KOŠICE. S úplne novým vozidlom a s cieľom zlepšiť najlepší výsledok v histórii odchádzajú do Londýna košickí strojári. Zúčastnia sa tam pretekov o najúspornejšie auto.
V Londýne sa budúci víkend uskutočnia preteky Shell Eco-marathon, na ktorých sa bude hľadať najúspornejšie auto súčasnosti.
Medzi 178 tímami z 28 krajín nechýbajú ani študenti zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity Košice (TUKE) so svojím Prototypom 17, ktorý má vysoké ambície.
„Verím, že toto auto je lepšie ako to predchádzajúce. Chceme prekonať doterajší rekord 783 kilometrov na jeden liter. Postavili sme úplne nové vozidlo, využili materiály na báze uhlíkových vlákien, čo nám podstatne znížilo dôležitý faktor – hmotnosť vozidla,“ vysvetlil Braňo Konečný, šéf realizačného a súťažného tímu fakulty.
Počasie ovplyvní výsledky
V praxi však auto nemajú vyskúšané, lebo nevedia nasimulovať podmienky, aké budú na trati.
O výsledku podľa Konečného rozhoduje veľa premenných. Najviac počasie, vietor, dážď, keďže vozidlo váži iba 40 kíl a je náchylné na akékoľvek odpory.
„Veľkým faktorom je aerodynamický odpor, takisto valivý odpor pneumatík, ložísk. Pohonná jednotka musí byť odladená na čo najnižšiu spotrebu, no a samozrejmosťou je aj dobrý vodič. Pokiaľ ho nemáte, tak dobrá spotreba nebude. Vodič by si mal rozložiť trasu tak, aby nemusel brzdiť, iba pri hroziacej kolízii,“ vymenúva faktory Konečný, ktorý dokončuje doktorandské štúdium a absolvuje už tretí ročník pretekov s druhým vozidlom.

Auto či bicykel?
Hovoriť však o vozidle je trochu prehnané, tvarom pripomína kvapku a skôr bicykel ako auto.
„Je to dané tým, že všetko podriaďujeme hmotnosti, preto viac využívame bicyklové a motorkárske komponenty. Snažíme sa priblížiť tvarom kvapke, ale musíme sa zároveň prispôsobiť konštrukčnému riešeniu, ktoré nás obmedzuje,“ vysvetľuje šéf tímu.
Dodáva, že na trati sa neodjazdí celý liter paliva. Vzdialenosť sa vypočítava na základe spotreby na trati.
Košičania sa doteraz vždy pohybovali zhruba v prvej štvrtine až tretine výsledkov.
Minimálne 50 kíl
Na pretekoch v areáli Queen Elizabeth Olympic Parku (25. až 28. mája) sa predstaví vodička Anna Petrušová, ktorá v aute v podstate leží ako pretekári formuly 1. Jej náhradníčkou je tretiačka Jana Duchnavská.
„S formulou nás spája iba adrenalín, rýchlosť je podstatne nižšia, priemerná zhruba 25 km/hod. Preteky trvajú 40 minút, ale to ani nevnímam, celý čas som v strehu. Musím dávať pozor na ostatné vozidlá, dívať sa do spätných zrkadielok, pri predbiehaní nezabudnúť zatrúbiť, lebo za to je penále a tiež nezabudnúť na samotnú jazdu,“ hovorí piatačka Petrušová, pre ktorú to bude druhá súťažná jazda.

Pobavené reakcie
Počas tréningu v meste a okolí sa stretla s mnohými pobavenými tvárami okoloidúcich.
„Hlavne som bola rada, že ma zaregistrovali vodiči,“ smeje sa Anka, ktorá plyn aj brzdy ovláda rukami.
Mimochodom, darmo sú dievčatá útle, ak vážia menej ako 50 kíl, ovešajú ich kovovými doštičkami.
Ako povedal pre TASR prodekan pre pedagogickú činnosť Ján Kráľ, takmer všetko bolo vyvinuté na strojníckej fakulte. Náklady na materiál a použité technológie odhadol na 30 až 40-tisíc eur.
Dve kategórie
Ako sa súťaží
Na súťaži sú dve kategórie vozidiel – prototypy a urban koncepty. Tie sa aj viac podobajú na bežné autá, sú jedno alebo dvojmiestne, majú štyri kolesá, svetlá, stierače a zaujímavosťou je, že musia mať nejaký batožinový priestor.
Podľa pohonu je potom sedem kategórií – k šiestim starým – benzín 95-oktanový, diesel, etanol, vodík, cng a elektrina – pribudol tohto roku hybrid.
(cik)
V bežnej premávke ušetrí najmä štýl jazdy
Braňo Konečný radí vodičom, ako ušetriť palivo
„Samozrejmosťou je dobrý technický stav vozidla, dobrá kondícia motora, dobré pneumatiky a správne dofúkané. U áut je to však vždy kompromis medzi dobrými jazdnými vlastnosťami a nízkym valivým odporom. Stále hovorím, že 50 percent spotreby dokáže ovplyvniť vodič. Mal by využívať kinetickú energiu vozidla – keď už sa rozbehnem, tak musím čo najmenej brzdiť, lebo každé brzdenie predstavuje stratu. Veľa ľudí si myslí, že pokiaľ sa pomaličky rozbieha, tak ušetria, ale je treba čím skôr dosiahnuť cestovnú rýchlosť a tú ustáliť. Samozrejme, čím rýchlejšie pôjdeme napríklad po diaľnici, tak kvadraticky stúpa aerodynamický odpor a tým aj spotreba. Čím pomalšie pôjdete, tým viac ušetríte. Jazda typu brzda plyn neušetrí nič."
(cik)

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári