Korzár logo Korzár Košice

Prinesie prototyp auta košickým strojárom slzy radosti?

V Londýne sa pokúsia prekonať doterajšie maximum.

Braňo Konečný. Šéf projektu s novým (v popredí) a starým vozidlom.Braňo Konečný. Šéf projektu s novým (v popredí) a starým vozidlom. (Zdroj: Judita Čermáková)

KOŠICE. S úplne novým vozidlom a s cieľom zlepšiť najlepší výsledok v histórii odchádzajú do Londýna košickí strojári. Zúčastnia sa tam pretekov o najúspornejšie auto.

V Londýne sa budúci víkend uskutočnia preteky Shell Eco-marathon, na ktorých sa bude hľadať najúspornejšie auto súčasnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Medzi 178 tímami z 28 krajín nechýbajú ani študenti zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity Košice (TUKE) so svojím Prototypom 17, ktorý má vysoké ambície.

„Verím, že toto auto je lepšie ako to predchádzajúce. Chceme prekonať doterajší rekord 783 kilometrov na jeden liter. Postavili sme úplne nové vozidlo, využili materiály na báze uhlíkových vlákien, čo nám podstatne znížilo dôležitý faktor – hmotnosť vozidla,“ vysvetlil Braňo Konečný, šéf realizačného a súťažného tímu fakulty.

SkryťVypnúť reklamu

Počasie ovplyvní výsledky

V praxi však auto nemajú vyskúšané, lebo nevedia nasimulovať podmienky, aké budú na trati.

O výsledku podľa Konečného rozhoduje veľa premenných. Najviac počasie, vietor, dážď, keďže vozidlo váži iba 40 kíl a je náchylné na akékoľvek odpory.

„Veľkým faktorom je aerodynamický odpor, takisto valivý odpor pneumatík, ložísk. Pohonná jednotka musí byť odladená na čo najnižšiu spotrebu, no a samozrejmosťou je aj dobrý vodič. Pokiaľ ho nemáte, tak dobrá spotreba nebude. Vodič by si mal rozložiť trasu tak, aby nemusel brzdiť, iba pri hroziacej kolízii,“ vymenúva faktory Konečný, ktorý dokončuje doktorandské štúdium a absolvuje už tretí ročník pretekov s druhým vozidlom.

Auto či bicykel?

Hovoriť však o vozidle je trochu prehnané, tvarom pripomína kvapku a skôr bicykel ako auto.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to dané tým, že všetko podriaďujeme hmotnosti, preto viac využívame bicyklové a motorkárske komponenty. Snažíme sa priblížiť tvarom kvapke, ale musíme sa zároveň prispôsobiť konštrukčnému riešeniu, ktoré nás obmedzuje,“ vysvetľuje šéf tímu.

Dodáva, že na trati sa neodjazdí celý liter paliva. Vzdialenosť sa vypočítava na základe spotreby na trati.

Košičania sa doteraz vždy pohybovali zhruba v prvej štvrtine až tretine výsledkov.

Minimálne 50 kíl

Na pretekoch v areáli Queen Elizabeth Olympic Parku (25. až 28. mája) sa predstaví vodička Anna Petrušová, ktorá v aute v podstate leží ako pretekári formuly 1. Jej náhradníčkou je tretiačka Jana Duchnavská.

„S formulou nás spája iba adrenalín, rýchlosť je podstatne nižšia, priemerná zhruba 25 km/hod. Preteky trvajú 40 minút, ale to ani nevnímam, celý čas som v strehu. Musím dávať pozor na ostatné vozidlá, dívať sa do spätných zrkadielok, pri predbiehaní nezabudnúť zatrúbiť, lebo za to je penále a tiež nezabudnúť na samotnú jazdu,“ hovorí piatačka Petrušová, pre ktorú to bude druhá súťažná jazda.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Strojári z univerzity predstavili nové ultra úsporné auto Čítajte 

Pobavené reakcie

Počas tréningu v meste a okolí sa stretla s mnohými pobavenými tvárami okoloidúcich.

„Hlavne som bola rada, že ma zaregistrovali vodiči,“ smeje sa Anka, ktorá plyn aj brzdy ovláda rukami.

Mimochodom, darmo sú dievčatá útle, ak vážia menej ako 50 kíl, ovešajú ich kovovými doštičkami.

Ako povedal pre TASR prodekan pre pedagogickú činnosť Ján Kráľ, takmer všetko bolo vyvinuté na strojníckej fakulte. Náklady na materiál a použité technológie odhadol na 30 až 40-tisíc eur.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 022
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 895
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 094
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 845
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 141
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 742
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 482
  1. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  2. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  3. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  4. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  5. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  6. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  7. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  8. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 433
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 677
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 120
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 049
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 577
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  2. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  3. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  4. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  5. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  6. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  7. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  8. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 433
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 677
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 120
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 049
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 577
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu