Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 24. október, 2017 | Meniny má Kvetoslava
KOŠICKÝ VEČER

Prinesie prototyp auta košickým strojárom slzy radosti?

V Londýne sa pokúsia prekonať doterajšie maximum.

Braňo Konečný. Šéf projektu s novým (v popredí) a starým vozidlom.(Zdroj: Judita Čermáková)

KOŠICE. S úplne novým vozidlom a s cieľom zlepšiť najlepší výsledok v histórii odchádzajú do Londýna košickí strojári. Zúčastnia sa tam pretekov o najúspornejšie auto.

V Londýne sa budúci víkend uskutočnia preteky Shell Eco-marathon, na ktorých sa bude hľadať najúspornejšie auto súčasnosti.

Medzi 178 tímami z 28 krajín nechýbajú ani študenti zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity Košice (TUKE) so svojím Prototypom 17, ktorý má vysoké ambície.

„Verím, že toto auto je lepšie ako to predchádzajúce. Chceme prekonať doterajší rekord 783 kilometrov na jeden liter. Postavili sme úplne nové vozidlo, využili materiály na báze uhlíkových vlákien, čo nám podstatne znížilo dôležitý faktor – hmotnosť vozidla,“ vysvetlil Braňo Konečný, šéf realizačného a súťažného tímu fakulty.

Počasie ovplyvní výsledky

V praxi však auto nemajú vyskúšané, lebo nevedia nasimulovať podmienky, aké budú na trati.

O výsledku podľa Konečného rozhoduje veľa premenných. Najviac počasie, vietor, dážď, keďže vozidlo váži iba 40 kíl a je náchylné na akékoľvek odpory.

„Veľkým faktorom je aerodynamický odpor, takisto valivý odpor pneumatík, ložísk. Pohonná jednotka musí byť odladená na čo najnižšiu spotrebu, no a samozrejmosťou je aj dobrý vodič. Pokiaľ ho nemáte, tak dobrá spotreba nebude. Vodič by si mal rozložiť trasu tak, aby nemusel brzdiť, iba pri hroziacej kolízii,“ vymenúva faktory Konečný, ktorý dokončuje doktorandské štúdium a absolvuje už tretí ročník pretekov s druhým vozidlom.

Auto či bicykel?

Hovoriť však o vozidle je trochu prehnané, tvarom pripomína kvapku a skôr bicykel ako auto.

„Je to dané tým, že všetko podriaďujeme hmotnosti, preto viac využívame bicyklové a motorkárske komponenty. Snažíme sa priblížiť tvarom kvapke, ale musíme sa zároveň prispôsobiť konštrukčnému riešeniu, ktoré nás obmedzuje,“ vysvetľuje šéf tímu.

Dodáva, že na trati sa neodjazdí celý liter paliva. Vzdialenosť sa vypočítava na základe spotreby na trati.

Košičania sa doteraz vždy pohybovali zhruba v prvej štvrtine až tretine výsledkov.

Minimálne 50 kíl

Na pretekoch v areáli Queen Elizabeth Olympic Parku (25. až 28. mája) sa predstaví vodička Anna Petrušová, ktorá v aute v podstate leží ako pretekári formuly 1. Jej náhradníčkou je tretiačka Jana Duchnavská.

„S formulou nás spája iba adrenalín, rýchlosť je podstatne nižšia, priemerná zhruba 25 km/hod. Preteky trvajú 40 minút, ale to ani nevnímam, celý čas som v strehu. Musím dávať pozor na ostatné vozidlá, dívať sa do spätných zrkadielok, pri predbiehaní nezabudnúť zatrúbiť, lebo za to je penále a tiež nezabudnúť na samotnú jazdu,“ hovorí piatačka Petrušová, pre ktorú to bude druhá súťažná jazda.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Strojári z univerzity predstavili nové ultra úsporné auto

Pobavené reakcie

Počas tréningu v meste a okolí sa stretla s mnohými pobavenými tvárami okoloidúcich.

„Hlavne som bola rada, že ma zaregistrovali vodiči,“ smeje sa Anka, ktorá plyn aj brzdy ovláda rukami.

Mimochodom, darmo sú dievčatá útle, ak vážia menej ako 50 kíl, ovešajú ich kovovými doštičkami.

Ako povedal pre TASR prodekan pre pedagogickú činnosť Ján Kráľ, takmer všetko bolo vyvinuté na strojníckej fakulte. Náklady na materiál a použité technológie odhadol na 30 až 40-tisíc eur.

Neprehliadnite tiež

V Kežmarku dokončujú pumptrackovú dráhu

Atrakciu otvoria na jar, jej súčasťou bude aj opičia dráha či lanová pyramída.

Technickú univerzitu obliehali tisícky stredoškolákov

Prilákal ich Deň otvorených dverí.

V parkovacích miestach pre invalidov v Košiciach je chaos

Zrušili vyhradené miesta na evidenčné čísla.

V Košickom kraji vyčíňa silný nárazový vietor

Meteorológovia vydali výstrahu prvého stupňa.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vláda chystá masové zneplatnenie e-podpisov, dotkne sa 300-tisíc ľudí

Už aj Pellegrini pripustil, že bude treba plošne zrušiť vydané e-podpisy. Rozhodnutie zatiaľ nepadlo.

DOMOV

Bžán považuje odmenu v spore o Gabčíkovo za férovú

Pôvodná 11-percentná odmena bola podľa neho výsledkom súťaže.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  3. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  4. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 8 723
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana 3 681
  3. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 172
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 842
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 360
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 906
  7. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!? 1 744
  8. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 501
  9. Energetici predávajú nevyužívaný majetok 1 031
  10. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 955

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop