KOŠICE. Počas sobotňajšej Noci múzeí a galérií bude mať v košickom múzeu letectva premiéru legendárna stíhačka nemeckej armády Messerschmitt Bf-109 G14/AS.
Unikátne lietadlo, ktoré sa dostalo do Múzeu letectva Slovenského technického múzea v Košiciach v roku 2012, po prvý raz predstavili verejnosti vo štvrtok popoludní počas slávnostnej vernisáže.
Jeho obnova trvala viac ako tri roky. V troch etapách si od roku 2014 vyžiadala náklady okolo 85-tisíc eur, z čoho 79-tisíc tvorili dotácie od Ministerstva kultúry SR.

Pyšný riaditeľ, šikovní reštaurátori
Generálny riaditeľ STM Eugen Labanič pri predstavovaní nového exponátu pred novinármi neskrýval hrdosť na to, čo sa jeho kolegom podarilo.
Lietadlo, ktoré z hľadiska technickej koncepcie znamenalo skutočný prielom v histórii letectva, totiž zrekonštruovali do takého stavu, v akom sa dnes podobné stroje nachádzajú len málokde na svete.
„Aj keď Nemci vyrobili asi 40-tisíc Messerschmittov, dnes ich je v podobnom stave už len asi desať. Z toho jediné tri letuschopné lietadlá, vyrobené počas vojnového obdobia, vlastní nemecká Messerschmitt Stiftung,“ uviedol riaditeľ Múzea letectva Miroslav Hájek.
Ten sa zároveň poďakoval všetkým, ktorí prispeli k rekonštrukcii stroja, najmä však ministerstvu kultúry, Vojenskému historickému ústavu z Prahy, ale aj Jozefovi Anďalovi z Popradu.
Práve posledne menovaný poskytol pracovníkom múzea cenné dokumenty, na základe ktorých mohli verne zrekonštruovať obávanú bojovú stíhačku.


Príbeh lietadla
Messerschmitt, vystavený v Košiciach, má za sebou pohnutý príbeh. Lietadlo zostrelili Američania 1. januára 1945 počas bojovej operácie Bodenplatte pri obci Felsberg v Sársku v juhozápadnej časti Nemecka blízko hraníc s Francúzskom.
Pilot pád lietadla prežil, za neznámych okolností bol však zastrelený priamo na mieste havárie.
Trup stroja následne jeden miestny občan zahrabal do zeme.
Ostatky lietadla sa našli až mnoho rokov po vojne. V roku 1988 ich objavil istý nemecký zberateľ. Od toho sa lietadlo v roku 2004 dostalo do vlastníctva European Aeronautic Defence and Space company (EADS) v Nemecku, ktorá je dnes súčasťou koncernu výrobcu lietadiel Airbus.
Odtiaľ zas zvyšky lietadla získal zberateľ Jürgen Dilger, ktorý pri jeho reštaurovaní zablúdil aj na východ Slovenska, kde sa snažil získať súčiastky na jeho opravu.
Nakoniec sa však s vedením STM dohodol na výmene vraku lietadla s nefunkčným motorom a krídlami za letecký motor, ktorý zas vyhovoval jeho zberateľským záujmom.
To sa stalo v roku 2012.
Následne sa Messerschmitt dostal do Košíc, kde sa o dva roky neskôr rozbehol projekt na jeho reštaurovanie.
Súčiastky zháňali po celom svete
Košickí špecialisti z Múzea letectva najprv zvažovali, ako a či vôbec bude možné lietadlo uviesť do stavu, ktorý by zodpovedal ich predstavám.
Keď zistili, že by to šlo, rozhodli sa napísať projekt a požiadať o podporu ministerstvo kultúry. Uspeli, a tak sa v roku 2014 mohli rozbehnúť práce na obnove exponátu.
V prvej etape dali dohromady trup a krídla lietadla, nasledovalo reštaurovanie motora a následne aj vybavenia kabíny a zbraňových systémov.
Mnohé súčiastky zháňali po celom svete. V múzeách, na burzách, ale aj od zberateľov.
Niečo si museli dokonca vyrobiť sami, napríklad prídavnú nádrž a prechodové kryty krídel. A niečo sa im podarilo uviesť do pôvodného stavu len vďaka technológii 3D tlače, o čom sa kedysi technikom nemohlo ani len snívať.
Výsledkom je exponát, ktorý bude ešte dlho pýchou Múzea letectva v Košiciach a bezpochyby jedným z najobdivovanejších kusov rozsiahlej zbierky leteckej techniky, zahŕňajúcej aj unikátnu galériu takzvaných prezidentských lietadiel, ktoré sa podarilo získať najmä vďaka iniciatíve a diplomatickým i osobným kontaktom niekdajšieho slovenského prezidenta Rudolfa Schustera.




Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári