Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 18. december, 2017 | Meniny má Sláva, Slávka
Pridajte si svoje mesto

Legendárny Messerschmitt sa ukáže v plnej kráse počas Noci múzeí

Stane sa pýchou košického múzea letectva.

Najnovší prírastok v expozícii Múzea letectva Messerschmitt Bf-109 G14/AS v plnej kráse. Nádherne zrekonštruovaný stroj už dnes nešíri strach. Práve naopak. V múzeu dnes možno obdivovať jeho krásu a technickú vyspelosť, ktorú uznávali aj protivníci z radov spojeneckých letcov, s ktorými sa počas bojov II. svetovej vojny stretával vo vzdušných súbojoch.(Zdroj: Judita Čermáková)

KOŠICE. Počas sobotňajšej Noci múzeí a galérií bude mať v košickom múzeu letectva premiéru legendárna stíhačka nemeckej armády Messerschmitt Bf-109 G14/AS.

Unikátne lietadlo, ktoré sa dostalo do Múzeu letectva Slovenského technického múzea v Košiciach v roku 2012, po prvý raz predstavili verejnosti vo štvrtok popoludní počas slávnostnej vernisáže.

Jeho obnova trvala viac ako tri roky. V troch etapách si od roku 2014 vyžiadala náklady okolo 85-tisíc eur, z čoho 79-tisíc tvorili dotácie od Ministerstva kultúry SR.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Košická noc múzeí a galérií predstaví významné osobnosti

Pyšný riaditeľ, šikovní reštaurátori

Generálny riaditeľ STM Eugen Labanič pri predstavovaní nového exponátu pred novinármi neskrýval hrdosť na to, čo sa jeho kolegom podarilo.

Lietadlo, ktoré z hľadiska technickej koncepcie znamenalo skutočný prielom v histórii letectva, totiž zrekonštruovali do takého stavu, v akom sa dnes podobné stroje nachádzajú len málokde na svete.

„Aj keď Nemci vyrobili asi 40-tisíc Messerschmittov, dnes ich je v podobnom stave už len asi desať. Z toho jediné tri letuschopné lietadlá, vyrobené počas vojnového obdobia, vlastní nemecká Messerschmitt Stiftung,“ uviedol riaditeľ Múzea letectva Miroslav Hájek.

Ten sa zároveň poďakoval všetkým, ktorí prispeli k rekonštrukcii stroja, najmä však ministerstvu kultúry, Vojenskému historickému ústavu z Prahy, ale aj Jozefovi Anďalovi z Popradu.

Práve posledne menovaný poskytol pracovníkom múzea cenné dokumenty, na základe ktorých mohli verne zrekonštruovať obávanú bojovú stíhačku.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Stíhačku zostrelili spojenci. Po obnove ju ukázali v Košiciach

Príbeh lietadla

Messerschmitt, vystavený v Košiciach, má za sebou pohnutý príbeh. Lietadlo zostrelili Američania 1. januára 1945 počas bojovej operácie Bodenplatte pri obci Felsberg v Sársku v juhozápadnej časti Nemecka blízko hraníc s Francúzskom.

Pilot pád lietadla prežil, za neznámych okolností bol však zastrelený priamo na mieste havárie.

Trup stroja následne jeden miestny občan zahrabal do zeme.

Ostatky lietadla sa našli až mnoho rokov po vojne. V roku 1988 ich objavil istý nemecký zberateľ. Od toho sa lietadlo v roku 2004 dostalo do vlastníctva European Aeronautic Defence and Space company (EADS) v Nemecku, ktorá je dnes súčasťou koncernu výrobcu lietadiel Airbus.

Odtiaľ zas zvyšky lietadla získal zberateľ Jürgen Dilger, ktorý pri jeho reštaurovaní zablúdil aj na východ Slovenska, kde sa snažil získať súčiastky na jeho opravu.

Nakoniec sa však s vedením STM dohodol na výmene vraku lietadla s nefunkčným motorom a krídlami za letecký motor, ktorý zas vyhovoval jeho zberateľským záujmom.

To sa stalo v roku 2012.

Následne sa Messerschmitt dostal do Košíc, kde sa o dva roky neskôr rozbehol projekt na jeho reštaurovanie.

Súčiastky zháňali po celom svete

Košickí špecialisti z Múzea letectva najprv zvažovali, ako a či vôbec bude možné lietadlo uviesť do stavu, ktorý by zodpovedal ich predstavám.

Keď zistili, že by to šlo, rozhodli sa napísať projekt a požiadať o podporu ministerstvo kultúry. Uspeli, a tak sa v roku 2014 mohli rozbehnúť práce na obnove exponátu.

V prvej etape dali dohromady trup a krídla lietadla, nasledovalo reštaurovanie motora a následne aj vybavenia kabíny a zbraňových systémov.

Mnohé súčiastky zháňali po celom svete. V múzeách, na burzách, ale aj od zberateľov.

Niečo si museli dokonca vyrobiť sami, napríklad prídavnú nádrž a prechodové kryty krídel. A niečo sa im podarilo uviesť do pôvodného stavu len vďaka technológii 3D tlače, o čom sa kedysi technikom nemohlo ani len snívať.

Výsledkom je exponát, ktorý bude ešte dlho pýchou Múzea letectva v Košiciach a bezpochyby jedným z najobdivovanejších kusov rozsiahlej zbierky leteckej techniky, zahŕňajúcej aj unikátnu galériu takzvaných prezidentských lietadiel, ktoré sa podarilo získať najmä vďaka iniciatíve a diplomatickým i osobným kontaktom niekdajšieho slovenského prezidenta Rudolfa Schustera.

Neprehliadnite tiež

Na zastávke v Košiciach horela električka

Požiar spôsobil podľa predbežného odhadu škodu za 100-tisíc eur

Okradol spiace poľské turistky

Zlodej vyčíňal počas víkendu vo Vrbove.

Nevábne Tesco demolujú. Nahradí ho moderné Forum

Obchodný dom tri desaťročia slúžil Prešovčanom.

Nová košická štvrť môže pochovať ťažbu magnezitu. Poslanci sú za

Ťažobná firma: Došlo k hrubým porušeniam predpisov.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Velez-Zuzulová: Išla som do niečoho, čo sa doteraz nikomu nepodarilo

Som športovkyňa, ktorá sa nikdy neuspokojí s tým, čo dosiahla, hovorí slovenská slalomárka.

KOMENTÁRE

Soros píše pre SME. O takzvanom Sorosovom pláne

Rozhodnutie, ako riešiť migračnú krízu, robia priamo členské štáty EÚ.

KOMENTÁRE

Rok 1998: Keď Mečiar urobil národu jedinú službu

Najviac pomohol tým, že odišiel.

KOMENTÁRE

Horcruxy na ústavnom súde

Prezident výberom Mamojku, Laššákovej a Duriša trafil jednu z lepších kombinácií.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Používate make-up? Potom spozornite
  3. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  2. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  3. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  4. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  5. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  6. Používate make-up? Potom spozornite
  7. Legendárna Transsibírska magistrála
  8. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  9. Vianočný bázar chalaňov
  10. Vianočné mecheche 2017
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 33 954
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 136
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 060
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 010
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 049
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 043
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 035
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 991
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 677
  10. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 628

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop