného vrtuľníka

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď pripúšťa, že možno budú musieť zakázať testovanie ľudí z iných okresov (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Minister obrany Jaroslav Naď.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.
Komentár Petra Schutza

Z krajiny sa stal pokusný králik vojny proti Covidu

Koza zarevala, vlk hladný.

Peter Schutz
Ilustračné foto.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop