Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky
KOŠICKÝ VEČER

Prinesie prototyp auta košickým strojárom slzy radosti?

V Londýne sa pokúsia prekonať doterajšie maximum.

Braňo Konečný. Šéf projektu s novým (v popredí) a starým vozidlom.Braňo Konečný. Šéf projektu s novým (v popredí) a starým vozidlom. (Zdroj: Judita Čermáková)

KOŠICE. S úplne novým vozidlom a s cieľom zlepšiť najlepší výsledok v histórii odchádzajú do Londýna košickí strojári. Zúčastnia sa tam pretekov o najúspornejšie auto.

V Londýne sa budúci víkend uskutočnia preteky Shell Eco-marathon, na ktorých sa bude hľadať najúspornejšie auto súčasnosti.

Medzi 178 tímami z 28 krajín nechýbajú ani študenti zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity Košice (TUKE) so svojím Prototypom 17, ktorý má vysoké ambície.

„Verím, že toto auto je lepšie ako to predchádzajúce. Chceme prekonať doterajší rekord 783 kilometrov na jeden liter. Postavili sme úplne nové vozidlo, využili materiály na báze uhlíkových vlákien, čo nám podstatne znížilo dôležitý faktor – hmotnosť vozidla,“ vysvetlil Braňo Konečný, šéf realizačného a súťažného tímu fakulty.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Počasie ovplyvní výsledky

V praxi však auto nemajú vyskúšané, lebo nevedia nasimulovať podmienky, aké budú na trati.

O výsledku podľa Konečného rozhoduje veľa premenných. Najviac počasie, vietor, dážď, keďže vozidlo váži iba 40 kíl a je náchylné na akékoľvek odpory.

„Veľkým faktorom je aerodynamický odpor, takisto valivý odpor pneumatík, ložísk. Pohonná jednotka musí byť odladená na čo najnižšiu spotrebu, no a samozrejmosťou je aj dobrý vodič. Pokiaľ ho nemáte, tak dobrá spotreba nebude. Vodič by si mal rozložiť trasu tak, aby nemusel brzdiť, iba pri hroziacej kolízii,“ vymenúva faktory Konečný, ktorý dokončuje doktorandské štúdium a absolvuje už tretí ročník pretekov s druhým vozidlom.

Auto či bicykel?

Hovoriť však o vozidle je trochu prehnané, tvarom pripomína kvapku a skôr bicykel ako auto.

Skryť Vypnúť reklamu

„Je to dané tým, že všetko podriaďujeme hmotnosti, preto viac využívame bicyklové a motorkárske komponenty. Snažíme sa priblížiť tvarom kvapke, ale musíme sa zároveň prispôsobiť konštrukčnému riešeniu, ktoré nás obmedzuje,“ vysvetľuje šéf tímu.

Dodáva, že na trati sa neodjazdí celý liter paliva. Vzdialenosť sa vypočítava na základe spotreby na trati.

Košičania sa doteraz vždy pohybovali zhruba v prvej štvrtine až tretine výsledkov.

Minimálne 50 kíl

Na pretekoch v areáli Queen Elizabeth Olympic Parku (25. až 28. mája) sa predstaví vodička Anna Petrušová, ktorá v aute v podstate leží ako pretekári formuly 1. Jej náhradníčkou je tretiačka Jana Duchnavská.

„S formulou nás spája iba adrenalín, rýchlosť je podstatne nižšia, priemerná zhruba 25 km/hod. Preteky trvajú 40 minút, ale to ani nevnímam, celý čas som v strehu. Musím dávať pozor na ostatné vozidlá, dívať sa do spätných zrkadielok, pri predbiehaní nezabudnúť zatrúbiť, lebo za to je penále a tiež nezabudnúť na samotnú jazdu,“ hovorí piatačka Petrušová, pre ktorú to bude druhá súťažná jazda.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Strojári z univerzity predstavili nové ultra úsporné auto Čítajte 

Pobavené reakcie

Počas tréningu v meste a okolí sa stretla s mnohými pobavenými tvárami okoloidúcich.

„Hlavne som bola rada, že ma zaregistrovali vodiči,“ smeje sa Anka, ktorá plyn aj brzdy ovláda rukami.

Mimochodom, darmo sú dievčatá útle, ak vážia menej ako 50 kíl, ovešajú ich kovovými doštičkami.

Ako povedal pre TASR prodekan pre pedagogickú činnosť Ján Kráľ, takmer všetko bolo vyvinuté na strojníckej fakulte. Náklady na materiál a použité technológie odhadol na 30 až 40-tisíc eur.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  2. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  3. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  4. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  7. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  9. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 18 017
  2. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 16 912
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 948
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 592
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 396
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 610
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 408
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 115
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 543
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 087
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér a minister zdravotníctva vítali príchod ruskej vakcíny na košickom letisku.

Dôležité bude aj to, na čiu stranu sa postaví Sme rodina.

3 h

Covid má na Slovensku vyše 7500 obetí.

28m
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Žijeme to, čoho sme sa najviac báli

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Dnes nikto nechce od nás žiadny recept, len tragické poučenie, aby nezopakovali naše chyby.

3 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop