Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Legendárny Messerschmitt sa ukáže v plnej kráse počas Noci múzeí

Stane sa pýchou košického múzea letectva.

Najnovší prírastok v expozícii Múzea letectva Messerschmitt Bf-109 G14/AS v plnej kráse. Nádherne zrekonštruovaný stroj už dnes nešíri strach. Práve naopak. V múzeu dnes možno obdivovať jeho krásu a technickú vyspelosť, ktorú uznávali aj protivníci z radov spojeneckých letcov, s ktorými sa počas bojov II. svetovej vojny stretával vo vzdušných súbojoch.Najnovší prírastok v expozícii Múzea letectva Messerschmitt Bf-109 G14/AS v plnej kráse. Nádherne zrekonštruovaný stroj už dnes nešíri strach. Práve naopak. V múzeu dnes možno obdivovať jeho krásu a technickú vyspelosť, ktorú uznávali aj protivníci z radov spojeneckých letcov, s ktorými sa počas bojov II. svetovej vojny stretával vo vzdušných súbojoch. (Zdroj: Judita Čermáková)

KOŠICE. Počas sobotňajšej Noci múzeí a galérií bude mať v košickom múzeu letectva premiéru legendárna stíhačka nemeckej armády Messerschmitt Bf-109 G14/AS.

Unikátne lietadlo, ktoré sa dostalo do Múzeu letectva Slovenského technického múzea v Košiciach v roku 2012, po prvý raz predstavili verejnosti vo štvrtok popoludní počas slávnostnej vernisáže.

Jeho obnova trvala viac ako tri roky. V troch etapách si od roku 2014 vyžiadala náklady okolo 85-tisíc eur, z čoho 79-tisíc tvorili dotácie od Ministerstva kultúry SR.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Košická noc múzeí a galérií predstaví významné osobnosti Čítajte 

Pyšný riaditeľ, šikovní reštaurátori

Generálny riaditeľ STM Eugen Labanič pri predstavovaní nového exponátu pred novinármi neskrýval hrdosť na to, čo sa jeho kolegom podarilo.

Lietadlo, ktoré z hľadiska technickej koncepcie znamenalo skutočný prielom v histórii letectva, totiž zrekonštruovali do takého stavu, v akom sa dnes podobné stroje nachádzajú len málokde na svete.

„Aj keď Nemci vyrobili asi 40-tisíc Messerschmittov, dnes ich je v podobnom stave už len asi desať. Z toho jediné tri letuschopné lietadlá, vyrobené počas vojnového obdobia, vlastní nemecká Messerschmitt Stiftung,“ uviedol riaditeľ Múzea letectva Miroslav Hájek.

Ten sa zároveň poďakoval všetkým, ktorí prispeli k rekonštrukcii stroja, najmä však ministerstvu kultúry, Vojenskému historickému ústavu z Prahy, ale aj Jozefovi Anďalovi z Popradu.

Skryť Vypnúť reklamu

Práve posledne menovaný poskytol pracovníkom múzea cenné dokumenty, na základe ktorých mohli verne zrekonštruovať obávanú bojovú stíhačku.

Prečítajte si tiež: Stíhačku zostrelili spojenci. Po obnove ju ukázali v Košiciach Čítajte 

Príbeh lietadla

Messerschmitt, vystavený v Košiciach, má za sebou pohnutý príbeh. Lietadlo zostrelili Američania 1. januára 1945 počas bojovej operácie Bodenplatte pri obci Felsberg v Sársku v juhozápadnej časti Nemecka blízko hraníc s Francúzskom.

Pilot pád lietadla prežil, za neznámych okolností bol však zastrelený priamo na mieste havárie.

Trup stroja následne jeden miestny občan zahrabal do zeme.

Ostatky lietadla sa našli až mnoho rokov po vojne. V roku 1988 ich objavil istý nemecký zberateľ. Od toho sa lietadlo v roku 2004 dostalo do vlastníctva European Aeronautic Defence and Space company (EADS) v Nemecku, ktorá je dnes súčasťou koncernu výrobcu lietadiel Airbus.

Skryť Vypnúť reklamu

Odtiaľ zas zvyšky lietadla získal zberateľ Jürgen Dilger, ktorý pri jeho reštaurovaní zablúdil aj na východ Slovenska, kde sa snažil získať súčiastky na jeho opravu.

Nakoniec sa však s vedením STM dohodol na výmene vraku lietadla s nefunkčným motorom a krídlami za letecký motor, ktorý zas vyhovoval jeho zberateľským záujmom.

To sa stalo v roku 2012.

Následne sa Messerschmitt dostal do Košíc, kde sa o dva roky neskôr rozbehol projekt na jeho reštaurovanie.

Súčiastky zháňali po celom svete

Košickí špecialisti z Múzea letectva najprv zvažovali, ako a či vôbec bude možné lietadlo uviesť do stavu, ktorý by zodpovedal ich predstavám.

Keď zistili, že by to šlo, rozhodli sa napísať projekt a požiadať o podporu ministerstvo kultúry. Uspeli, a tak sa v roku 2014 mohli rozbehnúť práce na obnove exponátu.

V prvej etape dali dohromady trup a krídla lietadla, nasledovalo reštaurovanie motora a následne aj vybavenia kabíny a zbraňových systémov.

Mnohé súčiastky zháňali po celom svete. V múzeách, na burzách, ale aj od zberateľov.

Niečo si museli dokonca vyrobiť sami, napríklad prídavnú nádrž a prechodové kryty krídel. A niečo sa im podarilo uviesť do pôvodného stavu len vďaka technológii 3D tlače, o čom sa kedysi technikom nemohlo ani len snívať.

Výsledkom je exponát, ktorý bude ešte dlho pýchou Múzea letectva v Košiciach a bezpochyby jedným z najobdivovanejších kusov rozsiahlej zbierky leteckej techniky, zahŕňajúcej aj unikátnu galériu takzvaných prezidentských lietadiel, ktoré sa podarilo získať najmä vďaka iniciatíve a diplomatickým i osobným kontaktom niekdajšieho slovenského prezidenta Rudolfa Schustera.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 626
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 752
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 549
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 759
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 902
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 565
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 004
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 509
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 192
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 957
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop